Jeg fikk sønnen min til å skille seg – og angret bittert… – Svigerdatteren min kom i går igjen med barnebarnet mitt for å overnatte i helgen, – klaget min nabo, Liv, da vi møttes i trappeoppgangen. – Jeg får ikke i barnet noe mat! “Mamma har sagt at prinsesser ikke spiser så mye!” – sier hun, spiser to skjeer, og det er det! Hun er jo grønn av sult, nesten selvlysende! Liv mislikte Oksana, kona til sønnen hennes Andreas, med én gang de møttes. Rett og slett fordi Oksana var hele sju år eldre enn sønnen. Han – kun en gutt, nettopp ferdig med videregående. – Han hadde jo ikke vært borti kvinner før henne! – sa Liv indignert. – Ikke rart han falt pladask! Hun forførte ham med sin erfaring, og så var det gjort! Men Oksana var vakker og glitrende. Hun tok vare på figuren, kledde seg med stil, gjorde karriere. At sønnen til naboen min ble stormforelsket i henne, syntes jeg ikke var merkelig. Det ligger jo i menns natur: de elsker med øynene. Og her var det jo virkelig noe å se på. Hun holdt streng diett og tenkte hele tiden på sunn mat. Derfor lærte hun også datteren å spise med måte, ikke småspise, og bry seg om helse og kropp. Allerede etter noen måneders bekjentskap ble Oksana gravid. Kanskje i trass mot sin kommende svigermor, som prøvde å ødelegge forholdet deres så godt hun kunne, kanskje bare fordi hun ville gifte seg, eller bare ved en tilfeldighet – uansett, det spilte ingen rolle. For Andreas hadde bestemt seg: han skulle gifte seg med Oksana. Da var han akkurat fylt 18, hun var 25. Etter å ha fått vitnemålet sitt, startet Andreas på teknisk skole. Han kombinerte studier med jobb – de flyttet for seg selv og han måtte forsørge sin lille familie. Først leide de leilighet, senere kjøpte de et lite rom i bokollektiv. De var lykkelige, men svigermor ga seg ikke: fant stadig nye ting å kritisere svigerdatteren for – maten, skjortene, klærne til ungen. Hun hadde visst ikke én eneste kvalitet, kun feil og mangler. Slik hakket hun på henne, og klaget til sønnen sin… Til sist kuttet Oksana ned på kontakten med sin svigermor til et absolutt minimum. Hun selv begynte å følge datteren til barnehage, turn, sjakkskole. Det gikk i ett: fra jobb til barnehage, videre til fritidsaktiviteter… Og hun måtte selv rekke trening, manikyr, frisør… Hjemme var hun sjelden, sjeldnere enn hun ønsket. Andreas kom hjem – tom leilighet: datter i aktivitet, kona enten sammen med henne, eller opptatt med sitt. En kveld banket naboen, Maria – en enslig 38-årig alenemor med to tenåringer – på døren. På felleskjøkkenet hadde det sprutet vann fra springen – hun ba Andreas fikse det før det fløt ut til naboene under. Andreas var praktisk anlagt, skrudde av vannet og fikset lekkasjen. Mens han ordnet på kjøkkenet, lagde Maria middag – pasta og kjøttkaker. Som takk bød hun på en tallerken til Andreas – som takket ja med glede. Oksana stekte jo aldri kjøttkaker, og i det siste rakk hun knapt å lage mat hjemme – hun hadde ikke tid. Fra den dagen inviterte Maria Andreas ofte på middag – mens kona og datteren var ute, tilbragte de kvelder sammen på felleskjøkkenet over samtaler, hjemmelagde dumplings og kaker. Og plutselig, en kveld, tentes gnisten – de merket ikke engang selv hvor nære de ble, før de forstod at de ikke kunne klare seg uten de lune stundene sammen. I bokollektivet er livet synlig for alle, mange nysgjerrige øyne og ører. Noen fortalte Oksana at ektemannen besøkte naboen litt for ofte. Det ble et voldsomt oppgjør, hele etasjen fikk det med seg. Oksana, stolt som hun var, kastet ektemannen ut – pakket tingene og satte dem i gangen. Det var for sent å dra til foreldrene, ingensteds å gå – men Maria tok ham imot med åpne armer. Oksana og Andreas’ datter var da 6 år. Andreas var 25. Oksana 32. Maria 39. Liv, min nabo, ble først jublende glad da hun hørte sønnen hadde forlatt kona. Men da hun fikk vite at han forlot kona til fordel for en kvinne med to barn, som var 14 år eldre, ble hun plutselig taus… For meg var dette uventet og merkelig. I årevis hadde hun kvernet på Oksana for aldersforskjellen, men var nå plutselig stille og aksepterende. Eller innså hun kanskje sitt eget nederlag? Historien om skilsmissen mellom Oksana og Andreas skjedde ikke i går, men for 15 år siden. Alle disse årene har Andreas vært med sin andre kone, Maria. De har ingen felles barn. Men de lever som sjelvenner. Tross aldersforskjellen: nå er han 40, Maria 54. Liv tar dem imot hos seg, ingen sure miner – alt er fredelig og idyllisk. Og jeg ser at Andreas faktisk er lykkelig. Hva tror du – er lykke mulig selv om kvinnen er eldst?

