Jeg glemmer aldri første gang jeg tok med kona mi hjem til foreldrene mine i Oslo. Mamma hadde laget sin berømte fårikål, og jeg var like nervøs som en førstegangsstudent på universitetet. Men det var ikke på grunn av mamma eller pappa det var svigermor jeg var bekymret for.
Hva gjør du på, kjære? spurte mamma mens hun satt frem salaten til bordet.
Hun er ingeniør, sa jeg. Jobber hos en stor entreprenør.
Det jeg ikke sa, var at svigermor aldri gikk glipp av en anledning til å minne meg om hvor jeg kom fra.
Mitt første besøk hos henne var for snart tre år siden. Hun tok imot meg med sitt påtatte smil elegant bluse, gullsmykker, stue full av designer-møbler som skrek «penger».
Sønnen min fortalte at moren din vasker andres hus, sa hun mens vi satt med kaffen. Måten hun sa «vasker andres hus» lød som om mamma var kriminell.
Ja, hun er ærlig og arbeidsom, svarte jeg.
Selvfølgelig alt ærlig arbeid er beundringsverdig, sa hun, men tonen sa alt. Men man ønsker seg jo alltid noe mer for barna utdanning, skikkelig yrke
Jeg studerer på universitetet i Bergen, svarte jeg. Administrasjon.
Hvem betaler for det, da? For med morens din sin inntekt
Heldigvis grep kona mi inn for første gang.
Han har stipend. Blant de beste på kullet, sa hun.
Men budskapet var allerede sendt.
De neste årene ble det små drypp av ydmykelse.
Du kan vel rydde bordet, du som har mer erfaring, kunne hun si under familietreff.
Rart at en gutt med din bakgrunn er så kresen med maten.
Han kunne giftet seg med en lege-datter…
Mamma sa alltid til meg:
Ikke bry deg. Slike folk forandrer seg ikke.
Men jeg forandret meg.
Jeg fullførte studiene med toppkarakterer, fikk god jobb i et internasjonalt firma og vi giftet oss. På bryllupet så svigermor ut som om hun var i begravelse, men nå hadde hun ingenting hun kunne si.
Så snudde livet. Svigerfar gikk konkurs, de mistet alt huset, Volvoen, statusen. De måtte flytte til en liten toroms på Grorud. Stoltheten hennes forsvant sammen med kontoen.
Min karriere gikk motsatt vei. Jeg ble regionssjef og kjøpte en vakker enebolig på Bærum.
En dag kom kona mi bort og så meg alvorlig i øynene:
Foreldrene mine sliter. Moren min er deprimert. Tror du vi kan hjelpe?
Skal de flytte hit? fullførte jeg.
Jeg kunne sagt nei. Jeg hadde all grunn. Men jeg tenkte på mamma hvordan hun støvsugde andres hus med verdighet og kom hjem sliten, men alltid smilende.
La dem komme, sa jeg.
Da hun gikk inn i vårt hus så jeg noe briste i blikket hennes all plass, lys og ro.
Det er vakkert her hvisket hun.
Dette er også ditt hjem, svarte jeg.
I starten var hun stille og lukket. Men en morgen fant jeg henne i kjøkkenet, hun vasket gulv.
Du trenger ikke det, sa jeg forsiktig.
Hun snudde seg med tårer i øynene.
Jeg har vært slem. Med deg. Med din mor. Nå ser jeg verdighet handler ikke om arbeidet, men om hvordan man gjør det. Om kjærligheten til familien.
Vi klemte hverandre.
I dag lager hun mat sammen med mamma, de ler og snakker. Hun leker med barna våre.
I går, mens vi la sammen tøy, sa hun:
Før lo jeg av at din mor vasket folkets hus. Nå vasker jeg her og det er den mest verdige jobben jeg noen gang har hatt. Fordi jeg gjør det med takknemlighet.
Du vasker ikke mitt hus, sa jeg lavt. Du er hjemme.
Livet har en merkelig måte å lære oss det vi trenger mest.
Jeg har innsett at det å tilgi dem som har såret oss dypest, gir mest frihet til oss selv.




