Den mystiske meldingsutvekslingen til ektemannen Morgenen hjemme hos Oda og Stian startet med forsovelse. De hadde begge skrudd av vekkerklokken i søvne, og nå løp de stresset rundt i leiligheten i et kaos av frokostsmuler, dressbukser og sekkepakking til barnehagegutten, Viktor. — Stian! Du henter Viktor i dag, sant? ropte Oda fra soverommet mens hun knapt klarte å få på seg buksene med én hånd og pakket i sekken med den andre. — Ja, ja! Hvor er nøklene mine? svarte Stian. — Jeg har ikke sett dem! svarte Oda irritert og lette febrilsk etter mobilen sin. Til slutt fant hun den, fikk på Viktor parkdressen, og de rakk barnehagen på rekordtid. Vel ute i garderoben satt glidelåsen på jakka fast, og Viktor begynte å gråte: — Mamma, jeg vil ikke i barnehagen… Oda smilte anstrengt, prøvde å trøste, før assistenten kom og tok litt av overleveringen. Igjen pakket stresset seg opp i Oda – hun hastet ut og tenkte å ringe en kunde for å beklage forsinkelsen, men oppdaget at hun hadde fått med seg feil mobil. Hun og Stian hadde like mobildeksler og like koder, selvfølgelig. — Herlig… mumlet hun med irritasjon og prøvde å finne en løsning. Da vibrerte mobilen. På skjermen stod det: Kim: “Hva med den jenta fra treningssenteret – fikk du nummeret hennes?” Oda stivnet til, leste meldingen om og om igjen og begynte å scrolle i chatten. Kim: “Så du klarte å bli kjent med henne, da?” Stian: “Jada, fikk nummeret! Vi skal møtes hjemme hos meg i helgen.” Oda stirret, med hjertet i halsen: “Denne helgen?” Hun skulle jo levere Viktor til farmor og være borte over natten… Resten av de neste dagene gikk Oda på autopilot, full av uro, ikke sikker på hvordan hun burde takle mistanken. Da hun kom hjem, var Stian som vanlig – kjærlig og hjelpsom – og hun lette forjeves etter tegn til dårlig samvittighet. Lørdag leverte hun Viktor til foreldrene, men klarte ikke å være i seg selv. Hun kjørte mot blokka hjemme, satt lenge i bilen og nølte før hun gikk opp. Med hjertet i halsen åpnet hun døren og hørte stemmer og latter fra kjøkkenet. En mann og en kvinne – men det var ikke Stian, det var Kim, Stians beste venn. Oda ble stående stille, ute av stand til å prosessere. Kim prøvde å forklare rotet, og Oda gikk – i gråt og forvirring – ut, ringte Stian og fikk høre at han satt på kontoret; alt hadde vært en forvikling. De møttes på jobben, Oda innrømmet at hun hadde sett chaten, og Stian forklarte at han hadde hjulpet Kim – som var livredd – å få nummeret til jenta, og derfor hadde lånt Stians leilighet for daten. Kvelden endte med at Oda og Stian lo sammen, landet det hele på at han i det minste ikke var like gjerrig og sær som Kim, og avsluttet alt med en spontan hotelldate… — Jeg kunne aldri ha trodd det for bare noen timer siden, lo Oda og klamret seg til mannen sin, full av lettelse. Den mystiske meldingsutvekslingen til ektemannen

23. april

Dagen begynte kaotisk for meg og Karoline. Vi klarte begge å forsove oss, og panikken spredte seg i leiligheten mens vi stresset rundt. Jeg lette febrilsk etter bilnøklene, mens Karoline forsøkte å både ta på seg buksa og pakke sekken med ekstra klær til datteren vår, Ingrid, som skulle i barnehagen.

Martin! Du henter Ingrid i ettermiddag, ikke sant? ropte Karoline fra soverommet, mens hun kjempet med et par vanskelige glidlåser og prøvde å få med seg alt til barnehagen.

Ja, ja! Men hvor er nøklene mine?! svarte jeg, mens jeg snudde vesker og jakkelommer på hodet.

Jeg har ikke sett dem! svarte hun irritert og kastet et blikk under senga. Ingrid satt stille på gulvet og lekte med treklossene sine, helt upåvirket av kaoset rundt.

