– Og du skal ikke sette deg ved bordet. Du skal bare servere oss! – sa svigermoren min bestemt. Jeg stod ved komfyren i det stille morgenlyset på kjøkkenet – iført krøllete pysjamas og med håret slengt opp i en rastløs knute. Det luktet ristede brødskiver og sterk kaffe. På krakken ved bordet satt min 7 år gamle datter og tegnet fargerike spiraler med tusjer, nesa trykt ned i tegneblokka. – Driver du med de der sunne brødskivene dine igjen? – lød stemmen bak meg. Jeg skvatt til. I døråpningen stod svigermor – et ansikt av stein og en autoritær røst. Morgenkåpen hennes var stram, håret satt opp i knute, leppene presset sammen. – Forresten måtte jeg til lunsj i går spise det jeg fant! – fortsatte hun og slo kopphåndkleet mot bordkanten. – Verken suppe eller ordentlig mat. Kan du lage noen egg? Skikkelig, ikke med sånne moderne greier! Jeg slo av plata og åpnet kjøleskapet. Inne i brystet vred det seg en stram spiral av sinne, men jeg svelget det. Ikke foran barnet. Ikke her – på en plass hvor hver centimeter hvisket: «Du er bare midlertidig her.» – Jeg ordner det straks – fikk jeg presset frem, snudde ryggen for ikke å vise at stemmen skalv. Datteren min tok ikke blikket vekk fra tusjene, men så på bestemoren sin i sideblikk – stille, forsiktig, årvåken. «Vi flytter inn hos mammaen min» Da mannen min foreslo at vi skulle bo hos hans mor en stund, hørtes det logisk ut. – Vi bor der – bare en kort stund. To måneder, maks. Det er nær jobben, og lånet blir snart godkjent. Hun er ikke imot. Jeg nølte. Ikke fordi jeg var i konflikt med svigermor. Nei, vi holdt oss alltid høflig. Men jeg visste sannheten: To voksne kvinner på ett kjøkken – det er som et minefelt. Og svigermor hadde et manisk behov for orden, kontroll og moralske vurderinger. Ingen valg egentlig. Vi solgte leiligheten raskt, og den nye var fortsatt et byggeprosjekt. Så vi tre flyttet inn i svigermors tomannsleilighet. «Bare midlertidig.» Kontroll ble en del av hverdagen De første dagene gikk greit. Svigermor var høflig, satte frem ekstra stol til barnet og bød på pai. Men på tredje dag begynte «reglene». – I mitt hjem har vi system – sa hun til frokost. – Opp klokken åtte. Sko i stativet. Matvarer skal samordnes. TV-en lavt, jeg har følsomme ører. Mannen min smilte og svarte: – Mamma, det er bare en liten stund. Vi klarer det. Jeg nikket tyst. Men ordet «vi klarer det» begynte å smake som en dom. Jeg begynte å forsvinne En uke gikk. Så enda en. Regimet ble stadig strengere. Svigermor fjernet barnets tegninger fra bordet: – De er i veien. Hun tok bort duken jeg hadde lagt på: – Ikke praktisk. Frokostblandingene mine forsvant fra hylla: – De har stått der lenge, sikkert blitt dårlige. Shampoene mine ble «flyttet»: – Vil ikke ha rot. Jeg følte meg ikke som gjest – mer som en person uten stemme og rett til å mene noe. Min mat var «feil». Mine vaner – «unødvendige». Mitt barn – «altfor bråkete». Og mannen min sa det samme: – Prøv å holde ut. Dette er mammas hjem. Hun har alltid vært slik. Så… Dag for dag mistet jeg meg selv. Det var lite igjen av den rolige, trygge kvinnen jeg en gang var. Nå var det bare endeløs tilpasning og tålmodighet. Et liv på regler som ikke var mine Hver morgen sto jeg opp klokka seks for å rekke badet først, koke grøt, gjøre barnet klart… og ikke komme i unåde hos svigermor. Om kvelden lagde jeg to middager. En til oss. Og en «riktig» til henne. Uten løk. Så