– Du løy for meg! Nikolai sto midt i stua, rød av sinne. – Hva mener du med løy? – Du visste! Visste at du ikke kunne få barn, men giftet deg med meg likevel! – Du kommer til å bli den vakreste bruden, sa mamma og rettet sløret, og Antonina smilte til sitt eget speilbilde. Hvit kjole, blonde på ermene, Nikolai i stram dress. Alt skulle bli akkurat som hun hadde drømt om siden hun var femten: stor kjærlighet, bryllup, barn. Mange barn. Nikolai ville ha en sønn, hun ei datter, og de ble enige om tre, så ingen skulle føle seg snytt. – Om et år har jeg barnebarn å passe, sa mamma gjennom tårer. Antonina trodde fullt og helt på det. De første månedene av ekteskapet føltes som en lykkelig tåke. Nikolai kom hjem fra jobb, hun ventet med middagen, de sovnet i armene på hverandre, og hver morgen sjekket hun kalenderen med hjertet i halsen. Forsinkelse? Nei, innbilning. En måned til. Og en til. Utpå vinteren sluttet Nikolai å spørre “hvordan går det?” med håp i stemmen. Nå så han bare på henne i stillhet når hun kom ut av badet. – Kanskje vi burde dra til legen? foreslo hun i februar, da det nesten hadde gått et år. – På høy tid, murret Nikolai uten å ta øynene fra mobilen. Klinikken luktet klor og håpløshet. Antonina satt i kø med andre kvinner med sluknede blikk, bladde i et magasin om lykkelig morskap og tenkte at dette måtte være en feil. Hun var jo frisk. Hadde bare ikke hatt flaks ennå. Prøver. Ultralyd. Nye prøver. Undersøkelser. Prosedyrenavnene fløt sammen til en endeløs strøm av kjølige benker og likegyldige blikk fra sykepleiere. – Sjansene for naturlig befruktning er omtrent fem prosent, sa legen og bladde i journalen. Antonina nikket, tok notater, stilte spørsmål. Men på innsiden frøs alt til is. Behandlingen startet i mars. Med den kom forandringene. – Gråter du igjen? Nikolai sto i døråpningen til soverommet, stemmen bar mer irritasjon enn medfølelse. – Det er hormonene. – Tredje måned? Kanskje du kan slutte å spille offer? Dette er slitsomt! Antonina ville forklare at det var slik behandlingen fungerte, at det tok tid, at legene hadde sagt det kunne ta et halvt til ett år. Men Nikolai hadde allerede gått, og smalt med døra. Første prøverørsforsøk var satt til høsten. To uker lå Antonina nesten bare i senga, redd for å skremme bort et mirakel. – Negativt, sa sykepleieren tørt i telefonen. Antonina sank ned på gulvet i gangen og ble der til Nikolai kom hjem. – Hvor mye har vi brukt på dette? Spurte han istedenfor “hvordan går det med deg?”. – Jeg har ikke regnet på det. – Det har jeg. Nesten en million. Og så? Hun hadde ikke noe svar. Andre forsøk. Nikolai kom nå hjem godt etter midnatt og luktet fremmed parfyme, men Antonina spurte ikke. Hun orket ikke vite. Nok en gang negativt. – Kanskje dette er nok? Nikolai satt på kjøkkenet, snudde på en tom kopp. – Hvor lenge skal vi fortsette? – Legene sier det tredje forsøket ofte lykkes. – Legene sier det de blir betalt for å si! Det tredje gjennomgikk hun nesten alene. Nikolai “jobbet sent” hver kveld. Venner sluttet å ringe – de var lei av å trøste. Mamma gråt i telefonen og jamret at beste jenter som henne fortjener bedre. Da sykepleieren for tredje gang sa “dessverre”, gråt ikke Antonina lenger. Tårene tok slutt et sted mellom andre behandlingsrunde og neste krangel om penger. – Du lurte meg! Nikolai sto midt i stua, rød av sinne. – Hva mener du med lurt? – Du visste! Du visste at du ikke kunne få barn, og giftet deg med meg likevel! – Jeg visste det ikke! Diagnosen kom etter ett år – du var selv med til legen… – Ikke lyv! ropte han, og Antonina rygget instinktivt. – Du la opp alt! Fant en idiot som vil gifte seg, og så – overraskelse! Ingen barn! – Nikolai, vær så snill… – Nok! Han grep en vase fra bordet og kastet den i veggen. – Jeg fortjener en ordentlig familie! Med barn! Ikke dette! Han pekte på henne som om hun var noe ekkelt, en feil i naturen. Kranglene ble daglige. Nikolai kom hjem sint, sa ingenting hele kvelden, før han eksploderte over småting: fjernkontrollen, saltholdig suppe, for høy pust. – Jeg vil skilles, sa han en morgen. – Hva? Nei! Nikolai, vi kan adoptere, jeg har lest… – Jeg vil ikke ha andres barn! Jeg vil ha mitt eget! Og ei kone som kan føde! – Gi meg en sjanse til! Jeg elsker deg. – Det gjør ikke jeg lenger. Han sa det rolig, så henne i øynene. Det var verre enn alle rop han noensinne hadde kommet med. – Jeg pakker tingene mine, sa han fredag kveld. Antonina satt på sofaen, tullet inn i teppe, og så på ham som kastet skjorter i kofferten. Men stille kunne han ikke pakke. – Jeg drar fordi du er ufruktbar. Nikolai fortsatte å presse på det vonde. – Jeg finner meg en normal