Vet du, jeg må bare fortelle deg noe om det som har skjedd hjemme hos oss i det siste. Nøkkelen til leiligheten til mamma lå i lomma mi sammen med en kvittering fra den forskuddsbetalingen på salget, og jeg gikk og klemte på papiret gjennom stoffet som om jeg kunne styre hele situasjonen bare ved å holde i det. Om tre dager skulle vi til notar for å signere salgskontrakten, kjøperne hadde allerede overført hundre tusen kroner, og megleren sendte SMS hver kveld med påminnelse om tidsfrister. Jeg svarte kort, uten noen emoji, og merket at jeg leste beskjedene hans som om de var trusler.
Jeg gikk opp til femte etasje uten heis, pustet ut ved døra før jeg ringte på. Mamma åpnet ikke med én ganglyden av tøfler mot gulvet, så klikket det i låsen.
Er det deg, Sindre? Vent litt… Jeg skal bare ta av sikkerhetslenken… Hun snakket høyere enn hun trengte, og stemmen var så anspent, nesten som om hun måtte beklage seg allerede.
Jeg prøvde å smile så godt jeg kunne og viste henne handleposen.
Tok med matvarer. La oss gå gjennom kontrakten én gang til også.
Kontrakten, ja… Mamma trakk seg bakover i gangen, slapp meg inn. Jeg husker det. Bare ikke stress meg, vær så snill.
Det var varmt i leiligheten, radiatorene sto på fullt. Ved døra stod en pose med medisiner på en krakk. På kjøkkenbordet lå en halvspist eple på en tallerken, ved siden av et kladdebok hvor mamma hadde skrevet med store bokstaver: Ta medisin, Ring borettslaget, Sindre kommer.
Jeg pakket ut varene, satte melka i kjøleskapet og dobbeltsjekket at døra gikk ordentlig igjen. Mamma fulgte med som om det var en del av avtalene våre også.
Du har kjøpt feil brød igjen, sa hun, men ikke strengt.
De hadde ikke det vanlige, svarte jeg. Husker du hvorfor vi selger leiligheten?
Hun satte seg, brettet hendene i fanget.
For at jeg skal slippe å gå opp alle disse etasjene. Og sånn at dere… Hun stanset opp litt, dere var visst et ord som var for tungt. Sånn at dere ikke krangler.
Jeg kjente irritasjonen kommeikke på henne, men på alt det usagte. Vi kranglet jo, bare stille over telefonen, så mamma ikke hørte.
Vi krangler ikke, løy jeg. Vi finner ut av ting.
Hun nikket, blikket var klart og trassig.
Jeg vil se den nye leiligheten før jeg skriver under. Du lovet.
Vi drar og ser på den i morgen, sa jeg. Den er i første etasje, har uteplass og butikken rett ved.
Jeg hentet frem papirene: forhåndskontrakt, kvitteringen, utskriften fra eiendomsregisteret, kopier av ID. Alt lå i mapper, som om system kunne erstatte familieharmoni.
Og hva er dette da? mamma pekte på et ark jeg ikke husket.
Det var et tynt papir fra legesenteret, med stempel og legeunderskrift. Øverst sto det Attest. Under sto ting som gjorde meg helt tørr i munnen: tegn til kognitiv svikt, anbefales å vurdere vergemål, mulig nedsatt handleevne.
Hvor har du fått dette fra? spurte jeg, prøvde å holde stemmen rolig.
Mamma så på arket som om det ikke angikk henne.
Det… jeg fikk det på helsesenteret. Trodde det var til rekreasjon hjemme.
Hvem ga deg det? Når?
Hun trakk på skuldrene.
Jeg var der med Per. Han sa vi burde undersøke hukommelsen, for at ingen skulle lure meg. Jeg sa ja. En dame i skranken ba meg signere, jeg signerte. Jeg leste ikke, jeg hadde glemt brillene hjemme.