Turen til barnehagen gikk i rekordfart. Jeg var svett og stresset da jeg prøvde å kle av Ingrid yttertøyet, men glidelåsen på jakka satt bom fast. Plutselig begynte Ingrid å gråte.

Nei pappa, jeg vil ikke i barnehagen! snufset hun med rynket panne.

Snuppa, vær så snill. Vi må skynde oss, pappa har dårlig tid, forsøkte jeg å si, men stemmen min var alt annet enn rolig. Jeg satte meg ned på huk foran henne og forsøkte å smile. Du får jo leke med vennene dine og dere skal male i dag, husker du det ikke?

Men Ingrid sto urørlig, gråt og tviholdt i sekken. Da kom Stine, barnehageassistenten, ut i garderoben. Hun smilte varmt til oss, og tok Ingrid forsiktig i hånda.

Ikke tenk på det, Martin. Vi ordner oss. Kom Ingrid, nå venter de andre på deg, sa Stine og ledet henne inn. Jeg pustet lettet ut, men stresset fortsatte å gnage meg.

Herlighet, jeg kommer ALDRI tidsnok mumlet jeg, og dyttet nøklene ned i lomma. Jeg måtte varsle en kunde om at jeg kom for sent, så jeg trakk opp mobilen. Merkelig det var ikke min telefon, men Karolines. I farten hadde vi visst tatt feil mobil, de så nesten like ut og kode var den samme.

Typisk sukket jeg, og prøvde å finne tallene til kunden. Jeg skulle akkurat ringe Karoline og be henne sende nummeret, da telefonen ristet.

På skjermen blinket det inn en melding:

Magnus: “Hvordan går det med hun fra treningssenteret? Fikk du nummeret?”

Jeg stivnet. Leste meldingen flere ganger. Uten å tenke åpnet jeg chatten.

Magnus: “Fikk du endelig overtalt henne?”
Karoline: “Ja, hun ga nummeret sitt. Vi har avtale til helga. Hjemme hos meg.”

Ordene ga meg en klump i magen. Til helga? Det var den kvelden Ingrid skulle til bestemor, og Karoline og jeg hadde snakket om at hun skulle overnatte der Alt som betydde noe raste i meg.

Jeg trakk pusten, forsøkte å skyve tankene vekk, men det gikk ikke. Jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg kanskje misforsto. At det ikke handlet om Karoline i det hele tatt. Men ordene fra chatten spant om og om igjen i hodet: “Til helga. Hjemme hos meg.”

Resten av uka gikk i et mørkt drag. Karoline oppførte seg som hun alltid gjorde: blid, hjelpsom, spurte hvordan dagen min hadde vært, gjorde klar middag, leste for Ingrid om kvelden. Jeg studerte ansiktet hennes, lette etter tegn på skyld, men fant ingenting. Det gjorde meg bare mer usikker.

På onsdag satt vi sammen i sofaen og så på en norsk serie. Karoline lente seg inntil meg, og jeg kjente hvor tungt det var å holde følelsene på avstand. Jeg hadde bare lyst til å spørre rett ut, men ordene satte seg fast i halsen. Ingenting føltes ekte lenger. Hver gest, hvert smil alt virket plutselig påtatt.

Fredag kveld, etter at vi hadde lagt Ingrid, ble jeg stående og se ned i oppvaskkummen, mens jeg lot fingrene gli gjennom vannet. Karoline kom bakfra, la armene rundt livet mitt og visket:

Du virker så trist i kveld. Går det bra?

Ja da, svarte jeg forsøksvis opplagt. Bare litt sliten.

Skjønner, sa hun rolig og kysset meg på hodet før hun ruslet videre.

Senere den natten, mens Karoline lå og sov, gikk jeg ut på badet og låste døra. Jeg satte meg på kanten av badekaret og lot alt komme ut: fortvilelsen, frustrasjonen, tårene. Hvorfor? Hva gjør jeg nå? Skal jeg konfrontere henne, eller bare late som ingenting?

Det eneste jeg visste sikkert, var at fasaden måtte på igjen neste morgen. For det var nå alt ville bli avgjort.

