Ingenting, kjære mor! Du har ditt eget hus. Du bor der. Ikke kom hit med mindre vi inviterer deg.
Moren min bor i en liten, koselig bygd ved elvebredden. Rett bak tomten hennes strekker det seg en stripe med skog, og om sommeren bugner det av ville bær og sopp. Fra jeg var liten har jeg løpt rundt på de samme engene med kurven, og gledet meg over naturen. Jeg giftet meg med en klassekamerat, og hans foreldre bor ikke så langt fra min mor, men på motsatt side av veien. Fra deres hage har man ikke direkte adgang til verken elven eller skogen. Derfor, når vi kommer fra Oslo, pleier vi å bo hos min mor.
Men mamma har forandret seg mye den siste tiden, enten på grunn av alderen, eller kanskje hun er litt sjalu på svigerforeldrene mine. Ferien vår har ofte endt med krangling. Det ble stadig vanskeligere å finne fredelige løsninger. Da vi for en periode bodde hos svigerforeldrene mine, klarte moren min likevel å starte en krangel denne gangen med svigerinnen min og det over småting. Svigermoren min ble rasende og ropte så alle i bygda kunne høre lange, gamle klager de kastet mot hverandre.
Etter en måned, da alle hadde roet seg, fikk mannen min og jeg en idé vi skulle bygge vårt eget hus, så ingen trengte å bli fornærmet, og vi kunne ha vårt eget sted å komme til, og føle oss hjemme.
Det tok sin tid å skaffe tomt, men til slutt gikk det i orden. Svigerfaren og svigermoren min var ivrige etter å hjelpe til, og svigerfaren min var stadig å se på byggeplassen.
Mamma var den eneste som lagde trøbbel. Hun kom og ga råd, kritiserte det vi allerede hadde gjort kort sagt, hun gav oss aldri fred her heller. Så vi bygde huset med henne susende rundt oss. Det var et mareritt.
Året etter stod huset ferdig. Vi håpet vi endelig kunne puste lettet ut, men det var ikke så enkelt! Mamma ville ikke gi slipp på besøkene, hun beskyldte oss nå for egoisme, og sa hun ikke lenger ville hjelpe til. Hun tok ikke hensyn til at mannen min alltid hadde gjort småjobber for henne slått gresset, reparert taket og sånt.
En dag sa hun:
Hvorfor kommer du hit? Bo i byen deres, og når dere først kommer hit, stikker dere bare frem rikdommen deres.
Det ble dråpen for tålmodigheten til mannen min. Han gikk rolig bort til svigermoren, men det var noe i roen hans som fikk mamma til å trekke seg mot døra:
Hva er det du gjør, svigersønn?
Ingenting, kjære mor! Du har ditt eget hus, ikke sant? Bo der. Ikke kom hit med mindre vi inviterer deg. Gi oss en helg fri innimellom. Og trenger du hjelp, ring oss og om det brenner, kommer vi!
Hva? Brenner?
Med de ordene forsvant mamma nesten løpende ut døra. Jeg slet med å holde latteren tilbake mens jeg så henne skotte mot oss og skynde seg mot porten. Mannen min trakk på skuldrene etterpå:
Jaja, kanskje jeg overdrev litt med det der brenner-greiene.
Nei, det var ganske passende.
Vi lo sammen av mammas ansiktsuttrykk. Siden har det vært fredelig i det nye huset vårt. Mamma besøker oss ikke, tar imot hjelp fra mannen min, men snakker bare ja eller nei. Jeg tror hun husker det med brannen enda.
Jeg har lært at noen ganger må man sette klare grenser både for sin egen og familiens skyld. Stilletid kan faktisk være det beste for alle.