kvinne. Antonina sa ingenting. Døra gikk igjen. Leiligheten ble stille. Og da gråt hun, for første gang på mange måneder – ekte, ulende gråt til stemmen forsvant. De første ukene etter skilsmissen gled sammen i en grå tåke. Antonina sto opp, drakk te, la seg. Noen ganger glemte hun å spise. Noen ganger hvilken dag det var. Venner kom innom med mat, ryddet, prøvde å snakke – hun nikket og smilte, så pakket seg inn i teppet og stirret i taket igjen. Men tiden gikk. Dag etter dag, uke etter uke. En morgen våknet hun og tenkte: Nok nå. Hun sto opp, dusjet, kastet all medisin i søpla og meldte seg inn på treningssenter. På jobb ba hun om et nytt prosjekt – vanskelig, tre måneder, krevende fullt fokus. I helgene dro hun på utflukter, snart også kortere reiser. Oslo, Bergen, Trondheim. Livet stoppet ikke. Hun møtte Dimitri i en bokhandel – de rakte begge etter siste eksemplar av en ny roman av Jo Nesbø. – Damer først, smilte han og trakk seg tilbake. – Hva om jeg lar deg få den, og du inviterer meg på kaffe? sa Antonina, overrasket over egne ord. Han lo, og latteren fikk det til å varme inni henne. Over kaffen fortalte han om Dasha – sjuåringen han hadde oppdratt alene de siste fem årene, etter at moren døde. Om hvor tøft det var i starten, hvordan Dasha holdt ham våken om nettene og ropte etter mamma, og hvordan han lærte seg flette kurs via YouTube. – Du er en god pappa, sa Antonina. – Jeg prøver. Hun ville ikke lyve for ham. På tredje date, da det ble klart at dette var noe mer, la hun alt på bordet. – Jeg kan ikke få barn. Offisiell diagnose, tre mislykkede prøverørsforsøk, mannen min gikk fra meg. Hvis dette betyr noe for deg – finn ut av det nå. Dimitri var stille lenge. – Jeg har Dasha, sa han til slutt. – Og jeg vil ha deg. Uansett om vi ikke får egne barn. – Men… – Du klarer det, avbrøt han uventet. – Hva mener du? – Være en mamma. Du klarer det hvis du vil. Min mor fikk samme diagnose. Likevel sitter jeg her. Mirakler skjer. Dasha aksepterte henne overraskende raskt. Første gang var hun fåmælt, men da Antonina spurte om favorittboka, lyste hun opp og pratet entusiastisk om Harry Potter. Andre gangen tok hun Antonina i hånda selv. Tredje gang ba hun om “sånne fletter som Elsa har”. – Hun liker deg, konstaterte Dimitri. – Hun har aldri vært så rask til å akseptere noen før. To år forsvant i et øyeblikk. Antonina flyttet inn hos Dimitri, lærte å steke pannekaker på lørdager, kunne alle episodene av Paw Patrol utenat og fant styrke til å elske igjen. Ordentlig, uten frykt og uten å vente et svik. På nyttårsaften, idet klokka slo tolv, ønsket Antonina seg et barn. Hun ble skremt av ønsket – hvorfor rive opp gamle sår? – men ønsket var allerede sendt ut i universet. En måned senere var det forsinkelse. – Det kan ikke stemme, tenkte Antonina og så på to streker på testen. – Defekt test. Andre test. To streker. Tredje! Fjerde! Femte! – Dimitri, sa hun og støtte seg til dørkarmen. – Jeg… tror… jeg vet ikke hvordan dette er mulig… Han skjønte det før hun fikk sagt mer. Løftet henne opp, snurret henne rundt i stua, kysset henne på hodet, nesen, leppene. – Jeg visste det! Jeg sa jo du skulle klare det! Legene på klinikken så på henne som et fenomen. De hentet fram gamle journaler, leste analyser, satte i gang nye undersøkelser. – Dette er umulig, ristet legen på hodet. – Med din diagnose… Jeg har aldri sett slikt på tjue år. – Men er jeg gravid? – Ja. Åttende uke! Alle prøver ser fine ut. Antonina lo. Fire måneder senere møtte hun tilfeldigvis en kompis av Nikolai på butikken. – Har du hørt om Nikolai? spurte han og så på magen hennes. – Gift for tredje gang. Fremdeles ingen barn. – Ingen barn? – Nei. Ikke med kone nummer to eller tre. Legene sier problemet er hos ham. Tenk det? Han la skylda på deg hele tiden. Antonina visste ikke hva hun skulle svare. Det var bare tomt inni henne – ingen glede, ingen bitterhet. Bare et tomrom der kjærligheten en gang var… …Sønnen ble født i august, en solrik morgen. Dasha satt ute med Dimitri i gangen og var klart mest nervøs. – Kan jeg få holde ham? spurte Dasha forventningsfullt. – Vær forsiktig, sa Antonina og rakte henne det lille bylten. – Hold hodet stødig. Dasha så på lillebroren med store øyne, så opp på Antonina. – Mamma, kommer han alltid til å være så rød? Mamma… Antonina begynte å gråte, Dimitri omfavnet dem begge, og Dasha så forundret fra foreldrene til broren og skjønte ikke hvorfor alle gråt. Da innså Antonina det viktigste: Noen ganger trenger man bare den rette personen ved sin side for å tro på det umulige… Hva synes du om historien? Legg gjerne igjen dine tanker i kommentarfeltet og støtt forfatteren med en tommel opp!