med løk. Så bare i hennes kjele. Så bare i hennes panne. – Jeg krever ikke mye – sa hun anklagende. – Bare på en ordentlig måte. Sånn det skal være. Dagen da ydmykelsen ble offentlig Én morgen rakk jeg akkurat å vaske ansiktet og hente te, da svigermor kom ut på kjøkkenet som om det var det naturligste i verden å overse alle andre. – I dag får jeg venninnene mine på besøk. Klokken to. Du er hjemme, så du dekker bordet. Sylteagurk, salat, noe til teen – bare litt småting. For henne betydde «bare litt småting» et festbord. – Å… det visste jeg ikke. Har vi nok varer…? – Du kjøper det. Jeg har skrevet handleliste. Ikke noe krevende. Jeg kledde på meg og gikk til butikken. Kjøpte alt: kylling, poteter, dill, epler til pai, kjeks… Jeg kom hjem og gikk rett i gang med matlagingen. Klokken to var alt på plass: bordet pyntet, kyllingen stekt, salaten sprø, paien gylden. Det kom tre pensjonister – velstelte, med krøller og parfyme fra en annen tid. Og i første minutt skjønte jeg at jeg ikke var «en del av selskapet». Jeg var «serveringsdamen». – Kom, sett deg her ved siden av oss – smilte svigermor. – For å hjelpe oss å servere. – Servere dere…? – gjentok jeg. – Hva så? Vi er eldre. Du klarer det nok. Og der var jeg igjen: med fat, med skjeer, med brød. «Te, vær så snill.» «Kan jeg få sukker?» «Salaten er tom.» – Kyllingen er litt tørr – klagde én. – Paien er litt brent – kommenterte en annen. Jeg bet sammen tennene. Smilte. Ryddet tallerkener. Skjenket te. Ingen spurte om jeg ville sitte ned. Eller puste ut. – Så deilig å ha en ung husmor! – sa svigermor med påtatt varme. – Alt ordner seg med henne! Og da… knakk noe inni meg. Kvelden jeg sa sannheten Når gjestene gikk, vasket jeg alt, ryddet opp, tok duken til vask. Så satt jeg på sofakanten med en tom kopp i hånden. Ute ble det mørkt. Barnet sov, sammenkrøllet. Mannen min satt ved siden av – oppslukt av mobilen. – Du… – hvisket jeg alvorlig. – Jeg klarer ikke mer. Han så uforstående opp. – Vi lever som fremmede. Jeg er bare en som skal gjøre alt for alle. Ser du det…? Han svarte ikke. – Dette er ikke et hjem. Det er et liv hvor jeg alltid føyer meg og er stille. Det er meg og barnet som må leve sånn. Jeg vil ikke holde ut flere måneder. Jeg er lei av å være bekvem og usynlig. Han nikket… langsomt. – Jeg skjønner… Unnskyld at jeg ikke så det før. Vi skal lete etter en leilighet. Vi tar hva som helst, bare det er vårt. Samme kveld begynte vi å lete. Vårt eget hjem – selv om det er lite Leiligheten var trang. Huseieren hadde latt igjen gamle møbler. Linoleumen knirket. Men da jeg gikk over dørstokken… kjente jeg lettelse. Endelig fikk jeg stemmen min tilbake. – Sånn… vi er fremme – sukket mannen min, satte fra seg koffertene. Svigermor sa ingenting. Hun prøvde ikke å stoppe oss. Jeg visste ikke om hun ble fornærmet, eller om hun bare skjønte hun hadde gått for langt. En uke gikk. Morgenene startet med musikk. Barnet tegnet på gulvet. Mannen lagde kaffe. Og jeg så på dem og smilte. Ingen stress. Ingen hast. Ingen «hold ut». – Takk – sa mannen min en morgen, og klemte meg. – For at du ikke var stille. Jeg så ham i øynene: – Takk for at du lyttet. Livet vårt var langt fra perfekt nå. Men hjemmet var vårt. Med våre regler. Vår lyd. Vårt liv. Og det var ekte. ❓Hva tenker du: Hvis du var i kvinnens situasjon – hadde du holdt ut «en liten stund», eller hadde du flyttet ut allerede etter første uke?

