– Vasily Ivanovich, du har forsovet deg igjen! – stemmen til bussjåføren høres vennlig ut, men med et snev av mild irettesettelse. – Dette er tredje gang denne uka du løper etter bussen som en gal. Pensionisten i den skrukkete jakka puster tungt mens han støtter seg til rekkverket. Det grå håret står til alle kanter, brillene har glidd ned på nesetippen. – Unnskyld, André… – svarer den gamle etter å ha fått igjen pusten og drar opp noen krøllete sedler fra lomma. – Klokka mi går visst etter. Eller kanskje det bare er meg som ikke henger med lenger… André Viktorovitsj er bussjåfør med lang erfaring, rundt førtifem år gammel, solbrun etter å ha kjørt rutebuss i årevis. Han har fraktet folk i snart tjue år og kjenner mange passasjerer igjen på ansiktet. Men denne gamle mannen husker han spesielt godt – alltid høflig, stille, og reiser til samme tid hver eneste dag. – Nåja, hiv deg med. Hvor skal du i dag? – Til kirkegården, som vanlig. Bussen kjører av gårde. Vasily Ivanovich setter seg på sin faste plass – tredje rad fra sjåføren, ved vinduet. I hendene har han en slitt plastpose med noe utstyr. Det er få passasjerer – hverdag, tidlig morgen. Noen studenter prater i vei om sitt, en mann i dress er oppslukt av mobilen sin. Helt vanlig bilde. – Si meg, Vasily Ivanovich – André ser på den gamle i bakspeilet – du reiser dit hver dag? Er det ikke tungt? – Hvor skal jeg ellers gjøre av meg, – svarer pensjonisten stille og ser ut av vinduet. – Kona ligger der… har vært der halvannet år alt. Jeg lovte jo å komme hver dag. Noget griper André i hjertet. Selv er han gift, elsker kona si. Kan ikke forestille seg… – Er det langt hjemmefra? – Nei, med buss tar det en halvtime. Til fots hadde det tatt meg en time – beina holder ikke lenger. Pensjonen rekker sått og visst til bussen. Uker går. Vasily Ivanovich blir en selvskreven del av morgenturen. André blir vant til ham, ser nesten frem til å møte ham. Hender det at gamlingen er for sen, venter André noen ekstra minutter med vilje. – Ikke vent på meg, – sier Vasily Ivanovich en dag, idet han skjønner at sjåføren har holdt igjen ruten. – Rutetiden er rutetid. – Neida, pytt pytt, – André vifter det bort. – Et par minutter betyr ingenting. En morgen er ikke Vasily Ivanovich der. André venter – kanskje han bare er forsinket. Men den eldre mannen dukker ikke opp. Dagen etter – heller ikke. Og enda en dag. – Hør, den gamle som alltid skulle til kirkegården, har du sett ham i det siste? – spør André konduktøren, Tamara Petrovna. – Er han blitt syk, tro? – Hvem vet vel det – kvinnen trekker på skuldrene. – Kanskje familien har kommet på besøk, eller noe annet har skjedd… Men André har ham i tankene. Han har blitt vant til den stille passasjeren, det høflige «takk» idet han stiger av, det triste smilet. En uke går uten tegn til Vasily Ivanovich. Til slutt bestemmer André seg – i lunsjpausen tar han bussen til siste stopp, der kirkegården ligger. – Unnskyld meg, sier han til den kvinnelige vakten ved porten, – det pleide å komme en eldre mann hit hver dag, Vasily Ivanovich… Grått hår, briller, bar alltid på en pose. Har du sett ham nylig? – Å ja, han! – kvinnen lyser opp. – Kjenner godt til ham. Kom hver bidige dag, til sin kone. – Men nå, har han ikke vært her? – Han har ikke vist seg på over en uke. – Kanskje han ble syk? – Hvem vet vel… En gang sa han meg adressen sin – han bor ikke langt herfra. Hageveien, nummer sånn og sånn. Hva slags forhold er det mellom dere, forresten? – Jeg er bussjåføren hans. Kjørte ham hver dag. Hageveien 15. En gammel femetasjes blokk, avskallet maling på inngangsdøren. André går opp til andre etasje og ringer på en tilfeldig dør. En alvorlig mann rundt femti åpner. – Hvem vil du ha? – Jeg leter etter Vasily Ivanovich. Jeg er bussjåføren hans, han reiste alltid med meg… – Åja, det er bestefar fra tolvte, – fjeset mykner. – Han ligger på sykehuset. Tok han inn for en uke siden – slag. Hjertet dropper et slag hos André. – Hvilket sykehus? – Bysjukehuset nede ved Elise Ottesen-Jensens gate. Hørte det var