Nei, du bør ikke komme nå, mamma. Tenk deg om det er en lang reise, hele natten på toget, og du er jo ikke ung lenger. Hvorfor skal du utsette deg for alt dette styret? Og dessuten er det vår, du har sikkert nok av arbeid i hagen, sier sønnen min til meg.
Men hvorfor ikke, sønnen min? Vi har jo ikke sett hverandre på lenge. Dessuten vil jeg gjerne hilse ordentlig på kona di, bli bedre kjent med svigerdatteren min, svarer jeg ærlig.
Skal vi ikke heller gjøre sånn: Vent til slutten av måneden, så kommer vi alle sammen hjem til deg isteden. Det er jo påske da, og vi har flere fridager, forsøker han å trøste meg.
Ærlig talt, så var jeg allerede klar for å reise, men jeg stolte på ham, sa ja til å vente hjemme og dro ingen steder.
Men ingen kom til meg. Jeg ringte sønnen min flere ganger, men han svarte ikke. Til slutt ringte han opp igjen og sa at han var veldig opptatt, og at jeg ikke skulle vente på dem.
Det gjorde meg ufattelig trist. Jeg hadde jo forberedt meg på å få besøk av sønnen min med svigerdatteren. Han giftet seg for et halvt år siden, og jeg har ennå ikke møtt henne én eneste gang.
Sønnen min, Eirik, fikk jeg da jeg var tretti. Jeg hadde aldri giftet meg, men bestemte meg for å få et barn for min egen skyld. Det kan hende noen mener det var galt, men jeg har aldri angret på det, selv om livet ofte var vanskelig vi hadde lite penger, og vi overlevde mer enn vi levde. Jeg tok på meg flere jobber for å gi barnet mitt alt han trengte.
Eirik vokste opp og dro til Oslo for å studere. For å hjelpe ham den første tiden, begynte jeg til og med å ta vikariater i Sverige, slik at jeg kunne sende over nok penger til skole og opphold. Det varmet mammahjertet mitt å kunne hjelpe.
Allerede på tredje året begynte Eirik å jobbe ved siden av, og etter studiene fikk han seg jobb og klarte seg selv.
Han kom hjem, men sjelden, kanskje én gang i året. Jeg selv hadde aldri satt mine ben i Oslo.
Jeg tenkte at når han engang giftet seg, skulle jeg endelig reise. Jeg begynte til og med å spare til denne anledningen. Jeg hadde lagt til side 60 000 kroner.
For et halvt år siden ringte sønnen min med den store nyheten han skulle gifte seg.
Men mamma, du trenger ikke komme akkurat nå. Vi skal bare gifte oss på rådhuset først, en ordentlig fest tar vi senere, sa han.
Jeg ble litt skuffet, men hva kunne jeg gjøre? Eirik introduserte meg for svigerdatteren via videosamtale. Hun virket hyggelig nok. Veldig pen. Og rik. Svigerfaren hennes driver visst et stort firma. Jeg kunne bare glede meg over at det gikk så godt for Eirik.
Men tiden gikk, og sønnen min kom verken til meg eller inviterte meg til seg. Lengselen etter å møte svigerdatteren og å klemme sønnen min ble for sterk, så jeg kjøpte togbilletter, pakket med meg hjemmelaget mat jeg bakte til og med brød og satte meg på toget. Jeg ringte Eirik rett før jeg gikk ombord.
Men mamma, hvorfor gjorde du det? Jeg er på jobb og kan ikke møte deg på stasjonen. Her er adressen, ta taxi, sa han.
Tidlig om morgenen kom jeg fram til Oslo. Jeg tok taxi hjem til dem, og ble sjokkert over hvor dyrt det var. Men Oslo i morgendis var så vakker, og jeg koste meg med å se byen gjennom taxiruten.
Svigerdatteren min, Marthe, åpnet døren. Hun smilte ikke, hun ga meg ikke en klem hun ba meg bare kjølig inn på kjøkkenet. Eirik hadde allerede dratt tidlig på jobb.
Jeg begynte å pakke ut matvarene: poteter, rødbeter, egg, tørkede epler, syltede sopp, agurker, tomater og et par glass med syltetøy. Marthe stirret bare stumt på meg, og sa plutselig at jeg hadde tatt med meg all den maten til ingen nytte, for de spiste ikke slikt og hun lagde uansett ikke mat hjemme.
Hva spiser dere da? spurte jeg forundret.