Og du trenger ikke sette deg til bords. Du skal jo servere oss! erklærte svigermor.

Jeg sto ved komfyren i den stille morgenstunden på kjøkkenet iført en krøllete pysjamas, håret løst samlet bak. Det luktet ristet brød og sterk kaffe.

På krakken ved bordet satt min syv år gamle datter, fordypet i tegneboka si, og tegnet fargerike kruseduller med tusjer.

Baker du igjen de der grove brødene dine? lød stemmen bak meg.

Jeg skvatt til.

I døråpningen sto svigermor en kvinne med stramt ansikt og en myndig tone som ikke la opp til diskusjon. Morgenkåpe, håret satt opp i knute, leppene hardt sammentrukne.

Forresten, i går spiste jeg bare noe jeg fant! fortsatte hun og slo kjøkkenhåndkleet mot bordplaten. Ingen suppe, ingen ordentlig mat. Kan du lage egg? Skikkelige egg, ikke på det viset du driver og eksperimenterer!

Jeg slo av platen og åpnet kjøleskapet.

En stram spole av frustrasjon snurret i brystet, men jeg svelget den ned. Ikke foran barnet. Og ikke i et rom der hver centimeter minnet meg: “Du er bare her midlertidig.”

Det er straks klart, svarte jeg anstrengt og snudde meg bort så hun ikke så skjelvingen i stemmen min.

Datteren min så ut som hun kun var opptatt av fargene, men i øyekroken holdt hun et stille, våkent øye med bestemor.

«Vi bor hos moren min»

Da mannen min foreslo å flytte inn hos moren hans, hørtes det fornuftig ut.

Vi bor der litt bare to måneder maks. Hun bor nær jobben min, og boliglånet blir sikkert godkjent snart. Hun har ikke noe imot det.

Jeg nølte. Ikke fordi jeg var i konflikt med svigermor. Nei, vi holdt det alltid høflig. Men jeg visste: to voksne kvinner på ett kjøkken det er et minefelt.

Svigermor hadde et intenst behov for orden og kontroll og et sterkt behov for å vurdere alt etter sin moral.

Men vi hadde knapt noe valg.

Den gamle leiligheten solgte vi fort, og den nye var ikke klar. Så vi flyttet alle tre inn i svigermors toroms leilighet.

«Bare midlertidig.»

Kontrollen ble hverdagen

De første dagene var fredelige. Svigermor var påfallende høflig, satte inn ekstra stol til datteren og bød på eplekake.

Men etter tredje dag kom «reglene».

Her i huset er det orden, sa hun under frokosten. Opp klokka åtte. Sko kun i stativet. Matvarer avklares på forhånd. Og lav lyd på TV, jeg er så ømfintlig for støy.

Mannen min bare smilte:
Mamma, vi er jo her bare litt. Vi holder ut.

Jeg nikket stille.

Men «holder ut» begynte å føles som en dom.

Jeg begynte å forsvinne

En uke gikk. Så enda en.

Reglene ble strengere.

Svigermor fjernet datterens tegninger fra bordet:
De er i veien.

Hun tok bort det rutete duken jeg hadde lagt på:
Upassende.

Cornflakes-pakken min forsvant fra hyllen:
Den har stått for lenge, sikkert dårlig.

Sjampoene mine ble ryddet vekk:
De bare ligger i veien.

Jeg følte meg ikke som gjest, men som en stemmeløs person uten mening.

Min mat var «feil».
Mine vaner var «unødvendige».
Mitt barn var «for bråkete».

Mannen min gjentok det samme:
Hold ut. Det er mammas hjem. Hun er alltid sånn.

Jeg for hver dag mistet jeg litt av meg selv.

Lite var igjen av den trygge kvinnen jeg hadde vært.

Nå var det bare tilpasning og svelging.

Liv etter regler som ikke var mine

Hver morgen sto jeg opp seks, rakk badet før svigermor, kokte grøt, kledde datteren og passet på ikke å komme i veien.

Om kvelden lagde jeg to middager.