kritisk først, men de sier det går fremover nå. På kvelden etter vakten drar André til sykehuset. Finner riktig avdeling, spør en sykepleier. – Vasily Ivanovich? Jo, vi har ham her. Hva slags bekjent er du? – Uhm… en venn, – vet ikke hva mer å si. – Rom seks. Men han er fortsatt svak, så skån ham. Vasily Ivanovich ligger ved vinduet, blek, men våken. Først kjenner han ikke igjen André, men så lyser øynene opp. – André? Er det deg? Hvordan… hvordan fant du meg? – Jeg lette, – smiler André beskjedent og setter fra seg en pose frukt på nattbordet. – Du kom ikke lenger på bussen, jeg ble bekymret. – Ble du… bekymret for meg? – det glinser fukt i den gamles øyne. – Men jeg er jo bare en fremmed… – Hva mener du? Du er min faste passasjer. Jeg er blitt vant til deg. Venter på deg hver morgen. Vasily Ivanovich er stille, ser i taket. – Jeg har ikke vært på kirkegården på ti dager nå, – sier han lavt. – For første gang på halvannet år. Jeg har brutt løftet mitt… – Nei, nei, Vasily Ivanovich. Kona di forstår. Sykdom er alvor. – Jeg vet ikke… – den gamle rister på hodet. – Hver dag gikk jeg dit. Fortalte henne om været, om dagen min… Nå bare ligger jeg her, og hun er alene der ute… André ser hvor hardt mannen har det, og beslutningen kommer av seg selv. – Vil du at jeg skal gå? Til din kone? Jeg kan fortelle henne at du er på sykehus, at du snart blir frisk… Vasily Ivanovich vender seg mot ham, blikket fullt av skepsis og håp. – Ville du gjort det? For en du ikke kjenner? – Er da du fremmed? – vifter André med hånden. – I halvannet år har vi sett hverandre hver morgen. Du er nærmere enn mange slektninger. Neste dag, på fridagen, drar André til kirkegården. Han finner graven – på steinen et bilde av en ung kvinne med snille øyne. «Anna Pettersen. 1952–2024». Først føles det rart, men så strømmer ordene ut: – Hei, Anna Pettersen. Jeg er André, bussjåføren. Mannen din tok bussen min hver dag… for å besøke deg. Nå ligger han på sykehuset, men han blir bedre. Han ba meg hilse og si at han elsker deg, og at han snart kommer selv… Han forteller litt mer – om hvor god person Vasily Ivanovich er, hvor mye han savner henne, hvor trofast han har vært. Det føles dumt, men noe inni ham sier at det er riktig. På sykehuset finner han Vasily Ivanovich over en tekopp. Den gamle har farge i kinnene igjen. – Jeg var der, – sier André kort. – Ba hilse fra deg, alt som du ønsket. – Og… hvordan var det? – stemmen skjelver. – Fint. Noen har lagt friske blomster, sikkert naboene. Det er rent og pent. Hun venter på at du skal komme tilbake. Vasily Ivanovich lukker øynene, tårer triller ned over kinnet hans. – Takk skal du ha, gutten min. Tusen takk… To uker senere blir Vasily Ivanovich skrevet ut. André møter ham ved sykehuset og kjører ham hjem. – Ser jeg deg i morgen? – spør han idet den gamle stiger av bussen. – Selvfølgelig, – nikker Vasily Ivanovich. – Klokken åtte som alltid. Og joda – neste morgen er han tilbake på sin faste plass. Men nå har det endret seg noe mellom ham og André. Ikke bare sjåfør og passasjer – det er noe mer. – Vet du hva, Vasily Ivanovich, – sier André en dag – la meg kjøre deg i helgene. Ikke som jobb, bare sånn. Jeg har egen bil, det koster meg så lite. – Nei, det trenger du da ikke… – Jo, jeg har blitt vant til det. Og dessuten sier kona mi: ”Er det en sånn fin fyr, skal vi hjelpe til.” Slik ble det. Ukedagene på bussen, i helgene kjører André ham i privatbilen til kirkegården. Noen ganger blir kona med – de blir kjent, blir venner. – Forstår du, – sier André til kona en kveld – jeg trodde først jobben min bare var rutine. Tider, rute, passasjerer… Men det viser seg at bak hver eneste en på bussen, finnes det et liv, en historie. – Det har du rett i, – nikker kona. – Bra du ikke bare gikk forbi. Og Vasily Ivanovich sier til dem en gang: – Vet dere, da Anna mi døde, trodde jeg at alt var slutt. Hva skulle jeg leve for? Men jammen… det er folk der ute som bryr seg. Og det betyr mye. *** Hva mener dere – har dere selv noen gang sett vanlige folk gjøre store ting?