Svigerdatteren min kom igjen med barnebarnet mitt til helga, klagde naboen min, Ingrid, til meg en dag da vi møttes i trappeoppgangen. Jeg får aldri i henne skikkelig mat! «Mamma sier at prinsesser ikke spiser så mye!» sier hun, tar to skjeer og er ferdig! Og hun er jo helt grønn av sult, det lyser nesten av henne!

Ingrid likte aldri svigerdatteren sin, Sigrid, fra første øyeblikk hun så henne. Rett og slett fordi Sigrid var hele sju år eldre enn Ingrids sønn, Eirik, som nettopp hadde gått ut av videregående.

Han hadde jo aldri vært borte i damer før henne! sukket hun oppgitt. Er det rart han falt pladask? Hun lurte ham med all sin erfaring, det er sikkert!

Sigrid var da også usedvanlig vakker og markant. Hun tok vare på kroppen, kledde seg med stil og jobbet hardt med karrieren. Jeg så ingenting uvanlig i at Eirik ble betatt det er som kjent at menn lar seg blende av øynene, og her var det mye å se på.

Hun var opptatt av kosthold og sunne vaner. Det forsøkte hun selvsagt å lære datteren sin også: spise med måte, ikke overspise, tenke på helse og velvære.

Allerede etter noen måneders bekjentskap ble Sigrid gravid. Skjedde det med vilje, fordi hun ville provosere den fremtidige svigermoren eller kanskje bare for å få Eirik til å fri? Kanskje var det helt tilfeldig, men det spilte liten rolle. For Eirik hadde bestemt seg: Han ville gifte seg med Sigrid, enda han knapt hadde fylt atten, mens hun var tjuefem.

Eirik begynte på teknisk fagskole etter å ha fått vitnemålet. Han måtte kombinere studier og jobb de flyttet raskt ut og bodde for seg selv. Først leide de ei lita hybel, og etter hvert kjøpte de et lite rom i et studentkollektiv.

De unge var glade, men svigermor Ingrid ga seg ikke. Hun fant stadig feil med svigerdatteren: hun lagde maten feil, strøk ikke skjortene rett, hang seg opp i hvordan barnebarnet var kledd. Ingrid mente hun kun hadde svakheter, ikke et eneste lyspunkt. Og hun irettesatte stadig sønnen…

Etter hvert kuttet Sigrid kontakten med svigermoren til et minimum. Hun ordnet alt selv, fulgte datteren til barnehagen og på turn, og sjakkundervisning. Hun rakk så vidt å hente henne før hun måtte på trening, eller på manikyr, hos frisøren… Slik ble hun sjelden hjemme så mye hun selv ønsket.

Eirik kom hjem til tom leilighet: datteren på aktiviteter, kona på farten eller opptatt med sitt.

