Jeg er 66 år gammel og har, siden begynnelsen av januar, bodd sammen med en 15 år gammel jente som ikke er min datter. Hun er datteren til min nabo, som gikk bort noen dager før nyttår. De to bodde alene i en liten ettromsleilighet til leie, tre hus unna meg. Plassen var liten: én seng for to, et improvisert kjøkken, et lite bord som fungerte til både måltider, lekser og arbeid. Jeg har aldri sett dem ha luksus eller komfort, bare det aller nødvendigste. Jentas mor hadde vært syk i flere år, men jobbet likevel hver dag. Jeg solgte varer fra katalog og leverte bestillinger rundt til folk. Når det ikke strakk til, satte hun opp en liten bod utenfor blokken og solgte boller, havregrøt og juice. Etter skoletid hjalp datteren til – laget mat, serverte, pakket sammen. Mange kvelder har jeg sett dem stenge sent, slitne og telle opp småpenger for å sjekke om de hadde nok til neste dag. Moren var stolt og svært arbeidsom, og ba aldri om hjelp. Når jeg hadde mulighet, kjøpte jeg mat til dem eller gikk over med hjemmelagde retter, alltid forsiktig for ikke å sette henne i en vanskelig posisjon. Jeg har aldri sett gjester hjemme hos dem. Ingen slektninger kom på besøk. Moren snakket aldri om søsken, fettere eller foreldre. Jenta vokste opp slik – bare med moren, lært fra tidlig alder å hjelpe til, ikke be om noe ekstra, å klare seg med det hun hadde. I ettertid tenker jeg kanskje jeg burde insistert mer på å hjelpe, men den gangen respekterte jeg grensen moren satte. Da moren gikk bort, skjedde det plutselig. Hun var på jobb én dag, og noen dager senere var hun borte. Ingen lang avskjed, ingen slektninger som dukket opp. Jenta ble alene i leiligheten – med husleie, regninger og skolestart rett rundt hjørnet. Jeg husker ansiktet hennes de dagene: hun gikk frem og tilbake, usikker på hva hun skulle gjøre, redd for å ende opp på gata, og visste ikke om noen ville ta seg av henne eller sende henne til et fremmed sted. Da bestemte jeg meg for å ta henne inn. Det var ingen stor samling, ingen store ord – jeg sa bare at hun kunne bo hos meg. Hun pakket klærne sine i noen bæreposer, det lille hun hadde, og kom. Vi låste leiligheten, fant ut av det med utleier, og han forsto situasjonen. Nå bor hun hos meg. Hun er ikke her som en byrde, og ikke som noen som må få alt gjort for seg. Vi har delt oppgavene. Jeg lager mat og organiserer måltider. Hun hjelper til med husarbeidet – vasker opp, rer opp, feier og rydder fellesområdene. Alle vet hva som er sitt ansvar. Ingen skriking eller kommandoer. Vi diskuterer alt sammen. Jeg tar utgiftene hennes: klær, skrivebøker, skolesaker, daglige måltider. Skolen er to kvartaler unna. Økonomisk har det blitt vanskeligere siden hun kom, men det plager meg ikke. Jeg foretrekker denne løsningen, fremfor å vite at hun er alene, uten støtte, og fortsatt lever i den samme usikkerheten hun hadde ved sin syke mors side. Hun har ingen andre. Og jeg har ingen barn som bor hos meg. Jeg mener at enhver ville gjort det samme. Hva tenker du om min historie?

Jeg er 66 år gammel, og siden begynnelsen av januar har jeg bodd sammen med en 15 år gammel jente som ikke er min datter. Hun heter Ingrid, og er datteren til min tidligere nabo, Solveig, som gikk bort noen dager før nyttår. Før det levde de to alene i en liten ettromsleilighet til leie, bare tre hus unna mitt. Alt var på det enkleste: en seng for to, et slags kjøkken satt sammen av det de fant, og ett lite bord som var både spisebord, arbeidsplass og skolestasjon. Jeg har aldri sett noen velstand hos dem. De hadde kun det aller mest nødvendige.

Solveig var syk i årevis, men hadde arbeidsmoralen til en arbeidsmaur. Jeg solgte varer fra katalog og dro rundt med leveransene, mens hun – når inntektene ikke strakk til – lagde sin egen lille bod utenfor blokken og solgte skolebrød, havregrøt og fersk appelsinjuice. Ingrid hjalp til etter skoletid laget mat, ekspederte kunder, ryddet sammen på slutten av dagen. Mange kvelder så jeg dem stenge boden sent, slitne, mens de telte kronestykker for å sjekke om det var nok til morgendagen. Solveig var stolt arbeidsom til fingerspissene. Hun ba aldri om hjelp. Jeg hjalp som jeg kunne: noen ganger kjøpte jeg med litt mat, eller lagde en gryte og kom med alltid forsiktig, så hun ikke skulle føle det ubehagelig.

Gjester var en saga blott hos dem. Ikke én eneste slektning kom på besøk. Solveig nevnte aldri familie ikke søsken, ikke foreldre, ikke engang en fjern fetter. Ingrid ble voksen tidlig, og lærte at man hjelper til, ikke ber om mer, og klarer seg med det man har. Nå i ettertid kjenner jeg på litt dårlig samvittighet for at jeg ikke insisterte mer på å hjelpe men jeg respekterte grensen Solveig holdt.

