Jeg orker ikke mer! Øystein kastet skjeen bort, blikket hans gnistret av sinne mot kona. Er dette noe man kan kalle mat, kanskje? Fullstendig overkokt makaroni, mer grøt enn noe annet, og noen halvstekte kjøttkaker! Hva har du egentlig gjort hele dagen? Sittet limt til mobilen?
Hvordan kan du si det? utbrøt Ingrid, med tårer i stemmen, mens hun raskt dyttet mobilen under puten. Jeg har jo passet på Emil! Han er helt umulig akkurat som faren, det er lett å se, slengte hun hissig etter, og så hvordan mannen nesten dirret av frustrasjon. Alt er tungt for meg! Ingenting går min vei! Det å bli mor tok virkelig på …
Emil er to og et halvt, sa Øystein med rolig, men presset stemme. Det er på høy tid han begynner i barnehage, og at du finner deg en jobb igjen. Da får du det straks enklere!
Skal jeg virkelig sende gutten min rett inn i et reir av sykdommer? utbrøt Ingrid opprørt. Vil du at vi skal få fast plass på legevakten, eller?
Du må aktivisere barnet, la ham utvikle seg, hvis du ikke visste det!
Vi gjør mye sammen! Emil er veldig flink for alderen sin, det har faktisk helsesøster sagt! Ingrid forsvarte seg, vel vitende om at denne diskusjonen ikke var ny, og i frykt for at Øystein faktisk skulle sende Emil i barnehagen. Hun hadde absolutt ikke lyst å begynne å jobbe igjen. Etter permisjonen hadde hun blitt vant til å bruke halve dagen på nett, og hadde ingen planer om å endre det!
Og hvem fortjener takk for det? utbrøt Øystein, slo i bordet så frokosttallerkenen hoppet. Mammaen min! Det er hun som leker og lærer med Emil! Du sover eller scroller på mobilen! Du kunne jo ryddet huset eller laget en god middag! Skal jeg virkelig komme hjem fra jobb og spise dette tullet? Han sendte et foraktelig blikk mot «det kulinariske mesterverket».
Jeg er ikke kokk! Ikke hushjelp heller! Jeg er kona di! Det er din jobb å gi meg et godt liv!
Og hun mente det virkelig. Etter utallige timer med realityprogrammer og diskusjonstråder på kvinneforum, hadde Ingrid fått en total forandring i synet sitt på hva det ville si å være kone. Hvor hun før trodde hun skulle omringe mannen med omsorg og holde hjemmet plettfritt mens hun oppdro barn, hadde hun nå kommet frem til at likestilling betød noe helt annet, og at hun var altfor mye verdt til å gjøres til tjenestepike.
Så det er slik nå? klikket det for Øystein, stemmen hans skarpt adskilt fra hennes. Jeg skal jobbe hele dagen, forsørge familien, og du skal ligge på sofaen og drive apati? Er det planen?
Jeg skal utvikle meg selv, svarte Ingrid med hevet hode. Du kommer til å skryte til kameratene dine, se på min kone hun har alltid noe klokt å si.
Har du egentlig det? Hva var den siste boka du leste? Hva har du lært i det siste? Øystein reiste seg, gikk mot henne og så henne rett inn i øynene. Hvorfor er du stille? Tenkte meg det. Sosiale medier teller ikke som kunnskap, og skrikete TV-programmer lærer deg ingenting. Så har du tenkt å ta ansvar for hjem og barn slik en normal mor og ektefelle gjør?
Nei! Jeg har sagt det, jeg er ingen tjenestejente…
Ingrid svarte med hevet stemme, og slang en mengde anklager tilbake at Øystein tjente for lite, at han var en tyrann hjemme, og at han nesten aldri var der… Hun tømte seg, mens Øystein bare nikket og svarte knapt:
Skilsmisse.
Hva sa du? Ingrid ble stående paff, hun hadde vært midt i forberedelsen på en ny rant.
Skilsmisse, gjentok Øystein iskaldt. Jeg finner meg en kvinne som kan være en god mor for Emil, og en god ektefelle for meg. Du er jo knapt sammen med ham mamma og svigermor gjør hele jobben. Du kan ikke kalle deg verken mor eller ektefelle.
Ingrid ble først stresset, men slo det fra seg. Sikkert bare tomme trusler menik kan han egentlig være sikker på at han får Emil? Hun var jo moren, og det måtte da være avgjørende!
Øystein forandret adferd. Han overså kona, sa ikke hei en gang. Emil og svigermor reiste til Kristiansand på ferie i to uker, Ingrid ga gladelig samtykke ingen hylende unge å forstyrre TikTok-timene hennes. Men etter noen dager begynte hun å savne gutten, ringte stadig sin svigermor.
To uker etter krangelen kom et brev fra tingretten. Øystein hadde holdt ord han hadde levert inn krav om skilsmisse. Og i retten møtte enda en overraskelse: Ingrid sin egen mor stilte seg helhjertet på svigersønnens side.
Jeg mener Emil bør bli igjen med faren, sa moren bestemt og sendte et retningsbestemt blikk på datteren. Ingrid har dessverre ikke hatt et morsinstinkt, ikke brydd seg om sønnen sin alt har hvilt på meg og Elin, Øysteins mor. Øystein har mye å gjøre, men klarer likevel å være en god far.
Dommeren nikket, og blikket på Ingrid var fattet og på grensen til spottende. Og Ingrid visste, hun sto ribbet tilbake. Ingen jobb, ingen bolig, ikke engang et nært forhold til sønnen. Faren sto med alle fordelene.
Kan jeg få tid til forsoning? Ikke skill oss! Jeg ber om en sjanse til! Ingrid hulket, tryglet. Øystein, jeg lover, jeg skal endre meg. Jeg skal kaste ut alt tullet om hushjelper og bli en perfekt kone! Vær så snill stol på meg!
Ok…
***********************
En måned tidligere.
Datteren min har blitt helt forfallen, jeg skammer meg, sa Nina og ristet på hodet. Øystein, jeg skjønner deg hvem vil ha en sånn kone? Sitter hjemme hele dagen og klarer ikke engang å rydde. Sønnen ser hun nesten aldri… Om du vil skilles, så sier jeg ikke imot. Lar du meg bare se Emil av og til, så er jeg fornøyd.
Jeg elsker henne, tross alt… svarte Øystein tungt. Men ja, dette går ikke. Jeg vil gi henne en sjanse til å forstå alvoret.
Hvorfor ikke? Og jeg tror jeg vet hva som hjelper. Begynn med å levere inn skilsmisse hun vil kjempe imot, og da har dere tre måneder til å forsone dere. Da får hun renset hodet sitt.
**************************
Ingrid tok lærdommen. Huset skinte igjen, duften av hjemmelaget mat fylte rommene, og selv ble hun mykere, blidere, mer omsorgsfull. Først da begynte hun å se sønnen sin, og lille Emil glødet han elsket og savnet sin mamma, trass alt…




