Jeg sa jo tydelig at ingen skulle ta med barna sine i bryllupet!
Dørene inn til selskapslokalet åpnes sakte, og et varmt, gyllent lys flommer ut i entreen. Jeg står her i brudekjolen min, holder litt på slepet for ikke å vise at hendene skjelver. Stilfull jazz strømmer lavt i bakgrunnen, gjestene smiler, servitørene setter frem glassene med champagne Alt er akkurat slik Eirik og jeg har drømt om.
Nesten.
Akkurat idet jeg roer ned pusten før vi skal inn, høres brå bremsing utenfor. Gjennom glassdørene ser jeg en gammel, sølvgrå Toyota Previa rulle opp foran trappen. Døren går opp, og ut veller en høylytt gjeng: tante Gro, datteren hennes med mannen og fem barn som allerede løper i full fart rundt bilen.
Alt blir iskaldt inni meg.
Ikke nå hvisker jeg.
Eirik lener seg tett inntil.
De kom altså? spør han i samme retning.
Ja. Og med barna.
Vi står som to skuespillere som plutselig har glemt replikkene sine før premiere.
I det øyeblikket skjønner jeg: Holder jeg ikke ut nå, blir hele dagen ødelagt.
Men for å forstå hvordan vi havnet her, må vi noen uker tilbake i tid.
Da vi bestemte oss for bryllup, visste vi én ting: Det skulle være lite, varmt og nært. Bare førti gjester, levende jazz, dempet belysning og god stemning. Og uten barn.
Ikke fordi vi misliker barn. Vi ville bare ha en kveld uten små bein under bordene, høye skrik, saft utover alt og barneoppdragelse midt blant talene.
Alle vennene forsto valget. Mine foreldre like så. Eiriks foreldre var litt forbauset, men godtok det.
Men så kom resten av slekten
Tante Gro ringte først stemmen hennes bærer gjennom murvegger.
Ragnhild! begynte hun, ingen hilsen. Hva slags påfunn er det å forby barn i bryllupet? Er du seriøs?
Ja, Gro, svarte jeg rolig. Vi vil ha en rolig kveld der de voksne får slappe av.
Slappe av fra barna!? Hun ble så fornærmet at det hørtes ut som jeg foreslo å forby barn i hele Norge. Vet du ikke at vi alltid gjør alt sammen?
Det er vårt valg. Ingen må komme, men regelen er slik.
Død pause. Tung som granitt.
Da kommer vi ikke, sa hun tørt, og la på.
Jeg satt igjen med telefonen i hånden og følte meg som noen som akkurat trykket på atomknappen.
Tre dager senere kom Eirik hjem, mørk i ansiktet.
Ragnhild Vi må prate, sa han, og hang jakken fra seg.
Hva skjedde?
Mariann er helt knust. Hun mener det er en fornærmelse mot familien. At barna hennes ikke er bråkemonstre, men folk. Så hvis de ikke får komme, blir det verken henne, mannen eller svigerforeldrene.
Så minus fem?
Åtte, retter han, og synker ned på sofaen. De mener vi bryter alle regler.
Jeg ler. Nervøst, hardt, nesten hysterisk.
Regler for hva? Å la barn fly rundt så servitørene snubler?
Eirik smiler svakt.
Ikke si det sånn. Temperaturen er høy nok.
Men det stoppet jo ikke der.
Uken etter drar vi til hans foreldre for middag. Og der venter overraskelsen.
Bestemor Astrid, den stille, rolige, som alltid ønsker å holde seg i bakgrunnen, løfter plutselig stemmen:
Barn er en velsignelse, sier hun anklagende. Uten dem er ikke bryllupet helt.
Jeg rekker nesten å svare, men svigermor tar ordet først.
Mamma, nå må du gi deg, sukker hun, lente seg bakover. Du klaget selv alltid på bråket. Husk forrige bryllup, da unger gjemte seg under bordene?
Men familien bør være samlet!
Familien skal respektere brudeparrets valg, svarer svigermor rolig.
Jeg hadde lyst til å reise meg og klappe. Men bestemor bare rister på hodet.
Jeg synes fortsatt det er feil.
Nå er dette blitt et familieoppgjør verdig både Kongens nei og hele sangheftet på 17. mai. Vi står der konge og dronning under beleiring.
Det verste kommer noen dager senere.
Telefonen ringer. Eiriks onkel, Knut, den mest rolige, alltid den som ikke bryr seg.
Hei Ragnhild, sier han vennlig. Om denne saken vi har alltid tatt med barna i bryllup. Det føles rart uten.
Knut, sukker jeg, vi ønsker bare en rolig kveld. Alle står fritt til å si nei
Ja, jeg vet. Men Oda sier at hvis ungene ikke får være med, kommer hverken hun eller jeg.
Jeg lukker øynene. To til som faller fra.
Invitasjonslisten holder på å forsvinne som iskrem i sommersol, minus 15 kilo.