Du har lurt meg! Eirik står midt i stua, ansiktet er rødt av raseri. Hva mener du med det? Du visste det! Du visste at du ikke kunne få barn, men giftet deg med meg likevel!

Du blir den vakreste bruden, sier mamma og retter sløret. Ingrid smiler til speilbildet sitt.

Hvit kjole, blonder på ermene, Eirik i mørk dress. Alt skal bli akkurat sånn hun har drømt om siden hun var femten: stor kjærlighet, bryllup, barn. Mange barn. Eirik vil ha en sønn, hun ønsker seg en datter, og de ble enige om tre så ingen ville føle seg snytt.

Jeg kommer til å være bestemor om et år, sa mamma, mens hun tørker bort en tåre.

Ingrid trodde på alt.

De første månedene av ekteskapet flyr avgårde i en lykkelig tåke. Eirik kommer hjem fra jobb, hun møter ham med middag, de sovner i armkroken til hverandre, og hver morgen kikker hun spent på kalenderen. Forsinkelse? Nei, bare innbilning. En måned til. Og en til.

Utover vinteren slutter Eirik å spørre “noe nytt?” med håp i stemmen. Nå ser han bare stumt på henne når Ingrid kommer ut fra badet.

Kanskje vi burde oppsøke lege? spør hun i februar, snart ett år etter bryllupet.

For lengst på tide, mumler Eirik uten å løfte blikket fra mobilen.

