Det går bra, hvisket jeg til meg selv og forsøkte å høres mer selvsikker ut enn jeg egentlig følte. Jeg trakk pusten dypt, slapp pusten ut og trykket på ringeklokken. Kvelden kom til å bli krevende; sånn var det bare. Å møte svigerforeldrene for første gang var tross alt ikke småtteri.
Døren åpnet seg nesten med en gang. Der sto Astrid Dahl. Hun så strålende ut håret var satt opp i en pen frisyre, hun hadde på seg en mørkblå, enkel kjole, og et diskret lag sminke. Blikket hennes gikk raskt over Anne, ble stående litt ved kurven med småkaker jeg hadde med, før hun smalnet leppene så vidt det var. Det var bare et øyeblikks grimasering, nesten så en ikke rakk å fange det, men Anne så det.
Kom inn, sa Astrid Dahl uten nevneverdig varme i stemmen og flyttet seg til siden for å slippe oss inn.
Jeg gikk først, forsøkte å unngå øyekontakt med moren min, og Anne fulgte hakk i hæl, varsomt over dørstokken. Leiligheten tok imot oss med dempet belysning og duften av sandeltre. Alt var pent, nærmest for pent. Ikke en eneste genser slengt på en stol, ingen bok eller avis henkastet fremme. Alt sto på sitt bestemte sted; det var orden og kontroll i hver eneste detalj.
Astrid førte oss inn i stua et romslig areal med et stort vindu bak tykke, lyse gardiner. En solid sofa med mørkgrått ullstoff dominerte rommet, mens et lavt salongbord i bjørketre sto ved siden av. Hun pekte stille mot sofaen for å vise oss at vi kunne sette oss.
Vil dere ha te? Eller kaffe? spurte hun uten å se direkte på Anne, stemmen flat, uten varme som om hun krysset av for en plikt, ikke inviterte til samvær.
Jeg tar gjerne en kopp te, svarte Anne høflig, og la kurven med småkaker på bordet. Hun bandt pent opp båndet og åpnet forsiktig lokket. Duften av hjemmebakst spredte seg straks i rommet. Jeg har bakt selv, hvis du har lyst å smake
Astrid så på kurven et øyeblikk, nikket.
Takk, jeg skal lage te, sa hun og forsvant ut på kjøkkenet.
Da hun var ute av rommet, lente jeg meg mot Anne og hvisket:
Beklager. Hun er alltid så kontrollert.
Ikke tenk på det, hvisket Anne tilbake med et smil og klemte hånden min. Det viktigste er at du er her.
Det ble stille mens Astrid holdt på på kjøkkenet. Anne lot blikket sveipe over rommet helt, ryddig, men på en måte kaldt og utilnærmelig, som et oppussingsprospekt mer enn et sted noen faktisk bodde. Ingenting personlig, ingenting tilfeldig.
Etter hvert kom Astrid tilbake med et brett. Der var tynne porselenskopper med blått blomstermønster, en blank tekanne i sølv og en liten asjett hvor småkakene fra kurven var dandert pent i sirkel. Hun satt tebrettet på bordet, helte forsiktig opp, og satte seg selv i lenestolen tvers overfor oss, med hendene foldet i fanget.
Så, Anne begynte hun og gransket henne nøye, som om hun skulle finne svar på det som lå bak ordene. Vebjørn har sagt at du studerer barnepedagogikk?
Ja, jeg går tredje året, svarte Anne og satte koppen tilbake på bordet for å skjule at hun var litt nervøs. Jeg trives skikkelig godt. Det gir meg mye å jobbe med barn. Å følge utviklingen og kunne støtte dem i læringen gir veldig mening for meg.
Med barn, sa Astrid med en nesten umerkelig sarkasme, løftet øyenbrynene. Det er selvfølgelig hederlig. Men du vet vel at barnehagelærere ikke akkurat tjener fett? Man bør tenke litt på framtida og tryggheten.