Lørdag sto jeg opp tidlig, kjørte Ingrid ut til mamma. Mamma så det med en gang hun har alltid skjønt når noe ikke stemmer.

Er alt bra, Martin? spurte hun forsiktig idet jeg satte sko på Ingrid.

Ja da, alt fint. Litt travelt, jeg skal overraske Karoline, sa jeg og smilte så godt jeg kunne, før jeg klappet Ingrid på kinnet og gikk.

Kjøreturen tilbake føltes uendelig. Tankene raste rundt hva om hun ikke møter noen, hva om det bare var et vennemøte, hva om alt er misforstått? Samtidig ville jeg både at Karoline skulle bli tatt på fersken og slapp, at alt bare var en dum misforståelse.

Jeg lot motoren dure ute på gårdsplassen da jeg kom hjem, noen sekunder ekstra for å samle meg. Bildene av lykkelige stunder i stua, latter rundt middagsbordet og bilturer i fjellet flimret forbi. Hver liten pause føltes som et siste pust før jeg måtte ta alt innover meg.

Jeg presset meg opp trappa, nøkkelen skalv i hånden. Jeg pustet inn, vred nøkkelen om og åpnet døra. Alt virket mørkt, bortsett fra et svakt lys fra kjøkkenet. Jeg hørte lav latter og dempet prat. Hjertet slo så hardt i brystet at jeg tenkte det måtte høres.

“Det skjer faktisk,” tenkte jeg. “Alt jeg fryktet.”

Alt gikk i sakte film, jeg gikk gjennom gangen som i en tåke. Så stoppet jeg utenfor kjøkkenet.

Karoline? hvisket jeg, og hørte hvor flat stemmen min var.

Karoline?! ropte jeg høyere og gikk inn på kjøkkenet. To skikkelser sto der en mann og en kvinne. Mannen var ikke meg, men Magnus, min beste venn. Karoline snudde seg. Hun stivnet.

Magnus brøt stillheten først, nervøs og stresset:

Martin! Det er ikke som du tror Det ble bare sånn

Jeg hørte ikke helt hva han sa. Jeg sto bare der, tom for ord, og forsto ikke stort. Jeg kjente tårer presse på, samtidig som jeg smilte matt.

Det går bra, Magnus sa jeg lavt. Jeg skal gå ut litt.

Jeg snudde og gikk ned trappa, ut i den kalde lufta. Ringte Karoline med mine ristende hender.

Hei kom stemmen hennes i andre enden, men jeg klarte knapt å si noe. Alt jeg fikk frem, var et klønete, hult:

Jeg er så glad i deg Utrolig glad i deg

Snørr og tårer randt, jeg lo nervøst og klarte ikke å holde styr på ordene. Jeg var hjemme. Magnus var der hvisket jeg til slutt.

Klart Unnskyld, ikke vær sint Jeg er på kontoret, kom hit. Hør, ikke bli sint på meg, snille deg Kommer du?

Jeg kommer nå

Jeg satte meg rett i bilen og kjørte opp til Karolines jobb. Der satte vi oss sammen på gulvet i møterommet, en halvtømt flaske rødvin mellom oss. Jeg lente meg inn til henne, hun holdt rundt meg.

Unnskyld Jeg skulle aldri ha lest meldingen din. Jeg har aldri gjort noe slikt før, sa jeg.

Nei, jeg må be om unnskyldning, sa Karoline. Jeg ble bare trukket inn i noe jeg burde sagt til deg med en gang.

Hvorfor lot du Magnus overtale deg?

Han er kompisen min. Han var så nervøs etter å ha sølt energidrikk utover hele henne på treningssenteret, og han klarte ikke fikse det selv etterpå. Du vet hvordan han er! “Karoline, hjelp! Martin, redd meg!” Han ble jo fjorten år igjen.

Karoline imiterte stemmen hans. Jeg gliste.

Han har vært min bestevenn siden barneskolen. Jeg tror jeg er den eneste han tør vise alle sidene av seg til

Og hvorfor måtte han dra hjem til oss, da?

Fordi han bor fortsatt hjemme hos mor, husker du Hun lager fortsatt kjøttkaker og vasker skjortene hans.

Liker du ikke kjøttkakene? spurte jeg og så lurt på henne.

