Vi hadde store forhåpninger om at mamma skulle gå av med pensjon, flytte på landet og la meg og mannen min overta hennes treroms leilighet!

Jeg hadde store forhåpninger om at mamma skulle pensjonere seg, flytte ut på landet og gi meg og mannen min den romslige leiligheten hennes med tre soverom!

La meg fortelle om min nabo, Ingrid. Hun er nå 68 år. Tidligere bodde hun alene i den store treromsleiligheten sin i Oslo. For ikke så lenge siden valgte hun å leie ut leiligheten og dra ut på reise.

Datteren hennes, Synnøve, kom til meg og klaget fortvilet:
Hva er det mamma driver med? Jeg er så skuffet over henne! Nå står svigermoren min og roper at jeg kommer til å bli gal når jeg blir gammel. Eplet faller ikke langt fra stammen, sier hun. Og vi har nettopp tatt opp billån! Vi har ligget etter med betalingene i to måneder. Jeg hadde virkelig trodd mamma skulle hjelpe oss! Men hun bare leide ut leiligheten og dro sin vei!

Jeg så overrasket på Synnøve. Hvorfor skal egentlig moren betale ned lånet på bilen deres? Synnøve fortsatte:
Svigermoren min er så sint på oss for at vi bor i hennes leilighet, mens mamma har leid ut sin og reist av gårde!

Jeg kunne se at Synnøve håpet på litt medfølelse fra meg. Men jeg synes Ingrid gjør det riktige. Hun har all rett til å leve livet sitt slik hun selv vil. Hvorfor tror folk at kvinner, straks de pensjonerer seg, bare skal ofre seg for barn og barnebarn? Det er jo ikke riktig! Så jeg spurte Synnøve:
Hvorfor legger du ikke heller vekt på deg selv og mannen din? Hvorfor har dere ikke brukt de 15 årene dere har vært gift på å skaffe dere deres eget hjem? Da ville kanskje ikke svigermoren din hatt noe å kritisere.

Synnøve svarte:
Jeg hadde så store håp om at når mamma ble pensjonist, skulle hun flytte ut på landet, og vi kunne ta over treromsleiligheten hennes i Oslo!

Så bestemte jeg meg for å spøke litt med Synnøve og sa: Nei, nei, nei!
Hva om Ingrid bestemmer seg for å gifte seg igjen? Jeg hadde en venninne som dro til Hellas på ferie og møtte en mann hun senere giftet seg med. Nå er hun lykkelig sammen med ham der. Kanskje Ingrid gjør noe lignende?

Synnøve så forskrekket på meg. Jeg hadde nylig sett bilder av Ingrid på sosiale medier. Hun skrev at hun hadde det fantastisk og nød livet. Jeg kjenner meg glad på hennes vegne. Hun har gjort det rette. Alder er ingen hindring for å være lykkelig eller for å skape nye opplevelser i livet.

Rate article
Intigue Life
Vi hadde store forhåpninger om at mamma skulle gå av med pensjon, flytte på landet og la meg og mannen min overta hennes treroms leilighet!