15. desember 2025
Jeg sto i fødeavdelingen på Oslo universitetssykehus og så på den digitale fargen av fosterets hjerterytme på skjermen. Elektrokardiogrammet var helt normalt. Jeg fulgte den snirklete linjen som kom fra monitoren og tenkte på den lille pasienten som nylig hadde blitt kastet hjemme av vår egen sanitetsassistent, som hadde blitt alvorlig syk. Nå måtte jeg koordinere med en annen sanitetsassistent fra gynekologisk avdeling for å sikre at mottaksavdelingen var bemannet.
«Er alt så dårlig? Fortell meg, vær så snill», spurte den bekymrede gravide kvinnen med et blikk som gravde seg inn i mine. «Er det noe galt på skjermen? Du virker så konsentrert».
Det vanskeligste i legeyrket er å kunne «holde masken». Hele livet vårt er en kontinuerlig læringsprosess. Vi lærer å stille diagnoser, samle bruddstykker av informasjon for til slutt å sette sammen et komplett bilde. Vi trener oss i observasjon, i tålmodig venting, i å holde oss tilbake når det er riktig, og i å ta avgjørelser i et splitsekund.
Akkurat som en skuespiller har vi aldri blitt lært opp i kunstformen å opptre. Likevel må vi, etter en tung operasjon i nattens mørke, med isvann som spruter i øynene, uten å få puste ordentlig, tørke blod som har trukket inn gjennom skoens kanter, gå ned til mottaksavdelingen og møte den nyankomne pasienten med et rolig smil og ekte vennlighet. Det er den viktigste delen å vise den skremte og forvirrede personen, som ble kjørt inn i ambulanse, at hun er trygg, at noen gleder seg til å hjelpe og lindre henne.
Vi har aldri blitt fortalt at pasienten er redd. Uansett hvor profesjonelle vi er, eller hvor godt vi takler vanskelige situasjoner, må vi kunne holde masken. Frykt forvrenger virkeligheten både vår egen og andres. Bak sykehusets dør dør foreldre som er syke, barn som har mistet nøklene og sitter på trappen og venter på noen. På intensivavdelingen klarer ikke en gravid kvinne med et livløst foster å stabilisere seg, mens operasjonssykepleieren får et hypertensivt kriseanfall.
Alt dette spinner i hodet, men et sted over overflaten av vårt ansikt Det er ekstremt vanskelig å holde masken, spesielt når du vet at du er femten minutter fra en katastrofe. Å overvinne sin egen frykt, gi klare og rolige instruksjoner til pasienten om hva som skjer og hvorfor vi må skynde oss, berolige henne og pårørende, innhente samtykke til operasjonen og løpe mot operasjonsstuen alt mens du kler av deg på veien.
Å holde masken, og så «trekke seg tilbake fra scenen, ikke til salen, men bak kulissene». Det blir enda vanskeligere når katastrofen allerede har inntruffet. Da må du fortsatt holde masken, glemme kulden i hjertet, og fortsette å snakke, snakke, snakke med pasienter, pårørende, fremmede, med deg selv, med Gud, med de fastlåste tankene, med ledelsen, igjen med pårørende, og igjen med deg selv. Inntil du slipper den etsende smerten i brystet og klarer å ta et fullt åndedrag, innser du at ditt eget personlige merke på hjertet har blitt dannet.
En time senere, på vei til konsultasjon med en ny pasient, holder jeg masken, holder meg fast. Jeg stryker umerkelig over huden under venstre kragebein, for…
Leger gjør feil. Alle. Selv de som tror de er «fra Gud». De er jo mennesker. De som ikke gjør feil, er de som ikke gjør noe. Selv den mest presise teknologien kan feile, for den er skapt av mennesker. Mennesker er feilbarlige av natur.
Det mest skremmende er å innse akkurat når du har gjort en feil. Du spinner i hodet på det øyeblikket du kunne ha handlet annerledes. Men svaret på spørsmålet hva ville resultatet vært? er borte for alltid.
Har du noen gang sett på et helt normalt EKG med tåkeøyne fra tretthet? Øynene dine har blitt vant til denne slitenheten over mange år. Har du oversett en helt normal blodprøve som ingen andre la merke til? Har du fulgt doseringen nøyaktig som protokollen foreskriver? Har du løpt for sent, eller ankommet for tidlig? Har du sett på et røntgenbilde og ikke oppdaget avviket, eller sett feil? Synet ditt er det samme som i går, i forrige måned.
Har du ved et uhell sluppet taket på skalpellen og mistet klemmen fra en blodåre? Hvorfor skjedde ikke dette i går, for to år siden? Kanskje seks nattvakter på to uker er for mye? Kanskje din mor ligger hjemme med et slag?
Du har blitt vant til at tid i medisin er relativ, mens dine kjære har vært på «æresplassen» i årevis. Kanskje det skumleste er at du ikke forstår hva du gjorde galt for da kan det skje igjen. Hvor mange bøker må du lese, hvor mange kurs må du ta, hvor mange netter må du stå våken før dette aldri skjer igjen? Hvem kan svare på det?
Statistikk i medisin er brutal: på tusen fødsler, operasjoner eller inngrep, vil tre, fem eller ti få komplikasjoner over hele verden, hver dag, hver måned, hvert år. Noen liv, noen helser, noen tragedier. Det er andres. Hva skal du som lege gjøre hvis du havner i den statistikken? Stå foran mennesker knust av sorg og si: «Dette er meg. Jeg er deres morder».
Kan noen forestille seg å være i den posisjonen, med så mange ulykker rundt seg, og du er den eneste grunnen til deres ubeskrivelige smerte? Jeg er den. Jeg er ødeleggelsen.
Hvorfor, når en lege feiler én gang, blir de mange ti-tusen gangene han har vært riktig glemt? Leger feiler fordi de er mennesker. Guder gjør ingen feil. Det er deres verden, deres skapelse, deres statistikk. Jo mer jeg arbeider, jo mer forstår jeg at kun de utvalgte kan forstå den dypere meningen. Vi er ikke utvalgt. Vi er vanlige mennesker. Vanlige leger.
**Personlig lærdom:** Å holde masken er ikke å skjule sannheten, men å beskytte både pasienten og seg selv fra fryktens forvrengning. Når jeg møter hver ny dag, minner jeg meg selv om at feil er uunngåelige, men ære ligger i å erkjenne dem, lære av dem, og fortsette med et oppriktig smil for det er vår eneste sanne styrke.




