Jeg bodde sammen med moren min. Hun var 86 år gammel den gangen.
Slik ble livet mitt til, noe annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Jeg fikk aldri giftet meg, og barn har jeg heller ikke. Nå, når jeg ser tilbake i en alder av 57 år, husker jeg den siste bursdagen min den feiret vi bare oss to, mor og jeg. Vi hadde ingen andre å invitere. Ingen nære venner, og vi hadde heller ingen familie igjen utover oss.
Vi bodde sammen gjennom årene og støttet hverandre, slik vi alltid hadde gjort. Mor var 86 år. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre når hun en dag ikke var her lenger. Heldigvis var hun ved godt mot, til tross for at hun merket sykdom og alderdom på kroppen. Hun nektet å gi opp og gikk fortsatt turer på egenhånd.
Selv hadde jeg blitt pensjonist, men jeg jobbet fremdeles litt, for pensjonen strakk ikke akkurat til for å kunne leve et ordentlig liv. Likevel var jeg aldri motløs jeg var takknemlig for å ha min kjære mor hos meg. Jeg visste at mange andre hadde det vanskeligere; noen hadde verken leilighet, familie eller penger.
Mor og jeg levde stille og fredelig. Om kvelden drakk vi te sammen, satt og strikket, og så på gamle filmer og serier vi hadde satt pris på i mange år. I helgene bakte jeg gjerne en kake og inviterte naboene våre inn. De fortalte om sine slektninger og familier. Jeg gledet meg over andres lykke, og ba stille om at mor og jeg kunne få slippe for mange sorger.
Slik levde vi våre dager. Jeg ønsket meg sterkt at denne tilværelsen kunne vare så lenge som mulig for både meg og moren min.




