Jeg tok imot venninnen min etter skilsmissen hennes. Etter hvert innså jeg at jeg gradvis ble en tjener i mitt eget hjem.

10. desember 2025

Kjære dagbok,

Jeg har tatt inn Åse etter at hun ble skilt. Etter hvert skjønte jeg at jeg sakte men sikkert ble en tjener i mitt eget hjem.

Det finnes vennskap som tåler alt: bryllup, skilsmisser, barn, begravelser. Åse og jeg har kjent hverandre i over tretti år. Vi bestod eksamen sammen, delte våre første hjertesorg, og da hun flyttet til Stavanger, kom hun alltid tilbake og da kunne jeg være meg selv.

Derfor, da hun en natt ringte meg, knust og bare sa: «Jeg har ingen steder å gå», nølte jeg ikke. Jeg svarte: «Kom. Du har alltid plass hos meg».

De første dagene var som i ungdommen lange samtaler, latter, minner. Etter at min mann døde, var huset så stille at hans tilstedeværelse faktisk ga meg ro. Jeg prøvde å ta vare på henne: lagde mat, ga henne min beste seng, kjøpte nye håndklær så hun skulle føle seg velkommen. Hun lovet å bli i et par uker mens hun samlet krefter.

Men en måned gikk, så en til. Hun lette ikke etter leilighet, sendte ingen søknader, stod opp sent «jeg får endelig sove igjen etter alle år». Hun vandret i huset i morgenkåpe, tok opp sofaen og spurte: «Har du kjøpt yoghurt? Jeg liker frukt­yoghurt» som om det var helt naturlig.

Etter hvert begynte jeg å føle meg usynlig. Jeg kom hjem fra jobb og hun satt der, drakk te og leste avisen min. Da jeg ba henne lage en enkel suppe, lo hun: «Du lager den bedre, jeg er ikke god på det».

Det var alltid jeg som vasket opp, handlet mat, fylte kjøleskapet med alt hun likte, fylte badet med hennes kosmetikk, valgte TVprogrammer for henne. En dag da jeg inviterte en annen venninne på kaffe, protesterte Åse: «Jeg liker ikke fremmede i huset», og jaget bort katten min, Misse, med en unnskyldning om allergi.

I lang tid rettferdiggjorde jeg hennes oppførsel med at hun hadde det vanskelig etter skilsmissen, at hun var sårbar og forvirret, og at jeg måtte holde ut. Men da hun begynte å ommøblere, og sa: «Slik blir det bedre», forsto jeg at grensen var krysset.

Det vanskeligste var da hun ba meg hente klær fra renseriet og handle mat etter jobb «jeg klarer ikke å gå ut». Jeg kom hjem med tunge poser, og hun spurte bare: «Kjøpte du riktig vaskemiddel? Ikke bland dem sammen». Da knuste noe i meg.

For første gang på lenge sa jeg med fast stemme: «Vi må snakke. Dette kan ikke fortsette. Dette er mitt hus, og du må begynne å tenke på hvor du skal flytte».

Først så hun forvirret ut, så ble hun fornærmet og hevdet at jeg «ikke forsto noe» og bare tenkte på meg selv. Det var vanskelig, men jeg visste at om jeg ikke satte grenser nå, ville jeg miste meg selv.

Hun forlot meg noen dager senere med en dørstøt. Jeg følte skyld, som om jeg hadde sviktet noen som var som familie. Men sakte begynte huset å puste igjen. Jeg følte igjen at dette var mitt hjem, mitt liv, mine regler.

Et par måneder senere fikk jeg en kort sms: «Unnskyld, jeg var helt fortapt den gangen. Takk for hjelpen, selv om jeg ikke verdsatte den». Jeg svarte at jeg ønsket henne alt godt, og tenkte: noen ganger er det hardest å si «nei» til den du bryr deg om. Men hvis du ikke sier det i tide, kan du miste noe enda mer verdifullt: deg selv.

Lærdom: Å sette grenser er en handling av kjærlighet både til andre og til seg selv.

Rate article
Intigue Life
Jeg tok imot venninnen min etter skilsmissen hennes. Etter hvert innså jeg at jeg gradvis ble en tjener i mitt eget hjem.