Svigermor ba meg «bare for to timer» om å hjelpe til med jubileum – men forventet at jeg skulle være lydig og gjøre alt uten å klage

Svigermor kalte meg inn «for to timer» for å hjelpe til med et jubileum, og forventet lydighet.

Røsten i telefonen var nesten vennlig:
«Kom over til oss og hjelp litt, bare et par timer.»
Ingen mistanke slo meg jeg tenkte det ville være litt oppskjæring, en salat, kanskje en kopp kaffe. Men idet jeg trådte inn på kjøkkenet, og så grytene, lappene med retter, og hørte setningen «gjestene kommer om fire timer», forstod jeg; jeg var ikke invitert som gjest, men som en ekstrahjelp på vakt.

Hun sto ved komfyren, rørte i en stor gryte, og snudde seg med et smil som nå hadde en helt annen tone.

Å, der er du! Flott at du kunne komme. Hør, det viser seg at det kommer flere enn vi trodde. Rundt tjue personer. Vi må steke fisk, lage tre slags salater, noe kjøtt, dekke bordet

Jeg ble stående i døråpningen, fortsatt med kåpen på.

Tjue personer? Dere sa det bare var for to timer…

Ja, to timer! Hun viftet bort forklaringen, som om saken var avgjort. Vi er to, da går det fort! Kom igjen, heng fra deg kåpen, forkleet ligger der. Vi begynner med salatene, så

Vent litt, jeg tok av meg veska, men holdt kåpen på. Jeg trodde det var noe enkelt. Jeg har egne planer i kveld.

Hun snudde seg, og blikket hennes ble hardt.

Hvilke planer? Familien er dine planer! Her ordner vi jubileum, og du tenker på egne ting.

Der var den tonen; der min mening ikke betydde noe, og det bare ventet at jeg skulle nikke og si ja.

Jeg hadde gjerne hjulpet hvis jeg hadde visst på forhånd. Men du sa noe annet.

Unnskyld at jeg ikke beskrev hvert minste punkt! hun snudde seg mot gryta igjen. Jeg trodde du skjønte at jubileer betyr seriøs innsats. Eller mener du jeg skal slite alene i min alder?

Jeg bet meg i leppa. Jeg kjente taktikken: dårlig samvittighet, press, beskyldning.

Du kunne spurt noen andre, eller i det minste forberedt meg.

Hun snudde seg brått.

Hvorfor spørre andre når jeg har svigerdatter? Eller har du glemt hva familie er?

Min mann satt i stua med mobilen. TV-en var på. Han visste hva som foregikk, men blandet seg ikke inn.

Jeg sier ikke nei til å hjelpe, sa jeg. Men dette var ikke slik jeg fikk det fremstilt. Det er ikke greit.

Lurt! hun slo ut med armene. Hører dere? Jeg har lurt henne! Jeg ba om hjelp, og så lager hun drama. Her er dagens ungdom tror de har krav på alt, men samvittighet har de ikke.

Alt trakk seg sammen i meg. Gikk jeg, ville det bli konflikt. Ble jeg, måtte jeg skjære, bære og tåle kritikk.

Greit, jeg trakk pusten. Jeg kan hjelpe med salatene. Men jeg blir ikke til å ta imot eller servere gjestene.

Hun rynket pannen.

Så jeg skal alene løpe med fatene?

Jeg sier bare det kunne vært løst annerledes. Du kunne ha spurt sønnen din også.

Han er mann! hun nærmest hveset. Kjøkkenet er ikke stedet for ham, han har andre oppgaver.

Hvilke oppgaver? Sitte med telefonen?

Det er ikke din sak! stemmen ble skarpere. Er du her for å hjelpe eller for å diskutere filosofi?

Jeg tok av kåpen. Tok på meg forkleet. Begynte å kutte grønnsaker. Hun nikket fornøyd og gikk tilbake til gryta.

Senere sa hun:
Når gjestene kommer, skifter du vel til noe penere?

Nei, jeg drar hjem. Jeg hjelper til og så går jeg.

Hun satte øsen fra seg.

Hvordan kan du forlate oss? Hvem skal ta imot gjestene? Hvem skal servere?

Dere. Eller sønnen din.

Han skal underholde gjestene. Han er verten.

Verten, som aldri har løftet en tallerken sitt liv.

Så mennene underholder, mens kvinnene jobber og serverer?

Hvordan ellers? hun myset mot meg. Er du blitt feminist nå?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg skal være gratis hjelp.

GRATIS?! nesten ropte hun. Du er svigerdatter! Vi er familie! Eller har du glemt hvem som hjalp dere med leiligheten?

Der kom hun med trumfkortet. Pengene vi hadde betalt tilbake for lenge siden, men for henne var de evig gjeld.

Vi har betalt tilbake, sa jeg rolig.

Men hva med takknemligheten? Den moralske forpliktelsen?

Jeg la fra meg kniven.

Skal jeg gå med evig skyldfølelse?

Jeg vil bare at du skal oppføre deg ordentlig. Være en del av familien, ikke som innleid hjelp.

Men du behandler meg nettopp som gratis arbeidskraft.

Hun slapp håndkleet i benken.

NOK! Gjør som du vil, men du går ingen steder før bordet er dekket!

Jeg så på henne, og forstod plutselig: uansett hvor mye jeg går med på, vil hun aldri bli fornøyd.

Nei, sa jeg lavt. Det gjør jeg ikke.

Hva sa du?

Jeg sa nei. Jeg drar.

Jeg tok av meg forkleet, fant veska, tok på kåpen.

Det tør du ikke! stemmen skalv.

Mannen min kom ut i gangen.

Hva skjer?

Hun stikker av! hun pekte.

Hva driver du med? spurte han.

Spør moren din hvorfor hun ba meg komme «i to timer», når jeg skal jobbe for tjue personer.

Men hun sa det bare var litt hjelp

Hjelp er én ting, skjøt hun inn, ikke å bruke lang tid på å pille med salaten!

Dette gjentar seg alltid, sa jeg. Og hver gang minner dere meg om pengene.

Bare hjelp til! viftet han avvisende.

Og du da? Hvorfor kutter ikke du? Hvorfor dekker du ikke på bordet?

Det er ikke menns arbeid.

Jeg lo, trøtt og trist på en gang.

Skjønner. Dere får klare dere selv.

Jeg gikk mot døra.

Hvis du går nå, trenger du ikke komme tilbake! ropte hun etter meg.

Greit.

Jeg gikk ut.

Hendene skalv da jeg satte meg i bilen. Telefonen ringte, men jeg svarte ikke.

Senere kom det en melding:
«Kom tilbake straks.»

Jeg svarte:
«Jeg er ikke gratis hushjelp.»

Kvelden satt jeg hjemme med en kopp te. Hva de sa om meg fikk være.

Mannen kom sent hjem.

Fornøyd? Nå tenker alle dårlig om deg.

Men hva tenker du? spurte jeg.

Han tidde stille.

Jeg trengte at du sto ved min side, sa jeg. Men du lot være.

Etter det ble det stille mellom oss.

I to uker hørte jeg ingenting. Og jeg innså noe:
Noen ganger er det viktigere å gå enn å bli.

Selv når de bak ryggen din roper at du tar feil.

Rate article
Intigue Life
Svigermor ba meg «bare for to timer» om å hjelpe til med jubileum – men forventet at jeg skulle være lydig og gjøre alt uten å klage