Du vet den følelsen når du skjønner akkurat hvordan ting henger sammen? Det ble bare verre av det. Lillebror Per hadde sagt det samme i ukesvis: Mamma kan ikke være alene, hun glemmer alt, noen kommer til å utnytte henne. Han sa det bekymret, men du merker hvor sliten han er.
Mamma, skjønner du hva det betyr? spurte jeg og holdt opp papiret.
At jeg… hun senket blikket. At jeg er dum?
Nei. Det betyr at noen prøver å ordne papirene så du ikke kan signere selv. Så andre tar valgene.
Hun løftet hodet brått.
Jeg er ikke et barn.
Leppene hennes skalv litt, hun gråt ikke, men øynene ble blanke, som om det var en fornærmelse som ikke fortjente tårer.
Jeg husker fortsatt hvor pengene mine ligger, sa hun fort. Husker hvordan jeg fulgte dere til skolen. Jeg husker at leiligheten er min. Jeg vil ikke at noen…
Jeg la attesten tilbake i mappen, var forsiktig, som om det var en glødende potet.
Jeg tar tak i dette, sa jeg. Nå i kveld.
På balkongen ringte jeg Per. Der ute sto mammas syltetøyglass, vasket og stablet, lokkene lå nøye for seg. Mamma kunne glemme brillene, men hun hadde glass og lokk på stell.
Han tok telefonen med én gang.
Hvordan går det? Han lød sånn han alltid gjør når han vil virke selvsikker.
Du tok mamma med til legesenteret? sa jeg.
Pause.
Ja, og? Jeg sa jo vi måtte. Hun roter jo, Sindre, du ser det selv.
Jeg ser hun er sliten. Det er ikke det samme. Vet du at hun fikk en attest med anbefaling om vergemål?
Ikke vær dramatisk, det er bare en anbefaling. Sånn er det nå, notarene er livredd for svindel.
Jeg kjente telefonen bli klam i hånden.
Det er ikke notaren er vanskelig, de må bare sjekke handleevnen. Hvis det står mulig redusert, kan salget bli stoppet.
Og hvis ikke, så kan noen komme etterpå og påstå hun var ute av stand til å forstå. Vil du drasses gjennom retten senere? Jeg vil bare ha alt på det rene.
Å ha alt på det rene er at mamma vet hva hun godkjenner. Ikke at hun skriver under på det hun ikke har lest.
Skal du legge skylda på meg igjen? Per lød irritert. Jeg drar oftere hit enn deg. Jeg har sett henne glemme å slå av komfyren.
Jeg tenkte på hvordan hun ringte meg i går for å spørre hvilken dag det var. Men hun sa nøyaktig sum på forskuddet og spurte om vi ble lurt med kvitteringen.
Jeg drar til helsesenteret i dag, sa jeg. Og til notar. Du kommer hjem senere, og vi snakker gjennom alt med mamma til stede.
Ikke foran henne, hun blir stresset.
Hun må være med. Det gjelder henne.
Jeg gikk inn igjen. Mamma satt helt stille, så ut av vinduet, som om hun lette etter svaret der.
Ikke bli sint på meg, sa hun, snudde seg ikke. Per er snill. Han er bare redd.
Noe inni meg flyttet seg. Hun forsvarte ham selv nå.
Jeg er ikke sint på ham, sa jeg. Jeg er sint for at ingen spurte deg først.
Jeg pakket sammen papirene, la attesten i egen mappe, puttet alt i veska. Før jeg gikk, sjekket jeg komfyren, vinduene. Mamma fulgte meg til døra.
Sindre, sa hun lavt. Ikke gi bort leiligheten min til hvem som helst.
Til ingen, svarte jeg. Og ikke deg heller, til ingen.
På helsesenteret brukte jeg nesten to timer. Først kø i resepsjonen, så finne riktig kontor, og forklare hvorfor jeg trengte info. Damen i skranken så sliten ut.
Legeopplysninger gis kun med fullmakt.
Det er moren min, sa jeg så rolig jeg kunne. Hun skjønner ikke hva hun skrev under på. Jeg må i det minste vite hvem som ba om den vurderingen.
