Du skal ikke sette deg til bords. Du skal servere oss! proklamerte svigermoren min med pondus.
Der sto jeg, lutet over komfyren i den stille, morgentrøtte kjøkkenkroken iført utvasket pysj og med håret slurvete samlet i en topp. Duften av ristet grovbrød og kruttsterk kaffe hang som et teppe.
På krakken ved kjøkkenbordet satt min sju år gamle datter og tegnet snirkler med tusjer, nesa dypt begravet i tegneblokka.
Lager du de små, sunne skivene igjen? lød stemmen idet hun dukket opp bak ryggen min.
Jeg skvatt.
I døråpningen stod svigermor et ansikt av granitt, stemmen som en drill sergeant. Morgenkåpe, håret stramt satt opp, munnen knipet fast.
Bare så du vet det, i går spiste jeg det som falt meg inn! sa hun, og slo kjøkkenhåndkleet kontant i bordkanten. Ingen suppe, ingen ordentlig mat! Kan du lage egg? Ordentlige egg, ikke de rare, moderne greiene dine!
Jeg slo av komfyren og åpnet kjøleskapet med et sukk.
Inni meg surret en spiral av irritasjon, men jeg presset den ned. Ikke foran barnet. Ikke her, hvor hver kvadratmeter hvisket: «Du er bare på besøk.»
Det ordner seg nå, sa jeg sakte, og snudde meg så hun ikke skulle se at stemmen min ristet.
Datteren min slapp ikke tusjene, men hun holdt et øye med bestemor stille, sammenkrøpet, på vakt.
«Vi skal bo hos mammaen min»
Da mannen min foreslo at vi skulle flytte inn hos hans mor, hørtes det jo rasjonelt ut.
Vi bor hos henne bare for en kort stund. Maks to måneder. Hun bor rett ved jobben, og lånet blir godkjent snart. Hun har sagt det er greit, altså.
Jeg var skeptisk. Ikke fordi jeg og svigermor kranglet. Neida. Vi holdt oss høflige. Men jeg visste:
To voksne damer på ett kjøkken det er som å tråkke ut på et minefelt.
Og min svigermor har et forhold til orden, kontroll og moralske pekefingre som grenser til fanatisme.
Men valg hadde vi ikke.
Den gamle leiligheten solgt på et blunk, den nye ikke klar. Så vi tre pakket oss inn i hennes tomannsbolig.
«Bare midlertidig.»
Kontrollen ble hverdagskost
De første dagene gikk knirkefritt. Svigermor var påfallende høflig, hun satte til og med frem ekstra stol til barnet, og serverte oss eplekake.
Men på dag tre kom «reglementet».
Her i huset har vi rutiner! proklamerte hun under frokosten. Opp klokka åtte. Sko i hylla. Matvarer må godkjennes. Og TVen må være lav, jeg er veldig følsom for støy.
Mannen min trakk på skuldrene og smilte:
Mamma, vi er bare her kort tid. Vi tåler det.
Jeg nikket stumt.
Men ordet «tåle» begynte å føles som en dom.
Jeg begynte å forsvinne
En uke gikk. Så en til.
Reglene strammet seg til.
Bestemor fjernet barnets tegninger fra bordet:
De forstyrrer.
Min rutete duk forsvant:
Upassende.
Cornflakesen min? Borte fra hylla:
De har stått der for lenge, sikkert dårlige.
Shampoene mine «flyttet» hun:
Jeg liker ikke rot.
Jeg følte meg ikke som gjest, men som et null uten rett til verken stemme eller mening.
Min mat var «feil».
Mine vaner «overflødige».
Mitt barn «for høyt».
Og mannen min sa det samme, dag etter dag:
Hold ut. Det er mammas hus. Hun er alltid sånn.
Selv jeg forsvant litt for hver dag.
Det var snart ingenting igjen av den roen og tryggheten jeg engang eide.
Nå var det bare tilpasning og utholdenhet.
Et liv på andres regler
Hver morgen opp klokka seks, bare for å sikre meg badet først, lage grøt, smøre datteren og prøve å unngå svigermors kjeft.
Om kvelden lagde jeg to middager.
En til oss.
Og en «etter boka» til henne.
