Mannen min forlot meg for en annen for fem år siden – nå ber han meg bli mor for sønnen hans. Mitt svar overrasket ham.

Jeg satte kaffekoppen på bordet og hørte telefonen vibrere på kjøkkenbenken. Ukjent nummer, men jeg kjente igjen stilen de ringene var så standhaftige at det nesten luktet passiv-aggressiv skyldfølelse ut av høyttaleren. Jeg kikket på skjermen og skjønte straks hvem det var. Svein. Eks-mannen, han som for fem år siden pakket tingene og flyttet inn hos en annen og så fikk barn med henne.

Jeg tok meg god tid før jeg svarte. Stod ved vinduet og glante ut på gårdsplassen der naboungene ropte, og lurte på hvorfor. Hvorfor nå igjen?

Telefonen ga seg men begynte pån igjen etter et minutt.

Jeg sukket og trykket svar.

Kari, hei, sa Svein lavt i telefonen, akkurat så ydmyk at man ble mistenksom. Jeg må snakke med deg. Det haster litt.

Om hva? svarte jeg, satte meg på vinduskarmen og gjorde meg klar for enda en av Sveins berømte du må bare hjelpe-forespørsler. Mannen har alltid hatt et talent for å trygle så man halvveis tror det er en offentlig plikt å si ja.

Kan vi møtes? Jeg vil ikke ta det over telefon, skjønner du…

Nei, det skjønner jeg ikke, svarte jeg tørt. Snakk nå. Eller ikke i det hele tatt.

Han tidde. Så pustet han som om han hadde røyka altfor mange Petterøes.

Lise er syk. Kreft. Stadie fire. Legene sier maks to-tre måneder igjen.

Lise. Hun han forlot meg for. Som fødte sønnen hans. Jeg ble ikke akkurat varm inni meg mer iskald, fordi jeg skjønte altfor godt at nå kom det en forespørsel jeg helst ville slippe.

Det var trist, sa jeg monotont. Men hvorfor ringer du meg?

Kari Jeg trenger hjelp. Jeg vet ikke hvem andre jeg skal spørre.

Jeg svarte ikke. En kråke satte seg på bjørkelønn utenfor og så på meg, omtrent sånn som hun ville sagt ikke la deg lure nå.

Kan vi møtes? Vær så snill. Det gjelder Marius. Sønnen min.

Sønnen din, tenkte jeg. Ikke min. Aldri min.

Greit, sa jeg fort. I morgen på Kaffekroken på Karl Johan. Klokka tre.

Jeg la på. Satt lenge stille og stura. Teen min ble kald, agurken på skjærebrettet visnet. På kjøleskapet hang fortsatt det gamle bildet Svein og jeg på hytta, glade og naive. Jeg hadde tenkt å ta det ned i årevis. Kanskje jeg bare ikke orket å innrømme at hun på bildet egentlig ikke fantes lenger.

Dagen etter var jeg på kaféen før tiden, bestilte te og plasserte meg i vinduet. Svein kom ti minutter for sent, så blek og sliten at man skulle tro han prøvde å søke sympati hos servitøren med blikket sitt. Han satte seg rett overfor, gned hendene og stirret på meg akkurat som han ville be om tilgivelse før han i det hele tatt begynte å prate.

Takk for at du kom, sa han forsiktig.

Kjør på, svarte jeg og varmet hendene på koppen min. Jeg har ikke hele dagen.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal si det…

Prøv å starte med selve poenget.

Svein så ut som han hostet opp en indre demon.

Lise dør, det er helt sikkert. Cellegiften virker ikke, for seint for noe operasjon. Hun har ingen familie igjen moren døde for tre år siden, faren var aldri i bildet. Marius blir helt alene. Han er fem.

Jeg sa ingenting. Inni meg knyttet det seg, men jeg viste det ikke på utsiden.

Jeg ville spørre om… han så ned. Kan du hjelpe oss? Jeg trenger penger til behandling, til pleie. Jeg gir tilbake alt én dag, lover. Akkurat nå har jeg ikke ei krone.

Hvor mye? spurte jeg, uten å blunke.

To millioner. Kanskje mer.

Jeg satte koppen i bordet. Teen skvulpet opp og laget en mørk flekk på duken.

To millioner, gjentok jeg. Hvilken planet tror du jeg lever på, Svein?

Du kunne solgt leiligheten. Den på Torggata. Du sa jo selv du ikke trengte den. At du aldri var der.

Leiligheten på Torggata. Ettroms, i en blokk fra sekstitallet, foreldrene mine ga meg da jeg giftet meg. Senere gav jeg den til Svein i bursdagsgave mens jeg fortsatt trodde vi skulle dø på samme sykehjem som ektefolk. Han leide den ut, tjente småpenger på meg. Nå ville han at jeg skulle selge.

