Jeg orker ikke mer av moren din! Jeg leverer inn skilsmissepapirer, og det er det!
Døra gikk opp akkurat idet jeg tørket bort de siste sporene etter besøket hennes fra bordet. Smuler etter vaniljekjeksen hun hadde dratt med “spesielt for barnebarnet”, selv om Erik bare er ett år og absolutt ikke burde få så mye søtt. Kaffeflekken hun sølte alltid koppene sine overalt, særlig når hun veivet med armene for å demonstrere hvordan jeg gjorde alt feil med oppdragelsen.
Hei, sa Henrik lavt og trøtt, før han hengte jakka over stolryggen uten å se på meg.
Jeg sa ingenting. Dro fortsatt kluten i sirkler over det allerede rene bordet. Alt sydet innvendig. Tre år. Tre år med tålmodighet jeg ikke visste jeg hadde.
Hva har skjedd? spurte han til slutt, da han vel hadde merket at stemningen var alt annet enn ok.
Jeg slang kluten i vasken så det sprutet på flisene.
Nå er det slutt, Henrik! Jeg orker ikke flere besøk, ikke flere stikk og kommentarer fra mora di. Jeg vil skilles. Ferdig snakka!
Ordene bare raste ut av meg. Skarpe som knivblader, plutselige og ufiltrerte. Jeg hadde ikke planlagt det. Men nå var grensa nådd.
Henrik ble stående, åpen munn, prøvde å smile det så bare unaturlig og stivt ut.
Er du seriøs?
Du hørte meg. Pakk sakene dine. Eller så gjør jeg det.
Han sank ned på kjøkkenstolen og gned seg i ansiktet. Jeg la armene i kors og stirret på ham denne mannen jeg giftet meg med i hvit kjole for fire år siden, sikker på at vi skapte noe varig.
Stine, kan vi ikke snakke rolig om dette
Rolig?! Jeg lo kort. Du synes dette er rolig? At moren din plutselig kommer med ekstranøkkelen du gav henne bak ryggen min, og skal forklare meg hvorfor jeg kjøper feil mat? Hvorfor det er ferdigmat i kjøleskapet?
Hun er bare bekymret…
Bekymret? Nei, hun saboterer livet mitt. Hver eneste uke kommer hun og skal bestemme hvordan jeg vasker, lager mat, hvilke klær Erik har på seg. Det er et evig mas.
Han sa ingenting. Bøyde hodet.
I dag kalte hun meg en dårlig mor. Rett foran Erik. Han skjønner mer enn du tror!
Mamma mente ikke…
Mamma mente aldri noe vondt, men likevel sitter jeg alltid igjen med skyldfølelse! Da hun kom i bursdagen min og brukte hele kvelden på å fortelle hvor fantastisk svigerdatteren til venninnen hennes var. Da hun sa nyttårsaften at jeg var lat fordi jeg ikke hadde begynt å jobbe igjen! Jeg orker ikke mer, Henrik.
Han så opp, utslitt, tom.
Hva vil du jeg skal gjøre?
Det spørsmålet hadde jeg kanskje ventet, innerst inne. Derfor ble det dråpen som rant over.
Jeg vil at du skal forsvare meg! Bare én gang på tre år. At jeg er viktigere enn mora di, bare én gang!
Ikke overdriv
Overdriver jeg? stemte min krasse stemme over klirrende gjennom babycallen fra barnerommet. Jeg skrudde ned stemmen og presset gjennom tennene: Synes du jeg overdriver når hun forlanger rapport over alt vi bruker penger på? Når hun legger seg opp i hvilket barnehagetilbud vi bør velge og at vi bør komme på hytta deres hver eneste helg?
Stine, hun vil bare hjelpe…
Hjelpe?! Se her! Hun tok med undertøy til meg i dag kjøpte uten å spørre. For, og jeg siterer, “du har ikke noe særlig smak, og bør se respektabel ut for sønnen min”.
Jeg dro frem posen og veltet innholdet ut på bordet. Gigantiske, hudfargede, form- og smakløse truser og en grå bh som bestemor kunne brukt. Henrik rødmet.