Eirik setter seg ned ved siden av og klemmer skulderen min.
Vi gjør det riktige, sier han lavt. Hvis ikke blir det ikke våres dag.
Men trykket fortsetter.
Bestemor hinter om at uten latteren fra barna blir alt dødt.
Mariann lager dramatisk melding i familiechatten:
Så trist at noen ikke ønsker barn på festene sine
Og plutselig er det dagen.
Minibussen ruller inn foran huset. Barna løper ut, tramper i takt som om de har øvd på denne marsjen. Tante Gro puster tungt, retter sveisen.
Jeg blir gal hvisker jeg.
Eirik klemmer hånden min hardt.
Slapp av. Vi ordner det.
Vi går dem i møte.
Tante Gro har allerede kommet halvveis opp trappen.
Hei på dere, unge! utbryter hun teatralsk, armene ut. Unnskyld vi er sent ute! Vi fant ut vi bare måtte komme. Vi er jo familie! Vi hadde ikke barnevakt, men de små er rolige. Vi blir ikke så lenge.
Rolige? hvisker Eirik, ser på de små som allerede prøver å stikke hodene under blomsterbuen.
Jeg trekker pusten dypt.
Gro Vi avtalte jo, sier jeg tydelig og rolig. Det var klart sagt at ingen barn skulle være med. Du visste det.
Men det er jo bryllup begynner hun å forklare.
Da bryter bestemoren inn.
Vi kom for å gratulere dere, sier hun jevnt. Men barna er en del av familien. Det føles feil å utelate dem.
Astrid, sier jeg forsiktig, vi setter stor pris på at du kommer. Virkelig. Men valget er vårt. Og hvis dere ikke respekterer det, må vi dessverre
Jeg rekker ikke gjøre setningen ferdig.
MAMMA! sier Eiriks mor skarpt og kommer ut fra lokalet. Nå får det være nok. La dem ha festen sin. Voksne feirer barna er hjemme. Ferdig snakka. Kom.
Bestemor blir stille. Tante Gro stivner. Barna også kanskje de merker stemningen.
Gro snufser.
Ok Vi mente ikke å skape bråk. Vi trodde bare det var bedre sånn.
Dere behøver ikke gå, sier jeg. Men barna må hjem.
Mariann ruller med øynene, mannen sukker. Etter et par minutters taushet leder de rolig barna tilbake til bilen. Mannen til Mariann setter seg bak rattet og kjører hjem med barna. De voksne blir igjen.
For første gang av fri vilje.
Når vi går inn i lokalet, er der helt perfekt. Levende lys, jazz, vennlige stemmer, latter. Venner løfter glassene, herrene trekker stolene ut for oss, servitøren kommer med champagne.
Da skjønner jeg: Vi gjorde det riktige.
Eirik bøyer seg og hvisker:
Vel, frue Ser ut som vi vant denne runden.
Ser sånn ut, smiler jeg.
Kvelden blir nydelig. Vår første dans uten små barneføtter under. Ingen som roper, mister dessert eller setter i gang barne-TV på mobilen. Alle snakker, ler, nyter musikken.
Etter et par timer kommer bestemor bort.
Ragnhild, Eirik sier hun lavt. Jeg tok feil. Dette var godt. Veldig godt. Uten mas.
Jeg smiler varmt.
Tusen takk, Astrid.
Vi gamle henger gjerne fast i de gamle vanene, sukker hun. Men jeg ser jo dere visste hva dere gjorde.
De ordene betydde mer for meg enn alle dagens taler.
Mot slutten av kvelden kommer tante Gro bort, holder vinglasset som et skjold.
Ragnhild hun senker stemmen. Jeg overreagerte. Unnskyld. Vi har alltid gjort alt sammen, men det ble vakkert. Fredelig. Modent.
Takk for at dere kom, sier jeg oppriktig.
Vi voksne får jo nesten aldri slappe av. I kveld følte jeg meg som et menneske, innrømmer hun. Skulle bare ønske jeg tenkte på det før.
Vi klemmer hverandre. Spenningen som har bygget seg i uker forsvinner.
Når kvelden ebber ut, går Eirik og jeg ut i den milde lyset fra lyktene. Han tar av seg dressjakken og legger den rundt skuldrene mine.
Så, hva synes du om bryllupet vårt? spør han.
Det var perfekt, svarer jeg. Fordi det var vårt.
Og fordi vi sto for valget vårt.
Jeg nikker.
Ja, det var det viktigste.
Familien er viktig. Tradisjoner også. Men å respektere grenser er like viktig. Sier brudeparet ingen barn, er det ingen innfall det er deres rett.
Og, som det viser seg, kan selv den mest knirkete familiestrukturen justeres så lenge det er tydelig at valget står fast.
Dette bryllupet ble en lærepenge for oss alle og spesielt for oss to:
Av og til må man tørre å si nei for å bevare det vakreste.
Og det nei gjorde dagen virkelig lykkelig.