Klinikken lukter klor og håpløshet. Ingrid sitter i køen sammen med andre kvinner med slitte øyne, blar i et blad om lykkelig morskap og håper det hele bare er en misforståelse. Det vil ordne seg.

Prøver. Ultralyd. Flere prøver. Undersøkelser. Navn på prosedyrer glir over i hverandre, alt blir til en endeløs strøm av kalde benker og trøtte sykepleiere.

Sjansene for naturlig befruktning ligger på ca fem prosent, sier legen, mens hun ser i mappen.

Ingrid nikker, skriver ned i notatboka, stiller spørsmål. Men innvendig fryser alt til is.

Behandlingen begynner i mars, og alt endrer seg.

Gråter du igjen? Eirik står i døråpningen til soverommet, stemmen er mest irritert, ikke medfølende.

Det er hormonene.

Tredje måned? Er du ferdig med å spille? Jeg er lei av det.

Ingrid vil forklare at sånn virker behandlingen, at det tar tid, at legene har sagt det kan ta et halvt til ett år. Men Eirik har alt gått, døra smeller igjen.

Første prøverørsforsøk legges til høsten. I to uker tør Ingrid nesten ikke reise seg fra senga, redd for å miste et mirakel.

Negativt, sier sykepleieren nøkternt i telefonen.

Ingrid synker sammen rett på gulvet i gangen og blir sittende der til Eirik kommer hjem.

Hvor mye har vi brukt på dette egentlig? spør han, heller enn “hvordan går det med deg?”.

Jeg har ikke regnet på det.

Jeg har. Nesten én million kroner. Og hva fikk vi igjen for det?

Hun svarer ikke. Finnes ikke noe svar.

Andre forsøk. Eirik kommer ikke hjem før langt på natt, han lukter fremmed parfyme, men Ingrid spør ikke. Orker ikke vite mer.

Nok en negativ test.

Kanskje vi skal gi oss? Eirik sitter motsatt henne på kjøkkenet, fingrer med en tom kopp. Hvor lenge skal vi holde på?

Legene sier tredje forsøk ofte lykkes.

Legene sier det du betaler dem for å si!

Tredje forsøk gjør hun nesten helt alene. Eirik “jobber overtid” hver kveld. Venner slutter å ringe de er slitne av å trøste. Mamma gråter i telefonen og klager over at en så ung og vakker jente skal ha det sånn.

Når sykepleieren for tredje gang sier dessverre, feller Ingrid ikke en tåre. De forsvant et sted mellom andre runde med sprøyter og enda en pengekrangel.

Du har lurt meg!

Eirik står i stua igjen, knallrød i ansiktet.

Hva snakker du om?

Du visste det! Du visste at du var ufruktbar, men giftet deg med meg!

Jeg visste det ikke! Diagnosen kom et år etter bryllupet, du var selv med da legen

Ikke lyv til meg! Han raser mot henne, og Ingrid trekker seg automatisk tilbake. Du planla dette! Fant en idiot som ville gifte seg med deg, så overraskelse! Ingen barn!

Eirik, vær så snill

Nok er nok! Han kaster en vase inn i veggen. Jeg har krav på en normal familie! Med barn! Ikke dette her!

Han peker på henne som om hun er noe motbydelig, en feil i naturen.

Kranglene blir daglige. Eirik kommer hjem sint, sitter taus hele kvelden, eksploderer for hver minste ting: fjernkontrollen ligger feil, suppa er for salt, hun puster for høyt.

Jeg vil skilles, erklærer han en morgen.

Hva? Nei! Eirik, vi kan adoptere, jeg har lest

Jeg vil ikke ha noe fremmed barn! Jeg vil ha et eget! Og ei kone som kan føde det!

Gi meg én sjanse til! Vær så snill. Jeg elsker deg.

Men jeg elsker ikke deg lenger.

Han sier det rolig, ser henne rett inn i øynene. Det svir verre enn alle skrikene.

Jeg pakker sakene mine, sier han en fredag kveld.

Ingrid sitter i sofaen, innpakket i pledd, og ser på at han kaster skjorter i kofferten. Selv nå klarer han ikke holde munn.