Ok, det der var kanskje litt drøyt…
Litt?! Det er ydmykende! Jeg orker ikke ha det sånn lenger! Hver dag lurer jeg på hva slags råd eller kritikk hun har med seg denne gangen!
Jeg gikk fram og tilbake på kjøkkenet mens sinnet og skuffelsen buldret inni meg.
Og du beskytter henne alltid. “Mamma mente ikke” ditt og “Mamma prøver jo bare”. Hvem beskytter meg?
Jeg elsker deg, sa han lavt.
Kjærlighet er ikke bare ord, Henrik. Det er handlinger. Det er å stille seg mellom kona si og den som sårer henne, selv om det er egen mor.
Han lente seg bakover og så ut i desembernatten.
Det er vanskelig for henne å innse at jeg er voksen nå, har fått min egen familie.
Synes du det er vanskelig for henne? Og meg da? Jeg klarer aldri å slappe av hjemme! Når som helst kan hun storme inn og kritisere alt.
Jeg skal ta nøklene, det lover jeg…
Det handler ikke om nøklene! svarte jeg og så ham rett i øynene. Det handler om at du alltid lar henne bestemme, aldri setter grenser, aldri beskytter oss to.
Stillhet. Bare kjøleskapets monotone summing.
Jeg vet ikke hvordan, hvisket han. Hun har alltid styrt alt.
Da får du velge. Henne eller meg.
Jeg hørte hvor hardt det lød, men jeg klarte ikke holde det tilbake.
Stine, det er ikke rettferdig
Ikke rettferdig? Jeg har tålt dette i tre år. Jeg har holdt munn da hun sa til foreldrene mine at jeg bare var ute etter pengene dine. Jeg måtte smile da hun på fødeavdelingen erklærte at Erik bare lignet på deg og ikke på meg!
Henrik reiste seg og prøvde å trøste. Jeg trakk meg unna.
Ikke rør meg. Dette er alvor. Snakk med henne i kveld, sett grenser. Ellers går jeg.
Stine
Jeg vil ikke mer. Jeg gidder ikke be om unnskyldning for at jeg ikke er god nok for dere. Jeg kommer ikke til å bo der jeg ikke får være meg selv.
Plutselig vibrerte telefonen hans på bordet. Jeg så hvordan haka hans strammet seg da han løftet den. “Mamma”, sto det på skjermen.
Han svarte.
Hei, mamma… nei, det går bra…
Noe løsnet inni meg.
Jeg nappet til meg telefonen og slo på høyttaler.
Har du sagt noe? lød svigermors anspente stemme. Om leiligheten?
Jeg så på Henrik. Han bleknet.
Hvilken leilighet? spurte jeg rolig.
Et kort øyeblikk var hun stille, så skiftet stemmen til sukkersøt:
Stine, kjære deg, det angår deg strengt tatt ikke…
Jeg er kona hans. Hva slags leilighet snakker du om, egentlig?
Henrik prøvde å ta telefonen, men jeg rygget unna.
Vi har snakket om søsteren min, Mette, sin toroms. De planlegger å selge, og sønnen hennes trenger penger til studier i Bergen
Mette. Hennes nevø, han som på familiesammenkomster stadig gjorde narr av meg og skrøt av regnskapsførerkona som “får til alt”.
Og?
Mamma mente det er en god deal for oss vi får kjøpe billig, sa Henrik lavt.
Med hvilke penger da?
Han svarte ikke.
Med hvilke penger, Henrik?!
Av sparepengene dine, og litt av mine…
Sparepengene. Mine, de jeg har lagt til side i fem år, lenge før ekteskapet. Jobbet dobbelt, spart på alt, drømt om min egen neglesalong. Alt var planlagt.
Dere diskuterte dette uten meg.
Stine, det er lurt! Fin beliggenhet…
Og jeg? Mine planer? Mine drømmer?
Salongen kan vente
Vente?! Jeg er tretti, har sittet hjemme med Erik i to år! Skal alt vente?
Svigermor slo inn:
Stine, kjære deg, du har et barn å tenke på. Det kommer mer enn nok tid til deg senere, ikke tenk på salong nå. Leilighet er investering, det er familie, vi hjelper hverandre!
Familie. At dere bestemmer for meg og bare informerer meg etterpå.
