De sier at med alderen blir du usynlig… At du ikke lenger er viktig. At du er i veien. De sier det med sånn kulde at det gjør vondt – som om det å slutte å bli sett er en del av kontrakten med å bli gammel. Som om du skal godta kroken… bli til enda en gjenstand i rommet – stille, urørlig, ute av veien. Men jeg er ikke født for krokene. Jeg kommer ikke til å be om lov for å eksistere. Jeg kommer ikke til å senke stemmen for ikke å forstyrre. Jeg kom ikke til denne verden for å bli min egen skygge, og heller ikke for å gjøre meg liten for at andre skal ha det behagelig. Nei, dere. I denne alderen – når mange venter på at jeg skal slukne… velger jeg å flamme opp. Jeg beklager ikke rynkene mine. Jeg er stolt av dem. Hver og én er en signatur fra livet – at jeg har elsket, ledd, grått, og levd. Jeg nekter å slutte å være kvinne bare fordi jeg ikke lenger passer inn i filtrene, eller fordi knoklene ikke klarer høyhælte sko. Jeg er fortsatt begjær. Fortsatt kreativitet. Fortsatt frihet. Og hvis det provoserer… så bra. Jeg skammer meg ikke over det grå håret mitt. Jeg ville skammet meg om jeg ikke hadde levd lenge nok til å fortjene det. Jeg slukner ikke. Jeg gir meg ikke. Jeg forlater ikke scenen. Jeg drømmer fortsatt. Jeg ler fortsatt høyt. Jeg danser fortsatt – så godt jeg kan. Jeg roper fortsatt til himmelen at jeg har mye mer å si. Jeg er ikke et minne. Jeg er tilstedeværelse. Jeg er en stille ild. Jeg er levende sjel. En kvinne med arr – som ikke lenger trenger følelsesmessige krykker. En kvinne som ikke venter på andres blikk for å vite hun er sterk. Så kall meg ikke «stakkars». Ikke overse meg fordi jeg er eldre. Kall meg modig. Kall meg styrke. Kall meg ved navn – med stødig stemme og løftet glass. Kall meg Milda. Og la det være klart: jeg er fortsatt her… rak i ryggen, med en sjel som brenner.

De sier at med alderen blir du usynlig…
At du ikke lenger er viktig. At du er til bry.
De sier det med en slik kjølighet at det gjør vondt
som om det å slutte å bli sett er en del av kontrakten for å eldes.
Som om man skal godta kroken…
bli stående som enda en gjenstand i stua
stille, urørlig, ute av veien.
Men jeg er ikke født for kroker.
Jeg ber ikke om lov til å være til.
Jeg senker ikke stemmen for ikke å forstyrre.
Jeg kom ikke til denne verden for å bli en skygge av meg selv,
eller for å krympe meg slik at andre skal føle seg bekvemme.
Nei, herrer.
I denne alderen når mange venter på at jeg skal slukne…
velger jeg heller å brenne.
Jeg beklager ikke rynkene mine.
Jeg bærer dem med stolthet.
Hver og én er undertegnet av livet
bevis på at jeg har elsket, ledd, grått, overlevd.
Jeg nekter å slutte å være kvinne
bare fordi jeg ikke passer inn i filtrene lenger,
eller fordi beina mine ikke lenger tåler høye hæler.
Jeg er fortsatt begjær.
Fortsatt kreativitet.
Fortsatt frihet.
Og hvis det provoserer…
så, desto bedre.
Jeg skammer meg ikke for sølvstrimene i håret mitt.
Skam ville jeg kjent om jeg ikke hadde levd nok til å bære dem.
Jeg slukner ikke.
Jeg gir ikke opp.
Og jeg går ikke av scenen.
Jeg drømmer fortsatt.
Jeg ler fremdeles høyt.
Jeg danser ennå slik jeg kan.
Jeg roper fortsatt mot himmelen at jeg har mer å si.
Jeg er ikke et minne.
Jeg er nærvær.
Jeg er en stille ild.
Jeg er en levende sjel.
En kvinne med arr
som ikke lenger trenger følelsesmessige krykker.
En kvinne som ikke venter på noen andres blikk for å vite at hun er sterk.
Så ikke kall meg «stakkars».
Ikke overse meg fordi jeg er eldre.
Kall meg modig.
Kall meg styrke.
Kall meg ved mitt navn
med klar stemme og hevet glass.
Kall meg Ragnhild.
Og la det være kjent:
jeg er fortsatt her…
rak i ryggen, med en sjel som brenner.

Rate article
Intigue Life
De sier at med alderen blir du usynlig… At du ikke lenger er viktig. At du er i veien. De sier det med sånn kulde at det gjør vondt – som om det å slutte å bli sett er en del av kontrakten med å bli gammel. Som om du skal godta kroken… bli til enda en gjenstand i rommet – stille, urørlig, ute av veien. Men jeg er ikke født for krokene. Jeg kommer ikke til å be om lov for å eksistere. Jeg kommer ikke til å senke stemmen for ikke å forstyrre. Jeg kom ikke til denne verden for å bli min egen skygge, og heller ikke for å gjøre meg liten for at andre skal ha det behagelig. Nei, dere. I denne alderen – når mange venter på at jeg skal slukne… velger jeg å flamme opp. Jeg beklager ikke rynkene mine. Jeg er stolt av dem. Hver og én er en signatur fra livet – at jeg har elsket, ledd, grått, og levd. Jeg nekter å slutte å være kvinne bare fordi jeg ikke lenger passer inn i filtrene, eller fordi knoklene ikke klarer høyhælte sko. Jeg er fortsatt begjær. Fortsatt kreativitet. Fortsatt frihet. Og hvis det provoserer… så bra. Jeg skammer meg ikke over det grå håret mitt. Jeg ville skammet meg om jeg ikke hadde levd lenge nok til å fortjene det. Jeg slukner ikke. Jeg gir meg ikke. Jeg forlater ikke scenen. Jeg drømmer fortsatt. Jeg ler fortsatt høyt. Jeg danser fortsatt – så godt jeg kan. Jeg roper fortsatt til himmelen at jeg har mye mer å si. Jeg er ikke et minne. Jeg er tilstedeværelse. Jeg er en stille ild. Jeg er levende sjel. En kvinne med arr – som ikke lenger trenger følelsesmessige krykker. En kvinne som ikke venter på andres blikk for å vite hun er sterk. Så kall meg ikke «stakkars». Ikke overse meg fordi jeg er eldre. Kall meg modig. Kall meg styrke. Kall meg ved navn – med stødig stemme og løftet glass. Kall meg Milda. Og la det være klart: jeg er fortsatt her… rak i ryggen, med en sjel som brenner.