Vi får mat levert hver dag. Jeg liker ikke å lage mat det gir vond lukt på kjøkkenet som ikke vil gå bort, sa Marthe.
Før jeg rakk å reagere, kom en liten gutt inn på kjøkkenet kanskje tre år gammel.
Dette er sønnen min, Jonas, sa Marthe.
Jonas? spurte jeg.
Ja, ikke Jon eller noen forkortelser, takk. Jeg liker ikke at folk endrer på navn.
Greit, slik du ønsker, Marthe.
Og bare Marthe, ikke noen koselige kallenavn. Her i byen kaller vi folk ved navnet deres, men det er vel ikke så viktig for deg
Jeg ville gråte. Ikke fordi sønnen min hadde tatt til seg et barn, men fordi han aldri hadde fortalt meg om noe av dette.
Men overraskelsene tok ikke slutt. På veggen så jeg et stort bryllupsbilde.
Å, så dere tok bilder allikevel, selv om det ikke ble noe bryllup, sa jeg, og prøvde å lette stemningen.
Hva mener du, ikke noe bryllup? Vi hadde bryllup med to hundre gjester. Det var bare du som ikke kom. Eirik sa du var syk. Det var vel kanskje like greit, sa Marthe med et nøytralt blikk.
Vil du ha frokost?
Ja, takk
Marthe serverte meg en kopp te og noen biter dyr ost. Det var hennes versjon av frokost.
Det var ikke det jeg var vant til jeg ville gjerne ha skikkelig mat, særlig etter den lange reisen. Jeg ville steke meg noen egg, og hadde jo med meg mitt eget brød fra bygda. Men Marthe forbød meg å lage noe hun ville ikke ha stekt mat eller lukt på kjøkkenet.
Hun ville heller ikke ha brødet jeg bakte. De spiste «sunt», sa hun.
Matlysten forsvant. Jeg var så lei meg for at sønnen min skammet seg over meg og ikke ville ha meg med på bryllupet. Jeg hadde gledet meg i årevis, spart, og det hele føltes meningsløst.
Jeg drakk teen sakte. Marthe sa ikke et ord mer. Stillheten hang tungt i det moderne kjøkkenet. Plutselig kom den lille gutten og krøp inn til meg. Jeg ville ta ham i armene, men Marthe vaiet med hendene og sa streng: Det går ikke, vi vet jo ikke hvor du har vært, det er et barn her!
Jeg hadde ingen gaver til gutten, men ville gi ham et glass med bringebærsyltetøy, og sa: Da har du noe godt til pannekakene!
Marthe nappet glasset ut av hånden min:
«Hvor mange ganger skal jeg si det: Vi spiser sunt, vi har ikke sukker hjemme!»
Jeg kjente tårene presse på. Jeg drakk ikke opp teen engang, gikk ut i gangen og tok på meg skoene. Marthe spurte ikke hvor jeg skulle, hun bare sto og stirret.
Jeg gikk ut foran blokka og satte meg på benken. Der slapp jeg gråten løs. Jeg hadde aldri følt meg så skuffet i hele mitt liv.
Etter en stund så jeg Marthe gå ut med barnet, og hele matposen min bar hun rett til søppelcontaineren.
Jeg orket ikke mer. Da hun hadde gått, tok jeg den maten jeg orket opp i veska igjen, og ruslet bort til Oslo S. Heldigvis fikk jeg kjøpt en returbillett, noen hadde avbestilt samme kveld.
Ved stasjonen var det en kafé. Jeg bestilte meg en skål med rømmegrøt, en karbonade, poteter og litt salat. Jeg var ordentlig sulten. Jeg betalte mer enn jeg pleier, men tenkte: Jeg er da verd noe godt, jeg også!
Jeg satte fra meg veskene i oppbevaringen, og brukte et par timer på å spasere i Oslo. Byen var vakker, og jeg glemte meg litt for en stund.
På toget hjem fikk jeg ikke sove. Jeg bare gråt. Det gjorde vondt at sønnen min ikke engang hadde ringt og spurt hvor jeg var blitt av.
Jeg hadde vel heller ventet meg snø på St. Hans, enn at barnet mitt skulle ta imot meg på denne måten. Han er min eneste sønn, som jeg har satt all min lit til, og så viser det seg at han ikke trenger meg lenger.
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med de 60 000 kronene jeg har spart til bryllupet hans. Skal jeg likevel gi dem, for å vise at mamma alltid har brydd seg? Eller skal jeg la være, for han har jo ikke fortjent det?




