Ved skilsmissen sa kona: «Ta alt, vær så god!» – men ett år senere angret mannen bittert på at han stolte på henne

På skilsmissesamtalen sa kona: «Ta alt sammen!» men etter ett år angret mannen på at han stolte på henne

Ingrid så rolig på papirene foran seg. Hun følte verken bitterhet eller sinne.

Så du har endelig bestemt deg? Espen så på sin kone med et irritert blikk han ikke klarte å skjule. Og hvordan gjør vi dette? Hvordan skal vi dele?

Ingrid løftet blikket. Ikke en tåre, ingen bønn bare en besluttsomhet som var kommet etter en søvnløs natt fylt av tanker om alt hun hadde ofret.

Ta alt, sa hun, stille men fast.

Alt? Espen knep øynene mistenksomt.

Leiligheten, hytta, bilen, pengene på konto. Alt sammen, hun vinket utover rommet. Jeg trenger ingenting av det.

Er dette en vits? et ironisk smil snek seg inn hos Espen. Eller prøver du å lure meg?

Nei, Espen. Ingen triks, ingen spøk. I tretti år har jeg satt mitt liv på vent. I tretti år har jeg vasket, laget mat, holdt orden, ventet. I tretti år har jeg hørt at reiser er sløsing med penger, at mine interesser er ubetydelige, at mine drømmer er tåpelige. Vet du hvor mange ganger jeg ville dra til havet? Nitten. Vet du hvor mange ganger vi faktisk gjorde det? Tre. Og hver gang klagde du, mente det var for dyrt og unødvendig.

Espen ristet på hodet og sukket.

Nå begynner du igjen. Vi hadde tak over hodet og mat på bordet

Ja, vi hadde det, nikket Ingrid. Nå har du alt det, og litt til. Gratulerer med seieren.

Advokaten i rommet så forundret ut. Han var vant til tårer, krangler og beskyldninger. Men denne kvinnen ga fra seg alt, uten kamp.

Forstår du hva du sier? spurte han forsiktig. Du har rett på halvparten etter loven.

Jeg forstår, smilte Ingrid lettet, som om hun endelig hadde tatt av seg en usynlig byrde. Men halvparten av et tomt liv, er fortsatt et tomt liv i miniatyr.

Espen klarte nesten ikke skjule gleden. Han hadde sett for seg harde forhandlinger, kanskje trusler, i alle fall litt manipulasjon. Men nå fikk han alt servert på sølvfat!

Slik skal det gjøres, lo han og slo hånden i bordet. Endelig har du begynt å bruke vettet ditt.

Ikke forveksle vett med frigjøring, svarte Ingrid stille og signerte papirene.

De kjørte hjem i samme bil, men opplevde det som om de var på hver sin planet.

Espen nynnet lavt, kanskje var det en marsj eller en gammel barnesang. Bilen duppet lett over hullene i veien, og fløyten hans danset opp og ned med bevegelsene.

Ingrid hørte ikke etter. Hun kikket på vinduet, så trærne fór forbi de grønne granene og furutrærne og følte hjertet banke som en fugl på vei ut av buret for første gang.

Hvor underlig: en helt vanlig vei, en trøtt kveld og plutselig en enorm frihetsfølelse inni seg. All tyngde forsvant på et øyeblikk. Ingrid smilte, strøk en kald finger over kinnet. Ja, dette var frihet

Av og til trenger et menneske bare et øyeblikk, et blikk ut av vinduet mot trærne som forsvinner i det fjerne for at hele livet skal få nye farger som lenge hadde vært glemt.

Tre uker senere stod Ingrid midt i et lite rom i Drammen.

Leiligheten hun hadde leid var beskjeden: Seng, klesskap, bord og en liten TV. På vinduskarmen sto to potter med fioler hennes første egne innkjøp i sitt nye hjem.

Du har mistet vettet, sa sønnen Marius, irritert i telefonen. Du forlot alt og flyttet til dette hullet?

Jeg har ikke forlatt, jeg har gitt slipp, svarte Ingrid rolig. Det er forskjell.

Men mamma, hvordan kunne du? Pappa sier du ga ham alt frivillig. Han tenker til og med å selge hytta sier det er for mye styr for én.

Ingrid smilte til sitt eget speilbilde, rørt over den nye, korte frisyren hun aldri ville turt å ta under Espens regime. «Altfor ungdommelig,» «ikke passende for din alder,» «hva skal folk si?» gjenklangen av gamle ord runget i bakhodet.

Han får selge, svarte hun lett. Pappa har alltid likt å styre med eiendeler.

Men hva med deg? Du har jo ikke igjen noe!

Jeg har igjen det viktigste, Marius. Mitt eget liv. Utrolig nok: Det går an å begynne på nytt som femtitreåring.

Ingrid fikk jobb som administrator på et lite, privat eldresenter. Det var utfordrende, men spennende. Og viktigst av alt hun fikk møte nye mennesker og hadde endelig tid hun kunne bruke slik hun selv ville.

