Da vi gikk om bord i flyet til Roma for å besøke slekt, oppdaget vi at plassene våre var okkupert – en mor og hennes 5-årige sønn hadde tatt dem fordi han ville ha vindusplassen, og nektet å bytte selv om vi hadde betalt for setene. Heldigvis fikk flyvertinnen ordnet opp raskt, men jeg forstår ikke hvorfor noen småbarnsforeldre tror de har rett til å ta andres seter uten å spørre.

Da jeg steg ombord på flyet den gangen, oppdaget jeg raskt at setene våre allerede var opptatt.

Min kone og jeg hadde bestemt oss for å besøke slektninger i Oslo. Vi hadde kjøpt to flybilletter, bevisst valgt slik at ett vindussete var ledig ved siden av oss.

På flyet vi skulle med, var det tre seter i hver rad, noe jeg visste godt om, så jeg valgte plassene slik at vi skulle sitte sammen, med vindusplass.

Men da jeg entret flyet, så jeg altså at våre seter var okkupert. Jeg sjekket billetten, og den stemte helt. På mitt sete satt en kvinne, og ved siden av henne satt hennes fem år gamle sønn. Alt ved hennes opptreden tydet på at hun bare hadde forvekslet setenummeret.

Dere sitter på våre plasser, sa jeg høflig.

Hun reagerte ikke i det hele tatt. Da min kone, Ingrid, gjentok det, snudde kvinnen seg og svarte:

Sønnen min hadde så lyst til å sitte ved vinduet. Den som er tidlig ute, får de beste plassene. Vi bytter ikke. Dere kan ta plassene i midtraden som står tomme.

Beklager, men vi har med vilje kjøpt disse plassene, svarte jeg rolig. Vennligst sett dere på de plassene dere har, og la oss slippe bråk.

Ser dere ikke at barnet er spent? Om jeg flytter ham nå, blir han sint. Har dere ikke barn selv? Dere er voksne folk.

Vi ville ikke la oss trekke inn i krangel, så vi ba flyvertinnen om hjelp. Først etter at hun ba dem flytte, reiste kvinnen og gutten seg motvillig og fant plassene sine.

Hvis hun så gjerne ville ha vindusplass til barnet sitt, hvorfor kjøpte hun ikke billett med ønsket sete på forhånd? Ren og skjær egoisme, spør du meg.

Flyvertinnen ordnet heldigvis opp raskt, og situasjonen kunne vært langt mer ubehagelig. De andre passasjerene så på meg med forståelse; jeg laget ingen scene, men gjorde mitt ytterste for å finne en ryddig løsning.

Det jeg ikke forstår, er hvorfor noen foreldre tror de har særrettigheter bare fordi de har med seg barn. Vi har også barn, men vi finner oss ikke i å ta andres seter eller snike oss forbi køen.

Jeg er takknemlig for at resten av reisen gikk uten problemer. Forhåpentligvis lærte kvinnen noe denne gangen neste gang kan hun bestille et vindussete på forhånd, og ikke drive andre reisende inn i pinlige situasjoner.

Rate article
Intigue Life
Da vi gikk om bord i flyet til Roma for å besøke slekt, oppdaget vi at plassene våre var okkupert – en mor og hennes 5-årige sønn hadde tatt dem fordi han ville ha vindusplassen, og nektet å bytte selv om vi hadde betalt for setene. Heldigvis fikk flyvertinnen ordnet opp raskt, men jeg forstår ikke hvorfor noen småbarnsforeldre tror de har rett til å ta andres seter uten å spørre.