Torsdag, 6. juni

Einar, du har forsovet deg igjen! sjåførens stemme er vennlig, men med et lite snev av mild irettesettelse. Det er tredje gang denne uka du kommer løpende etter bussen som en gal.

Pensjonisten i den velbrukte jakka puster tungt, lenende mot rekkverket. Det grå håret stritter til alle kanter, brillene har sklidd ned på nesetippen.

Unnskyld, Olav… sier jeg, mens jeg trekker opp krøllete sedler fra lomma. Klokka går sikkert etter… Eller så er det bare jeg som har blitt treg…

Olav Johansen rutinerte sjåføren, rundt førtifem, brun i huden etter alle årene bak bussruta. Han har kjørt oss i tjue år nå, og kjenner de fleste passasjerene igjen. Men meg har han lagt spesielt merke til alltid høflig, stille, reiser samme tid hver dag.

Ikke tenk på det. Hopp inn. Hvor skal du i dag?

Mot kirkegården, som vanlig.

Bussen humper videre. Jeg finner plassen min tredje rad fra sjåføren, ved vinduet. I hendene har jeg en sliten plastpose med redskap og litt blomster.

Det er få passasjerer vanlig hverdag, tidlig morgen. Noen studiner prater ivrig lenger bak, en dresskledd mann glaner ned på mobilen sin. Akkurat som det pleier.

Du, Einar, Olav kikker på meg i speilet kjører du virkelig dit hver dag? Er det ikke tungt?

Hvor ellers skal jeg? mumler jeg, ser ut av vinduet. Kone mi… har ligget der snart to år. Jeg lovte å komme hver dag.

Det svir i brystet til Olav, kan jeg se. Han har selv kone, elsker henne. Kan nesten ikke forestille seg…

Er det langt å dra hjemmefra?

Nei, tar en halvtime med buss. Gå, det kan jeg ikke lenger beina er vonde. Pensjonen holder akkurat til billetten.

Uka går, jeg er fast inventar på morgenbussen. Olav blir vant til å se meg, begynner nesten å forvente det. Hender jeg er sen; da venter han ofte et par minutter ekstra.

Du behøver ikke vente på meg, sier jeg en dag, da jeg skjønner han står og venter. Ruten er ruten.

Sludder! Noen minutter gjør da ingen ting, svarer han med et smil.

Så, en morgen, er jeg ikke der. Olav venter litt, men jeg kommer ikke. Neste dag fortsatt ingen Einar. Heller ikke dagen etter.

Du, har du sett noe til han gamle som pleide dra til kirkegården? spør Olav konduktøren, Ingrid. Ble kanskje syk?

Det skulle jeg ikke vite noe om, trekker hun på skuldrene. Kanskje slekta har vært innom, kanskje fått besøk…

Men jeg vet han lurer. Han har blitt vant til mitt stille “takk for turen”, til mitt triste lille smil.

En uke går. Ingen Einar. Olav bestemmer seg i lunsjpausen kjører han til endestasjonen, til hvilestedet mitt.

Unnskyld, sier han til kvinnen ved porten, Det pleide å komme en eldre mann hver dag, Einar… Grått hår, briller, alltid med en pose. Har du sett han?

Ja, han! Selvsagt vet jeg hvem han er. Kom daglig, til kona si.

Så han har ikke vært her?

Ikke på en uke.

Blei han syk?

Hvem vet, svarer hun. Han nevnte adressen sin en gang… Bor like i nærheten her. Hageveien 9. Og du er?

Bussjåføren hans. Kjørte ham hver morgen.

Hageveien 9. Et eldre bygg, malingen flasser på inngangsdøra. Olav går opp i andre etasje, banker på første dør han ser.

En middelaldrende mann åpner, ser spørrende på ham.

Hvem vil du ha tak i?

Jeg leiter etter Einar. Jeg er bussjåføren hans.

Ah, han gamle fra leilighet fire! Han ligger på sykehuset nå, ble hentet for en uke siden med slag.

Olav kjenner det stikker.

Vet du hvilket sykehus?

Ja, Oslo universitetssykehus. Var ille til å begynne med, men visstnok bedre nå.

