Lukket øynene for svik og angret senere

Du var hos henne igjen, sa Ingrid med tårer i blikket mens hun stirret på mannen sin.

Knut hakket i setet og mistet skjeen.

Klokken! pekte hun på håndleddet hans.

Ja, den er der, mumlet Knut og viftet med hånden for å skjule den med mansjetten.

Jeg så esken i søpla, fortsatte Ingrid, og den hadde til og med en kvittering i seg!

Knut senket blikket og studerte innholdet på tallerkenen.

Vi ble enige om at du ikke skulle gå tilbake til henne, sa Ingrid med en nagende tone. Du lovet meg det! Du sverget!

Vel, Ingrid, begynte Knut, hun ba meg virkelig om det! Jeg forstår at jeg lovet, men hun er jo fortsatt sjefen min! Hvordan kunne jeg si nei?

Vær høflig! holdt Ingrid igjen følelsene. Det er som man sier: Det er som det er. Jeg er gift, og jeg elsker min kone!

Så jeg hadde ingen andre valg! sukket Ingrid. Men med all respekt hun nikket etterfullende Knut, hun er ikke den eneste arbeidsgiveren i byen!

La oss tenke logisk, samlet Knut seg. Hun gir meg nå de beste vilkårene som takk for tidligere innsats, Ingrid knirket, men holdt kjeft. Ville en annen bedrift gjort det samme? Sannsynligvis ikke.

Å sitte på din nakke er også noe du selv ville unngått. Hun har brukt en spesiell unnskyldning fra fortiden! Og klokken er ikke det eneste jeg har med meg!

Det er for deg og for Kaja! sa han og viste frem gullkjeder med stjernetegn.

Så sjenerøs, snerret Ingrid. Selg dem og betal med penger! Verken jeg eller Kaja vil noen gang bruke dem!

Jeg leverer dem tilbake til butikken, trakk Knut på skuldrene. Kvitteringen er fra Valentina, som la den der.

Og klokken! pekte Ingrid på knakkene hans.

Å ja, det! rynket Knut pannen. Nei, esken er borte, og kvitteringen også.

Ingrid la esken på bordet foran ham.

Greit, svarte Knut kort. Jeg leverer dem tilbake. Er du fornøyd?

Ikke gå til henne igjen! krevde Ingrid. Finn en løsning, men la dette aldri skje igjen.

Knut smilte svakt, vendte hodet bort og pustet ut:

Ingrid, hun lovet meg at dette var siste gang, men du må forstå at vår økonomi avhenger av lønnen hun gir oss! Hvis hun endrer vilkårene

Da må du si nei! avbrøt Ingrid. Så, greit. Det var en nødssituasjon, men nå er vi i en bedre posisjon!

***

Ingen vet hvor langt han vil gå når trangen klemmer halsen. Man sier at folk vil gå over bekken for å overleve, men ofte er det bare tøys. Det finnes alltid en grense man ikke skal krysse, selv i desperasjon.

Knut og Ingrids liv var alt annet enn lett. Barndommen ga ingen gleder. De kom ikke fra barnehjem, men de drømte av og til om et slikt sted. De vokste opp i store familier.

Noe av heldet var på deres side, så de havnet i midten av samfunnet. Ansvaret falt ikke kun på deres unge skuldre, men arbeid var likevel tilstrekkelig.

Rikdom var for dem et ord som betydde: «Ikke sulten, kledd, med sko og et varmt tak lykke som har falt over deg». En liten feil kunne bety at middagen ble borte, eller at man måtte sove i skuret.

Fra tidlig alder måtte de jage, overleve, lyve, gripe tak og beskytte seg. Psykiske sår ble ikke snakket om den gangen.

De ble sett på som perler på en snor. Med disse perlene, både Ingrid og Knut, forlot de foreldrehjemmet med håp om aldri å vende tilbake.

De kunne ha reist til den nærmeste større byen for å starte et nytt liv, men både Ingrid og Knut valgte å reise flere hundre kilometer og bosette seg i en mindre by.

