— Her har du fra mamma, til deg og dine småsøstre. Spis, vennen min. Det er ikke synd å dele, synden er å lukke øynene. Alina var bare seks år, men livet hadde allerede lagt et ansvar på skuldrene hennes som andre barn ikke engang kan forestille seg. Hun bodde i en liten, bortgjemt landsby, i et gammelt hus som holdt seg oppe mer av bønn enn av grunnmur. Når vinden blåste, knirket plankene som gråt, og nattekulden snek seg inn gjennom sprekkene uten å spørre om lov. Foreldrene hennes tok dagsarbeid. I dag hadde de arbeid, i morgen kanskje ikke. Noen ganger kom de slitne hjem med sprukne hender og tomme øyne, andre ganger var lommene nesten like tomme som håpet. Alina ble igjen hjemme med sine to yngre søsken, som hun holdt tett inntil seg når sulten kjentes verre enn kulden. Denne dagen var det desember. En ordentlig desember, med blygrå himmel og luft som luktet av snø. Julen banket på dører, men ikke på deres. I gryta på ovnen kokte en enkel potetgryte, uten kjøtt og krydder, men laget med all mammaens kjærlighet. Alina rørte sakte, som om maten skulle vare til alle. Plutselig kom en varm duft fra naboens gårdsplass. En lukt som gikk rett i sjelen før den traff magen. Naboene slaktet julegrisen. Det lød latter, stemmer, klingende fat og fresende kjøtt i gryta. For Alina var lydene som et eventyr fra en annen verden. Hun nærmet seg gjerdet, med søsknene hengende i jakka. Hun svelget. Hun spurte ikke om noe. Hun bare så. De store, brune øynene fyltes med stille lengsel. Hun visste hun ikke skulle ønske seg det hun ikke hadde. Slik hadde mamma lært henne. Men det lille hjertet visste ikke hvordan man slutter å drømme. — Kjære Gud, hvisket hun. Bare litt … Akkurat da, som om himmelen hørte henne, brøt en myk stemme gjennom kulden: — Alina, kom hit, jenta mi! Gamle Viorica sto ved gryta med rødmussede kinn og øyne varme som en vedovn. Hun rørte sakte i grøten og så på Alina med en godhet jenta ikke hadde følt på lenge. — Her har du fra mamma, til deg og søsknene dine, sa hun, med en naturlig, enkel vennlighet. Alina ble stående et øyeblikk. Skammen strammet brystet. Hun visste ikke om hun kunne glede seg. Men den gamle kvinnen vinket igjen og fylte en matboks med varm, gyllen kjøtt som luktet ekte jul. — Spis, vennen min. Det er ikke synd å dele. Synden er å lukke øynene. Alinas tårer rant ustoppelig. Hun gråt ikke av sult. Hun gråt fordi, for første gang, så noen henne. Ikke som «fattigjenta», men som et barn. Hun løp mot huset med matboksen trygt i armene, som om det var en hellig gave. Søsknene hoppet av glede, og for noen øyeblikk var huset fylt av latter, varme og en duft som aldri før hadde vært der. Da foreldrene kom hjem om kvelden, slitne og kalde, fant de barna smilende over maten. Moren gråt stille, og faren tok av seg lua og takket himmelen. Den kvelden hadde de ingen juletre. Ingen gaver. Men de hadde medmenneskelighet. Og noen ganger er det alt man trenger for å kjenne at man ikke er alene i verden. Det finnes barn som Alina, også nå, som ikke ber om noe… de bare ser. De ser mot opplyste hager, bugnende bord, andres jul. 🤍 Noen ganger kan et måltid, en liten gest, et godt ord bli den fineste gaven i et liv. 👉 Hvis denne fortellingen rørte deg, gå ikke bare forbi.

Ta dette fra mamma, til deg og søsknene dine. Spis, jenta mi. Det er ikke synd å dele men det er synd å snu ryggen til.

Ingvild var bare seks år gammel, men livet hadde allerede lagt en tung bør på de små skuldrene hennes, en byrde barn ikke engang har navn for. Hun bodde ute på bygda, i en gammel, skeiv stue hvor veggene holdt seg oppe like mye av bønner som av stokker. Når vinden rev i veggene, jamret treverket seg, og kulda listet seg inn mellom sprekkene om natta, uten å spørre om lov.

Foreldrene hennes tok småjobber fra dag til dag. Noen dager fikk de arbeid, neste dag ingenting. Av og til kom de hjem utmattet, med sprukne hender og tomme blikk, andre dager med lommer nesten like tomme som håpet. Ingvild ble hjemme med sine to småsøsken, holdt dem tett inntil seg hver gang sulten gjorde vondere enn kulda.

Det var desember. En virkelig norsk desember, med blytung himmel og luft som luktet av snø. Julen nærmet seg, men ikke i deres hus. I gryta på vedovnen kokte en mager potetstuing, uten kjøtt, uten krydder men laget med all kjærlighet moren kunne samle. Ingvild rørte rundt langsomt, som om hun kunne få maten til å rekke til alle.

Så, plutselig, snek det seg en deilig duft over tunet. En duft som traff sjelen før magen. Nabofamilien slaktet julegrisen. Glade stemmer, latter, klirring av servise, og lyden av fett som freste i jerngryta fylte luften. For Ingvild var det som å høre på et eventyr altfor langt vekk.

Hun nærmet seg gjerdet, med lillesøsknene klamrende til kjolen. Hun svelget hardt. Tigde ikke, bare kikket. De store, blå øynene hennes var fylt av stille lengsel. Hun visste hun ikke skulle ønske seg noe som ikke var hennes. Slik hadde mor lært henne. Men det lille hjertet hennes manglet ikke mot til å drømme.

