Min ekskone… Det skjedde for to år siden. Tjenestereisen min nærmet seg slutten, og jeg skulle snart reise hjem til Alapajevsk. Etter å ha kjøpt billett, bestemte jeg meg for å gå litt rundt i byen, siden jeg hadde tre timer til overs. På gaten kom en kvinne bort til meg som jeg umiddelbart kjente igjen. Det var min første kone, som jeg skilte meg fra for 12 år siden. Zina hadde ikke forandret seg nevneverdig, bortsett fra at ansiktet hennes var blitt veldig blekt. Det virket som om dette møtet rørte henne like mye som det gjorde med meg. Jeg elsket henne sterkt, nærmest sykelig, og det var grunnen til skilsmissen vår. Jeg var sjalu på alle rundt henne, til og med hennes egen mor. Dersom hun ble forsinket, begynte hjertet mitt å hamre, og jeg følte at jeg holdt på å dø. Til slutt orket ikke Zina mer, hun forlot meg på grunn av mine konstante spørsmål: hvor hun hadde vært, med hvem og hvorfor. En dag kom jeg hjem fra jobb med en liten valp under jakken, jeg ville glede henne med en morsom gave, men leiligheten var tom og på bordet lå en lapp. På lappen skrev hun at hun dro, selv om hun elsket meg. Mine mistanker hadde pint henne, og hun hadde bestemt seg for å gå. Hun ba meg om tilgivelse og bønnfalt meg om å ikke lete etter henne… Og nå, 12 år senere, møtte jeg henne tilfeldig i byen hvor jeg var på jobb. Vi snakket lenge, og jeg kom på at jeg kunne miste langdistansebussen. Til slutt måtte jeg si: – Jeg må gå nå, jeg rekker ikke bussen min. Da sa Zina: – Sasha, vær så snill, kan du gjøre meg en tjeneste? Jeg vet du har det travelt, men for alt det gode som var mellom oss, ikke si nei. Kan du bli med meg inn på et kontor? Det betyr mye for meg, og jeg klarer ikke å gå inn alene. Selvsagt sa jeg ja, men la til: “Bare vi rusher litt!” Vi gikk inn i en stor bygning og brukte lang tid på å gå fra den ene fløyen til den andre. Vi gikk opp og ned trapper, og jeg syntes det ikke tok mer enn 15 minutter. Mange folk passerte oss, både barn og gamle. Jeg tenkte ikke over hva barn og gamle gjorde i et administrasjonsbygg, all oppmerksomhet var rettet mot Zina. På et tidspunkt gikk hun inn en dør og lukket den bak seg. Like før døren gikk igjen så hun på meg, som om hun tok farvel, og sa: – Det er så rart, jeg klarte verken å være med deg eller uten deg. Jeg sto ved døren og ventet på henne. Jeg ville spørre hva hun mente med de siste ordene, men hun kom aldri tilbake. Da våknet jeg opp fra tankene. Jeg innså at jeg måtte dra, og nå sto jeg her og hadde dårlig tid! Da jeg så meg rundt, ble jeg redd. Bygningen jeg var i var forlatt. Det gapet hull etter vinduer, og det var ingen trapper, bare planker å snuble seg nedover. Jeg rakk bussen min en time for sent og måtte kjøpe ny billett. Da jeg kjøpte billett, fikk jeg beskjed om at den bussen jeg hadde gått glipp av hadde veltet og falt i elva. Ingen overlevde. To uker senere sto jeg foran døren til min tidligere svigermor, som jeg hadde funnet gjennom folkeregisteret. Aljona fortalte meg at Zina hadde dødd for 11 år siden, ett år etter skilsmissen. Jeg kunne ikke tro det, og tenkte at moren hennes bare ikke ville at jeg skulle forfølge Zina igjen med min sjalusi. På min bønn om å vise meg graven hennes sa min svigermor overraskende ja. Et par timer senere sto jeg foran gravsteinen til kvinnen jeg hadde elsket hele mitt liv, og som på uforklarlig vis reddet livet mitt… (Merk: Navn og stedsnavn har blitt tilpasset til norsk kontekst i henhold til instruksjoner.)