Tankene deres var at de skulle bli funnet, men aldri bli funnet igjen. De ville kutte alle bånd til familien, en gang for alle. Ingen varm hjemmefølelse ble igjen under taket de hadde vokst opp i.

På slutten av hver sin reise møttes de. Kanskje var det skjebnen som trakk dem sammen.

Da de begynte å fortelle hverandre om sine liv, ble de overrasket over hvor like deres skjebner var.

Det er vel en menneskelig greie, sa Knut filosofisk. Eller så er det bare slik det skjer. Våre hjem ligger omtrent to tusen kilometer fra hverandre, med forskjellige dialekter og kultur. Men vi har blitt knust på samme måte!

Felles smerte binder bedre enn felles mål. Bryllupet ble uunngåelig.

Det er vanskelig å stå alene i starten, men sammen kan man flytte fjell. Så begynte Knut og Ingrid sin felles vei mot lykke.

De studerte, hadde ekstrajobber, og senere arbeidet på ulike steder. De ville ha alt de manglet som barn: god mat, nye klær, pene sko og sine egne småting helt ned til et eget hjem.

Men med et hjem kom store problemer. De klarte ikke å spare nok til første innskudd. Alt de så, føltes nødvendige for å leve.

Dette var ikke sunt, men ble deres felles vane. Det førte aldri til krangler, for de var like i deres prioriteringer.

Da Ingrid ble gravid, måtte de sette egne drømmer til side.

Kjære, snart blir vi flere, og leiligheten med et lite barn er trang sa Ingrid. Vi må spare til innskuddet!

Planen var ambisiøs. De fant en bruktleilighet, litt slitt, men den ble deres.

Vi renoverer den, sa Knut. Oslo ble ikke bygget på en dag! Det viktigste er at den er vår!

Ja, svarte Ingrid, tungt i sin niende måned, og så betaler vi i tjue år!

Vi klarer det! løftet Knut.

Matematikk er eksakt, og penger elsker å bli telt. Etter Kajas fødsel satte de seg ned og regnet.

Hvis de unngikk unødvendige kjøp og sparte litt, kunne de håndtere lånet og leve rimelig.

Det var mange usikkerheter, men de prøvde å ta høyde for alt, til og med inflasjon.

Deres selvtillit var sterk, men skjebnen hadde flere prøvelser i vente. Den sparte sitt hardeste slag til de hadde alt på plass.

Ingrid jobbet som kasserer i en dagligvarebutikk, mens Knut var avdelingsleder på et kontor. Hun håpet å bli seniorkasserer, og Knut ville ha ansvar for en hel avdeling.

Lønnsøkningene ville bedre familiens økonomi. De håpet å betale ned lånet raskere og leve et litt mer «mett» liv.

Ingrids lønn ble en gang kuttet da Kaja ble syk. Legene kunne ikke umiddelbart finne årsaken til den tolv år gamle jenta.

Etter lang tid oppdaget de at hun hadde fått en sjelden infeksjon fra et besøksdyreparken i nærheten av Bergen.

Behandlingen var lang og dyr.

Vi har fått en avdragsfri periode på lånet, sa Knut, men den varer bare ett år. Mer kan vi ikke regne med!

Hva gjør vi nå? spurte Ingrid i tårer.

Jeg vet ikke, svarte Knut forvirret. Sjefen vår har solgt firmaet. Den nye sjefen er en kvinne, så lønnsforhøyelsene er satt på vent. Jeg må gå til henne, knæle og be om en forfremmelse. Jeg må jobbe som en galning for å redde Kaja!

Gå, sa Ingrid. Hun er også kvinne! Hun vil forstå. Om jeg må, så gjør jeg det også! Jeg vil gå på kne for familien!

Tre dager senere kom Knut hjem sent på natten, sliten og med rynker i pannen. Heldigvis var neste dag en lørdag.

Om morgenen spurte Ingrid hva han hadde gjort.

Ingrid, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, mumlet han. Vår nye sjef, Valentina, er en enslig kvinne! Hun trenger tjenester. Hun vil både forfremme meg og betale ekstra.