Uten løk.
Så med løk.
Så bare i hennes gryte.
Så bare på hennes stekepanne.
Jeg krever ikke mye, vet du sa hun med pietistisk blikk. Bare litt normal folkeskikk. Slik det bør være.
Dagen da ydmykelsen ble offentlig
En morgen hadde jeg så vidt vasket ansiktet og slått på vannkokeren, da svigermor ankom kjøkkenet, helt selvfølgelig, som om huset var hennes slott.
I dag kommer mine venninner. Klokka to. Du er hjemme, så du ordner bordet. Agurkskiver, salat, noe til teen bare sånn.
«Bare sånn» betydde festmiddag.
Ah, jeg visste ikke. Må ha varer
Her er handleliste. Ikke noe vanskelig.
Jeg tok på meg jakka og dro til Kiwi.
Kjøpte alt:
kylling, poteter, dill, epler til eplekake, kjeks
Så bærte, lagde, kokte og steikte uten pause.
Klokka to var bordet pyntet, kyllingen saftig, salaten sprø, eplekaken gylden.
Inn kom tre pensjonister fine, med permanente og parfymeduft fra gamle dager.
Et blikk, og jeg skjønte: Jeg er ikke «en av gjengen».
Jeg er «serveringsdama».
Kom, kom sett deg her hos oss smilte svigermor. Så kan du servere oss.
Servere? gjentok jeg.
Hva så? Vi er eldre, dette er ikke vanskelig for deg.
Og der var jeg, igjen:
med serveringsfat, med skjeer, med brød.
«Kan jeg få litt te?»
«Gi meg sukker.»
«Salaten er tom.»
Kyllingen er litt tørr klaget én.
Eplekaken din er stekt for mye sa den andre.
Jeg bet tenna sammen. Smilte. Tømte asjetter. Skjenket te.
Ingen spurte om jeg ville sitte.
Eller trekke pusten.
Så fint å ha en ung husmor i huset! sa svigermor med overdrevet varme. Alt hviler på henne!
Og inni meg smalt det.
Kvelden da jeg sa sannheten
Da de dro, vasket jeg alt, ryddet bort, vasket dukene.
Så satt jeg på sofaen med en tom kopp i hånda.
Ute mørknet det.
Barnet lå som en ball i senga.
Mannen min var limt til mobilen.
Hør sa jeg, stille men knirkende. Jeg orker ikke mer.
Han så overrasket opp.
Vi lever som fremmede her. Jeg er blitt hushjelp. Og du ser du det?
Han svarte ikke.
Dette er ikke hjem. Dette er et liv der jeg hele tiden tilpasser meg og forstummer. Datteren vår og jeg vi kan ikke leve slik. Jeg gidder ikke være «praktisk og usynlig» mer.
Han nikket sakte.
Jeg skjønner Unnskyld at jeg ikke har sett det før. Vi finner oss et sted å leie. Hva som helst bare det er vårt.
Vi begynte å lete samme kveld.
Vårt hjem selv om det er lite
Leiligheten var liten hybel i gammel bygård. Utleieren hadde etterlatt møbler som oser av 80-tallet. Gulvet laget lyder man kan skrive romaner om.
Men da jeg steg inn slapp pusten taket. Endelig fant jeg stemmen min igjen.
Se nå er vi framme, sa mannen min og la fra seg bagen.
Svigermor sa ingenting. Ikke et eneste forsøk på å stanse oss.
Om hun ble fornærmet, eller bare skjønte at grensen var nådd det vet jeg ikke.
En uke passerte.
Morgener startet med radio.
Barnet tegnet på gulvet.
Mannen min brygget kaffe.
Og jeg så på dem, og smilte.
Ingen stress.
Ingen haster.
Ingen «hold ut litt til».
Takk for at du ikke holdt opp kjeft sa han, og ga meg en klem.
Jeg så ham inn i øynene:
Takk for at du hørte.
Livet vårt var langt fra perfekt.
Men det var vårt hjem.
Våre regler.
Vår lyd.
Vårt rot.
Og det var ekte.
Hva med deg hvis du var i samme situasjon, ville du holdt ut «litt til» eller flyttet ut den første uka?