En kveld banket det på døra det var Gerd, en 38 år gammel enke med to tenåringsbarn fra samme kollektiv. Hun hadde fått vannlekkasje på kjøkkenet, og ba Eirik komme og hjelpe før naboene ble oversvømt.

Eirik var hendig, så han fikset skaden raskt. Mens han jobbet, lagde Gerd middag kjøttkaker med poteter. Som takk fikk han en porsjon, og dette takket han gladelig ja til. Sigrid lagde nemlig aldri kjøttkaker, det hadde hun ikke tid til. Hjemmelaget mat var blitt sjelden kost.

Fra den dagen ble han ofte invitert på middag hos Gerd. Når kone og datter var bortreist, spiste de sammen på kjøkkenet i kollektivet, pratet og koste seg med pølser og kaker som Gerd lagde. Og plutselig, nesten uten at de forsto det selv, utviklet det seg noe mellom dem de klarte seg ikke lenger uten de lune kveldene sammen.

Men i en fellesbolig kommer ryktene fort mange øyne og ører ser og hører det meste. Noen fortalte Sigrid at mannen hennes besøkte Gerd, og ikke for å lese bøker sammen…

Det ble et voldsomt oppgjør, hele etasjen fikk det med seg. Sigrid, som var både stolt og bestemt, kastet Eirik ut på gangen, sammen med klærne hans.

Det var for sent å dra tilbake til foreldrene, og han hadde ingen andre steder å gå enn til Gerd, som villig åpnet dørene for ham.

Datteren deres, Ingrid og Eirik, var seks år da dette skjedde. Eirik var da tjuefem. Sigrid var trettito. Gerd var trettini.

Da min nabo Ingrid fikk vite at sønnen hadde flyttet fra kona, jublet hun hun hadde seiret! Men da det viste seg at Eirik hadde flyttet inn til en kvinne med to tenåringsbarn, som var fjorten år eldre enn ham, ble det plutselig helt stille…

Det var nesten uforståelig. I årevis hadde hun klandret Sigrid for at hun var eldre, mens nå stilnet alle innvendingene. Kanskje gikk det opp for henne at hun hadde tapt alt med sin innblanding?

Skilsmissen mellom Sigrid og Eirik skjedde for lenge siden nå er det minst femten år siden. I alle disse årene har Eirik vært sammen med Gerd. De har ikke egne barn, men lever i fred og fordragelighet, til tross for aldersforskjellen: Eirik er nå førti, Gerd er femtifire. Ingrid tar dem imot hjemme uten å si et vondt ord alt er rolig og harmonisk. Jeg ser på Eirik, og han har aldri vært lykkeligere.

Hva tenker du? Finnes det lykke også når kvinnen er eldre enn mannen?

