12. desember 2025
Kjære dagbok,
I dag har jeg endelig fått nok av søsteren min Elin sitt valg. Jeg har aldri vært så frustrert over at hun tror hun kan finne en perfekt mann på hver eneste krok av Oslo. Hun ropte: Nei, du har virkelig valgt Er det slutten på frie menn i verden, egentlig? Jeg bare ristet på hodet. Så er Kjell fortsatt ugift, svarte hun, men jeg kunne ikke la være å tenke: Det er han med den ett år gamle datteren Lotte i armene! Han har allerede en barnepike og en barnevakt og du kaster deg inn i dette som om du har funnet gull.
Vi elsker hverandre, insisterte hun, men jeg kunne bare se på henne med et skeptisk blikk. Jeg har alltid vært litt eldre enn Elin to år, faktisk og har alltid følt meg som den mer erfarne søsteren, den som vet hvordan livet og folk fungerer. Jeg har sett henne gifte seg med en sjømann fra Bergen som tjente godt, flytte inn i en fin leilighet mens jeg alltid har sett på Elin som den rolige, ansvarlige og altfor godhjertede typen.
Jeg har alltid prøvd å passe på henne, hjelpe henne med å finne kjærligheten, men hun har aldri hastet med å gifte seg. Jeg har ledd av mine egne forsøk på å sette henne i kontakt med noen. Så, da hun plutselig i 24års alderen annonserte at hun skulle gifte seg med en enkemann, Kjell, med den lille Lotte i armene, begynte jeg å føle en annen type uro.
Nei, du har virkelig valgt gjentok jeg, litt irritert. Er det slutten på frie menn i denne verden?
Så er Kjell ikke gift.
Jeg snakker ikke om det! Med en liten jente er han jo ikke fri! Han har allerede en barnepike og en barnevakt, og du?
Vi elsker hverandre.
Kanskje du elsker, men han
Elin avbrøt meg brått: Jula, vær så snill! Hvis du ikke liker det, er det ditt problem. Ikke blande deg inn der du ikke trengs. Det jeg har lært, er å trekke meg tilbake når en diskusjon blir for intens spesielt med søsteren jeg elsker så høyt. Jeg har alltid ment at kjærligheten vår er gjensidig.
Etter hvert innså jeg at Kjell faktisk er et godt menneske: snill, omsorgsfull, rolig og tydeligvis forelsket i Elin. Jeg hadde aldri forventet å bli så knyttet til den lille Lotte, som raskt begynte å kalle meg mamma. Jeg selv har ingen egne barn, så jeg ble hennes tante på en måte. Vi bodde i nabolag som lå rett ved siden av hverandre og besøkte ofte hverandre, og telefonen ringte daglig.
Når Kjell fire år etter bryllupet dessverre gikk bort, var jeg der for Elin. Jeg holdt meg ofte tilbake, så hun famle seg gjennom hverdagen, gjøre husarbeid, gå på jobb og holde Lotte tett inntil seg. Heldig at jeg allerede har adoptert henne, tenkte hun en kveld da vi satt alene. Hvis jeg måtte gå gjennom omsorgsprosessen nå, hadde jeg ikke klart det.
Jeg nikket, med et snev av medlidenhet: Ja, du fortjener det beste. Hvorfor må du lide? Denne urettferdigheten gnager i meg, og etter et år etter Kjells død begynte jeg igjen å prøve å sette Elin i kontakt med noen.
Livet går videre. Å oppdra et barn alene er tungt. Du må forstå det, sier jeg. Hvorfor klamre seg til fortiden?
Lotte og jeg har det fint sammen, svarer hun med et lite smil. Men da jeg en dag prøvde å overtale henne til å gå på en venninnes bursdag, hvor en interessant mann skulle være, ga hun til slutt etter.
Den interessante mannen viste seg å være den pratglade lederen Pål Berg, noen år eldre enn Elin. Jeg får hodepine av all praten hans, klaget hun til meg. Det er bare nervøsitet, lo jeg. Han er egentlig ikke så snakkesalig, men han arvet nylig en stor sum, så nå har han en leilighet, en bil og tjener bra. Det er jo vanskelig å finne en mann uten bakgrunn i min alder!
Selv om Pål ikke helt falt i smak, gikk Elin med på å date ham. De så sjeldent hverandre, for han var ofte på oppdrag, og Elin var mer opptatt av Lotte enn av ham. Etter tre måneder overhørte hun en telefonsamtale med Pål, og sluttet med ham umiddelbart.
