En lærepenge for en kone – Jeg er lei! – Eirik skjøv tallerkenen fra seg og så irritert på kona si. Er dette virkelig spiselig? Overkokt pasta som nesten har blitt grøt, og noen halvrå kjøttkaker! – Hva har du drevet med hele dagen? Har du bare hengt på mobilen? – Hvordan kan du si noe sånt? – utbrøt Anniken teatralsk, mens hun i smug gjemte mobilen bak ryggen. – Jeg har faktisk passet på Jørgen! Han er så rampete! Helt lik faren sin, det ser man tydelig, – la hun fornøyd til, mens hun så hvordan mannen begynte å koke. – Jeg har det tungt, skjønner du? Alt bare faller ut av hendene på meg! Å få barn har vært veldig tøft for meg… – Jørgen er to og et halvt år gammel, – begynte Eirik rolig, mens han prøvde å dempe sinnet. – Han burde for lengst vært i barnehagen, og du burde gått tilbake til jobb. Da ville alt blitt lettere! – Hvorfor skal jeg sende sønnen min til det smittehullet? – utbrøt Anniken. – Vil du at vi skal ha fast plass på legevakten? – Man må aktivisere og utvikle barnet, hvis du ikke visste det! – Vi gjør masse! Jørgen er veldig utviklet for alderen, og det sa også barnelegen på siste kontroll! – jentet insisterte på sitt. Det var ikke første gang de hadde denne diskusjonen, og hun var livredd for å måtte sende sønnen i barnehage. Hun ville absolutt ikke begynne å jobbe igjen! Nå etter mammaperm hadde hun blitt vant til å surfe halve dagen på nettet, og hadde ingen planer om å slutte med det. – Og hvem er det vi skal takke for det? – Eirik klarte ikke mer og slo neven i bordet så tallerkenen hoppet. – Min mor! Det er hun som kommer og tar seg av Jørgen! Du ligger og sover, eller glor på mobilen! Du kunne i det minste ha laget middag eller gjort det litt hyggelig hjemme! Hvorfor skal jeg komme hjem fra jobb til dette? – Eirik så med avsky på “det kulinariske kunstverket”. – Jeg er ikke noen hushjelp! Og ikke vaskehjelp heller! Jeg er kona di! Og du er mannen min som skal sørge for at jeg har et komfortabelt liv! Og Anniken trodde virkelig på det hun selv sa. Etter hundrevis av talkshows og timer foran damenettforum hadde hun endret syn på hva det vil si å være kone. Tidligere trodde hun naivt at hun burde ta vare på mannen, gjøre husarbeid og oppdra barn, men nå hadde hun forstått at det var tjenerskap og ikke hennes jobb. Hun var for verdifull til å være på samme nivå som hushjelpen. – Er det sånn det skal være? – hvislet Eirik sint etter konas utblåsning. – Jeg skal altså jobbe og forsørge familien, mens du ligger på sofaen? Er det sånn? – Jeg skal drive med selvutvikling, – svarte Anniken stolt. – Du kommer til å bruke meg som eksempel overfor kameratene dine. Se, kona mi kan snakke om alt mulig. – Kan du det da? Hvilken bok leste du sist? Hva har du lært? – Eirik reiste seg og gikk bort til henne. – Hvorfor er du stille? Sosiale medier teller ikke. Og de idiotiske talkshowene, der alle roper og snakker dritt om hverandre, lærer deg ingenting. Så svar meg, har du tenkt å ta tak i hjemmet og barnet, slik det er normalt – eller ikke? – Nei! Jeg har sagt at jeg ikke er noen tjenestejente… Anniken, høylytt indignert, ramset opp klagene sine. At han tjente for lite, at han hadde blitt en tyrann hjemme, at han aldri var der… Mannen hørte rolig på hele rekken og svarte kort: – Skilsmisse. – Hva? – spurte Anniken forvirret, akkurat idet hun skulle til å fyre på med flere klager. – Skilsmisse, – sa Eirik kaldt. – Jeg finner meg en ordentlig jente som vil være en god kone og en god mor for Jørgen. Du er uansett aldri med ham mer enn noen timer om dagen, resten er det bestemødrene som tar seg av. Du er ingen mor, du har ikke fortjent den tittelen. Og jeg kan ikke kalle deg min kone. Først ble Anniken bekymret, men tenkte så lettsindig at Eirik bare ville skremme henne litt, han kom aldri til å skille seg. Hvordan kunne han være sikker på at han fikk barnet? Hun var jo moren, og det var det viktigste! Eirik forandret seg. Han brydde seg ikke om henne lenger, passerte uten å hilse. Jørgen og bestemoren dro på ferie et par uker, Anniken ga gladelig tillatelse, for da kunne hun endelig surfe i fred. Etter noen dager begynte hun likevel å savne sønnen, og ringte stadig til svigermor. To uker etter krangelen kom det innkalling til retten. Eirik holdt ord og søkte om skilsmisse. Og i retten fikk Anniken seg enda en overraskelse – hennes egen mor tok bestemt svigersønnens parti. – Jeg mener at Jørgen bør være hos faren, – sa moren med fast stemme og sendte datteren et misbilligende blikk. – Anniken har ikke noe morsinstinkt, hun gjør ingenting for sønnen sin, alt arbeidet har vært mitt og Eiriks mor sitt ansvar. Selv om Eirik jobber mye, er han alltid tilstede for gutten. Dommeren nikket, og kikket på en stresset Anniken med et lite smil. Og med god grunn – Anniken hadde ingenting. Ingen bolig, ingen jobb, intet forhold til barnet. Faren hadde gode sjanser for å få omsorgsretten. – Jeg ber om tid til å forsone oss! Ikke skilsmisse! Gi meg en sjanse! – gråt Anniken. – Eirik, jeg sverger, jeg skal forandre meg. Jeg skal legge vekk alt tullet om hushjelper og bli en eksemplarisk kone! Bare stol på meg! – Greit… *********************** En måned tidligere. – Datteren min har blitt helt lat, jeg skammer meg over henne, – ristet Nina på hodet. – Eirik, jeg forstår deg. Hvorfor trenger du en sånn kone? Hun bare sitter hjemme, men klarer ikke engang å rydde, og hun ser ikke til sønnen… Hvis du vil skille deg, kommer jeg ikke til å dømme deg. Bare la meg få treffe Jørgen, ikke mer enn det. – Jeg elsker Anniken, selv med alle hennes feil, – sukket Eirik tungt. – Men situasjonen begynner å bli uutholdelig. Vet du, jeg vil faktisk gi henne én sjanse til å skjerpe seg. – Hvorfor ikke? Faktisk vet jeg akkurat hvordan vi kan gjøre det. Søk om skilsmisse. Anniken kommer til å protestere, så dere får tre måneder til forsoning. Det vil få henne til å våkne. ************************** Anniken lærte leksa si. Snart var huset igjen strøkent, det luktet nystekt mat, og hun selv ble både blidere og mer omsorgsfull. Endelig fikk Jørgen oppmerksomheten han fortjente, noe han var veldig glad for. Han elsket mamman sin, selv om hun hadde vært litt håpløs…