Rate article
Intigue Life
Jeg fikk sønnen min til å skille seg – og angret bittert… – Svigerdatteren min kom i går igjen med barnebarnet mitt for å overnatte i helgen, – klaget min nabo, Liv, da vi møttes i trappeoppgangen. – Jeg får ikke i barnet noe mat! “Mamma har sagt at prinsesser ikke spiser så mye!” – sier hun, spiser to skjeer, og det er det! Hun er jo grønn av sult, nesten selvlysende! Liv mislikte Oksana, kona til sønnen hennes Andreas, med én gang de møttes. Rett og slett fordi Oksana var hele sju år eldre enn sønnen. Han – kun en gutt, nettopp ferdig med videregående. – Han hadde jo ikke vært borti kvinner før henne! – sa Liv indignert. – Ikke rart han falt pladask! Hun forførte ham med sin erfaring, og så var det gjort! Men Oksana var vakker og glitrende. Hun tok vare på figuren, kledde seg med stil, gjorde karriere. At sønnen til naboen min ble stormforelsket i henne, syntes jeg ikke var merkelig. Det ligger jo i menns natur: de elsker med øynene. Og her var det jo virkelig noe å se på. Hun holdt streng diett og tenkte hele tiden på sunn mat. Derfor lærte hun også datteren å spise med måte, ikke småspise, og bry seg om helse og kropp. Allerede etter noen måneders bekjentskap ble Oksana gravid. Kanskje i trass mot sin kommende svigermor, som prøvde å ødelegge forholdet deres så godt hun kunne, kanskje bare fordi hun ville gifte seg, eller bare ved en tilfeldighet – uansett, det spilte ingen rolle. For Andreas hadde bestemt seg: han skulle gifte seg med Oksana. Da var han akkurat fylt 18, hun var 25. Etter å ha fått vitnemålet sitt, startet Andreas på teknisk skole. Han kombinerte studier med jobb – de flyttet for seg selv og han måtte forsørge sin lille familie. Først leide de leilighet, senere kjøpte de et lite rom i bokollektiv. De var lykkelige, men svigermor ga seg ikke: fant stadig nye ting å kritisere svigerdatteren for – maten, skjortene, klærne til ungen. Hun hadde visst ikke én eneste kvalitet, kun feil og mangler. Slik hakket hun på henne, og klaget til sønnen sin… Til sist kuttet Oksana ned på kontakten med sin svigermor til et absolutt minimum. Hun selv begynte å følge datteren til barnehage, turn, sjakkskole. Det gikk i ett: fra jobb til barnehage, videre til fritidsaktiviteter… Og hun måtte selv rekke trening, manikyr, frisør… Hjemme var hun sjelden, sjeldnere enn hun ønsket. Andreas kom hjem – tom leilighet: datter i aktivitet, kona enten sammen med henne, eller opptatt med sitt. En kveld banket naboen, Maria – en enslig 38-årig alenemor med to tenåringer – på døren. På felleskjøkkenet hadde det sprutet vann fra springen – hun ba Andreas fikse det før det fløt ut til naboene under. Andreas var praktisk anlagt, skrudde av vannet og fikset lekkasjen. Mens han ordnet på kjøkkenet, lagde Maria middag – pasta og kjøttkaker. Som takk bød hun på en tallerken til Andreas – som takket ja med glede. Oksana stekte jo aldri kjøttkaker, og i det siste rakk hun knapt å lage mat hjemme – hun hadde ikke tid. Fra den dagen inviterte Maria Andreas ofte på middag – mens kona og datteren var ute, tilbragte de kvelder sammen på felleskjøkkenet over samtaler, hjemmelagde dumplings og kaker. Og plutselig, en kveld, tentes gnisten – de merket ikke engang selv hvor nære de ble, før de forstod at de ikke kunne klare seg uten de lune stundene sammen. I bokollektivet er livet synlig for alle, mange nysgjerrige øyne og ører. Noen fortalte Oksana at ektemannen besøkte naboen litt for ofte. Det ble et voldsomt oppgjør, hele etasjen fikk det med seg. Oksana, stolt som hun var, kastet ektemannen ut – pakket tingene og satte dem i gangen. Det var for sent å dra til foreldrene, ingensteds å gå – men Maria tok ham imot med åpne armer. Oksana og Andreas’ datter var da 6 år. Andreas var 25. Oksana 32. Maria 39. Liv, min nabo, ble først jublende glad da hun hørte sønnen hadde forlatt kona. Men da hun fikk vite at han forlot kona til fordel for en kvinne med to barn, som var 14 år eldre, ble hun plutselig taus… For meg var dette uventet og merkelig. I årevis hadde hun kvernet på Oksana for aldersforskjellen, men var nå plutselig stille og aksepterende. Eller innså hun kanskje sitt eget nederlag? Historien om skilsmissen mellom Oksana og Andreas skjedde ikke i går, men for 15 år siden. Alle disse årene har Andreas vært med sin andre kone, Maria. De har ingen felles barn. Men de lever som sjelvenner. Tross aldersforskjellen: nå er han 40, Maria 54. Liv tar dem imot hos seg, ingen sure miner – alt er fredelig og idyllisk. Og jeg ser at Andreas faktisk er lykkelig. Hva tror du – er lykke mulig selv om kvinnen er eldst?