Ekskona…

Dette hendte for to år siden. Oppdraget mitt nærmet seg slutten, og jeg skulle reise hjem til Notodden. Etter at jeg hadde kjøpt billett, bestemte jeg meg for å rusle litt rundt i sentrum, for jeg hadde fortsatt tre timer til overs. På gata kom en kvinne bort til meg og jeg kjente henne øyeblikkelig igjen.

Det var min første kone, hun jeg skilte meg fra for tolv år siden. Elise het hun. Lite hadde forandret seg, bortsett fra at ansiktet var blitt blekere, liksom gjennomsiktig. Tydeligvis var denne uventede gjenforeningen like vanskelig for henne som for meg.

Jeg elsket Elise veldig, på en nesten vond måte, og nettopp derfor tok forholdet slutt. Jeg var sjalu på alt og alle til og med hennes egen mor. Hun trengte bare å komme litt sent hjem, så begynte hjertet mitt å hamre, og jeg fikk det til å føles som verdens ende.

Til slutt orket ikke Elise mer av spørsmålene mine hvor hun hadde vært, med hvem, og hvorfor hun kom hjem akkurat da og hun gikk fra meg. En dag jeg kom hjem fra jobben, hadde jeg med meg en liten valp gjemt under jakka, tenkte hun ville smile av overraskelsen. Men da jeg åpnet døra, var leiligheten tom, bortsett fra en lapp på kjøkkenbordet.

På lappen hadde Elise skrevet at hun dro, selv om hun elsket meg. Mine evige mistanker hadde gjort henne utslitt, og hun kunne ikke annet enn å gå. Hun ba om tilgivelse og bønfalte meg om å la være å lete etter henne.

Nå, etter tolv år, møtte jeg henne plutselig igjen i Oslo, hvor jeg var på jobbreise. Vi snakket sammen lenge, men til slutt måtte jeg si: «Unnskyld, men jeg må gå, jeg rekker ikke bussen min til Notodden.»

Da sa Elise:
Hans, gjør meg en tjeneste, vær så snill. Jeg vet du har dårlig tid, men for alt det fine vi hadde sammen, vær så snill og ikke si nei til dette. Kan du bli med meg innom et kontor? Det er viktig for meg, og jeg klarer det ikke alene.

Selvsagt gikk jeg med på det, men sa: «Bare vi gjør det kjapt!» Vi gikk inn i et gammelt, stort bygg i sentrum, og lenge gikk vi fra den ene delen til den andre. Vi gikk opp og ned trapper, og det føltes som om vi brukte omtrent femten minutter. Folk passerte oss; barn, voksne og gamle, og jeg tenkte ikke over hva barn og gamle skulle på et kontorbygg midt i Oslo. Jeg hadde bare øynene på Elise, alt annet var uviktig.

Etter hvert gikk hun inn en dør og lukket den bak seg. Før hun forsvant, så hun på meg som om hun tok farvel, og sa:
Det er rart jeg klarte verken å være med deg, eller uten deg.

Jeg ble stående der i gangen og ventet på henne. Ville egentlig spørre hva hun mente med det siste hun sa, men Elise kom ikke ut igjen. Plutselig våknet jeg som fra en drøm. Jeg måtte virkelig gå, og jeg var i ferd med å miste bussen! Da jeg så rundt meg, fikk jeg et støkk. Bygget jeg befant meg i var forlatt; store hull gapte der vinduene hadde vært.

Trapper var det knapt bare noen planker jeg måtte forsiktig balansere ned for å komme meg ut. Jeg kom en hel time for sent til bussen min og måtte kjøpe ny billett for 320 kroner til neste avgang.

Senere fikk jeg vite at bussen jeg ikke rakk hadde kjørt av veien og havnet i elva. Ingen av passasjerene overlevde.

To uker senere sto jeg foran døren til min gamle svigermor, som jeg hadde funnet gjennom folkeregisteret. Astrid fortalte at Elise døde for elleve år siden, ett år etter skilsmissen. Jeg nektet å tro det, tenkte at moren hennes bare ville slippe at jeg jaktet på Elise igjen med min sjalusi.

Som svar på min bønn om å få se graven, sa Astrid ja til min overraskelse. To timer etter sto jeg foran graven, og fra steinen smilte Elise mot meg. Kvinnen jeg elsket hele livet, og som på mystisk vis hadde reddet mitt.