Jeg orker ikke mer! Øystein kastet skjeen bort, blikket hans gnistret av sinne mot kona. Er dette noe man kan kalle mat, kanskje? Fullstendig overkokt makaroni, mer grøt enn noe annet, og noen halvstekte kjøttkaker! Hva har du egentlig gjort hele dagen? Sittet limt til mobilen?

Hvordan kan du si det? utbrøt Ingrid, med tårer i stemmen, mens hun raskt dyttet mobilen under puten. Jeg har jo passet på Emil! Han er helt umulig akkurat som faren, det er lett å se, slengte hun hissig etter, og så hvordan mannen nesten dirret av frustrasjon. Alt er tungt for meg! Ingenting går min vei! Det å bli mor tok virkelig på …

Emil er to og et halvt, sa Øystein med rolig, men presset stemme. Det er på høy tid han begynner i barnehage, og at du finner deg en jobb igjen. Da får du det straks enklere!

Skal jeg virkelig sende gutten min rett inn i et reir av sykdommer? utbrøt Ingrid opprørt. Vil du at vi skal få fast plass på legevakten, eller?

Du må aktivisere barnet, la ham utvikle seg, hvis du ikke visste det!

Vi gjør mye sammen! Emil er veldig flink for alderen sin, det har faktisk helsesøster sagt! Ingrid forsvarte seg, vel vitende om at denne diskusjonen ikke var ny, og i frykt for at Øystein faktisk skulle sende Emil i barnehagen. Hun hadde absolutt ikke lyst å begynne å jobbe igjen. Etter permisjonen hadde hun blitt vant til å bruke halve dagen på nett, og hadde ingen planer om å endre det!

Og hvem fortjener takk for det? utbrøt Øystein, slo i bordet så frokosttallerkenen hoppet. Mammaen min! Det er hun som leker og lærer med Emil! Du sover eller scroller på mobilen! Du kunne jo ryddet huset eller laget en god middag! Skal jeg virkelig komme hjem fra jobb og spise dette tullet? Han sendte et foraktelig blikk mot «det kulinariske mesterverket».

Jeg er ikke kokk! Ikke hushjelp heller! Jeg er kona di! Det er din jobb å gi meg et godt liv!

Og hun mente det virkelig. Etter utallige timer med realityprogrammer og diskusjonstråder på kvinneforum, hadde Ingrid fått en total forandring i synet sitt på hva det ville si å være kone. Hvor hun før trodde hun skulle omringe mannen med omsorg og holde hjemmet plettfritt mens hun oppdro barn, hadde hun nå kommet frem til at likestilling betød noe helt annet, og at hun var altfor mye verdt til å gjøres til tjenestepike.

Så det er slik nå? klikket det for Øystein, stemmen hans skarpt adskilt fra hennes. Jeg skal jobbe hele dagen, forsørge familien, og du skal ligge på sofaen og drive apati? Er det planen?

Jeg skal utvikle meg selv, svarte Ingrid med hevet hode. Du kommer til å skryte til kameratene dine, se på min kone hun har alltid noe klokt å si.

Har du egentlig det? Hva var den siste boka du leste? Hva har du lært i det siste? Øystein reiste seg, gikk mot henne og så henne rett inn i øynene. Hvorfor er du stille? Tenkte meg det. Sosiale medier teller ikke som kunnskap, og skrikete TV-programmer lærer deg ingenting. Så har du tenkt å ta ansvar for hjem og barn slik en normal mor og ektefelle gjør?

Nei! Jeg har sagt det, jeg er ingen tjenestejente…

Ingrid svarte med hevet stemme, og slang en mengde anklager tilbake at Øystein tjente for lite, at han var en tyrann hjemme, og at han nesten aldri var der… Hun tømte seg, mens Øystein bare nikket og svarte knapt:

Skilsmisse.

Hva sa du? Ingrid ble stående paff, hun hadde vært midt i forberedelsen på en ny rant.

Skilsmisse, gjentok Øystein iskaldt. Jeg finner meg en kvinne som kan være en god mor for Emil, og en god ektefelle for meg. Du er jo knapt sammen med ham mamma og svigermor gjør hele jobben. Du kan ikke kalle deg verken mor eller ektefelle.

Ingrid ble først stresset, men slo det fra seg. Sikkert bare tomme trusler menik kan han egentlig være sikker på at han får Emil? Hun var jo moren, og det måtte da være avgjørende!

Øystein forandret adferd. Han overså kona, sa ikke hei en gang. Emil og svigermor reiste til Kristiansand på ferie i to uker, Ingrid ga gladelig samtykke ingen hylende unge å forstyrre TikTok-timene hennes. Men etter noen dager begynte hun å savne gutten, ringte stadig sin svigermor.

To uker etter krangelen kom et brev fra tingretten. Øystein hadde holdt ord han hadde levert inn krav om skilsmisse. Og i retten møtte enda en overraskelse: Ingrid sin egen mor stilte seg helhjertet på svigersønnens side.

Jeg mener Emil bør bli igjen med faren, sa moren bestemt og sendte et retningsbestemt blikk på datteren. Ingrid har dessverre ikke hatt et morsinstinkt, ikke brydd seg om sønnen sin alt har hvilt på meg og Elin, Øysteins mor. Øystein har mye å gjøre, men klarer likevel å være en god far.

Dommeren nikket, og blikket på Ingrid var fattet og på grensen til spottende. Og Ingrid visste, hun sto ribbet tilbake. Ingen jobb, ingen bolig, ikke engang et nært forhold til sønnen. Faren sto med alle fordelene.