Jeg går fordi du er ubrukelig.

Eirik presser videre.

Jeg finner meg en ordentlig kvinne.

Ingrid svarer ingenting.

Døra lukker seg. Leiligheten blir stille. Først da gråter hun for første gang på mange måneder, hulker høyt til det svir i halsen.

De første ukene etter skilsmissen flyter sammen i et grått slør. Ingrid står opp, drikker te, legger seg igjen. Glemmer av og til å spise. Vet ikke engang hvilken dag det er.

Venner kommer, tar med mat, rydder, prøver å snakke hun nikker og later som hun hører etter, før hun forsvinner inn i pleddet og stirrer i taket.

Men tiden går. Dag etter dag, uke etter uke. Og en morgen våkner Ingrid og tenker: Nå er det nok.

Hun reiser seg, tar en dusj, kaster alle medisiner og melder seg inn på treningssenteret. På jobb ber hun om et nytt prosjekt krevende, tre måneder langt, fullt fokus.

I helgene begynner hun å dra på utflukter, senere korte turer. Bergen, Stavanger, Trondheim. Livet står ikke stille.

Hun møter Øystein på bokhandelen de griper begge etter siste eksemplar av en ny bok av Jo Nesbø.

Damer først, smiler han og trekker til seg hånden.

Hva om jeg lar deg få boka om du inviterer meg på kaffe? sier Ingrid, overraskende for seg selv.

Han ler, og hun kjenner en varme spre seg inni seg.

Over kaffen forteller han om Lise sju år, datteren han har hatt alene siden moren døde for fem år siden.

Han forteller om hvor tøft det var i starten, om netter uten søvn og en jente som ropte på mamma, om å lære seg fletter via Youtube.

Du er en fin pappa, sier Ingrid.

Jeg prøver.

Hun vil ikke holde tilbake noe. Tredje date, da det merkes at dette er alvor, legger hun alt på bordet.

Jeg kan ikke få barn. Offisiell diagnose, tre mislykkede IVF-forsøk, eksmannen dro. Hvis dette er viktig for deg si det nå.

Øystein er stille lenge.

Jeg har Lise, sier han til slutt. Jeg trenger deg. Selv hvis vi aldri får noen felles barn.

Men

Du kan, avbryter han stille.

Hva mener du?

Være mor. Du kan, hvis du vil. Min mor fikk samme beskjed. Og se på meg jeg sitter her. Mirakler skjer.

Lise aksepterer henne overraskende fort. Første gang er hun skeptisk, svarer kort, men da Ingrid spør om favorittboka hennes, lyser hun opp og snakker i en halvtime om Harry Potter. Andre gang tar hun Ingrid i hånden selv. Tredje gang ber hun om å få fletter “slik som Elsa”.

Hun liker deg, sier Øystein. Hun har aldri godtatt noen andre så raskt.

To år forsvinner i et jafs. Ingrid flytter inn hos Øystein, lærer å steke pannekaker på lørdager, kan hele “Paw Patrol” utenat og våger å elske igjen. Uten frykt, uten baktanke.

Nyttårsaften, klokka slår tolv; Ingrid hvisker: Jeg ønsker meg et barn.

Hun skvetter av egne ord hvorfor rive opp gamle sår? men ønsket har allerede satt kursen ut i universet.

En måned etter kommer en forsinkelse.

Det kan ikke være, tenker Ingrid, stirrer på to streker. Sikkert en feil på testen.

Andre test. To streker.

Tredje! Fjerde! Femte!

Øystein, sier hun, beina nesten svikter. Jeg vet ikke hvordan men

Han forstår før hun er ferdig å snakke. Løfter henne, snurrer rundt, kysser henne på panna, nesen, munnen.

Jeg visste det! sier han. Jeg sa jo du kunne!

Legene på klinikken ser på henne som et mysterium. De henter fram gamle journaler, leser prøver om igjen, bestiller nye undersøkelser.

Det er umulig, rister legen på hodet. Med din diagnose på tjue år har jeg aldri sett det.

Men jeg er gravid?

Du er gravid. Åtte uker! Alt ser bra ut.