Jeg la ned telefonen og så Henrik inn i øynene:
Når hadde du tenkt å fortelle meg dette? Skulle du bare tatt pengene uten å si noe?
Jeg ville vente til alt var på plass…
Med hvem? Med mamma? Mette? Men ikke med meg!
Døra til gangen smalt opp ekstranøkkelen igjen. Svigermor steg inn, iført pelskåpe fra Sandefjord, rød i ansiktet.
Hva skjer her?! Henrik, hvorfor roper hun?!
Bak kom Mette selv, lubben og selvgod i kåpe.
Hei, Stine. Vi var like i nærheten og tenkte vi kunne vise dere papirene på leiligheten…
Papirene. De hadde papirene med seg uten å spørre.
Ut, sa jeg stille.
Hva?
Ut av mitt hus! Begge to.
Hvordan våger du å snakke slik?! Henrik, hører du? Hun er frekk mot meg!
Kanskje ikke riktig tid, mamma… mumlet han lavt.
Ikke riktig tid? åpnet svigermor. Jeg ofret alt for deg etter pappa døde! Alt jeg gjorde, gjorde jeg for deg. Så får jeg dette tilbake fordi av henne, pekende på meg, denne utakknemlige…
Nok! Jeg skrek så høyt at Mette skvatt. Gå ut! Begge to!
Stine, hva hisser du deg opp for? sa Mette og prøvde å smile vagt. Dette er jo bra for alle, Marius trenger penger, dere får større plass…
Jeg ønsker meg en mann som respekterer meg, ikke en leilighet. Jeg vil høre til i min egen familie!
Du er ingen ting! glefset svigermor. Tror du at du er noe særlig, bare fordi du er ung og pen? Henrik giftet seg med deg fordi du var gravid. Uten det hadde du aldri passet inn!
Stille.
Henrik sto blek og så på meg.
Stemmer det, spurte jeg.
Han svarte ikke.
Stemmer det, Henrik? Giftet du deg med meg bare fordi jeg ble gravid?
Jeg… jeg elsket deg…
Elsket, ja. Fortid. Jeg nikket. Da skjønner jeg.
Jeg tok veska fra hylla, mobil i lomma.
Stine, vent… Henrik nærmet seg.
Ikke rør meg. Legg nøklene på bordet. Hent sakene dine i morgen når jeg ikke er her.
Du kan ikke bare gå!
Jo, det kan jeg. Og det gjør jeg. Fra deg, mora di og hele sirkuset deres.
Svigermor prøvde å gripe armen min:
Forlater du barnet?!
Jeg henter Erik i morgen. Med politiet hvis det trengs. I kveld lar jeg ham sove han trenger ikke dette dramaet.
Jeg smalt døra igjen og trasket ut i oppgangen. Kulda slo mot ansiktet. Føttene mine løp ned trappene av seg selv.
Bak hørte jeg døra, Henrik løp etter.
Stine, vent! Hvor skal du?!
Jeg snudde meg ikke. 4. etasje, 3., 2.
Vi får til dette! Jeg sier ifra til mamma, jeg lover!
1. etasje. Utgang. Jeg grep dørhåndtaket og løp ut.
Frisk desemberluft brant i lungene. Jeg gikk fort, ante ikke hvor. Jakka åpen, ingen skjerf, men det gjorde ikke noe. Bare bort, vekk herfra.
Telefonen vibrerte; mamma. Jeg lot være å svare. Så Henrik. Svigermor. Jeg skrudde av lyden.
Jeg stoppet først ved T-banen. Satte meg på en benk. Hendene ristet av kulde, stress eller begge deler.
Hva har jeg gjort, egentlig?
Gikk ut uten ting, uten barn, uten plan. Som i en film. Bare at på film møter helten sin redning. I virkeligheten?
I virkeligheten sitter jeg på en frossen benk i Oslo, uten penger veska mi ble igjen hjemme, bare mobilen i lomma. Hvor kan jeg dra? Til mamma? Hun deler en liten ettroms med lillesøster Tiril som fortsatt er student. Der er ikke plass, ikke engang til et liggeunderlag.
Til venninna mi Astrid? Hun har to barn i leiligheten med samboeren. De har mer enn nok.
