Jeg er tretti år gammel, og drømte i natt at det mest smertefulle sviket ikke kom fra fiender. Det kom fra dem som har sagt: «Søster, jeg står alltid ved din side.»
I drømmen min hadde jeg hatt en «bestevenninne» i åtte år. Et sånt vennskap som lukter av familie, med innpakkede følelser og vinglasset som klirrer i stua under evighetslange samtaler om drømmer, frykt og fremtidsplaner. Hun visste alt om meg. Vi hadde grått så tårene dryppet ned på ullteppet, og ledd ut i de lyse sommernettene. Hun var der da jeg giftet meg, omfavnet meg først av alle og sa:
Du fortjener ham. Han er en god mann. Hold godt om ham.
Da trodde jeg på henne, helt inn til hjertet. Men nå, i drømmen, skjønte jeg plutselig at noen mennesker ikke ønsker deg lykke. De bare venter i bakgrunnen på at du skal falle.
Jeg var aldri den typen kvinne som var sjalu på venninner overfor mannen min. Jeg har alltid tenkt at en kvinne med verdighet trenger ikke bekymre seg, og at en ærlig mann gir aldri grunn til mistanke. Min ektemann, Henrik, ga aldri noen grunn. Aldri.
Derfor var det som skjedde som et iskaldt dusj. Det kom ikke plutselig. Det snek seg inn. Langsomt. Gjennom små tegn, som jeg overså fordi jeg ikke ville virke «paranoid».
Først begynte hun å komme på besøk ofte. Helt normalt, tenkte jeg. Kaffe, skravling. Så plutselig begynte hun å pynte seg mer enn vanlig; høye hæler, parfymeduft, kjole. Jeg sa til meg selv: Hun er kvinne, det er bare naturlig.
Men så kom det mer. Hun hilste ikke lenger på meg først når hun kom inn det første smilet gikk til ham.
Oi, du blir bare kjekkere Hvordan er det mulig?
Jeg lo, nesten på automatikk. Han svarte høflig.
Jo takk, det går bra.
Så begynte hun å spørre ham om ting som ikke angikk henne.
Jobber du sent igjen?
Er du sliten?
Tar hun vare på deg?
«Hun» altså meg, ikke «kona di», bare «hun».
Da krympet noe inni meg. Men jeg krangler ikke. Jeg tror på folkeskikk og ro. Dessuten orket jeg ikke tro at min nærmeste venninne hadde andre følelser. Jeg merket små endringer: Når vi alle tre satt sammen, snakket hun i en tone som om jeg ikke var der. Som om det var noe spesielt mellom de to. Henrik forsto det ikke. Han er den typen mann som er snill uten bak-tanker. Den troen klamret jeg meg til.
Helt til meldingene begynte å dukke opp.
En kveld lette jeg etter bilder på telefonen hans ikke for å snoke, men jeg ville finne et feriebilde til Instagram. Der lå en chat med hennes navn på toppen. Siste melding fra henne var:
«Vær ærlig Hvis du ikke var gift, ville du valgt meg?»
Jeg satt i sofaen og stirret i evigheter. Leste meldingen om og om igjen. Datoen var i dag.
Hjertet slo ikke; det føltes bare tomt, som et hull i brystet.
Jeg gikk ut på kjøkkenet, der Henrik stod og lagde te.
Kan jeg spørre deg om noe?
Han nikket.
Hvorfor skriver hun sånne ting til deg?
Henrik så forvirret ut.
Hva da?
Jeg hevet ikke stemmen.
«Hvis du ikke var gift, ville du valgt meg?»
Han ble blek.
Du du har lest på telefonen min?
Ja. Men slike meldinger har ikke noe med tilfeldigheter å gjøre. Dette er ikke normalt.
Han ble stresset.
Hun bare hun bare tuller.
Jeg lo stille.
Dette er ikke en spøk. Det er en test.
Det er ingenting mellom oss, jeg lover.
Ok. Men hva svarte du?
Han tidde, et sårere og tyngre stillhet enn alt annet.
Hva svarte du? jeg gjentok.
Han snudde seg vekk.
Skrev at hun ikke måtte prate slik tull.
Vis meg.
Han svarte:
Nei, det er unødvendig.
Men når man begynner å skjule, da er det nødvendig. Jeg tok telefonen hans fra benken, rolig. Jeg så svaret:
«Ikke sett meg i slike situasjoner du vet at jeg setter pris på deg.»
Setter pris på. Ikke «stopp», ikke «respekter min kone». Bare «jeg setter pris på deg».
Jeg så på ham.
Forstår du hvordan dette høres ut?
Ikke lag en sak ut av ingenting
Dette er ikke ingenting. Dette er en grense, og du satte den ikke.
Han forsøkte å omfavne meg.
Kom igjen ikke la oss krangle. Hun er alene, har en tøff tid.
Jeg trakk meg unna.
Ikke gjør meg skyldig for min reaksjon. Venninnen min skriver til min mann om «hva hvis». Det er ydmykende.
Henrik svarte:
Jeg skal snakke med henne.
Og jeg trodde ham. For jeg er en som tror.
