Kidnapping av Årtusenet
Jeg vil at menn skal løpe etter meg og gråte fordi de ikke klarer å ta meg igjen! Lise leste høyt ønsket fra lappen, tente på den og lot asken falle i vinglasset før hun lo sammen med venninnene og tok den siste slurken av proseccoen.
Juletreet blinket lurt med lysene, nesten som det tenkte etter, før det plutselig lyste sterkere. Musikk fylte stua, glass klirret, og ansiktene rundt henne smeltet sammen til et fyrverkeri av latter og glede. Gullstøv drysset fra grenene eller så har det bare festet seg i minnet på den måten…
Mamma Mamma, våkne!
Jeg tvang opp ett øye, og over meg tårnet nesten et fotballag.
Hvem er dere? Kjenner jeg dere, barn? spurte jeg, fortsatt ør.
Ungene presenterte seg på tur, bøyde hodet lekende:
Mamma, husk nå: Sivert, 9 år, Iver, 7, Sindre, 5, og Eirik, 3!
Hele gjengen, blikk fulle av faenskap og besluttsomhet. Akkurat sånne gutter hadde jeg ikke sett for meg å bli jaget av etter nyttårsnatten…
Og hvor er treneren deres øhm, faren deres, hvor er han? kvekket jeg med tørr hals. Vær så snill, skaff mamma litt vann
Jeg rakk knapt å lukke øynene før det var: Mamma!
To glass vann, en klementin og et krus med sylteagurklake ble presset inn i hendene mine. Eldstemann vet allerede hvordan man får mamma til å komme seg til livs etter juleselskapet. De vokser til…
Mamma, våkne! Du lovte jo… småungene gnålte.
Jeg prøvde ærlig å huske hvor jeg var og hva det var jeg hadde lovet.
Kino?
Neiiii.
McDonalds?
Nei!
Lekebutikk?
Å, mamma, ikke lat som! Vi er jo nesten klare, men DU bare ligger!
Hvor er det dere egentlig skal? spurte jeg oppgitt.
Kjære, kom nå, hørtes en mannsstemme. En høy, mørkhåret fyr kom inn i rommet. Gylne krusninger i nøttebrune øyne mildt sagt en stilig type.
Vi er ferdigpakket, jeg har lastet bilen! Vi svinger innom KIWI, så legger vi ut!
Jeg forsøkte febrilsk å huske hvem denne mannen var, og hvorfor alle barna kalte meg mamma. Hver tanke falmet til intet. Null peiling.
Mamma, glem ikke badetøyet vårt og ta ditt eget også! ropte en av guttene fra barnerommet.
«Badetøy? Skal vi på svømmehall? Hva slags magisk liv har jeg våknet til og hvorfor husker jeg ikke noe?»
Jeg gløttet forsiktig rundt i rommet. Ingenting gjenkjennbart. Ikke ett eneste bilde på kommoden, ukjente møbler, tunge gardiner med fremmede mønstre. Bare én ting virket kjent: En rød julestjerne i potte, pusset med små perler langs den hvite keramikkpotten.
Jeg lukket øynene og prøvde å nøste opp gårsdagen. Vi; jentegjengen, hadde møttes på restaurant for å feire nyttår og leke hemmelig nisse. Som i studietiden men nå med dyre vesker, avanserte frisyrer og alltid dårlig tid.
Jentene var feststemte, kledd opp, småvibrerende av friheten de sjelden fikk: slitne småbarnsmødre, menn, lekselesing, barnehage, middagslaging og klesvask… For én sjelden kveld glitret de av frihet, som tenåringer på rømmen.
Bare jeg var rolig og tilfreds jeg er jo ugift, sjefen i mitt eget liv. Ingen å varsle, vente på eller stå til rette for.
Den siste bruden, lo jentene og skålte.
Jeg ga en venninne et eksklusivt sett hudpleie med «sort kaviar og gulltråder». Vi lo så tårene trillet, fotograferte esken fra alle vinkler, som om det var et kunstverk, ikke kosmetikk.
Til meg: en rød julestjerne den samme som lyste i potten nå og en eksklusiv flaske musserende vin venninna hadde en gang fått med fra et gammelt slott sør i Frankrike. Slike flasker våger man bare åpne på store dager.
Jeg leste lappen med ønsket høyt, skålte og derfra… fade-out. Som det heter: kom, falt, våknet med brukket minne.
Jeg så på meg selv i speilet. Samme unge dame, nylakkerte øyne som på nyttårsaften. Men barn? En mann? Jeg kan ikke huske å ha født, stelt, giftet meg og jeg husker ikke engang navnet på denne flotte mannen! Noe skurrer…
Jeg tuslet ut av rommet. I gangen sto trillekofferter. To store, voksne en sort, en beige, begge med prangende logoer fra kjente norske merker. Tre små barneryggsekker ved siden av.
Altså: ingen piknik. Men hvor skulle vi? Reise?
«Mannen» kom inn. Handgrepene rutinerte da han tok koffertene og oppmuntret meg vennlig ut døra.
Vi blir for sene, sa han rolig og smilende.
Instinktivt sjekket jeg hånden. Ingen giftering. Hverken på meg eller ham. Enda en merkelig detalj. Eller…?
Barna raste inn i bilen en stor, komfortabel minibuss. Ryggsekker på plass, setebelter kneppes på etter innøvd rutine. Han i førersetet med selvsikker hånd. Jeg trakk pusten og satte meg foran.
Han rakte meg straks et pappkrus med kaffe. Varm og med melk akkurat sånn jeg hater! Det svei nesten verre enn alt annet.
Klar? sa han og blunket til barna, og vi kjørte avgårde.