Jeg rakk ikke å tenke før jeg svarte.
Mamma, må du alltid begynne med økonomien? Det viktigste er at Anne liker det hun gjør. Alt annet kommer etter hvert. Vi kan støtte hverandre, det er viktigst.
Astrid så på meg, men svarte ikke med en gang. I stedet løftet hun koppen og tok en langsom slurk.
At man trives på jobb er bra, sa hun til slutt og så tilbake på Anne. Men en kan ikke leve av kjærlighet. Har du tenkt noe over hvor du vil jobbe etter utdanningen? Har du en plan for årene som kommer?
Anne trakk pusten. Hun visste dette var mer enn vanlig nysgjerrighet; dette var en slags test.
Jo, jeg har tenkt endel, svarte hun rolig. Jeg vil begynne i barnehage, få erfaring. På sikt håper jeg å ta videreutdanning, kanskje spesialisere meg på barn med behov for ekstra oppfølging. Det er utfordrende, men jeg kjenner at det er det som gir meg mest.
Astrid nikket uten videre, men fortsatte å studere henne med en viss skepsis.
Jeg har ingen planer om å være avhengig av Vebjørn, la Anne til. Jeg vil jobbe, utvikle meg og stå på egne bein. For meg er ikke inntekt det eneste viktige; man må bruke tid på noe som også føles meningsfylt.
Tja, interessant tanke, svarte Astrid og la hodet litt på skakke. Men har du vurdert en litt mer lønnsom karriere? Med det utseendet hadde du sikkert gjort det bra innen salg eller markedsføring. Der får du mye bedre lønn.
Jeg åpnet munnen for å si noe, men Anne løftet hånden og svarte direkte:
Hva jobber egentlig du med? spurte hun og møtte blikket til Astrid.
Spørsmålet kom uventet, men det var tydelig og bestemt.
Astrid ble tydelig tatt på sengen, men strammet seg opp etter et kort øyeblikk.
Jeg arbeider ikke, sa hun sakte. Mannen min forsørger oss. Jeg tar meg av hjemmet, hjelper ham med å holde orden, og det er også en fulltidsjobb, selv om det ikke gir lønn.
Jeg forstår, svarte Anne og kjente motet vokse inne i seg. Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg må velge bort det som gir meg glede, bare for lønnas skyld jeg ber jo ikke Vebjørn forsørge meg.
Igjen ble det stille i rommet. Astrid så lenge på Anne vurderte henne.
Min mann ville gjerne ha det slik. Han kunne forsørge oss alle. Men Vebjørn …
Jeg satt urolig i sofaen. Det var vanskelig å holde ut denne tynne, antydende stillheten. Jeg kastet blikket mot moren min ansiktet var som hugget i stein. Så mot Anne, som satt oppreist med løftet hode, selv om det begynte å lure en usikkerhet i øynene hennes.
Anne, du forstår vel…, begynte jeg, lavmælt, usikker. Mamma vil jo bare at vi skal ha det bra. At vi skal ha en trygg fremtid. At vi ikke skal møte problemer vi kunne unngått.
Anne så overrasket på meg; hun hadde forventet støtte, ikke vaklende ord. En klump vokste i brystet mitt. Hun så på meg med undring i blikket var dette virkelig øyeblikket jeg skulle gå over på mors side?
Mener du det? spurte hun lavt. Synes du jeg burde velge en bedre betalt jobb foran det jeg liker?
Nei Jo, eller, jeg vet ikke, sa jeg og fiklet med kopp og skje. Men mamma har jo et poeng. Fremtiden vår betyr noe. Vi må ha økonomisk stabilitet …
Astrid smilte knapt merkbart, fornøyd med svaret mitt, og la armene i kors.
Si meg, Anne, mener du virkelig at Vebjørn skal gi opp egne drømmer? Han har alltid villet bli journalist, reise rundt, skrive artikler det er ikke bare jobb for ham, det er lidenskap. Skal han glemme alt dette for å forsørge familien?