Neste dag ringte hun. Stemmen hennes var som honning.
Kjære, vi må møtes. Det har oppstått et misforståelse.
Vi satt på et kafébord, hun med sitt uskyldige blikk som hun alltid brukte.
Jeg vet ikke hva du tror sa hun. Vi bare prater litt. Han er vennen min.
Han er din venn. Men jeg er din venninne.
Du vrir alt.
Jeg vrir ikke. Jeg leste det.
Hun sukket dramatisk.
Vet du hva ditt problem er? Du er usikker.
De ordene var som et knivstikk. Ikke fordi de var sanne, men fordi de passet henne perfekt. Klassisk: Hvis du reagerer, er du gal.
Jeg så henne rolig i øynene.
Krysser du en gang til en grense i mitt ekteskap, blir det ikke noe mer prat. Da avslutter jeg.
Hun smilte.
Selvfølgelig. Slutt på det. Skal ikke skje igjen.
Det var øyeblikket jeg burde ha sluttet å stole. Men jeg stolte igjen. For det er lettere å tro.
To uker gikk. Hun kontaktet meg sjelden. Jeg tenkte: Nå er det over.
Helt til en kveld med familien, Henrik hadde glemt telefonen på bordet. Skjermen blinket. En melding fra henne:
«Fikk ikke sove i går. Tenkte på deg.»
Det var ikke smerte jeg kjente. Bare klarhet. Krystallklart. Jeg gråt ikke, lagde ingen scene. Jeg bare stirret på skjermen, som om den viste meg sannheten.
Jeg la telefonen i veska og ventet. Da vi kom hjem, sa jeg:
Sett deg.
Han smilte.
Hva skjer?
Sett deg.
Han skjønte, og satte seg. Jeg la telefonen foran ham.
Les.
Han gløttet ned, og ansiktet tok en annen form.
Det er ikke som du tror.
Ikke gjør meg til en idiot. Si sannheten.
Han begynte å forklare:
Hun skriver Jeg svarer ikke slik Hun er bare veldig følsom
Jeg avbrøt ham.
Jeg vil se hele samtalen.
Han strammet kjeven.
Dette er for mye.
Jeg lo.
For mye å be om sannheten fra sin ektefelle?
Han reiste seg.
Du stoler ikke på meg!
Nei. Du ga meg en grunn til å ikke gjøre det.
Han tilsto ikke med ord, men med gest. Åpnet chatten.
Jeg så: Måneder. Måneder med samtaler. Ikke hver dag, ikke direkte. Men slike meldinger som bygger bruer bruer mellom to mennesker.
Med «hvordan har du det».
Med «tenkte på deg».
Med «bare med deg kan jeg snakke».
Med «hun forstår meg ikke alltid».
«Hun» var meg. Det verste var én setning fra ham:
«Noen ganger tenker jeg på hvordan livet mitt hadde vært om jeg møtte deg først.»
Jeg mistet pusten.
Henrik stirret ned i gulvet.
Jeg har ikke gjort noe Vi har ikke møttes
Jeg spurte ikke om de hadde truffet hverandre. For selv om de ikke har det er utroskap. Følelsesmessig. Stille. Men utroskap.
Jeg satte meg, for beina skalv.
Du sa du skulle snakke med henne.
Han hvisket:
Jeg prøvde.
Nei. Du håpet bare jeg ikke skulle oppdage det.
Så sa han noe som knuste meg:
Du har ikke rett til å tvinge meg til å velge mellom dere.
Jeg så på ham. Lenge.
Jeg tvinger deg ikke. Du har allerede valgt. Ved å slippe dette inn.
Han begynte å gråte. Ikke skjult. Ordentlig.
Jeg er lei for det jeg ville ikke
Jeg skrek ikke, ydmyket ham ikke, ga ikke tilbake. Jeg reiste meg og gikk til soverommet, begynte å pakke klær.
Henrik fulgte etter.
Vær så snill ikke gå.
Jeg så ikke på ham.
Hvor skal du?
Hjem til mamma.
Du overdriver
Den setningen kommer alltid når sannheten er ubehagelig.
Jeg sa lavt:
Jeg overdriver ikke. Jeg kan ikke leve i en trekant.
Han falt på kne.
Jeg skal blokkere henne. Avslutte alt. Jeg lover.
Jeg så på ham for første gang den kvelden.
Jeg vil ikke at du blokkerer henne for min skyld. Jeg vil at du gjør det fordi du er mann, fordi du har grenser. Men du har ikke det.
Han var taus. Jeg tok vesken.
Stoppet i døra og sa:
Det verste er ikke at du skrev meldinger. Det verste er at du lot meg være venninne med en kvinne som i stillhet forsøkte å flytte meg bort.
Og jeg gikk ut.
Ikke fordi jeg ga opp ekteskapet.
Men fordi jeg nektet å kjempe alene for noe som skulle vært to.
Og for første gang på flere år tenkte jeg:
Bedre at det gjør vondt med en sannhet enn å bli trøstet av en løgn.
Hva ville du gjort om du var meg kunne du tilgitt om det ikke var «fysisk» utroskap, eller er dette også svik for deg?