Kan jeg få tid til forsoning? Ikke skill oss! Jeg ber om en sjanse til! Ingrid hulket, tryglet. Øystein, jeg lover, jeg skal endre meg. Jeg skal kaste ut alt tullet om hushjelper og bli en perfekt kone! Vær så snill stol på meg!

Ok…

***********************

En måned tidligere.

Datteren min har blitt helt forfallen, jeg skammer meg, sa Nina og ristet på hodet. Øystein, jeg skjønner deg hvem vil ha en sånn kone? Sitter hjemme hele dagen og klarer ikke engang å rydde. Sønnen ser hun nesten aldri… Om du vil skilles, så sier jeg ikke imot. Lar du meg bare se Emil av og til, så er jeg fornøyd.

Jeg elsker henne, tross alt… svarte Øystein tungt. Men ja, dette går ikke. Jeg vil gi henne en sjanse til å forstå alvoret.

Hvorfor ikke? Og jeg tror jeg vet hva som hjelper. Begynn med å levere inn skilsmisse hun vil kjempe imot, og da har dere tre måneder til å forsone dere. Da får hun renset hodet sitt.

**************************

Ingrid tok lærdommen. Huset skinte igjen, duften av hjemmelaget mat fylte rommene, og selv ble hun mykere, blidere, mer omsorgsfull. Først da begynte hun å se sønnen sin, og lille Emil glødet han elsket og savnet sin mamma, trass alt…