Hun må komme selv, avviste hun.
Jeg gikk ut i gangen og ringte mamma.
Kan du komme hit nå? spurte jeg.
Nå? stemmen hennes var både overrasket og engstelig. Jeg… jeg er ikke klar.
Jeg kommer og henter deg, sa jeg. Det er viktig.
Jeg dro tilbake, gikk opp igjen, fant kåpen hennes, fant brillene på vinduskarmenså jeg ikke glemmer dem, sa hun. Hun kom seg ned trappa sakte, men bestemt.
På helsesenteret ventet vi i kø igjen. Hun så på plakater om helsekontroller og virket plutselig liten.
Føler meg som en skolejente, sa hun, da vi kom fram i skranken.
Du er voksen, svarte jeg. Men sånn er systemet.
Når hun var der, ble damen i resepsjonen mykere. Hun hentet fram mammas ID, helsekort, fant journalen.
Du var hos nevrolog for to uker siden, sa hun. Og deretter psykiater etter henvisning.
Mamma rykket til.
Psykiater? sa hun overrasket. Det var det ingen som sa.
Det skjer når man klager over hukommelse, svarte damen fort, men ikke helt overbevist.
Jeg ba om utskrift og kopi, fikk avslag, men mamma fikk lov å hente en epikrise til notar. Hun skrev under selv, i brillene, og det gikk sakte og nøye.
Her, sa damen og ga oss papiret. Spør avdelingsleder hvis dere vil ha mer svar.
Lederens kontor var stengt, det hang en lapp: Åpner kl 14:00. Klokka var halv ett.
Vi rekker det ikke, sa mamma, lettet som om utsettelsen reddet henne.
Jo, vi venter, sa jeg.
Vi satt på benken i gangen. Mamma holdt epikrisen som om det var en billett de kunne ta fra henne.
Sindre, sa hun lavt. Jeg roter faktisk litt. Kan glemme om jeg har spist. Men jeg vil ikke… skrives av.
Jeg så på hendene hennes, huden var tynn, blodårene sto fram, men fingrene var fortsatt raske. Husket hvordan hun fikk skjerfet til å sitte perfekt på meg da jeg var liten, og at jeg selv syntes hjelpeløsheten var pinlig.
Ingen kan skrive deg av om ikke du selv er enig, sa jeg.
Og hvis jeg ikke forstår hva jeg er enig i?
Det traff hardt.
Da er jeg ved siden av deg, sa jeg. Og sammen gjør vi alt så du skjønner det.
Avdelingslederen tok oss inn kl 14.20ei dame i femtiåra, helt korrekt, snakket rolig.
Ingen dom om umyndiggjøring på din mor, sa hun etter å ha bladd i journalen. Det fins en vurdering om kognitiv svikt og anbefaling om vergeprat, men det hindrer ikke henne fra å selge.
Men notar vil se det og si nei, sa jeg.
Notar sjekker tilstanden der og da, svarte hun. Om hun virker usikker, kan han kreve en uttalelse fra psykiater, eller gå gjennom det med lege til stede. Attesten er ikke et forbud.
Mamma satt med veska som om hun holdt fast på livet sitt.
Hvem ba om attesten? spurte jeg.
Det står følges av sønn, ikke navn. Legen skrev det opp etter tester. Ingen ber om slikt offisielt.
Jeg skjønte det ikke var noe vits å krangle videre der. Alt skulle fremstå korrekt omsorgsfullt og regelriktig. Det diffuse starter når mamma signerer uten å vite.
På veien hjem var hun sliten, men holdt seg oppe. I bussen hvisket hun:
Per tror jeg kan selge leiligheten til fremmede og bli sittende uten hjem.
Han er redd, sa jeg.
Hva er du redd for da?
Det tok litt tid før jeg svarte. Jeg var redd for at salget skulle ryke, for rettssaken om forskuddet, for at mamma måtte bli boende enda flere år i den samme blokka. Men mest fryktet jeg at mamma skulle bli objekt for omsorg, ikke menneske i familien.