Ingrid ler.

Fire måneder senere møter hun plutselig en kompis av Eirik på butikken.

Har du hørt om Eirik? spør han, stirrer ned på Ingrids voksende mage. Gift for tredje gang nå. Får det ikke til.

Får ikke til?

Barn. Ikke med andre kona, ikke med den tredje. Legene mener det er ham. Tenk det, han skyldte bare på deg.

Ingrid vet ikke hva hun skal si. Ikke et snev av skadefryd, ikke noe vondt. Bare tomhet der kjærligheten en gang var.

Sønnen blir født en solrik augustmorgen. Lise sitter sammen med Øystein ute i gangen, mest nervøs av alle.

Kan jeg få holde ham? spør Lise, kikker inn på rommet.

Vær forsiktig, smiler Ingrid og legger den lille byltet i armene hennes. Støtt hodet.

Lise ser på lillebroren med store øyne, så opp på Ingrid.

Mamma, kommer han alltid til å være så rød? Mamma

Ingrid gråter, Øystein holder rundt dem, Lise flytter blikket forvirret mellom foreldrene og broren, aner ikke hvorfor alle gråter.

Og Ingrid skjønner noe viktig: Noen ganger trenger man rett person ved sin side for å tro på det umulige.

Hva mener du? Del tankene dine i kommentarfeltet og gi forfatteren en tommel opp!

