«Hvordan svigermoren gjør helgen til en ren tortur»

**«Hvordan svigermor forvandler helgen til tortur»**

*Vi er ikke deres ansatte!* Hvordan svigermor gjør hver helg til slit

Hvis noen for et år siden hadde fortalt meg at mine sjeldne, etterlengtede helger skulle bli til hard fysisk arbeid der hver muskel verker og tårene presser på jeg hadde ikke trodd det. Men det er virkeligheten nå. Skylden ligger på min svigermor, den resolutte Gudrun Hansen, som har bestemt seg for: Siden mannen min Markus og jeg bor i en blokk uten egen hage, har vi jo ingen bekymringer og tid i overflod. Derfor kan hun beordre oss som hun vil.

Markus og jeg har vært gift i litt over et år. Vi hadde en beskjeden bryllup penger var knappe, og i vår by teller hver krone. Mine foreldre hjalp oss med en liten leilighet i et gammelt hus. Den var selvsagt ikke i beste stand, så vi planla renoveringer. Ikke alt på en gang, men siden våren har vi gjort litt etter litt: en ny kran her, tapet der, nytt gulv på kjøkkenet. Penger mangler ofte, og tid enda mer.

Men Markus foreldre har et hus på landet med stor hage, høns, ender, en geit og til og med to kuer. De bor i en forstad der mange har hengt fast ved landet siden gamle dager. Det var deres eget valg, deres eget prosjekt. Vi respekterer det, men for oss er det ingenting.

Gudrun så det anderledes. Da hun hørte at vi «satt i varmen uten hage og forpliktelser», begynte hun straks å invitere oss regelmessig. Først var det bare «på besøk». Men snart fulgte det klare instrukser hver lørdag og søndag: «Kom og hjelp til!» Ikke «for å slappe av» eller «ta en pause», nei arbeid. Så snart vi kom inn i huset, fikk vi kost, hakke eller bøtter i hendene. Et smil, og ut i hagen.

Først tenkte jeg: Greit, vi hjelper til noen ganger, viser at vi er en familie. Markus prøvde også å bremse henne: «Vi har renoveringer, lite tid, stressende jobber.» Men Gudruns stahet kjenner ingen grenser. «Dere lever som konger i byen! Her bærer jeg alt alene!» Argumenter om utmattelse interesserte henne ikke. «Hva har dere å gjøre i den lille leiligheten deres? Vi oppdro dere, nå må dere gi tilbake!»

For å være ærlig ville jeg være en god svigerdatter. Ikke starte krangel. Men så, på et besøk, rakte hun meg en bøtte med vann og en klut: «Mens jeg lager suppen, måker du hele gulvet helt til skuret og tilbake. Markus kan høvle planker, hønsehuset trenger reparasjoner.» Jeg ville si høflig nei, forklare at jeg var sliten etter uken. Men hun hørte ikke. Som om jeg var en betalt hjelper som våget å nekte.

Søndag kveld verket hver muskel. Mandag sov jeg over meg. Sjefen min ble sjokkert jeg var aldri syk, og plutselig lå jeg flat. Jeg løy og sa jeg følte meg dårlig. Og alt dette etter en «avslappende» helg hos svigermor. Ingen glede, ingen takknemlighet bare sinne og skuffelse.

Det verste: Markus og jeg hadde forklart flere ganger at vi har egne plikter, er slitne, leiligheten er et arbeidsområde! Men Gudrun ringte hver dag: «Når kommer dere endelig? Hagen pløyer seg ikke selv!» Da vi sa det ikke passet nå, svarte hun: «Hva er det dere renoverer som tar måneder? Bygger dere et slott?»

Hennes frekkhet sjokkerte meg. Spesielt da hun åpent sa: «Jeg regnet med deg. Du er jo en kvinne. Du må lære å melke kyr og dyrke grønnsaker det vil hjelpe deg videre.» Jeg tidde, men inni meg kokte det. Jeg ville aldri bo på landet. Jeg trenger ikke melke kyr eller bære møkk.

Markus sto på min side. Han var like lei av hennes krav. Før kjørte han gjerne til foreldrene nå kun av pliktfølelse. Han ignorerte ofte hennes anrop, for de handlet bare om anklager. Jeg kjempet hver gang, fant på unnskyldninger for å slippe.

Til slutt ringte jeg moren min og fortalte alt. Og hun forsto. Hun sa: Hjelp skal være frivillig. At man ikke kan gjøre et ungt par til gratis arbeidskraft. Og hvis vi lot oss utnytte nå, ville det bare bli verre.

Jeg er så sliten. Av dobbeltlivet byjobb og renovering her, gårdsarbeid der. Jeg vil bare sove lenge. Ha en helg med bok eller film, ikke spade og skitt.

Markus mener vi må stille et ultimatum: Enten slutter Gudrun å terrorisere oss, eller så bryter vi kontakten. Høres det brutalt ut? Kanskje. Men vi har vårt eget liv, drømmer, mål. Vi har ikke meldt oss som fast arbeidsstyrke.

Og hvis noen sier: «Det er jo normalt», «Man må hjelpe foreldrene» jeg motsier ikke. Men hjelp betyr: Man blir spurt, ikke beordret. Man blir mottatt med takk, ikke manipulert. Man har et valg, får ikke bare oppgaver skjøvet på seg.

Kanskje vil vinteren få Gudruns iver til å stilne. Og jeg endelig kan puste ut. Og huske at helgen er til for å hvile, ikke for tvangsarbeid.

Til slutt lærte jeg: Plikter må ikke bæres av pliktfølelse alene, og kjærlighet kan ikke tvinges frem med arbeid. Noen grenser må man selv sette ellers gjør andre det for deg.

Rate article
Intigue Life
«Hvordan svigermoren gjør helgen til en ren tortur»