Jeg sa opp i går.
Uten en søknad. Uten to ukers varsel.
Jeg satte bare kakefatet på bordet, tok veska mi og gikk ut av datterens hus.
Min «arbeidsgiver» var min egen datter Ingrid.
Lønnen, trodde jeg alle disse årene, var kjærlighet.
Men i går skjønte jeg: I vår families økonomi er det ingen verdi i min kjærlighet sammenlignet med en splitter ny iPad.
Jeg heter Ragnhild. Jeg er 64 år gammel.
På papiret er jeg pensjonist, tidligere sykepleier, og bor på en enkel minstepensjon i utkanten av Trondheim.
I praksis er jeg sjåfør, kokk, vaskehjelp, hjemmelærer, psykolog og «akuttberedskap» for to barnebarn: Henrik (9) og Einar (7).
Jeg er det man før kalte landsbyen.
Dere husker ordtaket: «Det trengs en hel landsby for å oppdra et barn»?
I vår tid betyr det ofte én sliten bestemor, som lever på kaffe, kamillete og smertestillende.
Ingrid jobber innen markedsføring.
Mannen hennes, Morten, er i finans.
De er greie folk, eller i hvert fall sa jeg dette til meg selv.
De er bestandig slitne. Stadig på farten. Barnehage dyrt. Skole stressende. Fritidsaktiviteter enda verre. Da Henrik ble født, så de på meg som druknende mennesker ser på en redningsbøye.
Mamma, vi har ikke råd til barnevakt, gråt Ingrid. Og vi stoler ikke på fremmede. Bare på deg.
Så jeg sa ja.
For jeg ville ikke være til last.
Derfor ble jeg til støtte.
Min dag starter klokka 05.45.
Jeg drar dit, koker grøt ikke hvilken som helst, men «skikkelig grøt», for Einar liker ikke den raske. Fikser ungene. Kjører dem til skolen.
Kommer tilbake og vasker gulv jeg ikke har skitnet til, og et bad jeg ikke har brukt. Så er det skolen igjen, fotballtrening, engelsktimer, lekser.
Jeg er «regel-bestemoren».
Bestemor «nei».
Bestemor med plan.
Og så har vi Astrid.
Astrid er Mortens mor.
Bor i lekkert hus ved Trondheimsfjorden. Ansiktsløft, ny bil, ferier.
Hun ser barnebarna to ganger i året.
Astrid vet ikke at Henrik har allergi.
Hun aner ikke hvordan hun skal roe ned Einar når han får raserianfall over matteboka.
Hun har aldri vasket oppkast fra barnesetet.
Astrid det er bestemor «ja».
I går fylte Henrik ni år.
Jeg hadde planlagt i flere uker. Pengene mine er få, men jeg ville gi noe ekte noe som kunne varme ham. Så i tre måneder strikket jeg et tungt teppe, for han sover dårlig om natten. Valgte hans favorittfarger. La all min omsorg i det.
Og bakte en ordentlig sjokoladekake ikke ferdigmiks.
Klokka 16:15 ringte det på døra.
Astrid kom inn som en virvelvind parfyme, nydelig hår, bæreposer.
Hvor er guttene mine?!
Barnebarna løp forbi meg for å kaste seg i armene hennes.
Bestemor!
Hun satte seg og dro frem en pose med logo.
Jeg visste ikke hva dere liker, så jeg tok det nyeste, sa hun.
To spill-iPads.
De dyreste.
Ingen begrensninger, blunket hun. I dag er det mine regler!
Ungene mistet hodet. Kaken ble glemt. Gjester også.
Ingrid og Morten strålte.
Mamma, er det nødvendig sa Morten og skjenket vin. Du skjemmer dem bort.
Jeg stod med teppet i hånden.
Henrik jeg har også gave, og kaken er klar
Han så ikke opp.
Ikke nå, bestemor. Jeg må videre i spillet.
Jeg har strikket hele vinteren
Han sukket:
Bestemor, tepper trenger ingen. Astrid ga oss iPad. Hvorfor er du alltid så kjedelig? Du bare lager mat og klær.
Jeg så på datteren min, ventet at hun skulle si noe.
Ingrid lo usikkert:
Mamma, ikke vær lei deg. Han er jo bare barn. Så klart iPad er mer spennende. Astrid hun er den morsomme bestemora. Du er ja, du er hverdagslig.
Hverdags-bestemor.
Som hverdags-servise, hverdags-kø. Nødvendig, men usynlig.
Jeg ønsker Astrid bodde her, sa Einar. Hun tvinger oss ikke til lekser.
Og da knakk noe inni meg.
Jeg la sammen teppet. Satte det på bordet. Tok av meg forkleet.
Ingrid. Jeg er ferdig.
Hva mener du? Skal du skjære opp kaken?
Nei. Ferdig.
Jeg tok vesken.
Jeg er ikke en maskin man kan slå av. Jeg er din mor.
Mamma, hvor skal du?! ropte hun. Jeg har presentasjon i morgen! Hvem henter barna?
Det vet jeg ikke, sa jeg. Kanskje dere må selge iPadene. Eller så får den morsomme bestemora ta over.
Mamma, vi trenger deg!
Jeg stanset.
Det er nettopp det. Dere trenger meg. Men dere ser meg ikke.
Så gikk jeg ut.
I dag våknet jeg klokka ni.
Brygget kaffe. Satt på trappa.
Og for første gang på mange år hadde jeg ikke vondt i ryggen.
Jeg elsker barnebarna.
Men jeg vil ikke lenger leve som gratis hushjelp bak dekknavnet «familie».
Kjærlighet er ikke selvutslettelse.
Og bestemor er ikke en ressurs.
Vil de ha regel-bestemor, får de respektere reglene.
Inntil da
Jeg tenker å melde meg på seniordans. De sier visstnok at morsomme bestemødre gjør sånt.