Jeg er redd for at ingen spør deg, sa jeg.
Senere kom Per inn. Tok av seg på bena og gikk rett inn på kjøkkenet. Mamma la opp tallerkener, salat fra kjøleskapet. Hun forsøkte å være rolig, som om dette var et vanlig familiemåltid.
Hvordan har du det, mamma? Per lente seg over og kysset henne på kinnet.
Det går, svarte hun tørr. Fant ut i dag at jeg har vært hos psykiater uten å vite det.
Per stivnet, så på meg.
Bare rolig, mamma. Det var bare rutine. Alle må nesten gjennom det nå.
De sjekket meg ikke, sa mamma. De hadde med meg.
Jeg la epikrisen på bordet.
Forstår du at den vurderingen kan stoppe salget? spurte jeg.
Du skjønner vel at uten den, kan det bli farlig? svarte Per. Notaren må se vi gjør alt rett. Jeg vil ikke at noen skal si gamle damer skjønner ingenting.
Hun skjønner, sa jeg.
Hun skjønner det ene øyeblikket, ikke det neste, Per snakket høyere. Du ser jo selv. Hun kan signere på alt mulig!
Mamma slo neven lett mot bordetikke hardt, men det ga gjenklang.
Jeg signerer ikke alt mulig, sa hun. Jeg signerer det jeg får forklart.
Per så i bordet.
Mamma, jeg er bare sliten, sa han stille. Jeg har sett så mange bli lurt. Jeg orker ikke at det skjer deg.
Jeg hørte ikke grådighet i ham, bare frykt. Men frykten gir ingen rett til å bestemme.
La oss gjøre det ordentlig, sa jeg. Ikke verge. Ikke umyndighet. Vi går til notaren for samtale, uten kjøpere, du med brillerhelt rolig. Notaren snakker direkte med deg. Hvis han vil, får vi psykiateruttalelse på at du skjønner. Og hvis vi lager fullmakt, så gjelder den bare spesifikke tingikke alt mulig. Pengene fra salget går til en konto med dobbel signaturdeg og meg, eller deg og Per. Du velger.
Per løftet hodet.
Dette tar tid, kjøperne vil ikke vente.
Da får de finne annen leilighet, sa jeg. Ordet bare fløy ut, og jeg merket mamma ble skremt. Jeg selger ikke leiligheten hvis det betyr at mamma skal registreres som umyndig.
Hun så på meg med en blanding av lettelse og frykt.
Sindre, sa mamma lavt. Hva om vi mister pengene?
Jeg satte meg ved siden av.
Vi mister forskuddet, kanskje, sa jeg ærlig. Og tid. Men hvis vi sier ja til verge bare for å spare tid, kommer det til å plage oss lenge. Da vil du leve med tilsyn hele tiden.
Per knyttet nevene.
Tror du jeg vil ydmyke henne? sa han.
Nei, jeg tror du vil kontrollere fordi du er redd, sa jeg. Og fordi det føles enklere.
Per reiste seg brått.
Enklere? Du burde prøve selv. Du kommer én dag i uka og skal lære meg å ta vare på folk.
Jeg var på vei opp, men stoppet. Jeg så mamma trekke seg sammen, som om krangelen var fysisk.
Nok, sa jeg. Dette handler ikke om hvem som gjør mest. Det handler om at mamma skal stå i sentrum. Mamma, vil du at Per skal signere for deg?
Hun tenkte lenge, så sa hun:
Jeg vil at dere begge er her når jeg skriver under. Og at dere alltid snakker sant, selv om det er vondt.
Jeg nikket.
Sånn blir det.
Neste dag dro jeg til notar med utskriften og attesten. Notarkontoret var i gamlebyen, trappene brukte jeg litt tid på. Notaren, en mann med briller, leste gjennom alt.
Attesten betyr ikke salgsnekt, sa han. Men jeg ville bedt om psykiateruttalelse, eller vært lege til stede under salget. Og det er helt nødvendig at din mor er med selv, ingen fullmakt på alt.
Kjøperne venter, sa jeg.