Etter vakta setter Olav seg i bilen til Ullevål. Finner avdelingen, spør etter meg.

Einar? Jo, han ligger inne hos oss. Og du er…?

En venn… han nøler, vet ikke helt hvordan forklare.

Rom 6. Men ikke slit ham ut, han er fortsatt svak.

Jeg ligger ytterst ved vinduet, blek men klar, leser. Ser Olav skjønner ikke først, men så sperrer jeg opp øynene.

Olav? Er det deg? Hvordan…

Jeg ble bekymret, gliser han, setter en pose med appelsiner på nattbordet. Da du ikke dukket opp, måtte jeg sjekke.

At du tenker på meg…? jeg famler litt, kjenner tårene presser seg på. Jeg er jo bare en gammel kar…

Hva da, bare? Du er min faste passasjer. Jeg har blitt vant til deg ser etter deg hver morgen.

Jeg blir stille, ser opp i taket.

Har ikke vært hos kona mi på ti dager, hvisker jeg. Første gang siden hun døde. Jeg har brutt løftet mitt…

Slapp av, Einar. Hun vet du er syk, hun forstår.

Vet ikke… pleide alltid å fortelle henne hvordan jeg hadde det, om været. Nå ligger jeg bare her, og hun er helt alene…

Jeg ser hvordan jeg strever, og da bestemmer Olav seg.

Vil du at jeg skal gå for deg? Til graven hennes? Sende beskjed fra deg at du er syk, men blir bedre snart…

Jeg ser ham: håp blander seg med skepsis i blikket mitt.

Ville du gjort det? For fremmede?

Du er da ikke fremmed, fnyser Olav. Vi har sett hverandre daglig i halvannet år. Du er nærmere enn mange slektninger.

Neste dag, en søndag, drar Olav til kirkegården. Han finner grava på steinen et bilde av en vennlig kvinne. «Maja Einarsson 19532024».

Først nølende, men ordene kommer lettere enn han hadde trodd:

God dag, Maja. Jeg er Olav, bussjåføren. Mannen din, Einar, tok bussen til deg hver dag. Nå ligger han på sykehus, men blir bedre. Han ville jeg skulle hilse og si at han elsker deg og snart kommer…

Han småprater, forteller hvilken flott person Einar er, hvordan han savner henne, hvor trofast han er. Han føler seg litt dum, men samtidig føles det riktig.

På sykehuset finner han meg med tekoppen. Jeg ser bedre ut, fargen har kommet tilbake.

Jeg var der, sier Olav stille. Sa alt du ville.

Og… hvordan var det? stemmen min skjelver.

Det var fint der. Noen har satt friske blomster, kanskje naboer. Rent og ordentlig. Hun venter på deg.

Jeg lukker øynene, og tårene triller.

Takk, gutten min. Takk…

To uker senere blir jeg skrevet ut. Olav møter meg utenfor sykehuset og kjører meg hjem.

Sees vi i morgen? spør han når jeg går av bussen.

Ja, selvfølgelig, nikker jeg. Klokka åtte, som alltid.

Og virkelig neste dag sitter jeg på min plass igjen. Men nå er noe endret mellom Olav og meg. Ikke bare sjåfør og passasjer noe mer.

Vet du hva, Einar, sier Olav en dag, jeg kan like godt kjøre deg på søndager også. Ikke i bussen, men med min egen bil. Det koster meg ingenting.

Nei da, det trenger du ikke…

Jo. Jeg har blitt vant til deg. Kona mi sier: «Når folk er så snille, må man hjelpe dem.»

Og slik blir det. Til hverdags med rutebussen, i helgene kjører Olav meg selv til kirkegården. Av og til er kona hans med vi har blitt venner, vi tre.

Skjønner du, sier Olav en kveld til kona, jeg trodde først jobben var bare rutine; kjøre, følge planen. Men egentlig hver passasjer er et eget liv, en hel historie.

Nettopp, nikker hun. Godt du tar deg tid.

En dag sier jeg til dem:

Da Maja døde, tenkte jeg: Nå er livet mitt ferdig. Hva er vitsen med meg nå? Men så… så viser det seg at jeg fortsatt betyr noe. Og det betyr faktisk alt.

***

Noen ganger undrer jeg hvor mange små hverdagsmirakler skjer, bare fordi vanlige folk bryr seg?