Én til oss.
Og én til henne «som det skal være».
Uten løk.
Med løk.
I hennes kjele.
I hennes stekepanne.

Jeg forlanger ikke mye, sa hun, men blikket var strengt. Bare på ordentlig vis. Slik det skal gjøres.

Dagen ydmykelsen ble offentlig

En morgen rakk jeg så vidt å vaske ansiktet og slå på vannkokeren, da svigermor kom inn på kjøkkenet som om det var helt selvfølgelig.

I dag kommer venninnene mine klokken to. Du er hjemme, så du forbereder bordet. Agurkskiver, salat, noe til teen bare litt.

«Bare litt» hos henne betydde festbord.

Eh, jeg visste ikke det. Matvarer
Du handler. Jeg har laget liste. Ikke noe vanskelig.

Jeg kledde på meg og gikk til butikken.

Kjøpte alt:
kylling, poteter, dill, epler til kake, kjeks

Hjemme satte jeg i gang, uten pause.

To timer senere: alt på stell.
Bordet dekket, kyllingen klar, salaten frisk, kaken gyllen.

Tre pensjonister dukket opp velstelt, permanent, dufter av fortid.

Første minutt skjønte jeg: jeg var ikke «med» jeg var «serveringsdame».

Kom, sitt her hos oss, smilte svigermor. Og server oss.

Servere? gjentok jeg.

Kom igjen da. Vi er eldre, du klarer det lett.

Og der sto jeg igjen:
med brett, skjeer, brød.

«Kan du fylle på teen?»
«Sukkeret er tomt.»
«Mere salat.»

Kyllingen var litt tørr, klagde én.
Kaken litt for stekt, sa en annen.

Jeg bet tennene sammen. Smilte. Ryddet tallerkener. Fylte tekopper.

Ingen spurte om jeg ville sitte.
Eller om jeg ville puste litt.

Så flott med en ung husmor! sa svigermor med påtatt vennlighet. Alt står og faller på henne!

Og da brast noe inni meg.

Kvelden jeg sa sannheten

Da gjestene dro, vasket jeg opp alt, pakket bort restene, vasket duken.

Så satt jeg innerst i sofaen med en tom kopp i hendene.

Ute var det mørkt.

Barnet mitt sov tungt.

Mannen min scrollet på telefonen.

Du sa jeg lavt, men bestemt. Jeg klarer ikke mer.

Han så forbauset opp.

Vi bor som fremmede. Jeg serverer bare alle. Og du ser du det?

Han svarte ikke.

Dette er ikke et hjem. Dette livet er bare tilpasning og stillhet. Jeg og barnet mitt er her også. Jeg vil ikke holde ut måned etter måned. Jeg orker ikke være så behagelig og usynlig mer.

Han nikket langsomt.

Jeg skjønner Unnskyld at jeg ikke så det før. Vi skal finne noe å leie, hva som helst bare det er vårt.

Og vi startet letingen samme kveld.

Vårt hjem selv om det var lite

Leiligheten vi fant var liten. Utleier hadde latt gammel sofa og bord stå igjen. Gulvet knirket.

Men da jeg krysset dørterskelen ble alt lettere. Det føltes som om jeg endelig fikk stemmen min tilbake.

Nå er vi her, pustet mannen min ut og satte fra seg posene.

Svigermor sa ingenting. Hun prøvde ikke å stoppe oss.

Om hun var lei seg, eller bare skjønte alvoret, visste jeg ikke.

En uke gikk.

Morgenene begynte med musikk.
Datteren min tegnet på gulvet.
Mannen laget kaffe.
Jeg så på dem og smilte.

Ingen stress.

Ingen «bare hold ut».

Takk, hvisket han en morgen mens han klemte meg. Takk for at du sa ifra.

Jeg så ham inn i øynene:
Takk for at du hørte på meg.

Livet var langt fra perfekt.

Men det var vårt hjem.

Med våre regler.
Vår latter.
Vår hverdag.

Og dét var ekte.

Noen ganger må man hente mot fram, si ifra og velge sitt eget liv for det er kun da man virkelig kan kjenne seg hjemme.

