Jeg er 50 år gammel og var skoleelev da jeg ble gravid med kjæresten min – vi var begge elever, ingen av oss jobbet. Da familien min fant ut det, reagerte de umiddelbart: de sa at jeg hadde skammet ut hjemmet vårt og at de aldri ville oppdra et barn som «ikke var deres». En kveld ba de meg pakke sakene mine. Jeg dro ut med en liten koffert, uten å vite hvor jeg skulle sove dagen etter. Det var kjæresten min sin familie som åpnet døren for meg. Foreldrene hans tok oss inn fra første dag. Vi fikk eget rom, de satte klare regler, og det eneste de forventet av oss var at vi fullførte skolegangen. De tok seg av maten, regningene og til og med legebesøkene under svangerskapet. Jeg var helt avhengig av dem. Da sønnen vår ble født, var svigermor ved min side på sykehuset. Hun hjalp meg med å vaske, bytte bleier, og roe ham om morgenen. Mens jeg kom meg etter fødselen, passet hun på babyen slik at jeg kunne sove litt. Svigerfar kjøpte sprinkelseng og alt vi trengte den første tiden. Snart sa de at de ikke ville at vi skulle ende fastlåst. De tilbød meg å betale utdannelse som sykepleier. Jeg takket ja. Jeg studerte om morgenen og svigermor passet sønnen vår. Kjæresten min begynte å studere dataingeniør. Begge studerte vi, mens de fortsatt tok på seg alle utgifter. Disse årene krevde store ofre. Vi levde med strenge rutiner og uten luksus. Noen ganger hadde vi akkurat nok til å klare oss. Men vi manglet aldri mat eller støtte. Når vi ble syke eller motløse, var de der. De passet barnet så vi kunne ta eksamener, ha praksis, eller jobbe ekstra når vi fikk mulighet. Etter hvert begynte vi å jobbe – jeg som sykepleier, han i sin bransje. Vi giftet oss, flyttet for oss selv og oppdro sønnen vår. Nå er jeg 50 år. Ekteskapet holder fortsatt. Sønnen vår har vokst opp med å se alt slit og innsats. Med min egen familie har jeg minimal kontakt. Det har ikke vært bråk i ettertid, men vi ble aldri like nære igjen. Jeg bærer ikke nag, men forholdet ble aldri det samme. Skulle jeg i dag si hvilken familie som reddet livet mitt, er det ikke den jeg er født inn i. Det er familien til min mann.

Jeg er femti år gammel nå, og det føles som et annet liv siden jeg som tenåring ble gravid med kjæresten min, Eirik. Vi var begge elever på videregående, unge og uten arbeid. Da min egen familie i Bergen fikk vite det, reagerte de umiddelbart: de sa jeg hadde brakt skam over hjemmet, og de ville ikke oppdra et barn som «ikke var deres eget». En kveld pakket foreldrene mine kofferten min og ba meg gå. Jeg forlot leiligheten i regnet, med en liten bag, uten anelse om hvor jeg skulle sove den neste natten.

Det var familien til Eirik som åpnet dørene for meg. Foreldrene hans tok oss inn i huset sitt i Ålesund uten å nøle. De ga oss et eget rom, satte klare grenser og forventet kun én ting av oss: at vi fullførte skolen. Det var de som sørget for mat, betalte regningene og fulgte meg til alle svangerskapskontrollene. Jeg var helt avhengig av dem.

Da sønnen vår, Sindre, ble født, satt Eiriks mor, Astrid, ved min side på sykehuset på Haukeland. Hun lærte meg å bade ham, skifte bleier, roe ham om morgenen når han gråt. Mens jeg lå utmattet etter fødselen, tok Astrid seg av Sindre slik at jeg fikk sove noen timer. Eiriks far, Bjarte, kjøpte sprinkelseng og alt det Sindre trengte de første månedene.