Anne åpnet munnen, men jeg kom henne i forkjøpet:
Mamma, jeg…
Nei, svar ærlig, Vebjørn! avbrøt moren min skarpt, fastlåst i blikket mot meg. Er du villig til å kaste alt for Anne? Ingen flere reportasjereiser. Ingen skriveprosjekter. Er du det?
Jeg frøs. Jeg så på Anne såret i ansiktet hennes. Jeg visste ikke hva jeg skulle si; i meg kjempet to personer, én som ville holde fast på Anne og tro på at vi kunne få det til, én som fryktet at mor hadde rett at jeg måtte legge drømmene til side.
Jeg … vil ikke gi slipp på drømmen. Men jeg vil heller ikke miste Anne. Jeg tror vi kan finne en balanse, at jeg fortsatt kan skrive, selv om det kanskje ikke blir som før. Og at Anne vil støtte meg slik jeg vil støtte henne.
Astrid pustet tungt ut, men svarte ikke. Hun lente seg bakover, som for å vise at hun for sin del var ferdig.
Morsom prioritering, sa Anne plutselig, med en liten latter. Så Vebjørn får følge drømmen sin, men jeg skal bare jobbe for lønna? Du mener ikke det er litt urimelig?
Jeg stirret ned i tekoppen. Fingrene mine ristet lett, og det klirret i koppene. Jeg lette etter ord, men fant ingen som passet for oss alle tre.
Kanskje vi må prøve å kombinere, mumlet jeg til slutt, mens jeg stirret tomt ned.
Kombinere? Astrid lo kort ikke glad, bare sikker på sitt. Du vet godt det ikke fungerer sånn. Enten går du inn for karrieren, ellers …
Hun lot setningen henge, store ord skjult i stillheten som vanlig. Jeg kjente hvordan jeg krympet meg litt hun kunne alltid få meg til å føle meg som en usikker gutt.
Vel, det får holde for i dag, sa Astrid, reiste seg kontrollert og så ut av vinduet. Det begynner å bli mørkt, og det har vært uro i nabolaget i det siste. Du burde dra hjem, Anne. Vebjørn vi må prate, nå.
Det var ikke et tilbud. Bare fakta. Jeg prøvde meg forsiktig.
Skal jeg følge Anne til bussholdeplassen i hvert fall…?
Nei, det gjør du ikke! skar moren over. Jeg blir nervøs da. Bli her.
Jeg sank sammen. Alle forsøk på protest føltes nytteløse. Når mamma først mente noe, flyttet det seg ikke.
Unnskyld, Anne mamma blir bare bekymret. Jeg lar deg dra alene. Bestill taxi?
Anne nikket, sa ikke stort. Hun plasserte koppen pent tilbake på bordet, tok veska og reiste seg.
Greit, sa hun rolig, selv om sinne og tristhet lyste i ansiktet. Da går jeg.
Hun rettet på jakken kanskje for å samle seg innvendig. Ingen forsøk på å smile. Det eneste hun ønsket var å komme seg ut, vekk fra den stramme, kontrollerte atmosfæren.
Takk for teen, sa hun, formen høflig, men stemmen var blitt kjølig. Det var ikke lenger et forsøk på å bli likt, bare en formalitet.
Ha det, svarte Astrid, fortsatt uten å se henne i øynene. Det var som om Anne allerede ikke fantes mer.
Anne gikk rolig mot døren. I døråpningen snudde hun seg uvilkårlig jeg satt der fremdeles, med bøyd hode, skuldrene sammensunket. Jeg klarte ikke møte blikket hennes. Hun sa ingenting. Det tause farvel.
Ute pustet hun inn den klare kvelden. Den hjalp mot noe av uroen, men ikke alt. Sinne, skuffelse, sorg en eneste knute i brystet. Nå var det tydeligere enn noensinne: Jeg ville alltid sette mor foran henne, selv nå.