Telefonen vibrerte igjen. SMS fra Henrik: “Unnskyld. Kan vi snakke i morgen? Uten stress.”
Snakke. Om at livet mitt er blitt et teater? At mannen min aldri virkelig ønsket meg? At svigermor ser på meg som en snylter? At ingen bryr seg om det jeg drømmer om?
Ny melding, ukjent nummer: “Stine, dette er Mette. Ikke stress nå. Leiligheten er virkelig gunstig for Erik han trenger mer plass. Ring, så kan vi prate.”
Snakke, prate men aldri med meg, bare om meg. Jeg får vite det sist.
Jeg reiste meg, gikk mot stasjonen. Fant kortet i lomma heldigvis. Tok banen ned i varmen. Satt på et tilfeldig tog, ante ikke hvor jeg skulle av.
Steg av på Nationaltheatret. Bare fordi det hørtes fint ut. Ruslet rundt i sentrum, julelysene blinket, folk hastet forbi, mens jeg følte meg nesten gjennomsiktig.
Jeg gikk inn på et døgnåpent kafé. Bestilte te takk og lov for bankkort. Satt meg innerst mot vinduet. Så ut på folkene som gikk forbi og tenkte på Erik. I morgen våkner han uten meg. Hva sier Henrik? At mamma gikk sin vei? At mamma forlot dem?
Hjertet stakk. Nei. Jeg har ikke forlatt ham. Jeg trenger bare… litt tid. Til å tenke. Bestemme hvor jeg går videre.
Servitøren en ung jente på kanskje 25, med et slitent blikk kom bort.
Vil du ha noe mer?
Nei takk.
Hun ble stående og så på meg.
Unnskyld, men… går det bra med deg?
Jeg smilte skjevt:
Nei. Eller… vet ikke.
Vil du prate?
Rart. En fremmed som tilbyr seg å lytte. Kanskje så hun at jeg hadde det vondt? Eller trengte hun bare å slå ihjel tid på jobb?
Jeg forlot mannen min. Nettopp. For en time siden.
Hun satte seg ned.
Jeg har pause. Fortell meg hvis du vil.
Og jeg fortalte. Hele historien svigermor, leiligheten, erkjennelsen, usikkerheten. Ordene bare rant ut.
Hun nikket, gav meg tid. Så sa hun stille:
Vet du, jeg har vært der. For tre år siden. Samboer, svigermor som blandet seg inn absolutt overalt. Jeg holdt ut, trodde det ville roe seg. Men det ble bare verre.
Hva gjorde du?
Jeg gikk. Som deg. Tomhent, ingen penger. Sov på sofaen hos bekjente, begynte å leie et rom. Det var tøft. Men plutselig kunne jeg puste igjen.
Hadde du barn?
Nei. Du?
En sønn. Erik ett år.
Hun nikket medfølende:
Da blir det vanskeligere, men ikke umulig. Bare aldri gå tilbake til samme situasjon. Hvis du kommer tilbake, lærer de aldri, det blir bare verre.
Jeg drakk opp teen.
Jeg er redd jeg ikke klarer meg alene.
Du er ikke alene du har familie, venner. Og du er mye sterkere enn du tror. Det viser du allerede ved å gå.
Vi byttet nummer. Hun het Nika. En servitør, men hun gav meg mer støtte på en halv time enn Henrik noen gang har gjort.
Jeg gikk ut mens det lysnet. Byen våknet. Jeg sjekket mobilen 23 tapte anrop. Henrik, svigermor, mamma og til og med Astrid. Hun hadde sikkert fått panikkmelding fra Henrik.
Jeg sendte en eneste melding til Henrik: «La oss møtes på nøytral grunn i morgen kl. 14. Uten din mor. Vi snakker om Erik og om skilsmisse. Ikke ring mer.»
Sendte. Pustet ut.
Alt foran meg var usikkert. Midlertidig leie, domstol, barnefordeling. Det er skummelt. Men ikke så skummelt som å bli værende i det huset, med de menneskene, hvor jeg bare er statist.
Jeg gikk gjennom morgengryet i Oslo sentrum. Og for første gang på mange år følte jeg meg fri.