Hahaha, du er så tullete, Martin!

Det hadde vært en fest å være sammen i 20 år, men nå syns jeg vi fortjener en romantisk kveld. Og jeg er ikke en gnien fyr som Magnus, sa jeg og så på henne. Skal vi dra på hotell?

Karoline lo, og jeg løftet henne leende opp på skuldra. Hun fniste og protesterte svakt, men lot seg ikke slippe fri.

Jeg skal sørge for at du kommer trygt frem!

Vi lo sammen, og jeg kjente lettelsen bre seg. For noen timer siden var jeg sikker på at alt var over. Nå hadde vi fått en ny start.

Denne dagen lærte meg noe: Stolthet og mistenksomhet kan rive ned det du har bygget opp i et forhold. Å snakke sammen selv når det er vondt eller pinlig er alltid det som redder kjærligheten.

Rate article
Intigue Life
Den mystiske meldingsutvekslingen til ektemannen Morgenen hjemme hos Oda og Stian startet med forsovelse. De hadde begge skrudd av vekkerklokken i søvne, og nå løp de stresset rundt i leiligheten i et kaos av frokostsmuler, dressbukser og sekkepakking til barnehagegutten, Viktor. — Stian! Du henter Viktor i dag, sant? ropte Oda fra soverommet mens hun knapt klarte å få på seg buksene med én hånd og pakket i sekken med den andre. — Ja, ja! Hvor er nøklene mine? svarte Stian. — Jeg har ikke sett dem! svarte Oda irritert og lette febrilsk etter mobilen sin. Til slutt fant hun den, fikk på Viktor parkdressen, og de rakk barnehagen på rekordtid. Vel ute i garderoben satt glidelåsen på jakka fast, og Viktor begynte å gråte: — Mamma, jeg vil ikke i barnehagen… Oda smilte anstrengt, prøvde å trøste, før assistenten kom og tok litt av overleveringen. Igjen pakket stresset seg opp i Oda – hun hastet ut og tenkte å ringe en kunde for å beklage forsinkelsen, men oppdaget at hun hadde fått med seg feil mobil. Hun og Stian hadde like mobildeksler og like koder, selvfølgelig. — Herlig… mumlet hun med irritasjon og prøvde å finne en løsning. Da vibrerte mobilen. På skjermen stod det: Kim: “Hva med den jenta fra treningssenteret – fikk du nummeret hennes?” Oda stivnet til, leste meldingen om og om igjen og begynte å scrolle i chatten. Kim: “Så du klarte å bli kjent med henne, da?” Stian: “Jada, fikk nummeret! Vi skal møtes hjemme hos meg i helgen.” Oda stirret, med hjertet i halsen: “Denne helgen?” Hun skulle jo levere Viktor til farmor og være borte over natten… Resten av de neste dagene gikk Oda på autopilot, full av uro, ikke sikker på hvordan hun burde takle mistanken. Da hun kom hjem, var Stian som vanlig – kjærlig og hjelpsom – og hun lette forjeves etter tegn til dårlig samvittighet. Lørdag leverte hun Viktor til foreldrene, men klarte ikke å være i seg selv. Hun kjørte mot blokka hjemme, satt lenge i bilen og nølte før hun gikk opp. Med hjertet i halsen åpnet hun døren og hørte stemmer og latter fra kjøkkenet. En mann og en kvinne – men det var ikke Stian, det var Kim, Stians beste venn. Oda ble stående stille, ute av stand til å prosessere. Kim prøvde å forklare rotet, og Oda gikk – i gråt og forvirring – ut, ringte Stian og fikk høre at han satt på kontoret; alt hadde vært en forvikling. De møttes på jobben, Oda innrømmet at hun hadde sett chaten, og Stian forklarte at han hadde hjulpet Kim – som var livredd – å få nummeret til jenta, og derfor hadde lånt Stians leilighet for daten. Kvelden endte med at Oda og Stian lo sammen, landet det hele på at han i det minste ikke var like gjerrig og sær som Kim, og avsluttet alt med en spontan hotelldate… — Jeg kunne aldri ha trodd det for bare noen timer siden, lo Oda og klamret seg til mannen sin, full av lettelse. Den mystiske meldingsutvekslingen til ektemannen