Rate article
Intigue Life
En lærepenge for en kone – Jeg er lei! – Eirik skjøv tallerkenen fra seg og så irritert på kona si. Er dette virkelig spiselig? Overkokt pasta som nesten har blitt grøt, og noen halvrå kjøttkaker! – Hva har du drevet med hele dagen? Har du bare hengt på mobilen? – Hvordan kan du si noe sånt? – utbrøt Anniken teatralsk, mens hun i smug gjemte mobilen bak ryggen. – Jeg har faktisk passet på Jørgen! Han er så rampete! Helt lik faren sin, det ser man tydelig, – la hun fornøyd til, mens hun så hvordan mannen begynte å koke. – Jeg har det tungt, skjønner du? Alt bare faller ut av hendene på meg! Å få barn har vært veldig tøft for meg… – Jørgen er to og et halvt år gammel, – begynte Eirik rolig, mens han prøvde å dempe sinnet. – Han burde for lengst vært i barnehagen, og du burde gått tilbake til jobb. Da ville alt blitt lettere! – Hvorfor skal jeg sende sønnen min til det smittehullet? – utbrøt Anniken. – Vil du at vi skal ha fast plass på legevakten? – Man må aktivisere og utvikle barnet, hvis du ikke visste det! – Vi gjør masse! Jørgen er veldig utviklet for alderen, og det sa også barnelegen på siste kontroll! – jentet insisterte på sitt. Det var ikke første gang de hadde denne diskusjonen, og hun var livredd for å måtte sende sønnen i barnehage. Hun ville absolutt ikke begynne å jobbe igjen! Nå etter mammaperm hadde hun blitt vant til å surfe halve dagen på nettet, og hadde ingen planer om å slutte med det. – Og hvem er det vi skal takke for det? – Eirik klarte ikke mer og slo neven i bordet så tallerkenen hoppet. – Min mor! Det er hun som kommer og tar seg av Jørgen! Du ligger og sover, eller glor på mobilen! Du kunne i det minste ha laget middag eller gjort det litt hyggelig hjemme! Hvorfor skal jeg komme hjem fra jobb til dette? – Eirik så med avsky på “det kulinariske kunstverket”. – Jeg er ikke noen hushjelp! Og ikke vaskehjelp heller! Jeg er kona di! Og du er mannen min som skal sørge for at jeg har et komfortabelt liv! Og Anniken trodde virkelig på det hun selv sa. Etter hundrevis av talkshows og timer foran damenettforum hadde hun endret syn på hva det vil si å være kone. Tidligere trodde hun naivt at hun burde ta vare på mannen, gjøre husarbeid og oppdra barn, men nå hadde hun forstått at det var tjenerskap og ikke hennes jobb. Hun var for verdifull til å være på samme nivå som hushjelpen. – Er det sånn det skal være? – hvislet Eirik sint etter konas utblåsning. – Jeg skal altså jobbe og forsørge familien, mens du ligger på sofaen? Er det sånn? – Jeg skal drive med selvutvikling, – svarte Anniken stolt. – Du kommer til å bruke meg som eksempel overfor kameratene dine. Se, kona mi kan snakke om alt mulig. – Kan du det da? Hvilken bok leste du sist? Hva har du lært? – Eirik reiste seg og gikk bort til henne. – Hvorfor er du stille? Sosiale medier teller ikke. Og de idiotiske talkshowene, der alle roper og snakker dritt om hverandre, lærer deg ingenting. Så svar meg, har du tenkt å ta tak i hjemmet og barnet, slik det er normalt – eller ikke? – Nei! Jeg har sagt at jeg ikke er noen