Solveigs bortgang var brå. Hun gikk på jobb den ene dagen, og noen dager senere var hun borte. Ingen lang avskjed, ingen slekt som dukket opp. Ingrid satt igjen alene i den lille leiligheten med husleie som skulle betales, regninger og et nytt skoleår som nærmet seg. Ansiktet hennes i de dagene glemmer jeg aldri: hun vandret frem og tilbake, ikke sikker på hva hun skulle gjøre. Redd for at hun skulle havne på gata, eller sendes til noen hun ikke kjente.

Da bestemte jeg meg. Det var ikke noen stor tale eller møter involvert jeg bare sa at hun kunne bo hos meg. Hun pakket klærne sine, det lille hun hadde, i noen poser og så flyttet hun inn. Vi stengte leiligheten, fant ut av det med utleier, og han viste forståelse for situasjonen.

Nå bor hun hos meg. Det er ikke slik at hun er en byrde eller noen som skal bæres frem på gullstol. Vi fordeler oppgavene. Jeg lager middag og organiserer maten, mens hun hjelper med oppvasken, rer opp sengen, og feier og rydder der vi begge ferdes. Begge vet hva som er vårt ansvar. Ingen roping, ingen kommandoer alt er på gemyttlig dialog.

Jeg tar hennes utgifter klær, notatbøker, skoleutstyr, og litt til skolemat. Skolen er to kvartaler unna oss.

Siden hun flyttet inn har det blitt trangere økonomisk for meg, det skal jeg ikke nekte for. Men jeg foretrekker det sånn fremfor tanken på at hun hadde vært alene, uten støtte, og levde videre i samme usikkerhet som da moren var syk.

Hun har ingen andre og jeg har heller ingen barn som bor hos meg. Jeg tror de fleste ville gjort akkurat det samme. Jeg spør deg: Hva tenker du om min lille fortelling?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 66 år gammel og har, siden begynnelsen av januar, bodd sammen med en 15 år gammel jente som ikke er min datter. Hun er datteren til min nabo, som gikk bort noen dager før nyttår. De to bodde alene i en liten ettromsleilighet til leie, tre hus unna meg. Plassen var liten: én seng for to, et improvisert kjøkken, et lite bord som fungerte til både måltider, lekser og arbeid. Jeg har aldri sett dem ha luksus eller komfort, bare det aller nødvendigste. Jentas mor hadde vært syk i flere år, men jobbet likevel hver dag. Jeg solgte varer fra katalog og leverte bestillinger rundt til folk. Når det ikke strakk til, satte hun opp en liten bod utenfor blokken og solgte boller, havregrøt og juice. Etter skoletid hjalp datteren til – laget mat, serverte, pakket sammen. Mange kvelder har jeg sett dem stenge sent, slitne og telle opp småpenger for å sjekke om de hadde nok til neste dag. Moren var stolt og svært arbeidsom, og ba aldri om hjelp. Når jeg hadde mulighet, kjøpte jeg mat til dem eller gikk over med hjemmelagde retter, alltid forsiktig for ikke å sette henne i en vanskelig posisjon. Jeg har aldri sett gjester hjemme hos dem. Ingen slektninger kom på besøk. Moren snakket aldri om søsken, fettere eller foreldre. Jenta vokste opp slik – bare med moren, lært fra tidlig alder å hjelpe til, ikke be om noe ekstra, å klare seg med det hun hadde. I ettertid tenker jeg kanskje jeg burde insistert mer på å hjelpe, men den gangen respekterte jeg grensen moren satte. Da moren gikk bort, skjedde det plutselig. Hun var på jobb én dag, og noen dager senere var hun borte. Ingen lang avskjed, ingen slektninger som dukket opp. Jenta ble alene i leiligheten – med husleie, regninger og skolestart rett rundt hjørnet. Jeg husker ansiktet hennes de dagene: hun gikk frem og tilbake, usikker på hva hun skulle gjøre, redd for å ende opp på gata, og visste ikke om noen ville ta seg av henne eller sende henne til et fremmed sted. Da bestemte jeg meg for å ta henne inn. Det var ingen stor samling, ingen store ord – jeg sa bare at hun kunne bo hos meg. Hun pakket klærne sine i noen bæreposer, det lille hun hadde, og kom. Vi låste leiligheten, fant ut av det med utleier, og han forsto situasjonen. Nå bor hun hos meg. Hun er ikke her som en byrde, og ikke som noen som må få alt gjort for seg. Vi har delt oppgavene. Jeg lager mat og organiserer måltider. Hun hjelper til med husarbeidet – vasker opp, rer opp, feier og rydder fellesområdene. Alle vet hva som er sitt ansvar. Ingen skriking eller kommandoer. Vi diskuterer alt sammen. Jeg tar utgiftene hennes: klær, skrivebøker, skolesaker, daglige måltider. Skolen er to kvartaler unna. Økonomisk har det blitt vanskeligere siden hun kom, men det plager meg ikke. Jeg foretrekker denne løsningen, fremfor å vite at hun er alene, uten støtte, og fortsatt lever i den samme usikkerheten hun hadde ved sin syke mors side. Hun har ingen andre. Og jeg har ingen barn som bor hos meg. Jeg mener at enhver ville gjort det samme. Hva tenker du om min historie?