Er hun gal? ropte Ingrid. Du er gift!

Jeg har gjort det mange ganger! svarte Knut med et smil. Hun sa at det er bedre så. Jeg er frisk, ingen sykdommer, og jeg vil bare jobbe.

Ingrid satt målløs. På den ene vekten lå Kajas helse, på den andre «forretningssamtalen».

Hva tenker du om dette? spurte hun stille.

Det blir som du sier, svarte Knut.

Ingrid skjønte at siden Knut ga henne valgretten, var han allerede mentalt og fysisk klar. Han hadde tilbrakt netter med en flaske og tenkt på dette moralske dilemmaet.

Han bestemte seg for Kajas skyld. Han ville aldri ha gjort det for seg selv alene. Å gi bort mannen sin til en annen kvinne var umulig uten å vite mer om henne. Så han søkte på sosiale medier:

Hun er femten år eldre enn meg, ingen barn, ingen mann, kun en klassisk forretningskvinne med lommeboken som hjerte, leste han.

Knut, du må si til henne at Ingrid svelget. Si at det kun er for Kajas skyld! Når hun blir frisk, er dette over!

Jeg fortalte henne det med en gang, rødmet han. Jeg vil være en mann, men Kaja må reddes!

Fire år gikk før Kaja ble frisk. Fire år med smerte mens Knut ringte og fortalte at Valentina hadde kalt ham.

Endelig fikk Knut forfremmelse. Først avdelingens leder, så deretter stedfortreder for filialen. Karrierestigen fortsatte, men ikke umiddelbart.

Gaver og penger fra Valentina var generøse. De dekket behandlingen, og det var fortsatt penger igjen kontanter og gavekort med kvitteringer så de kunne returnere dem.

Kajas fullstendige bedring sammenfalt med at paret klarte å betale ned lånet. Alt takket være Knuts innsats.

Da de siste resultatene kom, uttalte Ingrid lettet:

Det er over, min kjære, du trenger ikke lenger å «pleie» sjefen din! Vi kan bare jobbe som vanlige folk.

Takk Gud! svarte Knut, også lettet. Jeg skal fortelle henne i morgen.

En måned senere oppdaget Ingrid en ny skjorte i knappeet hans ikke fra vanlige butikker, men fra en dyr designer, en gullbelagt slips, en ny lærdobbel, og penger i lommeboken.

Premie for fremragende arbeid, forklarte han. Jeg er nå filialens leder! Og de nye klokkene!

Ingrid hadde aldri skjønt hvor mye de kostet før hun fant esken og kvitteringen i søpla.

For en gavepakke! utbrøt hun.

Knut fortsatte å gi tjenester til sjefen. Det måtte ryddes opp.

Jeg har nok! ropte han. Vi lever i en liten hytte, sparer på alt, jakter på tilbud, men jeg vil ha et normalt liv! En bil, en ferie, fine klær til deg, sko, smykker, en varm kåpe til Kaja, utdanning til henne så hun ikke må hoppe fra leie til leie, men kan bo i eget hjem fra starten!

Han ville alt dette for familien, selv om det betydde å «pleie» noen.

Ingrid ble overveldet. Hun stod stille, så på ham med forvirring, men så sakte innså hun at hun også hadde rett til et liv.

Så flott du har formulert alt, mumlet hun. Men jeg vil ikke lenger tolerere dette. Takk for at du hjalp Kaja, men nå er det nok. Gå!

Knut forsto aldri helt hvorfor hun kastet ham ut.

Hva gjør vi for Kaja? spurte han. Det er greit for henne, men ikke for meg! Jeg har også rett til å leve.

Dette er moralen: selv om kjærligheten kan drive oss til grensen, må vi aldri ofre vår egen verdighet eller vår families integritet for kortvarig gevinst. Respekt for hverandre og ærlighet er den sanne veien til et liv hvor både hjerte og lommebok finner balanse.

Rate article
Intigue Life
Lukket øynene for svik og angret senere