I mellomtiden nøt Espen sin «ørlille seier».

De to første ukene gikk han rundt i leiligheten som om han var konge i sitt nye slott, beundret alle rom med følelsen av å eie alt. Ingen som klagde over rot, ingen som maste om skitne sokker eller oppvask.

Du er en heldiggris, Espen, sa kompisen Håvard, mens han nippet til akevitten på kjøkkenet. De fleste mister jo huset, bilen og halve pensjonen, men du har fått alt: leilighet, hytte og bil!

Ja, ja, svarte Espen fornøyd. Endelig har Ingrid innsett at hun klarer seg dårlig uten meg.

Men etter den første måneden forsvant seiersrusen, og plagsomme sider ved alenelivet meldte seg.

Rene skjorter dukket ikke lenger opp av seg selv. Kjøleskapet gapte tomt, og skikkelig middag krevde mer enn ferdigmat og pølser. På jobben begynte kollegene å kommentere at Espen så sliten ut og la på seg.

Går det bra hjemme? spurte avdelingslederen.

Selvsagt! Bare litt omorganisering, svarte Espen.

En kveld åpnet han kjøleskapet og fant bare litt ketchup, et par osteskiver og en halv flaske Solo. Magen rumlet, han hadde ikke spist annet enn brødskive til frokost.

Fanken, mumlet han og slo kjøleskapsdøren hardt igjen. Dette går ikke lenger

Han bestilte mat på døren hva annet kunne han gjøre, når kjøleskapet var like tomt som vidda en kald vinterdag. Mens han ventet, bladde han i regningene. Tallene spratt mot ham: strøm, kommunale avgifter, gebyrer

Før hadde det alltid bare blitt ordnet, aldri føltes virkelig. Slik er det når noen alltid er der alt ordnes av seg selv, uten at man legger merke til eller setter pris på det.

Så ringte det på døra. Budet strakte frem en pose og bankterminal.

Seks hundre og tretti kroner, sa han monotont.

Hva? utbrøt Espen og nesten mistet nøklene. For litt gryte og brus?

Vanlig pris nå, svarte budet og trakk på skuldrene.

Espen betalte og sto i døråpningen og så ut over den tause leiligheten. Til og med kjøleskapet brummet som om det savnet noen. Alt virket kaldt og ensomt, som om livet hadde stoppet opp. Den store, moderne leiligheten han alltid drømte om, føltes nå bare som et kallt venterom uten mening.

Imens sto Ingrid på svabergene i Risør, lot solen varme ansiktet og pustet inn den friske havbrisen.

Rundt henne sto en flokk seniorer den lokale pensjonistforeningen hadde meldt seg på en ukes utflukt til sørlandskysten. For første gang reiste hun uten mas om penger, uten kritikk for «unødvendige utgifter», uten å måtte forsvare gleden over småting.

Ingrid, bli med på bilde! ropte den nye venninnen, Astrid, en livlig enke hun hadde blitt kjent med på et malekurs.

Ingrid løp leende til gjengen som stillte seg opp til gruppefotografering. Hvem skulle trodd at man midt i 50-årene kunne gå i et fargerikt sommerkjole, med utslått hår, og le som om livet akkurat hadde begynt?

Nå må vi ta selfie! kommanderte Astrid, dro opp en selfiestang og trakk alle inn.

Senere på kvelden, i det lille hotellrommet, bladde Ingrid gjennom bildene. Der var en kvinne med lysende øyne og ekte smil ikke til å kjenne igjen fra speilbildet hun hadde i mange år. Når forsvant den rynken mellom brynene? Når ble skuldrene så avslappede og stegene så lette?

Jeg burde legge ut på Facebook, sa Ingrid til seg selv. Etter litt nøling publiserte hun noen bilder på konto hun nesten hadde glemt.

I Oslo kjempet Espen samtidig med et sprukket rør på kjøkkenet. Vannet fløt utover gulvet, og rørleggeren ga seg «må skifte hele opplegget», sa han, sånn var det bare.

Pokker også, Espen bannet mens han tørket gulvet med gamle håndklær. Hvor er telefonnummeret til rørleggeren? Ingrid hadde alltid oversikt.

Han innså plutselig at Ingrid hadde hatt kontrollen på alle telefonnummer fra rørlegger til frisør, slakteren på torget og skomakeren nede i gata. Hele grunnmuren for komfort var borte, og han sto alene med hverdagslige problemer han før ikke la merke til.

Tulletrøbbel, Espen slamret en våt klut bortover benken. Nå må jeg både lage mat, vaske klær og ordne alt selv

Senere på kvelden, mens alt endelig var tørket, kjente han på stillheten og tok frem mobilen for å sjekke Facebook. Da frøs han der lyste Ingrid mot ham, på et bilde med sjøen i bakgrunnen, i fargesprakende kjole og ny frisyre. Hun så lykkelig ut?

Er det mulig, mumlet han og zoomet inn på bildet. Hun hadde jo nesten ingen penger!