Anne gikk sakte først, så fortere. Hun forsøkte å løpe fra tankene men de Jaget henne. Om igjen: Han forsvarte meg ikke engang. Han sa aldri ifra at han respekterte mine valg. Det viktigste var å gjøre henne til lags. Hun så ikke hvor raskt hun gikk, hendene knyttet i jakkelommene. Hun ville rope, men svelget gråten i stedet.
Hun kom hjem nesten i mørket; gatene lå øde, gatelyktene speilte seg i det våte fortauet. Hun gikk inn, sparket av seg skoene, lot seg synke ned på puffen i gangen. Stille. Her kunne hun endelig slippe masken og puste ut.
Hun satt en stund, stirret i veggen, før tankene roet seg. Det var ikke verdens ende. Bare slutten på en historie som kanskje aldri skulle begynt. Anne trakk pusten og slapp den sakte ut en ny dag ventet, med nye muligheter. Dette skulle hun kunne klare alene.
**************
Dagen etter svarte Anne ikke på meldingene mine. Jeg ringte flere ganger, men hun la ikke på hun bare trykket meg bort. Hun trengte tid for seg selv å finne ut av hva hun virkelig ville. Tankene hennes gikk i ring: Om vi fortsatte, ville hun alltid konkurrere med min mor om plassen. Og jeg jeg ville aldri klare å velge bort noen av dem. Hun så for seg fremtiden hvor alt først ble godkjent av Astrid. Det virket håpløst.
Flere dager gikk slik. Anne gikk på forelesninger, møtte medstudenter, leverte oppgaver men alt gikk på autopilot. Jeg spant også i mine tanker, men klarte ikke å ta mot til meg.
Et par dager senere, på vei hjem fra skolen, fikk hun øye på meg ved inngangsdøren til blokka si. Jeg hadde hendene dypt i lommene og så henne an da hun kom.
Anne.
Hun snudde seg. Jeg kom nærmere, skuldrene trukket opp mot ørene.
Vi må prate, begynte jeg, uten å se henne i øynene. Mamma mener du passer ikke for meg.
Anne hevet et øyenbryn. Hun samlet seg utenpå, men det murret innvendig.
Hva synes du da? spurte hun, rolig.
Jeg nølte, så ned og vippet på hælene.
Altså hun er jo mamma, svarte jeg, nesten unnskyldende. Hun er bare bekymret for at jeg skal ende opp med feil person. Og jeg vil ikke såre henne.
Det var ikke en forklaring. Kun et forsvar. Anne sa ingenting, ventet bare.
Så du er enig med henne? stilte hun, selv om hun visste svaret.
Jeg sier ikke det, svarte jeg kjapt og så smått opp. Men hun er familie. Jeg kan ikke bare droppe henne.
Jeg håpet Anne ville si noe som gjorde alt lettere. Men hun bare sto der.
Vil du være sammen med meg? spurte hun rett ut.
Jeg fikk ikke fram et ord. Jeg ville, men jeg våget ikke å si det.
Anne nikket, nesten usynlig, som om hun ga seg selv tillatelse til å forlate dette. Uten å si mer, snudde hun og gikk inn.
Jeg ble stående igjen ute på fortauet. Jeg ville rope henne tilbake, men det kom ingen lyd over leppene mine. Bare tomhet.
Samme kveld gikk hun seg en kort tur. Gatelysene ga svakt lys over høstløvet, det luktet nylig regn. Hun gikk uten å tenke, lot bena bare bevege seg.
Da lo hun plutselig høyt en fri latter som brøt igjennom alt det vonde. Hun stoppet, så på lyset i vinduene rundt seg, og innså: Hva som enn venter, er hun klar. Hun trenger ikke leve opp til andres forventninger. Hun er fri. Og det er det viktigste.




