Vet du, jeg er 41 år gammel nå, og huset jeg bor i, har vært i familien i generasjoner det var besteforeldrene mine sitt, så bodde mamma her, og da hun gikk bort, ble det mitt. Det har alltid vært et rolig, pent og fredelig hjem. Jeg jobber hele dagen og kommer nesten alltid hjem alene. Jeg har aldri trodd at tryggheten min kunne bli revet i stykker på grunn av et valg jeg tok, bare fordi jeg ville hjelpe.
For to år siden ringte en fjern kusine av meg, og hun gråt. Hun hadde akkurat gått fra kjæresten, hadde en liten gutt og ingen steder å bo. Hun spurte om hun kunne bo hos meg «i noen måneder» til hun fikk orden på ting. Selvfølgelig sa jeg ja, hun er jo familie, og jeg trodde det skulle gå greit for meg. I starten var alt som det skulle. Hun tok det ene soverommet, bidro litt til utgiftene og dro tidlig ut på jobb hver morgen. Sønnen hennes var gjerne hos en nabo, så det var ikke noe styr.
Men så, etter tre måneder, sluttet hun i jobben sin. Hun sa det var midlertidig, at hun lette etter noe bedre. Hun begynte å være hjemme hele dagen. Plutselig var gutten hennes hjemme i stedet for hos naboen. Huset begynte å endre seg leker og rot overalt, mye støy, folk som kom og gikk uten at jeg visste om det. Ofte var det fremmede i stua mi når jeg kom hjem trøtt etter jobb. Da jeg ba henne si ifra framover, fikk jeg bare høre at jeg overdrev, og dessuten «er dette mitt hjem nå også».
Etter hvert sluttet hun å bidra med penger også. Først var det visst bare for en periode, så skulle hun ta det igjen, men det skjedde aldri. Jeg betalte plutselig alt strøm, mat, vedlikehold, you name it. En dag kom jeg hjem og så at hun hadde flyttet om på møblene, «for å gjøre det koseligere», uten å snakke med meg om det. Da jeg reagerte, ble hun fornærmet og sa jeg var kald og ikke forsto hva det betyr å leve som familie.
Situasjonen ble verre da hun begynte å ta med eksen sin igjen han hun egentlig skulle komme seg vekk fra. Han kom om kveldene, sov over, brukte dusjen og spiste av maten. En dag tok jeg ham på fersken på vei ut av rommet mitt fordi han hadde vært der og hentet «en jakke» uten å spørre. Da sa jeg klart fra: dette går ikke. Det må være noen grenser her. Da begynte kusina mi å grine og skrike og minnet meg på at det var jeg som tok henne inn da hun ikke hadde noe sted å gå.
For et halvt år siden prøvde jeg å sette en dato for når de måtte flytte ut. Hun svarte at det ikke gikk hun hadde ikke råd, sønnen hennes gikk på skole i nærheten, og hvordan kunne jeg «kaste henne ut»? Jeg føler meg rett og slett fanget. Hjemmet mitt er ikke lenger mitt eget. Jeg sniker meg inn om kvelden for å ikke vekke gutten, spiser på rommet mitt for å unngå konflikter, og jeg har begynt å være lenger ute enn hjemme.
Jeg bor fortsatt her, men det føles ikke som mitt hus lenger. Hun oppfører seg som om det er hennes. Jeg betaler for absolutt alt, men blir kalt egoist om jeg ber om litt orden. Ærlig talt, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Har du noen råd til meg?