Noen uker senere kalte de oss inn til en samtale rundt kjøkkenbordet. De sa rett ut at de ikke ville at vi skulle bli «sittende fast». Astrid foreslo å dekke utdanningen min til sykepleier. Jeg takket ja, og hver morgen leverte jeg Sindre til henne før jeg dro på forelesningene ved universitetet. Eirik startet på informatikk, og sammen brukte vi kveldene på lekser og eksamenslesing, mens svigerforeldrene mine fortsatte å bære hoveddelen av husholdningsutgiftene.

Årene gikk i et strengt tempo. Ingen luksus noen måneder hadde vi akkurat nok kroner til å klare oss. Likevel manglet vi aldri mat eller støtte. Hver gang noen av oss ble syke, slitne eller motløse, stilte Astrid og Bjarte opp. De passet på Sindre når vi hadde eksamen eller måtte jobbe ekstra vakter på sykehjem og IT-firma.

Med tiden fikk vi oss jobber. Jeg ble sykepleier, Eirik fikk arbeid som systemutvikler. Vi giftet oss en sommerdag på Vestlandet, og etterhvert flyttet vi inn i egen leilighet. Sindre vokste opp og så hvor hardt vi arbeidet for fremtiden vår.

Med min egen familie har jeg nesten ikke kontakt lenger. Det ble ingen store oppgjør senere, men heller aldri virkelig forsoning. Det finnes ikke bitterhet i meg, men også ingen nærhet. Livet mitt ble reddet av noen som egentlig ikke skyldte meg noe. Hvis noen spør meg i dag hvilket familie jeg skylder alt, svarer jeg uten å nøle: Det var ikke min egen. Det var Eiriks og nå min.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 50 år gammel og var skoleelev da jeg ble gravid med kjæresten min – vi var begge elever, ingen av oss jobbet. Da familien min fant ut det, reagerte de umiddelbart: de sa at jeg hadde skammet ut hjemmet vårt og at de aldri ville oppdra et barn som «ikke var deres». En kveld ba de meg pakke sakene mine. Jeg dro ut med en liten koffert, uten å vite hvor jeg skulle sove dagen etter. Det var kjæresten min sin familie som åpnet døren for meg. Foreldrene hans tok oss inn fra første dag. Vi fikk eget rom, de satte klare regler, og det eneste de forventet av oss var at vi fullførte skolegangen. De tok seg av maten, regningene og til og med legebesøkene under svangerskapet. Jeg var helt avhengig av dem. Da sønnen vår ble født, var svigermor ved min side på sykehuset. Hun hjalp meg med å vaske, bytte bleier, og roe ham om morgenen. Mens jeg kom meg etter fødselen, passet hun på babyen slik at jeg kunne sove litt. Svigerfar kjøpte sprinkelseng og alt vi trengte den første tiden. Snart sa de at de ikke ville at vi skulle ende fastlåst. De tilbød meg å betale utdannelse som sykepleier. Jeg takket ja. Jeg studerte om morgenen og svigermor passet sønnen vår. Kjæresten min begynte å studere dataingeniør. Begge studerte vi, mens de fortsatt tok på seg alle utgifter. Disse årene krevde store ofre. Vi levde med strenge rutiner og uten luksus. Noen ganger hadde vi akkurat nok til å klare oss. Men vi manglet aldri mat eller støtte. Når vi ble syke eller motløse, var de der. De passet barnet så vi kunne ta eksamener, ha praksis, eller jobbe ekstra når vi fikk mulighet. Etter hvert begynte vi å jobbe – jeg som sykepleier, han i sin bransje. Vi giftet oss, flyttet for oss selv og oppdro sønnen vår. Nå er jeg 50 år. Ekteskapet holder fortsatt. Sønnen vår har vokst opp med å se alt slit og innsats. Med min egen familie har jeg minimal kontakt. Det har ikke vært bråk i ettertid, men vi ble aldri like nære igjen. Jeg bærer ikke nag, men forholdet ble aldri det samme. Skulle jeg i dag si hvilken familie som reddet livet mitt, er det ikke den jeg er født inn i. Det er familien til min mann.