Det viser seg at han ikke er på oppdrag, men bor hos sin ekskone og datter. Da hun fikk vite om arven, endret hun sinne til nåde. Hvorfor skulle jeg da være hans?
Jeg trøstet henne: De ble skilt for to år siden, jeg hadde aldri forestilt meg at han skulle oppføre seg sånn! Vi finner deg en annen.
Kanskje du kan holde deg til å ikke svare meg med nye beigninger? svarte hun irritert.
Jeg lovte å være mer nøye neste gang.
Etter dette nektet Elin å gå på noen møter eller datingsider. En dag sprutet kjøkkenkranen, og vannet fløt over i nabolaget. En rørlegger fra borettslaget, en høy og alvorlig mann ved navn Leif Hansen, kom raskt. Han forklarte at kranen måtte byttes og hentet en ny selv, men nektet å ta betalt eller spise med henne. Plutselig spurte han: Hvor er datteren din? Jeg vil gjerne gi henne en liten gave og tok frem en sjokolade.
Elin ble skremt og trakk seg tilbake. Jeg husket at Leif ofte hadde sett på Lotte i gårdsplassen og stirret litt for lenge. Jeg ba ham om å dra: Vær så snill, gå. Jeg takker for hjelpen, men men han insisterte: Du har et så søtt barn, jeg ville bare glede henne.
Han forlot oss med sjokoladen og en merkelig følelse av uro. Dagen etter sto han utenfor leiligheten med en liten bukett. Unnskyld meg, jeg ville ikke skremme deg. Jeg liker deg, og datteren din også, sa han med en nervøs stemme. Elin tok buketten, men holdt avstand.
Leif fortsatte å komme med blomster, godteri, reparerte alt i leiligheten, og de gikk på tur tre i flukt. Etter en måned ble forholdet deres svært nært, men Elin fortalte meg ingenting om det. Jeg var opptatt med min mann, som var tilbake fra en lengre reise, og snakket mest med Elin på telefonen. Da jeg en dag kom på besøk, spurte jeg nysgjerrig:
Hvem er dette? Hvor lenge har dere kjent hverandre? Hvor kom han fra?
Å, du er så nysgjerrig, lo Elin. Dette er min forlovede, i hvert fall håper jeg det.
Hun fortalte at Leif hadde jobbet i Nord-Norge, men etter en ulykke på en byggeplass på Finnmark ble han fengslet. To år i fengsel, så ble han løslatt på betinget løslipp. Jeg ristet på hodet:
Så han har vært i fengsel? Jeg trodde du visste det!
Jeg så passet hans pass. Jeg tror han er ærlig.
Jeg snek meg inn i et år senere, med gnistrende øyne:
Jeg sa jo at Leif var mer enn han så ut! Vet du hva? Han satt i fengsel!
Ikke hvorfor?
Det spiller ingen rolle! Hold deg unna ham!
Elin så på ham med et blikk som lyste av både smerte og kjærlighet. Han begynte å fortelle:
Jeg jobbet på en byggeplass i nord, og på min feil skjedde en ulykke. Ingen ble alvorlig skadet, men jeg ble dømt. Jeg ble løslatt for to år siden med betinget løslipp. Da jeg kom tilbake, oppdaget jeg at Lotte er min datter. Moren hennes var min ekskone. Jeg hadde drukket og levd et hardt liv. Jeg forlot henne, men nå har jeg innsett at barnet er det viktigste i livet mitt.
Elin så på ham, tydelig rystet. Jeg kunne se at han holdt på å si mer. Så fortsatte han:
Jeg vet hvor moren hennes bor, men hennes nåværende mor er så god. Jeg vil bare ha Lotte tilbake. Jeg vil ha dere begge.
Elin avviste ham, men da hun så hvordan han knelte og nesten gråt, ga hun ham en sjanse. Vi giftet oss etter tre måneder. Leif fikk en stabil jobb som prosjektleder i et byggfirma, og to år senere fikk vi en sønn, Andreas, som nå leker i bakgården med Lotte.
Jeg skriver dette for å minne meg selv om hvor uforutsigbart livet er. Jeg har lært å stole på søsterens valg, selv når de virker merkelige eller farlige. Kanskje er det akkurat dette som gjør livet verdt å leve.
Jula Haug
P.S. Jeg har endelig kjøpt den nye kaffemaskinen for 2350kr, så nå kan jeg drikke te med Lotte og Andreas hver morgen.