Kjære Gud, hvisket hun, bare littegrann…

Akkurat da trengte en varm, mild stemme gjennom kulda:

Ingvild, kom hit, jenta mi!

Ingvild fór sammen. Ved gryta sto gamle Aud, med kinn røde av varmen og øyne like varme som et bål. Hun rørte sakte i grauten og sendte Ingvild et blikk fylt av ømhet hun nesten hadde glemt fantes.

Ta dette fra mamma, til deg og søsknene dine, sa hun mykt, med godhet selvsagt og urokkelig.

Ingvild ble stående et øyeblikk. Skammen knyttet seg i brystet. Var det lov å bli glad? Men Aud vinket igjen, og med skjelvende hender fylte hun en boks med varm, nystekt ribbe, sprø svor og duft av ekte julefeiring.

Spis, jenta mi. Det er ikke synd å dele. Men det er synd å lukke øynene.

Tårene trillet nedover Ingvilds kinn, uten stopp. Hun gråt ikke av sult. Hun gråt fordi noen endelig hadde sett henne ikke som “fattigjenta”, men som et barn.

Hun løp hjem, holdt boksen tett som den største skatten i verden. Småsøsknene hoppet av glede, og for et øyeblikk var det latter, varme og duft av fest i det vesle huset.

Da foreldrene kom hjem den kvelden, slitne og kalde, fant de barna rundt bordet smilende, mett og glade. Moren gråt stille, og faren tok av seg luen og sendte en takk mot stjernene.

De hadde ingen juletre den julen. Ingen gaver. Men de hadde fått godhet.

Og noen ganger er det alt du trenger for å kjenne at du ikke er alene i verden.

Fortsatt finnes det barn som Ingvild barn som ikke ber om annet enn å se. De ser mot de lysende tun, mot julebord de aldri får sitte ved.

Noen ganger kan en porsjon mat, en liten gest, et vennlig ord være det største gavet et menneske får.

Hvis denne historien rørte deg ikke snu ryggen til.

Rate article
Intigue Life
— Her har du fra mamma, til deg og dine småsøstre. Spis, vennen min. Det er ikke synd å dele, synden er å lukke øynene. Alina var bare seks år, men livet hadde allerede lagt et ansvar på skuldrene hennes som andre barn ikke engang kan forestille seg. Hun bodde i en liten, bortgjemt landsby, i et gammelt hus som holdt seg oppe mer av bønn enn av grunnmur. Når vinden blåste, knirket plankene som gråt, og nattekulden snek seg inn gjennom sprekkene uten å spørre om lov. Foreldrene hennes tok dagsarbeid. I dag hadde de arbeid, i morgen kanskje ikke. Noen ganger kom de slitne hjem med sprukne hender og tomme øyne, andre ganger var lommene nesten like tomme som håpet. Alina ble igjen hjemme med sine to yngre søsken, som hun holdt tett inntil seg når sulten kjentes verre enn kulden. Denne dagen var det desember. En ordentlig desember, med blygrå himmel og luft som luktet av snø. Julen banket på dører, men ikke på deres. I gryta på ovnen kokte en enkel potetgryte, uten kjøtt og krydder, men laget med all mammaens kjærlighet. Alina rørte sakte, som om maten skulle vare til alle. Plutselig kom en varm duft fra naboens gårdsplass. En lukt som gikk rett i sjelen før den traff magen. Naboene slaktet julegrisen. Det lød latter, stemmer, klingende fat og fresende kjøtt i gryta. For Alina var lydene som et eventyr fra en annen verden. Hun nærmet seg gjerdet, med søsknene hengende i jakka. Hun svelget. Hun spurte ikke om noe. Hun bare så. De store, brune øynene fyltes med stille lengsel. Hun visste hun ikke skulle ønske seg det hun ikke hadde. Slik hadde mamma lært henne. Men det lille hjertet visste ikke hvordan man slutter å drømme. — Kjære Gud, hvisket hun. Bare litt … Akkurat da, som om himmelen hørte henne, brøt en myk stemme gjennom kulden: — Alina, kom hit, jenta mi! Gamle Viorica sto ved gryta med rødmussede kinn og øyne varme som en vedovn. Hun rørte sakte i grøten og så på Alina med en godhet jenta ikke hadde følt på lenge. — Her har du fra mamma, til deg og søsknene dine, sa hun, med en naturlig, enkel vennlighet. Alina ble stående et øyeblikk. Skammen strammet brystet. Hun visste ikke om hun kunne glede seg. Men den gamle kvinnen vinket igjen og fylte en matboks med varm, gyllen kjøtt som luktet ekte jul. — Spis, vennen min. Det er ikke synd å dele. Synden er å lukke øynene. Alinas tårer rant ustoppelig. Hun gråt ikke av sult. Hun gråt fordi, for første gang, så noen henne. Ikke som «fattigjenta», men som et barn. Hun løp mot huset med matboksen trygt i armene, som om det var en hellig gave. Søsknene hoppet av glede, og for noen øyeblikk var huset fylt av latter, varme og en duft som aldri før hadde vært der. Da foreldrene kom hjem om kvelden, slitne og kalde, fant de barna smilende over maten. Moren gråt stille, og faren tok av seg lua og takket himmelen. Den kvelden hadde de ingen juletre. Ingen gaver. Men de hadde medmenneskelighet. Og noen ganger er det alt man trenger for å kjenne at man ikke er alene i verden. Det finnes barn som Alina, også nå, som ikke ber om noe… de bare ser. De ser mot opplyste hager, bugnende bord, andres jul. 🤍 Noen ganger kan et måltid, en liten gest, et godt ord bli den fineste gaven i et liv. 👉 Hvis denne fortellingen rørte deg, gå ikke bare forbi.