Rate article
Intigue Life
– Og du skal ikke sette deg ved bordet. Du skal bare servere oss! – sa svigermoren min bestemt. Jeg stod ved komfyren i det stille morgenlyset på kjøkkenet – iført krøllete pysjamas og med håret slengt opp i en rastløs knute. Det luktet ristede brødskiver og sterk kaffe. På krakken ved bordet satt min 7 år gamle datter og tegnet fargerike spiraler med tusjer, nesa trykt ned i tegneblokka. – Driver du med de der sunne brødskivene dine igjen? – lød stemmen bak meg. Jeg skvatt til. I døråpningen stod svigermor – et ansikt av stein og en autoritær røst. Morgenkåpen hennes var stram, håret satt opp i knute, leppene presset sammen. – Forresten måtte jeg til lunsj i går spise det jeg fant! – fortsatte hun og slo kopphåndkleet mot bordkanten. – Verken suppe eller ordentlig mat. Kan du lage noen egg? Skikkelig, ikke med sånne moderne greier! Jeg slo av plata og åpnet kjøleskapet. Inne i brystet vred det seg en stram spiral av sinne, men jeg svelget det. Ikke foran barnet. Ikke her – på en plass hvor hver centimeter hvisket: «Du er bare midlertidig her.» – Jeg ordner det straks – fikk jeg presset frem, snudde ryggen for ikke å vise at stemmen skalv. Datteren min tok ikke blikket vekk fra tusjene, men så på bestemoren sin i sideblikk – stille, forsiktig, årvåken. «Vi flytter inn hos mammaen min» Da mannen min foreslo at vi skulle bo hos hans mor en stund, hørtes det logisk ut. – Vi bor der – bare en kort stund. To måneder, maks. Det er nær jobben, og lånet blir snart godkjent. Hun er ikke imot. Jeg nølte. Ikke fordi jeg var i konflikt med svigermor. Nei, vi holdt oss alltid høflig. Men jeg visste sannheten: To voksne kvinner på ett kjøkken – det er som et minefelt. Og svigermor hadde et manisk behov for orden, kontroll og moralske vurderinger. Ingen valg egentlig. Vi solgte leiligheten raskt, og den nye var fortsatt et byggeprosjekt. Så vi tre flyttet inn i svigermors tomannsleilighet. «Bare midlertidig.» Kontroll ble en del av hverdagen De første dagene gikk greit. Svigermor var høflig, satte frem ekstra stol til barnet og bød på pai. Men på tredje dag begynte «reglene». – I mitt hjem har vi system – sa hun til frokost. – Opp klokken åtte. Sko i stativet. Matvarer skal samordnes. TV-en lavt, jeg har følsomme ører. Mannen min smilte og svarte: – Mamma, det er bare en liten stund. Vi klarer det. Jeg nikket tyst. Men ordet «vi klarer det» begynte å smake som en dom. Jeg begynte å forsvinne En uke gikk. Så enda en. Regimet ble stadig strengere. Svigermor fjernet barnets tegninger fra bordet: – De er i veien. Hun tok bort duken jeg hadde lagt på: – Ikke praktisk. Frokostblandingene mine forsvant fra hylla: – De har stått der lenge, sikkert blitt dårlige. Shampoene mine ble «flyttet»: – Vil ikke ha rot. Jeg følte meg ikke som gjest – mer som en person uten stemme og rett til å mene noe. Min mat var «feil». Mine vaner – «unødvendige». Mitt barn – «altfor bråkete». Og mannen min sa det samme: – Prøv å holde ut. Dette er mammas hjem. Hun har alltid vært slik. Så… Dag for dag mistet jeg meg selv. Det var lite igjen av den rolige, trygge kvinnen jeg en gang var. Nå var det bare endeløs tilpasning og tålmodighet. Et liv på regler som ikke var mine Hver morgen sto jeg opp klokka seks for å rekke badet først, koke grøt, gjøre barnet klart… og ikke komme i unåde hos svigermor. Om kvelden lagde jeg to middager. En til oss. Og en «riktig» til