«Hvordan kunne hun?! Uten å spørre! Uten å rådføre seg! Man må jo være helt ute, komme inn i andres leilighet og bestemme som om det var sitt eget hjem! Ingen respekt! Kjære Gud, hva har jeg gjort for å fortjene dette? Hele livet har jeg stelt med henne, og slik takker hun! Hun ser jo ikke engang på meg som et menneske! Nina tørket bort tårene som presset på, hun liker visst ikke mitt liv! Hun skulle bare sett på sitt eget! Sitter der i sin bitte lille ettroms og tror hun har fanget lykken. Verken en ordentlig mann eller ordentlig jobb: bare en eller annen hjemmejobb på nettet. Hva lever hun av egentlig? Og så skal hun lære meg hvordan man lever! Jeg glemte for lengst det hun så vidt har begynt å tenke på!»
Den siste tanken fikk Nina til å reise seg brått fra stolen. Hun gikk ut på kjøkkenet, satte på vannkokeren og gikk bort til vinduet.
Hun så utover Oslos julelys som glitret i mørket og brast i gråt igjen:
«Alle andre mennesker gjør seg klare til nyttår, men jeg jeg har ikke noe å feire. Alene, som alltid»
Vannkokeren pep, men Nina var så fortapt i minnene sine at hun ikke engang la merke til det.
Hun var bare tyve da moren, i en alder av førti-fem, fikk sitt andre barn.
Nina syntes det var rart: Hvorfor orker du det, mamma?
Jeg vil ikke at du skal bli helt alene, skjønner du, svarte moren. Det er fint å ha en søster. Du forstår det nok, senere.
Jeg skjønner det forsåvidt nå også, svarte Nina likegyldig, men du må vite: Jeg kommer ikke til å ta meg så mye av henne. Jeg har mitt eget liv.
Nei, nå har du ikke lenger bare ditt eget liv, lo moren.
Det skulle vise seg å bli sant. Da lillesøsteren Marit bare var tre år gammel, gikk moren bort. Faren døde enda tidligere.
Hele ansvaret for Marit falt på Nina, som i praksis ble som en mor for henne. Marit kalte henne faktisk mamma til hun var rundt ti.
Nina giftet seg aldri. Ikke på grunn av søsteren, men bare fordi den rette aldri dukket opp. Og hun gikk heller aldri ut på byen for å møte folk: hjem, jobb, søster det var livet hennes.
Hun ble voksen på et øyeblikk, da foreldrene døde, og viet hele livet sitt til Marit: hun oppdro henne, sørget for at hun fikk utdannelse.
Nå er Marit godt voksen, bor alene og skal snart gifte seg.
Hun er ofte hos Nina; de er nære, selv om de har ulik alder, temperament og syn på livet.
Nina er nemlig den sparsommelige typen. Leiligheten hennes har blitt til et lager av alt mulig som ikke lenger trengs. Om du leter, kan du finne en morgenkåpe hun brukte for ti år siden, da hun var slankere. Eller gamle strømregninger fra begynnelsen av 2000-tallet.
Kjøkkenet bugner av sprukne kopper, avskallede jerngryter og stekepanner uten håndtak. Hun bruker dem ikke lenger, men kan ikke kaste dem: Tenk om jeg får bruk for dem en gang?
En enkel oppussing har hun ikke tatt på mange år, selv om hun har råd. Tapeten er hel, tenker hun.
Vanen med selvoppholdelse for søsterens skyld har satt dype spor.
Marit er stikk motsatt: alltid blid, lett, og har det bare hun trenger i sitt hjem. Ikke noe rot! Hun har laget seg en regel: «Har jeg ikke brukt tingen på ett år, skal den ut!»
Derfor er det luftig og lyst hos Marit, lett å puste.
Ofte sier hun til Nina:
Skal vi ikke gjøre litt oppussing hos deg? Kanskje rydde litt også, snart har du jo ikke plass igjen til deg selv!
Jeg skal ikke kaste noe og jeg vil ikke forandre noe, svarer Nina bestandig, jeg trenger ikke noen oppussing.
Hvordan kan du si det? Har du sett gangen din? Disse strukturtapetene er så gamle at de snart faller av! Og alt rotet bare stjeler energien din, du aner ikke. Man kan bli syk av mindre, prøver Marit å overtale henne.
Men Nina avfeier henne, gang på gang.
Da bestemmer Marit seg for å pusse opp for søsteren som en overraskelse! Hun valgte gangen, for der var det lite møbler og ikke så mye rot.
En uke før nyttår, mens Nina hadde nattevakt, kom Marit og kjæresten Erik (søstrene hadde nøkler til hverandres leiligheter) og byttet ut den mørke, slitte tapeten med lysegrønn tapet med gullmønster.
Alt ble satt pent tilbake, for Marit våget ikke å røre søsterens ting mer enn nødvendig, så gikk de.
Nina kom intetanende hjem, og snudde i døra. Tenkte hun må ha tatt feil etasje.
Hun sjekket nummeret på døra.
Alt stemte
Hun gikk inn igjen.
Så skjønte hun det.
Marit!
Hvordan våget hun?!
Nina ringte Marit og gav henne en overhaling, la på røret.
En halvtime senere sto Marit der.
Hvem ba deg om dette?! tok Nina henne imot.
Kjære Nina, jeg ville bare overraske deg. Se hvor lyst og fint det ble! Se hvor mye plass og lys det er nå, prøvde Marit å forklare.
Ikke kom her og bestem over mitt hjem! Nina klarte ikke stoppe seg selv.
Hun slang ut stygge ord, og etter hvert orket ikke Marit mer.
Nå er det nok. Blir du sittende i dette rotet, vær så god, men jeg kommer ikke hit mer!
Hva er det, sannheten svir?!
Nei, jeg synes bare synd på deg, svarte Marit lavt og gikk
Hun ringte ikke på en uke. Aldri før hadde de kranglet så lenge. Og nå var det snart nyttår. Skulle de virkelig feire hver for seg?
Nina huket seg ned på en krakk i gangen.
«Det har faktisk blitt lysere og finere, tenkte hun, og så for seg Marit og Erik som jobbet med tapeten. De sto sikkert og smilte, gledet seg til å se gliset mitt. Hvorfor ble jeg så sint? Det er jo mye bedre enn før. Lysere. Lettere i hjertet. Kanskje Marit har rett?»
Plutselig ringte telefonen.
Nina, hørte hun Marit gråte, tilgi meg. Jeg ville ikke såre deg. Jeg ville bare gjøre deg glad
Slapp av, jenta mi, jeg er ikke sint. Det er ingenting å tilgi: du har helt rett, og tapeten er fantastisk. Når julen er over, rydder vi opp i alt rotet mitt. Hvis du vil hjelpe meg, altså.
Selvfølgelig! Jeg hjelper gjerne! Men i dag da? På årets siste dag jeg klarer ikke tanken på nyttår uten deg
Det klarer ikke jeg heller
Da gjør du deg bare klar. Vi har alt på plass: ekte gran, lyslenker, levende lys. Alt du liker. Ikke stress jeg har ordnet maten. Jeg visste vi kom til å bli venner igjen. Ta det rolig, Erik kommer og henter deg.
Nina gikk bort til vinduet igjen. Nå så hun på Oslos julelys med helt nye øyne.
Hun tenkte stille: «Takk, mamma, for at jeg fikk en søster»
Moralen er: noen ganger må vi slippe taket i gamle vaner, og våge å la kjærlighet og forandring slippe inn for det er sammen vi finner lykken.