Jo lenger bort fra byen, desto mer kriblet det under huden. Barna lo og småhvisket bak meg. Han kjørte konsentrert, blikket gled tidvis mot meg lurt, nesten ertende, som om vi delte en hemmelighet jeg ikke helt var med på.
Jeg kikket ut følte meg som et pinnsvin i tåka. Alt så normalt ut: familie, bil, reisemål. Ingenting stemte likevel.
Vi svingte inn på E6. Dypt inne visste jeg plutselig: dette er ikke min familie! Det er fremmede barn, en fremmed mann.
De har kidnappet meg!
Nei, JEG er offeret!
Men hvorfor kan jeg da barnas navn? Til slutt ble jeg oppgitt og tok det eneste logiske standpunkt: Jeg har blitt kidnappet, så nå må jeg handle!
Jeg rettet meg opp i setet, knuget kaffekruset og lot som om jeg så ut på veien men i hjertet forberedte jeg meg på å overleve!
En halvtime senere kom første opprør bakfra:
Pappa, må på do!
Jeg er tørst!
Skal vi ha snacks?
Minibussen tok av til en Bensinstasjon. Alle veltet ut og gikk mot bygget.
Der! Sjansen til å stikke! Hjertet hamret så jeg nesten ikke hørte trailere eller fuglesang. Da de andre var opptatt, smatt jeg ut, bukket meg og nærmet meg bilen. Løp, grep etter rattet…
Ingen nøkler.
Der er du, vi leter etter deg, sa han rolig gjennom vinduet. Jeg stivnet.
Nå er alle klar, skal vi kjøre videre, kjære? sa han og kjørte.
En time senere var vi ved Gardermoen; betong, glass, biler og stim av mennesker.
Vi parkerte og gikk samlet inn under det hektiske taket. Nå eller aldri, tenkte jeg, og begynte å sakke akterut bak denne velsmurte «familien». Nærmet meg utgangen, slapp plutselig taket og spurtet rett mot en sikkerhetsvakt:
Dette er et kidnapping! Hjelp! ropte jeg desperat.
Vakten handlet lynraskt. Ble lagt i bakken og håndjern festet på minutter. Bevæpnede folk overalt, mørke uniformer, alvorlige ansikter.
Vent! La meg forklare! ropte mannen jeg hadde anklaget som kidnappere.
Det er en nyttårsspøk! Bare tull! Ingen er væpnet! Det er ikke noe farlig!
Stemmen hans kom gjennom som under vann, men så, som på film, så jeg dem bak en reklamevegg: venninnene mine. Sjokkerte, glade, forfjamsede, smått lattermilde.
Mamma! ropte barna og sprang mot en av kvinnene blant venninnene. De andre kom ilende til vaktene for å forklare, le og trygle om løslatelse.
Vakten løsnet håndjernene, jeg ble hjulpet på beina. Hjertet roet seg. Langsomt landet sannheten: Jeg var ikke kidnappet.
Jeg var… spilt et puss?
Da adrenalinet la seg, og summingen i ørene ga seg, begynte ordene å trenge inn. Alt var en spøk. En heftig, dyr, kollektiv prank med små doser krimdrama.
Det viste seg at venninnene hadde tenkt lenge på å spleise meg med «en bra fyr». Han som hadde vært småforelsket i meg i årevis, men alltid holdt seg i bakgrunnen han kjente jo min selvstendighet. Jeg var alltid: «Nei takk, jeg klarer meg selv.» Det visste gjengen godt så de turte ikke noe vanlig sjekketriks.
I stedet kokte de sammen: ikke introduser, men kast henne inn i en familiehverdag! «Se selv! Morgen, kaffe, barn på stell, en mann som tar ansvar, gjør det som skal til og smiler attpåtil. Og ikke minst, for et blikk…»
Vi ville at du bare skulle føle det, ikke tenke, innrømmet jentene. Bare ta inn varmen.
Jeg merket sinne ikke nyttet. Damelogikk kan irritere, men resultatet er vanskelig å argumentere mot.
Om metoden var diskuterbar? Absolutt. Hjertestans, nesten. Men eksperimentet, det var ekte! Noen ganger skal det ikke mer til for å vite om dette er en mann «for deg»: én morgen, tre barn og en kaffe fra «kidnapperen».
Og der sto han. «Helten i min roman», glimt i øyet, nesten som katten til Shrek. Barna hang på ham «barna» som viste seg å være nevøene hans, elleville etter å «spille teater» sammen med verdens kuleste onkel.
Se å komme dere til gaten! ropte venninnene, plutselig travle. Flyet venter ikke, kjapp dere!
Hva nå, nytt «kidnapping»? hvisket det bak i hodet mitt. Egentlig, hvor skulle jeg? Syden? Middelhavet? Dykke med fisk eller spise mango?
Han strakte frem hånden.
Skal vi prøve på nytt? Jeg heter Ola. Får jeg «kidnappe» deg på ordentlig denne gangen? spurte han med et skjevt smil.
Jeg kastet et blikk mot venninnene. Alle sto tause og spent. Så så jeg koffertene og til slutt tilbake til hans smilende øyne.
En tanke slo meg: Hva hindrer meg egentlig?
La oss dra! svarte jeg, mer til meg selv enn til ham, og smilte for første gang på lenge. Men barna blir hjemme
Veninnene brøt ut i latter, han lo enda bredere, og plutselig føltes hele flyplassen som starten på noe helt nytt morsomt, varmt og overraskende hjemmekoselig.
Av og til er det ikke livet som stjeler deg. Det gir bare et uventet dytt rett dit hvor du egentlig hører hjemme.




