Det mest smertefulle som skjedde meg i 2025, var å oppdage at mannen min var utro og at både broren min, fetteren min og faren min hadde visst om det hele tiden.
Vi hadde vært gift i elleve år. Kvinnen han hadde et forhold til, jobbet som sekretær hos firmaet hvor min bror jobber. Forholdet mellom mannen min og henne startet etter at broren min introduserte dem for hverandre. Det var ikke tilfeldig. De møttes stadig gjennom jobbrelaterte hendelser, seminarer, forretningsmiddager og sosiale sammenkomster der mannen min var til stede. Fetteren min var også ofte til stede i samme miljø. Alle kjente hverandre, og alle traff hverandre ofte.
I måneder levde mannen min med meg som om ingenting var galt. Jeg gikk på familiesammenkomster, snakket med broren min, med fetteren min og med pappa, helt uvitende om at de alle tre hadde visst om affæren hans. Ingen sa et eneste ord til meg. Ingen advarte meg, ingen prøvde å forberede meg på det som foregikk bak ryggen min.
Da jeg fant ut av utroskapen i oktober, konfronterte jeg først mannen min. Han innrømmet forholdet uten å nøle. Deretter snakket jeg med broren min. Jeg spurte rett ut om han hadde visst. Han svarte ja. Jeg spurte hvor lenge. Da sa han: I noen måneder. Jeg ville vite hvorfor han ikke hadde sagt noe til meg. Svaret hans var at det ikke var hans sak, at sånt var en privatsak mellom ektefolk, og at slike ting snakker man ikke om mannfolk imellom.
Så snakket jeg med fetteren min. Jeg stilte de samme spørsmålene. Han visste det også. Han fortalte at han hadde sett oppførsel, meldinger og tegn som gjorde det helt klart hva som foregikk. Jeg spurte hvorfor han ikke hadde sagt fra, og han svarte at han ikke ville blande seg inn eller risikere å få problemer.
Til slutt snakket jeg med faren min. Jeg spurte om han også visste om det og det gjorde han. På spørsmål om hvor lenge, sa han at det hadde vært en stund. Jeg spurte hvorfor han aldri hadde fortalt meg noe. Han sa at han ikke ønsket konflikter, at dette var noe ektefolk måtte ordne seg imellom, og at han ikke ville involvere seg. Alle tre sa egentlig det samme.
Jeg pakket sammen sakene mine og flyttet ut fra huset, som nå ligger ute for salg. Det har ikke vært noen offentlige scener eller fysiske oppgjør, for jeg har ingen planer om å miste verdigheten min for noen. Kvinnen har fortsatt jobben sin hos broren min. Forholdet mellom min bror, min fetter og min far til både henne og mannen min har ikke endret seg alt er tilsynelatende normalt.
Til jul og nyttår inviterte mamma meg hjem, siden broren min, fetteren min og faren min skulle være der. Jeg sa til henne at jeg ikke kunne komme. Jeg forklarte at jeg ikke har krefter til å sitte ved bordet sammen med folk som visste om utroskapen og valgte å holde det skjult. De feiret sammen. Jeg var ikke der, verken til jul eller nyttår.
Siden oktober har jeg ikke hatt kontakt med noen av de tre. Jeg tror ikke jeg noen gang kan tilgi dem.




