Det spiller ingen rolle hvem som har tatt seg av bestemor! Leiligheten tilhører juridisk sett meg mamma krangler med meg om det.
Mamma truer med å dra meg til retten. Hvorfor? Jo, leiligheten til min bestemor var ikke hennes eller min, men til min datter Synnøve. Liv synes det er helt urimelig. Hun mener leiligheten skulle ha gått til henne, men bestemor bestemte annerledes. Hvorfor? Sannsynligvis fordi Morten og jeg har bodd hos henne de siste fem årene og tatt hånd om alt.
Liv er ganske egosentrisk. Egne interesser har alltid stått foran andres. Hun har vært gift tre ganger, men har bare to barn: meg og lillesøsteren Line. Vi har et godt forhold, men forholdet til mamma har blitt slitt.
Om faren min husker jeg knapt. Han skilte seg fra Liv da jeg var to. Frem til jeg var seks, bodde jeg med mamma hos mormor Åse i Bergen. Jeg synes bestemor var litt skremmende, sannsynligvis fordi mamma gråt hele tiden. Først senere, da jeg ble voksen, skjønte jeg at Åse var en god person som bare ville at datteren skulle klare seg på egen hånd.
Da mamma giftet seg på nytt, begynte jeg å bo sammen med stefar Jonas. I det ekteskapet fikk vi Line. Liv bodde syv år med Jonas, før de også skilte seg. Denne gangen flyttet vi ikke inn hos Åse. Jonas jobbet, og lot oss bo i leiligheten sin en stund. Tre år senere gifte Liv seg igjen, og vi flyttet inn hos den nye mannen hans i Oslo.
Den nye mannen var ikke begeistret for at han fikk barn på kjøpet, men han gjorde oss aldri vondt. Han ignorerte oss ganske enkelt. Mamma var også opptatt av sin nye partner, stadig sjalu og lager små krangler med knust glass.
En gang i måneden begynte Liv å pakke, men Jonas stoppet henne alltid. Line og jeg ble vant til det og sluttet å følge med. Jeg tok meg av Lines oppdragelse, siden mamma aldri hadde tid. Det var heldig at vi hadde mormor, som hjalp oss mye. Til slutt flyttet jeg inn på et studenthybel, mens Line bodde hos Åse. Faren vår hjalp henne, og mamma ringte bare i feriene.
Jeg aksepterte mamma slik hun var likegyldig og stressa. Line var derimot mer sensitiv, og ble lett såret når mamma ikke kom på eksamensfeiringen hennes.
Vi ble voksne. Line giftet seg og flyttet til Stavanger med mannen sin. Jeg og kjæresten min, Thomas, hastet ikke med å gifte oss, men vi hadde lenge vært sammen og bodde i en liten leilighet til leie. Jeg besøkte ofte mormor; vi stod hverandre nær, men prøvde å ikke forstyrre henne.
Så ble Åse syk og ble innlagt på sykehuset. De sa hun trengte god pleie, så jeg begynte å besøke henne hver dag. Jeg handlet mat, lagde mat, ryddet eller bare pratet med henne, og passet på at hun fikk medisinene i tide. Jeg gjorde det i seks måneder, av og til med Thomas som hjalp til med små reparasjoner og ryddet.
En dag foreslo mormor at vi kunne flytte inn hos henne, så vi kunne spare til vår egen leilighet og slippe å betale husleie. Vi takket ja med en gang vi hadde et godt forhold, og hun likte Thomas. Så flyttet vi inn.
Seks måneder etterpå ble jeg gravid. Vi bestemte oss for å beholde barnet, og mormor ble så glad for at hun skulle få et oldebarn. Vi feiret med familien på en koselig kafé, og mamma dukket ikke opp. Hun ringte ikke engang for å gratulere.
Da Synnøve var to måneder gammel, falt mormor og brakk beinet. Jeg klarte nesten ikke å ta vare på både bestemor og den lille babyen, så jeg ba mamma om hjelp. Hun avslo, sa hun ikke hadde det bra og kom senere, men hun holdt aldri det løftet.
Seks måneder etterpå fikk mormor slag. Hun ble helt sengelig. Å ta vare på henne var en enorm utfordring. Hvis ikke Thomas hadde vært der, vet jeg ikke hvordan jeg hadde klart det. Etter slaget bedret hun seg sakte: hun begynte å snakke igjen, kunne gå litt og spise selv. Hun levde i halvannen år til, så hun fikk se hvordan oldebarnet vårt Synnøve krabbet rundt. Mormor døde stille i søvne. For Thomas og meg var det et hardt tap; vi elsket henne så mye.
Mamma kom bare i begravelser, og en måned etterpå dukket hun opp for å kaste oss ut og kreve leiligheten. Hun trodde hun hadde rett, men hun visste ikke at mormor hadde skrevet inn leiligheten i mitt navn rett etter at Synnøve ble født. Så mamma fikk ingenting.
Det var selvfølgelig ikke noe hun likte. Hun krevde at jeg skulle gi leiligheten til henne, ellers ville hun saksøke. Hvor kynisk hun er! Du har lurt den gamle damen ved å holde leiligheten fra henne, og nå bor du der selv! Det spiller ingen rolle hvem som har tatt seg av bestemor! Denne leiligheten skulle tilhøre meg!
Mamma får aldri leiligheten. Jeg vet det, for jeg har snakket med en notarius og en advokat. Vi blir boende i leiligheten mormor ga oss, og hvis vi får et andre barn og det blir en jente skal vi gi henne mormors navn.