Mener du det? spurte jeg og stirret rett pån. Vil du at jeg skal selge leilighet, egentlig bare sånn midlertidig din, men fortsatt på papiret min, for din skyld?

Kari, jeg vet det er drøyt, men…

Nei, sa jeg bestemt. Nei, Svein. Det var en gave, ikke et livstidsabonnement på bærekraftig redningsaksjon.

Han ble likblek.

Men Lise dør! Marius blir foreldreløs!

Marius har en far, sa jeg og rakk nesten ikke bli ferdig med setningen før jeg reiste meg og tok veska. Det er ditt ansvar.

Kari, vent…

Jeg ventet ikke. Gikk rett ut i Oslos rene, friske luft og kjente mobilen riste i hånden. Skal jeg ha dårlig samvittighet? Er jeg en jævla ispinne?

Hjemme ringte jeg Sigrid. Sigrid trofast venninne helt fra universitetet. Den eneste som ikke bebreidet meg for at jeg faktisk gikk fra Svein.

Han ba deg om å selge leiligheten? gjentok hun og himlet sikkert voldsomt med øynene i andre enden. Kari, nå mån ha mistet det fullstendig.

Sigrid, dama hans er døende. Og det er et lite barn der.

Og så? Det er ikke din oppvask. Han har ingen krav på deg. Null.

Men jeg føler meg som verdens dårligste menneske… Som om jeg sier nei til et menneske på dødsleiet.

Du har rett til å si nei. Husk det, sa Sigrid, brysk men vennlig. Ikke la Svein turbonegler deg til å være redningsplanke så han slipper regninga for sine egne valg.

Jeg la meg på sofaen og lukket øynene. Sveins stemme og Lises ansikt danset mellom veggene i stua mi. Hun med det lyse håret, smilet og de lykkelige øynene. Hun tok fra meg mannen min, tenkte jeg en gang. Nå ville jeg visst adoptere sønnen hennes også?

Nei. Det ville jeg ikke.

To dager senere ringte Svein igjen. Nå gikk det rett på sak, ingen høflighet igjen i stemmen.

Kari, ok, jeg skjønner du er sint. Men tenk på Marius. Gutten har jo ikke gjort noe galt.

Jeg er ikke sint, svarte jeg rolig. Jeg vil bare ikke være en del av det her.

Ett siste spørsmål da, han nølte. Hvis det verste skulle skje med Lise… Ville du kunne være fosterforelder for Marius? Midlertidig, til jeg får litt orden på alt?

Jeg må innrømme at det tok noen sekunder før jeg skjønte hva han sa.

Unnskyld?

Ja, altså… Du har jo erfaring, du oppdro Tuva. Marius trenger en mamma, jeg klarer ikke dette alene…

Svein, avbrøt jeg, med en stemme så kjølig at jeg følte jeg burde vært ispakkes i frysedisken på Meny. Du vil at jeg skal bli mor til barnet du fikk bak ryggen min?

Kari, jeg skjønner det høres…

Nei, sa jeg. Nei, nei og atter nei. Glem det. Jeg skal ikke ordnes inn i manuset til ditt nye liv. Jeg er ferdig.

Jeg la på og gled ned med ryggen mot gangen. Hjertet banket, hele kroppen skalv.

Hvordan våger han?

Senere på kvelden kom Tuva på besøk. Dattera mi, 28 år, lyshåret, smart og uavhengig. Jobbet i reklamebyrå, bodde midt i sentrum, hadde sitt eget liv og vi sås sjelden, men alltid like velment.

Mamma, pappa ringte meg, sa hun så snart hun kom inn døra. Han har fortalt meg om Lise og Marius.

Jeg nikket og satte på tekanne.

Hva sa han da?

At du ikke ville hjelpe. At du… var iskald.

Jeg snudde meg mot henne. Tuva stod i gangen med armene i kors, så på meg som jeg skulle ha spist små barn til frokost.

Iskald? Det var nytt.

Mamma, hvordan kan du være sånn? Det er jo et barn. Han har jo ikke gjort noe.

Du har rett i det, sa jeg og satte frem te. Men det er ikke mitt ansvar.

Men du kunne jo hjulpet! Litt, i det minste.

Tuva, jeg selger ikke leiligheten. Jeg blir ikke fosterforelder for andres barn. Det er ikke mitt liv, det er farens.

Du er egoistisk, mumlet Tuva. Litt sår.

Det stakk litt. Men jeg svarte ikke.

Kanskje, sa jeg. Men det er mitt valg.

Hun forsvant ut før hun hadde rukket å drikke teen sin. Det ble stille i leiligheten. Så stille at jeg nesten hørte dårlig samvittighet rasle bakerst i skapet.