Rate article
Intigue Life
– Du løy for meg! Nikolai sto midt i stua, rød av sinne. – Hva mener du med løy? – Du visste! Visste at du ikke kunne få barn, men giftet deg med meg likevel! – Du kommer til å bli den vakreste bruden, sa mamma og rettet sløret, og Antonina smilte til sitt eget speilbilde. Hvit kjole, blonde på ermene, Nikolai i stram dress. Alt skulle bli akkurat som hun hadde drømt om siden hun var femten: stor kjærlighet, bryllup, barn. Mange barn. Nikolai ville ha en sønn, hun ei datter, og de ble enige om tre, så ingen skulle føle seg snytt. – Om et år har jeg barnebarn å passe, sa mamma gjennom tårer. Antonina trodde fullt og helt på det. De første månedene av ekteskapet føltes som en lykkelig tåke. Nikolai kom hjem fra jobb, hun ventet med middagen, de sovnet i armene på hverandre, og hver morgen sjekket hun kalenderen med hjertet i halsen. Forsinkelse? Nei, innbilning. En måned til. Og en til. Utpå vinteren sluttet Nikolai å spørre “hvordan går det?” med håp i stemmen. Nå så han bare på henne i stillhet når hun kom ut av badet. – Kanskje vi burde dra til legen? foreslo hun i februar, da det nesten hadde gått et år. – På høy tid, murret Nikolai uten å ta øynene fra mobilen. Klinikken luktet klor og håpløshet. Antonina satt i kø med andre kvinner med sluknede blikk, bladde i et magasin om lykkelig morskap og tenkte at dette måtte være en feil. Hun var jo frisk. Hadde bare ikke hatt flaks ennå. Prøver. Ultralyd. Nye prøver. Undersøkelser. Prosedyrenavnene fløt sammen til en endeløs strøm av kjølige benker og likegyldige blikk fra sykepleiere. – Sjansene for naturlig befruktning er omtrent fem prosent, sa legen og bladde i journalen. Antonina nikket, tok notater, stilte spørsmål. Men på innsiden frøs alt til is. Behandlingen startet i mars. Med den kom forandringene. – Gråter du igjen? Nikolai sto i døråpningen til soverommet, stemmen bar mer irritasjon enn medfølelse. – Det er hormonene. – Tredje måned? Kanskje du kan slutte å spille offer? Dette er slitsomt! Antonina ville forklare at det var slik behandlingen fungerte, at det tok tid, at legene hadde sagt det kunne ta et halvt til ett år. Men Nikolai hadde allerede gått, og smalt med døra. Første prøverørsforsøk var satt til høsten. To uker lå Antonina nesten bare i senga, redd for å skremme bort et mirakel. – Negativt, sa sykepleieren tørt i telefonen. Antonina sank ned på gulvet i gangen og ble der til Nikolai kom hjem. – Hvor mye har vi brukt på dette? Spurte han istedenfor “hvordan går det med deg?”. – Jeg har ikke regnet på det. – Det har jeg. Nesten en million. Og så? Hun hadde ikke noe svar. Andre forsøk. Nikolai kom nå hjem godt etter midnatt og luktet fremmed parfyme, men Antonina spurte ikke. Hun orket ikke vite. Nok en gang negativt. – Kanskje dette er nok? Nikolai satt på kjøkkenet, snudde på en tom kopp. – Hvor lenge skal vi fortsette? – Legene sier det tredje forsøket ofte lykkes. – Legene sier det de blir betalt for å si! Det tredje gjennomgikk hun nesten alene. Nikolai “jobbet sent” hver kveld. Venner sluttet å ringe – de var lei av å trøste. Mamma gråt i telefonen og jamret at beste jenter som henne fortjener bedre. Da sykepleieren for tredje gang sa “dessverre”, gråt ikke Antonina lenger. Tårene tok slutt et sted mellom andre behandlingsrunde og neste krangel om penger. – Du lurte meg! Nikolai sto midt i stua, rød av sinne. – Hva mener du med lurt? – Du visste! Du visste at du ikke kunne få barn, og giftet deg med meg likevel! – Jeg visste det ikke! Diagnosen kom etter ett år – du var selv med til legen… – Ikke lyv! ropte han, og Antonina rygget instinktivt. – Du la opp alt! Fant en idiot som vil gifte seg, og så – overraskelse! Ingen barn! – Nikolai, vær så snill… – Nok! Han grep en vase fra bordet og kastet den i veggen. – Jeg fortjener en ordentlig familie! Med barn! Ikke dette! Han pekte på henne som om hun var noe ekkelt, en feil i naturen. Kranglene ble daglige. Nikolai kom hjem sint, sa ingenting hele kvelden, før han eksploderte over småting: fjernkontrollen, saltholdig suppe, for høy pust. – Jeg vil skilles, sa han en morgen. – Hva? Nei! Nikolai, vi kan adoptere, jeg har lest… – Jeg vil ikke ha andres barn! Jeg vil ha mitt eget! Og ei kone som kan føde! – Gi meg en sjanse til! Jeg elsker deg. – Det gjør ikke jeg lenger. Han sa det rolig, så henne i øynene. Det var verre enn alle rop han noensinne hadde kommet med. – Jeg pakker tingene mine, sa han fredag kveld. Antonina satt på sofaen, tullet inn i teppe, og så på ham som kastet skjorter i kofferten. Men stille kunne han ikke pakke. – Jeg drar fordi du er ufruktbar. Nikolai fortsatte å presse på det vonde. – Jeg finner meg en