Kjøpere venter alltid, svarte han. Men det er deres valg.
Jeg gikk ut og ringte megleren.
Vi utsetter salget, sa jeg.
Hvor lenge? lød megleren kjølig.
To uker. Vi må få legeerklæring.
Kjøperne kan trekke seg. Da må forskuddet tilbake.
Da betaler vi tilbake, sa jeg, og var forbauset over min egen ro.
Om kvelden fortalte jeg det til mamma og Per. Per ble sint og snakket om ødelagt mulighet, du saboterer alt. Så gikk han, ikke brått, men skuffetdu vet når klesstativet nesten rister.
Mamma satt ved kjøkkenbordet og snurret på en penn.
Kommer han ikke tilbake? spurte hun.
Han kommer, sa jeg. Han trenger bare litt tid.
Og jeg da? spurte hun.
Jeg skjønte hun egentlig spurte om livstid, ikke ventetid, og hvor mye av den hun skulle leve som under oppsyn.
Du trenger også tid, sa jeg. Og rettigheter.
En uke senere dro vi til privat psykiater for å slippe ventetiden. Mamma var nervøs men holdt seg. Legepraten var rolig, han spurte om dato, barn, hvorfor hun ville flytte. Hun bommet på tall, men forklarte klart at hun skulle selge for å kjøpe nytt, og sette pengene på ny konto.
Erklæringen vi fikk på papir var helt nøktern: Kan forstå og kontrollere egne handlinger. Jeg holdt det arket som om det var et skjold, og følte samtidig sorg over at mammas personlighet måtte godkjennes med stempel.
Kjøperne trakk seg til slutt. Megleren sendte SMS: De har funnet noe annet. Forsikre tilbakebetaling før fredag, ellers klage. Jeg overførte pengene, måtte ta fra egne sparepenger. Smertefullt, men ikke katastrofalt.
Per ringte ikke på tre dager. Så kom han, uten forvarsel. Mamma åpnet, jeg hørte de to i gangen.
Unnskyld, mamma, sa Per. Jeg gikk for langt.
Du såret meg ikke, svarte hun. Du skremte meg.
Per kom inn på kjøkkenet, satte seg tvers overfor meg.
Jeg trodde virkelig jeg gjorde det riktige, sa han. Jeg ville bare ikke at…
Jeg skjønner, sa jeg. Men fra nå av gjør vi alt med mamma til stede. Hvis du er redd, si det utenom papirer.
Per nikket, men du ser han sliter med å gi seg.
Og hvis hun en dag… begynte han.
Mamma så rolig på ham.
Da må dere bestemme sammen, sa hun. Men så lenge jeg lever og vet hva jeg gjør, vil jeg bli spurt.
Vet du, vi ble ikke bestevenner. Kranglene ble ikke borte, de la seg bare under alt annet som en tung masse. Salget røyk, vi måtte betale tilbake forskuddet, den nye leiligheten glapp. Men nå ligger det andre papirer i mappa: begrenset fullmakt til meg for det praktiske, samtykke fra mamma til felleskonto, og en liste med spørsmål hun selv skrev til neste notar med store bokstaver.
Senere, da jeg skulle gå, fulgte mamma meg til døra som alltid.
Sindre, sa hun og ga meg den ekstra nøkkelknippet. Ta denne kopien. Ikke fordi jeg ikke klarer meg, men for at vi kan være rolige.
Jeg tok imot, kjente metallet kaldt i hånden og nikket.
Ja, da er vi rolige.
Jeg ble stående i trappa, gikk ikke ned med én gang. Bak døra hørte jeg mammas skritt, så låsen. Og jeg tenkte, vet du, alt kom ikke helt for en dag: hvem nøyaktig som ba om den formuleringen, hvorfor ingen forklarte mamma hva hun skrev under på, hvor grensa går mellom omsorg og maktalt det kan komme opp igjen. Men nå har mamma faktisk fått en stemme, festet både i ord og i handling. Og det kan de ikke bare ta i fra henne.