Uka ble et mareritt. Svein ringte ustanselig, sendte meldinger, la igjen beskjed etter beskjed. Først tryglet han, så truet han med å gå til retten, fortelle alle hvor grusom jeg var, og at Tuva ville hate meg.

Jeg så dem, leste dem, slettet dem. Gikk videre.

En kveld sto jammen Lise på døra. Bleik, tynn, tørkle på hodet. Hun sto der så stille at man skulle tro hun ikke visste om hun var velkommen.

Kan jeg komme inn? spurte hun forsiktig.

Jeg slapp henne inn på kjøkkenet. Hun satt der i stillhet, stirret i vannglasset jeg rakte henne.

Jeg ber deg ikke om å elske Marius, sa hun etter en lang pause. Jeg bare ber deg… gi ham en sjanse. Han er liten. Han trenger noen, når jeg er borte.

Hva med faren hans? spurte jeg.

Svein klarer det ikke. Du kjenner ham.

Det gjorde jeg. Svein har alltid vært sjarmerende, men å bære ansvar var aldri hans lidenskap.

Jeg kan ikke, sa jeg stille. Det er leit, men nei.

Lise nikket og reiste seg. På vei ut snudde hun seg og sa:

Du er en sterk kvinne. Jeg har alltid misunt deg litt. Svein har snakket mye om deg. Nå ser jeg at styrken din… kanskje handler mest om kulde.

Døra lukket seg bak henne. Jeg ble stående midt i korridoren.

Kulde. Jaha.

Natta ble lang. Jeg lå våken og så i taket. Tenkte på Marius, Svein, Lise. Over alle de årene jeg var myk, klar for å tilgi, alltid villig til å gå to ekstra mil for andre.

Men så gikk Svein og jeg skjønte at de som ofrer alt bare forlater et hull etter seg. Hva var vitsen?

Men hadde jeg rett? Burde jeg følt annerledes?

Jeg ruslet bort til vinduet. Det var mørkt; kun gatelyset som blafret, langt der nede hørte jeg en bjeffende hund.

Jeg har rett til å si nei, husket jeg Sigrid si. Selv om det koster. Selv om folk dømmer.

Jeg trenger ikke å betale for andres valg. Ikke være heltinna i andres drama.

Neste morgen ringte jeg Svein.

Vi møtes igjen på Kaffekroken i dag.

Han kom, plantet seg overfor med håp i blikket.

Kari, jeg visste du…

Ikke si noe, avbrøt jeg. Nå lytter du. Jeg selger ikke leiligheten. Den gaven var ikke noen evighetsforsikring. Og jeg blir ikke mor til Marius. Det er ikke mitt ansvar, ikke min sorg.

Men…

Du valgte, svarte jeg rolig. Du laget denne virkeligheten. Du gikk fra meg, fikk barn med en annen. Nå får du stå for det. Du skal ikke manipulere meg gjennom Marius.

Svein ble grå i ansiktet.

Vil du at Marius skal lide?

Jeg vil at du skal slutte å bruke ham som utpressing, svarte jeg og reiste meg. Finn støtte et annet sted. Ikke blande meg inn mer.

Du er kald, visket han. Hjerterå.

Kanskje det, sa jeg. Men det er mitt liv. Og jeg lar deg ikke bestemme over det lenger.

Jeg gikk ut. Skuldrene var lette, ryggen rak. Jeg snudde meg ikke.

To uker gikk. Ikke et pip fra Svein. Tuva ringte ikke. Sigrid kom innom, trakk frem småkaker, drakk te med meg og pratet om alt mulig bortsett fra Marius og Lise.

Hverdagen kom tilbake. Jeg dro på jobb, lagde middag, leste bok. Kveldene gikk med til å glane ut vinduet på barn som lekte under lønnetrærne.

Av og til lurte jeg på Marius. Hvordan så han ut? Hvem han lignet? Tankene kom og gikk som skyer. Jeg hang meg ikke fast i dem.

En morgen kom det en melding fra Tuva: «Mamma, unnskyld. Jeg forstår det nå. Du hadde rett.»

Jeg smilte og svarte: «Takk, vennen min. Jeg er glad i deg.»

Med koppen i hånda satt jeg og så meg rundt i den lille, lyse leiligheten min. Min plass. Mitt hjem. Mitt liv.

Jeg ble ikke noen martyr. Jeg reddet ikke barnet. Jeg ofret meg ikke.

Men jeg reddet meg selv. Og for meg føltes det ut som en ganske god seier.

En stille, fanfarefri seier. Men ekte.

Jeg tok en slurk te og åpnet boka mi. Ute skinte sola, og verden gikk videre.

Og endelig sluttet jeg å føle meg skyldig for at jeg valgte meg selv.

Rate article
Intigue Life
Mannen min forlot meg for en annen for fem år siden – nå ber han meg bli mor for sønnen hans. Mitt svar overrasket ham.