Jeg bygde huset mitt på svigermorens tomt. Mannen min døde, og nå har hun bestemt seg for å selge det til datteren sin. Jeg ringte gravemaskinen.
Da jeg møtte mannen min, var vi unge, forelsket og hadde ikke en krone. Vi giftet oss raskt, til tross for alle advarsler. Kjærligheten vår fikk oss til å tro at alt var mulig. Moren hans tilbød oss en del av tomten sin.
Bygg her, sa hun den gangen. Det er god plass, jeg trenger slett ikke alt sammen.
Mannen min og jeg så på hverandre og håpet tente seg i blikkene våre. Dette var muligheten vi ventet på. Vi begynte å spare på hver eneste krone. Han jobbet på byggeplass fra morgen til kveld, og jeg vasket, sydde og tok alle jobber jeg kunne finne. I helgene sto vi sammen på tomten stein for stein vokste drømmehuset vårt fram.
Jeg husker hendene hans, sprukket av sement, og smilet hans når dagens arbeid var over.
Det blir vakkert her, sa han og kysset meg i pannen. Her skal vi oppdra barna våre.
Det tok oss tre år. Tre år med avkall, regninger, søvnløse netter. Men vi klarte det. Vi brukte penger på et ordentlig blikktak, aluminiumsvinduer, et skikkelig bad med fliser jeg selv valgte nøye ut. Han lagde til og med et lite badebasseng i hagen.
Barna skal få kjøle seg ned om sommeren, sa han stolt.
Huset var ikke luksuriøst, men det var vårt. I hver eneste vegg lå det slit, kjærlighet og drømmer.
Svigermor kom ofte innom. Vi drakk kaffe i hagen, og hun sa hun var så glad på våre vegne. Den andre datteren hennes var nesten aldri der. Når hun først kom, så hun på huset med et blikk av misunnelse og forakt.
Så kom den forbaskede tirsdagen.
Mannen min dro tidlig på jobb som vanlig. Han ga meg en klem i døra.
Vi sees til kvelden. Jeg elsker deg.
Det var de siste ordene hans.
De fortalte meg at ulykken var momentant. En bjelke. Han led ikke. Men jeg gjorde.
Jeg sank ned i en sorg så dyp at jeg av og til glemte å puste. To uker etter begravelsen fikk jeg vite at jeg var gravid. Fire måneder. En jente. Vår drøm uten ham.
I starten kom svigermor hver dag. Hun hadde med seg mat, trøstet meg. Jeg trodde jeg ikke var helt alene. Men etter en måned forandret alt seg.
Det var søndag. Jeg satt i sofaen og strøk over magen min da jeg hørte bilen deres. De kom inn uten å banke. Svigermor så meg ikke i øynene.
Vi må snakke, sa hun.
Hva er det? spurte jeg, og kjente magen knytte seg.
Datteren min har det vanskelig. Hun er skilt og trenger et sted å bo.
Jeg er lei for det, svarte jeg ærlig. Hvis hun trenger å bo her litt
Nei, avbrøt hun. Hun trenger dette huset.
Verden stoppet.
Hva?
Tomten er min, sa svigermor kaldt. Alltid vært det. Dere har bygd, men grunnen er min. Nå sønnen min er borte.
Men vi har bygd dette! Stemmen min skalv. Hver krone, hver murstein
Det er trist det som har skjedd, sa datteren. Men juridisk sett står huset på tomten, og tomten er vår.
Jeg er gravid med barnet hans! ropte jeg.
Nettopp, sa svigermor. Du klarer deg ikke alene. Du får litt for det dere har gjort med huset.
Hun rakte meg en konvolutt. Inni en latterlig liten sum penger. Et hån.
Dette er en fornærmelse, sa jeg. Jeg godtar ikke.
Da må du flytte ut uten noen ting, svarte hun. Beslutningen er tatt.
Jeg ble igjen alene i huset vi hadde bygd med kjærlighet. Jeg gråt for mannen min, vårt ufødte barn og for livet som var i ruiner.
Den natten fikk jeg ikke sove. Jeg gikk gjennom alle rom, strøk hendene over veggene. Og bestemte meg.
Hvis ikke jeg kunne ha huset, skulle ingen andre ha det heller.
Dagen etter begynte jeg å ringe rundt. Taktekkingen ble fjernet. Vinduer og dører demontert. Bassenget, rørene, ledningene alt vi hadde betalt for ble tatt ned.
Er du sikker? spurte en av arbeiderne.
Helt sikker, svarte jeg.
Svigermor kom rasende.
Hva er det du gjør?!
Jeg tar med meg det som er mitt. Dere ville ha tomten her er den.
Ingen avtaler. Alt vi hadde var vårt arbeid.
Siste dag kom gravemaskinen.
Er du helt sikker? spurte operatøren.
Dette er ikke et hjem lenger, sa jeg. Huset døde med mannen min.
Maskinen satte seg i gang. Veggene raste, én etter én. Det gjorde vondt, men det var også en lettelse.
Da alt var over, var det bare ruiner igjen.
Nå bor jeg hos mamma. På et lite rom. Jeg har solgt taket, vinduene. For de pengene klarer jeg oss til min datter blir født.
Jeg skal fortelle henne om faren hennes. Om hvordan vi bygde et hjem med egne hender. Og lære henne at noen ganger når verden tar alt er det viktigste at du ikke lar den ta selvrespekten din også.
Hva synes du gjorde jeg rett i å rive huset, eller burde jeg gått stille vekk og latt dem få alt?