Rate article
Intigue Life
Min ekskone… Det skjedde for to år siden. Tjenestereisen min nærmet seg slutten, og jeg skulle snart reise hjem til Alapajevsk. Etter å ha kjøpt billett, bestemte jeg meg for å gå litt rundt i byen, siden jeg hadde tre timer til overs. På gaten kom en kvinne bort til meg som jeg umiddelbart kjente igjen. Det var min første kone, som jeg skilte meg fra for 12 år siden. Zina hadde ikke forandret seg nevneverdig, bortsett fra at ansiktet hennes var blitt veldig blekt. Det virket som om dette møtet rørte henne like mye som det gjorde med meg. Jeg elsket henne sterkt, nærmest sykelig, og det var grunnen til skilsmissen vår. Jeg var sjalu på alle rundt henne, til og med hennes egen mor. Dersom hun ble forsinket, begynte hjertet mitt å hamre, og jeg følte at jeg holdt på å dø. Til slutt orket ikke Zina mer, hun forlot meg på grunn av mine konstante spørsmål: hvor hun hadde vært, med hvem og hvorfor. En dag kom jeg hjem fra jobb med en liten valp under jakken, jeg ville glede henne med en morsom gave, men leiligheten var tom og på bordet lå en lapp. På lappen skrev hun at hun dro, selv om hun elsket meg. Mine mistanker hadde pint henne, og hun hadde bestemt seg for å gå. Hun ba meg om tilgivelse og bønnfalt meg om å ikke lete etter henne… Og nå, 12 år senere, møtte jeg henne tilfeldig i byen hvor jeg var på jobb. Vi snakket lenge, og jeg kom på at jeg kunne miste langdistansebussen. Til slutt måtte jeg si: – Jeg må gå nå, jeg rekker ikke bussen min. Da sa Zina: – Sasha, vær så snill, kan du gjøre meg en tjeneste? Jeg vet du har det travelt, men for alt det gode som var mellom oss, ikke si nei. Kan du bli med meg inn på et kontor? Det betyr mye for meg, og jeg klarer ikke å gå inn alene. Selvsagt sa jeg ja, men la til: “Bare vi rusher litt!” Vi gikk inn i en stor bygning og brukte lang tid på å gå fra den ene fløyen til den andre. Vi gikk opp og ned trapper, og jeg syntes det ikke tok mer enn 15 minutter. Mange folk passerte oss, både barn og gamle. Jeg tenkte ikke over hva barn og gamle gjorde i et administrasjonsbygg, all oppmerksomhet var rettet mot Zina. På et tidspunkt gikk hun inn en dør og lukket den bak seg. Like før døren gikk igjen så hun på meg, som om hun tok farvel, og sa: – Det er så rart, jeg klarte verken å være med deg eller uten deg. Jeg sto ved døren og ventet på henne. Jeg ville spørre hva hun mente med de siste ordene, men hun kom aldri tilbake. Da våknet jeg opp fra tankene. Jeg innså at jeg måtte dra, og nå sto jeg her og hadde dårlig tid! Da jeg så meg rundt, ble jeg redd. Bygningen jeg var i var forlatt. Det gapet hull etter vinduer, og det var ingen trapper, bare planker å snuble seg nedover. Jeg rakk bussen min en time for sent og måtte kjøpe ny billett. Da jeg kjøpte billett, fikk jeg beskjed om at den bussen jeg hadde gått glipp av hadde veltet og falt i elva. Ingen overlevde. To uker senere sto jeg foran døren til min tidligere svigermor, som jeg hadde funnet gjennom folkeregisteret. Aljona fortalte meg at Zina hadde dødd for 11 år siden, ett år etter skilsmissen. Jeg kunne ikke tro det, og tenkte at moren hennes bare ikke ville at jeg skulle forfølge Zina igjen med min sjalusi. På min bønn om å vise meg graven hennes sa min svigermor overraskende ja. Et par timer senere sto jeg foran gravsteinen til kvinnen jeg hadde elsket hele mitt liv, og som på uforklarlig vis reddet livet mitt… (Merk: Navn og stedsnavn har blitt tilpasset til norsk kontekst i henhold til instruksjoner.)