normal kvinne. Antonina sa ingenting. Døra gikk igjen. Leiligheten ble stille. Og da gråt hun, for første gang på mange måneder – ekte, ulende gråt til stemmen forsvant. De første ukene etter skilsmissen gled sammen i en grå tåke. Antonina sto opp, drakk te, la seg. Noen ganger glemte hun å spise. Noen ganger hvilken dag det var. Venner kom innom med mat, ryddet, prøvde å snakke – hun nikket og smilte, så pakket seg inn i teppet og stirret i taket igjen. Men tiden gikk. Dag etter dag, uke etter uke. En morgen våknet hun og tenkte: Nok nå. Hun sto opp, dusjet, kastet all medisin i søpla og meldte seg inn på treningssenter. På jobb ba hun om et nytt prosjekt – vanskelig, tre måneder, krevende fullt fokus. I helgene dro hun på utflukter, snart også kortere reiser. Oslo, Bergen, Trondheim. Livet stoppet ikke. Hun møtte Dimitri i en bokhandel – de rakte begge etter siste eksemplar av en ny roman av Jo Nesbø. – Damer først, smilte han og trakk seg tilbake. – Hva om jeg lar deg få den, og du inviterer meg på kaffe? sa Antonina, overrasket over egne ord. Han lo, og latteren fikk det til å varme inni henne. Over kaffen fortalte han om Dasha – sjuåringen han hadde oppdratt alene de siste fem årene, etter at moren døde. Om hvor tøft det var i starten, hvordan Dasha holdt ham våken om nettene og ropte etter mamma, og hvordan han lærte seg flette kurs via YouTube. – Du er en god pappa, sa Antonina. – Jeg prøver. Hun ville ikke lyve for ham. På tredje date, da det ble klart at dette var noe mer, la hun alt på bordet. – Jeg kan ikke få barn. Offisiell diagnose, tre mislykkede prøverørsforsøk, mannen min gikk fra meg. Hvis dette betyr noe for deg – finn ut av det nå. Dimitri var stille lenge. – Jeg har Dasha, sa han til slutt. – Og jeg vil ha deg. Uansett om vi ikke får egne barn. – Men… – Du klarer det, avbrøt han uventet. – Hva mener du? – Være en mamma. Du klarer det hvis du vil. Min mor fikk samme diagnose. Likevel sitter jeg her. Mirakler skjer. Dasha aksepterte henne overraskende raskt. Første gang var hun fåmælt, men da Antonina spurte om favorittboka, lyste hun opp og pratet entusiastisk om Harry Potter. Andre gangen tok hun Antonina i hånda selv. Tredje gang ba hun om “sånne fletter som Elsa har”. – Hun liker deg, konstaterte Dimitri. – Hun har aldri vært så rask til å akseptere noen før. To år forsvant i et øyeblikk. Antonina flyttet inn hos Dimitri, lærte å steke pannekaker på lørdager, kunne alle episodene av Paw Patrol utenat og fant styrke til å elske igjen. Ordentlig, uten frykt og uten å vente et svik. På nyttårsaften, idet klokka slo tolv, ønsket Antonina seg et barn. Hun ble skremt av ønsket – hvorfor rive opp gamle sår? – men ønsket var allerede sendt ut i universet. En måned senere var det forsinkelse. – Det kan ikke stemme, tenkte Antonina og så på to streker på testen. – Defekt test. Andre test. To streker. Tredje! Fjerde! Femte! – Dimitri, sa hun og støtte seg til dørkarmen. – Jeg… tror… jeg vet ikke hvordan dette er mulig… Han skjønte det før hun fikk sagt mer. Løftet henne opp, snurret henne rundt i stua, kysset henne på hodet, nesen, leppene. – Jeg visste det! Jeg sa jo du skulle klare det! Legene på klinikken så på henne som et fenomen. De hentet fram gamle journaler, leste analyser, satte i gang nye undersøkelser. – Dette er umulig, ristet legen på hodet. – Med din diagnose… Jeg har aldri sett slikt på tjue år. – Men er jeg gravid? – Ja. Åttende uke! Alle prøver ser fine ut. Antonina lo. Fire måneder senere møtte hun tilfeldigvis en kompis av Nikolai på butikken. – Har du hørt om Nikolai? spurte han og så på magen hennes. – Gift for tredje gang. Fremdeles ingen barn. – Ingen barn? – Nei. Ikke med kone nummer to eller tre. Legene sier problemet er hos ham. Tenk det? Han la skylda på deg hele tiden. Antonina visste ikke hva hun skulle svare. Det var bare tomt inni henne – ingen glede, ingen bitterhet. Bare et tomrom der kjærligheten en gang var… …Sønnen ble født i august, en solrik morgen. Dasha satt ute med Dimitri i gangen og var klart mest nervøs. – Kan jeg få holde ham? spurte Dasha forventningsfullt. – Vær forsiktig, sa Antonina og rakte henne det lille bylten. – Hold hodet stødig. Dasha så på lillebroren med store øyne, så opp på Antonina. – Mamma, kommer han alltid til å være så rød? Mamma… Antonina begynte å gråte, Dimitri omfavnet dem begge, og Dasha så forundret fra foreldrene til broren og skjønte ikke hvorfor alle gråt. Da innså Antonina det viktigste: Noen ganger trenger man bare den rette personen ved sin side for å tro på det umulige… Hva synes du om historien? Legg gjerne igjen dine tanker i kommentarfeltet og støtt forfatteren med en tommel opp!