Kjære dagbok,
Nylig fikk vi en ny dørvakt i bygningen vår på St. Hansgata i Oslo. Hun gjør en grundig jobb: feier oppgangen, vasker trappen og holder fellesarealet skinnende rent, alt etter fast skjema. Jeg har egentlig ingen innvendinger, bortsett fra én liten historie som har festet seg i minnet.
Før henne jobbet en dame, Åshild Kristiansen, som hadde gjort noe som minnet om en ni-etasjers lobby i et stort blokk. Ved hovedinngangen la hun alltid ut et teppe, til tross for at trappen var slitt og betongen sprukket. Teppet så alltid litt komisk og malplassert ut, men den var en slags buffer som beskyttet beboerne mot skraper og knuste hæler. Hvorfor teppet alltid ble frastjålet vet jeg ikke; Åshild fant alltid et nytt og la det forsiktig over den utsatte betongen og den stikkende armeringen, slik at vi unngikk små uhell.
Mellomvinduerne på alle ni etasjer var fylt med blomsterpotter, keramikkfigurer og merkelige skilpadde-krukker. På disse vinduskarmene var det aldri et støvkorn. En dag kom fire unge menn inn i leiligheten på sjette etasje. De hadde en livsstil preget av sigaretter, øl og sannsynligvis noe sterkere. Pottene ble til askebeger, flasketalletet et kaleidoskop av billige flasker, og de keramiske figurene ble knust og knust til støv av deres støvler. Vi beboere holdt oss unna dem, redd for deres uforutsigbare oppførsel. Likevel klarte Åshild å bli venn med gutta, ikke bare bevare pottene, men også på en merkelig måte overtale dem til å flytte sin fest til et annet sted. De høylytte sammenkomstene i oppgangen tok slutt, og mellom blomsterpottene stod nå en pen askeboks som Åshild regelmessig tørket av.
Det mest imponerende ved Åshild var ikke bare hennes sjeldne arbeidsinnsats. Hun tok på seg vaktskiftet tidlig om morgenen, feide trappen mens hun nynnet lavt for seg selv, og vasket heisen og rekkverkene med en alkoholbasert blanding. Dette var lenge før overflatebehandling ble et obligatorisk tiltak mot virus. Hun var også utrolig vennlig mot beboerne. Da hun hver dag fjernet sigarettstumper og knopper fra gresset og buskene bak bygningens vegg (noe jeg ikke engang er sikker på er en del av dørvaktsplikten), snakket hun høflig med de som røyka på balkongene uten å kritisere deres dårlige vane. Hun bare småpratet om hverdagslige ting mens hun rolig ryddet opp etter dem. Etter en stund opphørte de småsigarettstumpene å legge seg som et teppe i bakgården. Da brøt Åshild opp den gamle blomsterbedet, og under vinduskarmene vokste tulipaner, gullknopper og storslåtte krysantemumer.
Det mest minneverdige var hvordan Åshild så ut når hun ikke bar sin oransje arbeidsuniform. Med perfekt sminke, velstelt frisyre, høye hæler uansett vær og klær i pastelltoner, fremstod hun som en dronning på vei inn i en britisk kongelig hage bare uten den lille hatten. Hver gang hun dro på jobb, møtte hun sin mann, Lars, som ventet i bilen. Han ga henne en liten blomst og kysset henne på pannen før han kjørte henne til bygget.
På slutten av august hørte jeg fra de erfarne bestemorene på benken utenfor at «Åshild i morgen har sin siste arbeidsdag, så går hun på pensjon! Hva skal vi gjøre med oppgangen nå?» Dagen etter kjøpte jeg en liten bukett med røde roser til Åshild. Jeg ville gi henne noe hyggelig. Til min overraskelse stod folk fra bygningen samlet ved hennes lagerrom, hvor feiene, koste og mopper ble oppbevart. Noen hadde med blomster, andre hadde med champagne og cognac, og bestemorene ropte og ga hun kaker og glass med sylteagurk. Så ble den nypensjonerte avvervet av gutta fra sjette etasje de samme som hadde knust pottene hans. De viste henne hvordan hun skulle ta stilige selfies, og demonstrerte ivrig på telefonen. Jeg tror de meldte henne på Instagram og TikTok.
Lars, som egentlig skulle ha organisert denne uformelle pensjonsfesten, så forvirret ut og pakket blomster, cognac og bestemorenes hjemmelagde godbiter inn i bagasjerommet på bilen. Åshild selv, kledd i en klassisk kjole i mandelfarge med en perlekjede og litt sterkere sminke enn vanlig, så på oss med et svakt smil, prøvde å holde tårene tilbake. Kanskje innså hun at ingen av hennes kollegaer fikk en så stor avskjed når de gikk av med pensjon. Aldri før. Eller kanskje hun forsto at hennes stille, beskjedne og lite glamorøse innsats hadde gjort oss, beboerne i en vanlig ni-etasjers blokk, litt bedre og snillere.
Jeg vil alltid huske Åshilds stille heltedåder i hverdagen, og hvordan hun med en liten pose teppe og et smil kunne endre oppgangen vår.
En takknemlig leietaker.