Kommentarene forvirret ham enda mer:

«Så ung du ser ut, Ingrid!»
«Flott å se deg glitre, venn!»
«Sjøluft kler deg!»

Han bladde videre og så enda mer: koselige stunder på biblioteket, malegruppe i parken, Ingrid med markblomster på en benk.

Hva i Espen la fra seg mobilen og så ut over kjøkkenet, fullt av skitne tallerkener. Hun skulle jo skulle jo

Han fullførte aldri tanken, for plutselig skjønte han at han faktisk hadde regnet med ja, forventet! at Ingrid skulle lide uten ham, uten alt det han mente var viktig. Men bildene viste en helt annen kvinne yngre, friere.

Noen dager senere måtte han på hytta, for taket var lekk. Et uvær truet, og han måtte dekke til loftet på egenhånd.

Kan du hjelpe meg, Håvard? tryglet Espen på telefonen. Har du noen spiker? Jeg klarer ikke dette alene.

Beklager, kamerat, svarte Håvard. Svigermor er syk, jeg må hjelpe henne. Hvorfor ringer du ikke Ingrid? Hun hjalp deg alltid før.

Hun Espen stusset. Hun har reist.

Reist? Hvor hen?

Bare reist, svarte Espen kort. Får klare meg selv.

Men å klare seg var vanskeligere enn han trodde. Regnet trommet på taket mens han, bannende, prøvde å strekke presenningen over det lekkende partiet. Plutselig skled foten, og han falt, landet på bakken og kjente en sviende smerte i ankelen.

Lettere forstuing, du var heldig, sa den unge legen på legevakten. Kunne gått verre. Hold deg i ro ei uke, ha benet hevet.

En uke? Espen beit tennene sammen. Hvem skal fikse taket i mellomtiden?

Det er ikke mitt problem, sa legen mens han skrev ut medisin. La kona hjelpe deg, du skal holde deg i ro.

Espen ville protestere, men sa ingenting.

Han tilbrakte tre ensomme døgn, haltende rundt i leiligheten med krykker. Maten han hadde bestilt var oppspist for lengst og det kostet mye. Å lage mat stående på ett ben viste seg umulig.

Fjerde dagen ringte han Marius.

Hei, Marius, forsøkte han å høre energisk ut. Alt bra?

Joda, alt bra, svarte Marius litt på vakt. Skjer det noe?

Nei, bare ankelen min kanskje du kunne hjelpe gamlingen litt?

Pause.

Beklager, pappa, jeg er på jobb i Bergen. Kommer hjem om tre dager.

Ok… svelget Espen, bittert. Får vel klare meg.

Hør, sa Marius nølende, har du ringt mamma? Hun kunne sikkert

Nei! Espen avbrøt ham. Det går helt fint, jeg klarer meg.

Han la på og kastet telefonen på sofaen. En barnslig stolthet nektet å la ham innrømme hvor mye han savnet Ingrid, alt hun gjorde og stemmen hennes i huset. Før så han aldri hva hun bidro med det gikk jo av seg selv, stille og selvfølgelig.

Halvannen uke senere kunne han gå uten krykker og dro for å sjekke hytta. Skadene var verre enn han hadde trodd taket var flekkete av mugg, yndlingssofaen ødelagt, og det luktet råttent.

Herregud, sukket han og satte seg tungt i hagebenken.

De gamle epletrærne, alltid stelt av Ingrid, var nå neglisjert. Gresset var vilt, stiene hun møysommelig hadde lagt steiner på, grodde igjen. Alt så forlatt ut, som hadde stedet mistet sin sjel.

På vei hjem stoppet han ved et veikro. Trøtt og tung bestilte han lapskaus og saft. Første skjeen satte seg i halsen det smakte ingenting som Ingrids, bare surt og trist.

Går det bra? spurte servitøren vennlig.

Ja, det er bare han fant ikke ord. Hvordan si at lapskausen minnet ham om hele det livet han hadde mistet?

Hjemme satt han lenge i stua og så på gamle bilder. Der var de, unge og glade foran Slottet i Oslo. Familien på tur, Marius som barn, sølvbryllupsfesten deres

For en idiot jeg har vært, hvisket han lavt mot Ingrids lykkelige ansikt på et gammelt bilde.

Med nytt mot sendte han henne en melding. Svarene var ikke som han hadde håpet.

Ingrid var flyttet til en liten by på kysten. Rundt henne lo nye venner, musikken spilte og livet det ekte livet var endelig hennes.

Først nesten som sekstiåring hadde Ingrid begynt å leve for alvor.

Livet lærer oss noe viktig: Det vi eier betyr lite hvis vi ikke har frihet, glede og muligheten til å fylle tiden vår med det som gir oss mening og ro. Å la andre definere ens verdi, ender bare i tomhet. Først når man våger å gi slipp på det ytre og trygge, kan man finne tilbake til seg selv og oppdage alt livet har å by på uansett alder.

Rate article
Intigue Life
Ved skilsmissen sa kona: «Ta alt, vær så god!» – men ett år senere angret mannen bittert på at han stolte på henne