tjenestejente… Anniken, høylytt indignert, ramset opp klagene sine. At han tjente for lite, at han hadde blitt en tyrann hjemme, at han aldri var der… Mannen hørte rolig på hele rekken og svarte kort: – Skilsmisse. – Hva? – spurte Anniken forvirret, akkurat idet hun skulle til å fyre på med flere klager. – Skilsmisse, – sa Eirik kaldt. – Jeg finner meg en ordentlig jente som vil være en god kone og en god mor for Jørgen. Du er uansett aldri med ham mer enn noen timer om dagen, resten er det bestemødrene som tar seg av. Du er ingen mor, du har ikke fortjent den tittelen. Og jeg kan ikke kalle deg min kone. Først ble Anniken bekymret, men tenkte så lettsindig at Eirik bare ville skremme henne litt, han kom aldri til å skille seg. Hvordan kunne han være sikker på at han fikk barnet? Hun var jo moren, og det var det viktigste! Eirik forandret seg. Han brydde seg ikke om henne lenger, passerte uten å hilse. Jørgen og bestemoren dro på ferie et par uker, Anniken ga gladelig tillatelse, for da kunne hun endelig surfe i fred. Etter noen dager begynte hun likevel å savne sønnen, og ringte stadig til svigermor. To uker etter krangelen kom det innkalling til retten. Eirik holdt ord og søkte om skilsmisse. Og i retten fikk Anniken seg enda en overraskelse – hennes egen mor tok bestemt svigersønnens parti. – Jeg mener at Jørgen bør være hos faren, – sa moren med fast stemme og sendte datteren et misbilligende blikk. – Anniken har ikke noe morsinstinkt, hun gjør ingenting for sønnen sin, alt arbeidet har vært mitt og Eiriks mor sitt ansvar. Selv om Eirik jobber mye, er han alltid tilstede for gutten. Dommeren nikket, og kikket på en stresset Anniken med et lite smil. Og med god grunn – Anniken hadde ingenting. Ingen bolig, ingen jobb, intet forhold til barnet. Faren hadde gode sjanser for å få omsorgsretten. – Jeg ber om tid til å forsone oss! Ikke skilsmisse! Gi meg en sjanse! – gråt Anniken. – Eirik, jeg sverger, jeg skal forandre meg. Jeg skal legge vekk alt tullet om hushjelper og bli en eksemplarisk kone! Bare stol på meg! – Greit… *********************** En måned tidligere. – Datteren min har blitt helt lat, jeg skammer meg over henne, – ristet Nina på hodet. – Eirik, jeg forstår deg. Hvorfor trenger du en sånn kone? Hun bare sitter hjemme, men klarer ikke engang å rydde, og hun ser ikke til sønnen… Hvis du vil skille deg, kommer jeg ikke til å dømme deg. Bare la meg få treffe Jørgen, ikke mer enn det. – Jeg elsker Anniken, selv med alle hennes feil, – sukket Eirik tungt. – Men situasjonen begynner å bli uutholdelig. Vet du, jeg vil faktisk gi henne én sjanse til å skjerpe seg. – Hvorfor ikke? Faktisk vet jeg akkurat hvordan vi kan gjøre det. Søk om skilsmisse. Anniken kommer til å protestere, så dere får tre måneder til forsoning. Det vil få henne til å våkne. ************************** Anniken lærte leksa si. Snart var huset igjen strøkent, det luktet nystekt mat, og hun selv ble både blidere og mer omsorgsfull. Endelig fikk Jørgen oppmerksomheten han fortjente, noe han var veldig glad for. Han elsket mamman sin, selv om hun hadde vært litt håpløs…