henne. Uten løk. Så med løk. Så bare i hennes kjele. Så bare i hennes panne. – Jeg krever ikke mye – sa hun anklagende. – Bare på en ordentlig måte. Sånn det skal være. Dagen da ydmykelsen ble offentlig Én morgen rakk jeg akkurat å vaske ansiktet og hente te, da svigermor kom ut på kjøkkenet som om det var det naturligste i verden å overse alle andre. – I dag får jeg venninnene mine på besøk. Klokken to. Du er hjemme, så du dekker bordet. Sylteagurk, salat, noe til teen – bare litt småting. For henne betydde «bare litt småting» et festbord. – Å… det visste jeg ikke. Har vi nok varer…? – Du kjøper det. Jeg har skrevet handleliste. Ikke noe krevende. Jeg kledde på meg og gikk til butikken. Kjøpte alt: kylling, poteter, dill, epler til pai, kjeks… Jeg kom hjem og gikk rett i gang med matlagingen. Klokken to var alt på plass: bordet pyntet, kyllingen stekt, salaten sprø, paien gylden. Det kom tre pensjonister – velstelte, med krøller og parfyme fra en annen tid. Og i første minutt skjønte jeg at jeg ikke var «en del av selskapet». Jeg var «serveringsdamen». – Kom, sett deg her ved siden av oss – smilte svigermor. – For å hjelpe oss å servere. – Servere dere…? – gjentok jeg. – Hva så? Vi er eldre. Du klarer det nok. Og der var jeg igjen: med fat, med skjeer, med brød. «Te, vær så snill.» «Kan jeg få sukker?» «Salaten er tom.» – Kyllingen er litt tørr – klagde én. – Paien er litt brent – kommenterte en annen. Jeg bet sammen tennene. Smilte. Ryddet tallerkener. Skjenket te. Ingen spurte om jeg ville sitte ned. Eller puste ut. – Så deilig å ha en ung husmor! – sa svigermor med påtatt varme. – Alt ordner seg med henne! Og da… knakk noe inni meg. Kvelden jeg sa sannheten Når gjestene gikk, vasket jeg alt, ryddet opp, tok duken til vask. Så satt jeg på sofakanten med en tom kopp i hånden. Ute ble det mørkt. Barnet sov, sammenkrøllet. Mannen min satt ved siden av – oppslukt av mobilen. – Du… – hvisket jeg alvorlig. – Jeg klarer ikke mer. Han så uforstående opp. – Vi lever som fremmede. Jeg er bare en som skal gjøre alt for alle. Ser du det…? Han svarte ikke. – Dette er ikke et hjem. Det er et liv hvor jeg alltid føyer meg og er stille. Det er meg og barnet som må leve sånn. Jeg vil ikke holde ut flere måneder. Jeg er lei av å være bekvem og usynlig. Han nikket… langsomt. – Jeg skjønner… Unnskyld at jeg ikke så det før. Vi skal lete etter en leilighet. Vi tar hva som helst, bare det er vårt. Samme kveld begynte vi å lete. Vårt eget hjem – selv om det er lite Leiligheten var trang. Huseieren hadde latt igjen gamle møbler. Linoleumen knirket. Men da jeg gikk over dørstokken… kjente jeg lettelse. Endelig fikk jeg stemmen min tilbake. – Sånn… vi er fremme – sukket mannen min, satte fra seg koffertene. Svigermor sa ingenting. Hun prøvde ikke å stoppe oss. Jeg visste ikke om hun ble fornærmet, eller om hun bare skjønte hun hadde gått for langt. En uke gikk. Morgenene startet med musikk. Barnet tegnet på gulvet. Mannen lagde kaffe. Og jeg så på dem og smilte. Ingen stress. Ingen hast. Ingen «hold ut». – Takk – sa mannen min en morgen, og klemte meg. – For at du ikke var stille. Jeg så ham i øynene: – Takk for at du lyttet. Livet vårt var langt fra perfekt nå. Men hjemmet var vårt. Med våre regler. Vår lyd. Vårt liv. Og det var ekte. ❓Hva tenker du: Hvis du var i kvinnens situasjon – hadde du holdt ut «en liten stund», eller hadde du flyttet ut allerede etter første uke?