«Vi har solgt dere huset. Vi har rett til å bo her i en uke til», sa de tidligere eierne.
Vi flyttet fra bygda til byen i 1975. Vi kjøpte et hus i utkanten av Oslo og oppdaget raskt at vi hadde en uventet utfordring foran oss…
Folk på landet pleide alltid å hjelpe hverandre, og foreldrene mine var ikke annerledes.
Derfor sa de også ja da de forrige eierne ba om å få bo noen uker i det som nå var vårt hus, mens de ordnet noen papirer.
Disse menneskene hadde en stor, aggressiv hund vi ikke ville ha, fordi den hørte ikke etter på oss. Jeg husker ennå denne hunden veldig godt.
Det gikk en uke, to uker, tre uker, men de tidligere eierne bodde fortsatt i huset vårt, sov til langt utpå ettermiddagen og virket ikke som om de hadde planer om å flytte. Det verste var hvordan de oppførte seg, nesten som om de fortsatt var eiere. Moren til tidligere eier var verst av alle.
Foreldrene mine minte dem stadig på avtalen, men utflyttingen deres ble bare utsatt igjen og igjen.
De slapp hunden sin ut og lot den gå fritt omkring, uten å ha tilsyn med den. Ikke bare gjorde den fra seg i vår hage, men vi var også redde for å gå ut. Hunden kastet seg på alle som kom nær. Foreldrene mine ba dem flere ganger om å holde hunden i bånd, men straks pappa dro på jobb om morgenen, og broren min og søsteren min gikk til skolen, var hunden ute i hagen.
Til slutt var det hunden som hjalp pappa med å få disse uforskammede folkene ut.
Søsteren min, Ingrid, kom hjem fra skolen og åpnet porten uten å tenke på hunden. Den svarte bikkja la henne rett i bakken, og mirakuløst gikk det heldigvis brahun fikk bare rifter i klærne. Hunden ble til slutt tatt og satt i bånd. De skyldte på min lillesøster fordi hun kom hjem for tidlig.
Samme kveld brast det for pappa. Han kom hjem fra jobb, tok ikke engang av seg jakken, men dro den gamle damen ut i oppkjørselen, som hun var, i bare stakken og tøflene. Etter henne stormet dattera og mannen ut. Alle sakene deres ble lempet over gjerdet, rett i gjørma og søledammene.
De prøvde å få hunden til å angripe pappa, men da den så hva som skjedde, krøp den sammen i hundehuset sitt og ville ikke rikke seg. En time senere var alle sakene deres ute, porten var låst, og hunden satt bak gjerdet sammen med sine eiere.
Vi lærte at man ikke skal utnytte andres godhet. En avtale skal holdes, og respekt for andres hjem og trygghet er ikke noe man skal behøve å be om. Til syvende og sist er det viktigere å være medmenneske enn å prøve å utnytte det som ikke lenger er ditt.




