Kjære dagbok,
I dag skal jeg nedtegne en hendelse som fortsatt kverner i hodet mitt. Jeg, Lars og guttene våre, Mats og Ole, var på ferie i utlandet vi hadde leilighet i Barcelona og hadde brukt en dag på en guidet tur for å se noen av de mest unike stedene som ikke kan nås til fots. Vi kjøpte fire billetter til bussen, så hver av oss hadde sin egen plass. Prisen var 120kr per billett, og vi gledet oss til en rolig dag med utsikt og informasjon fra reiselederen.
Etter at vi satte oss, kom en stor dame med en liten baby ombord. Hun hadde en kraftig kropp, akkurat som guttene våre, og de måtte kjempe seg inn i den smale midtre raden. Damen satte seg på baksetet, men oppdaget raskt at sønnen hennes, lille Henrik, ikke fikk plass der. Hun reiste seg opp og lette etter et annet ledig sete til barnet.
Hun kikket på Mats og Ole, som begge var slanke for sin alder, og bestemte seg for å plassere Henrik ved siden av dem. Jeg protesterte umiddelbart: «Vi har betalt for disse setene, så det er ingen grunn til å presse inn et ekstra barn». Damen ga seg ikke, og begynte til og med å diskutere med reiselederen. Hun mente at vi var forpliktet til å «blande oss med folket» og la andre sitte på våre plasser. Jeg spurte meg selv hvorfor vi skulle etterkomme dette, spesielt siden vi hadde betalt for plassene våre.
Hun foreslo at vi skulle avbryte turen og kreve pengene tilbake, og til min overraskelse begynte flere av de andre turistene å joine seg i diskusjonen, noen av dem til og med å ta selfies og poste dem med kommentaren «det er jo bare en liten dramatisk episode». Sjåføren ventet mens konflikten pågikk, og stemningen i bussen ble tydelig ødelagt.
Da jeg tenkte over alt dette, lurte jeg på om vi hadde gjort noe galt. Hvorfor skulle barna våre måtte reise i trange forhold når vi har betalt for billetter? Kanskje jeg har vært for streng, eller kanskje vi burde ha vært mer fleksible. Jeg vil gjerne høre hva du tenker om dette, for jeg er fortsatt usikker på om vi handlet rett.
IngridJeg håper at neste gang vi kan finne en løsning som gjør at både vi og andre reisende føler seg sett og respektert.