Rate article
Intigue Life
– Vasily Ivanovich, du har forsovet deg igjen! – stemmen til bussjåføren høres vennlig ut, men med et snev av mild irettesettelse. – Dette er tredje gang denne uka du løper etter bussen som en gal. Pensionisten i den skrukkete jakka puster tungt mens han støtter seg til rekkverket. Det grå håret står til alle kanter, brillene har glidd ned på nesetippen. – Unnskyld, André… – svarer den gamle etter å ha fått igjen pusten og drar opp noen krøllete sedler fra lomma. – Klokka mi går visst etter. Eller kanskje det bare er meg som ikke henger med lenger… André Viktorovitsj er bussjåfør med lang erfaring, rundt førtifem år gammel, solbrun etter å ha kjørt rutebuss i årevis. Han har fraktet folk i snart tjue år og kjenner mange passasjerer igjen på ansiktet. Men denne gamle mannen husker han spesielt godt – alltid høflig, stille, og reiser til samme tid hver eneste dag. – Nåja, hiv deg med. Hvor skal du i dag? – Til kirkegården, som vanlig. Bussen kjører av gårde. Vasily Ivanovich setter seg på sin faste plass – tredje rad fra sjåføren, ved vinduet. I hendene har han en slitt plastpose med noe utstyr. Det er få passasjerer – hverdag, tidlig morgen. Noen studenter prater i vei om sitt, en mann i dress er oppslukt av mobilen sin. Helt vanlig bilde. – Si meg, Vasily Ivanovich – André ser på den gamle i bakspeilet – du reiser dit hver dag? Er det ikke tungt? – Hvor skal jeg ellers gjøre av meg, – svarer pensjonisten stille og ser ut av vinduet. – Kona ligger der… har vært der halvannet år alt. Jeg lovte jo å komme hver dag. Noget griper André i hjertet. Selv er han gift, elsker kona si. Kan ikke forestille seg… – Er det langt hjemmefra? – Nei, med buss tar det en halvtime. Til fots hadde det tatt meg en time – beina holder ikke lenger. Pensjonen rekker sått og visst til bussen. Uker går. Vasily Ivanovich blir en selvskreven del av morgenturen. André blir vant til ham, ser nesten frem til å møte ham. Hender det at gamlingen er for sen, venter André noen ekstra minutter med vilje. – Ikke vent på meg, – sier Vasily Ivanovich en dag, idet han skjønner at sjåføren har holdt igjen ruten. – Rutetiden er rutetid. – Neida, pytt pytt, – André vifter det bort. – Et par minutter betyr ingenting. En morgen er ikke Vasily Ivanovich der. André venter – kanskje han bare er forsinket. Men den eldre mannen dukker ikke opp. Dagen etter – heller ikke. Og enda en dag. – Hør, den gamle som alltid skulle til kirkegården, har du sett ham i det siste? – spør André konduktøren, Tamara Petrovna. – Er han blitt syk, tro? – Hvem vet vel det – kvinnen trekker på skuldrene. – Kanskje familien har kommet på besøk, eller noe annet har skjedd… Men André har ham i tankene. Han har blitt vant til den stille passasjeren, det høflige «takk» idet han stiger av, det triste smilet. En uke går uten tegn til Vasily Ivanovich. Til slutt bestemmer André seg – i lunsjpausen tar han bussen til siste stopp, der kirkegården ligger. – Unnskyld meg, sier han til den kvinnelige vakten ved porten, – det pleide å komme en eldre mann hit hver dag, Vasily Ivanovich… Grått hår, briller, bar alltid på en pose. Har du sett ham nylig? – Å ja, han! – kvinnen lyser opp. – Kjenner godt til ham. Kom hver bidige dag, til sin kone. – Men nå, har han ikke vært her? – Han har ikke vist seg på over en uke. – Kanskje han ble syk? – Hvem vet vel… En gang sa han meg adressen sin – han bor ikke langt herfra. Hageveien, nummer sånn og sånn. Hva slags forhold er det mellom dere, forresten? – Jeg er bussjåføren hans. Kjørte ham hver dag. Hageveien 15. En gammel femetasjes blokk, avskallet maling på inngangsdøren. André går opp til andre etasje og ringer på en tilfeldig dør. En alvorlig mann rundt femti åpner. – Hvem vil du ha? – Jeg leter etter Vasily Ivanovich. Jeg er bussjåføren hans, han reiste alltid med meg… – Åja, det er bestefar fra tolvte, – fjeset mykner. – Han ligger på sykehuset. Tok han inn for en uke siden – slag. Hjertet dropper et slag hos André. – Hvilket sykehus? – Bysjukehuset nede ved Elise Ottesen-Jensens gate. Hørte det var kritisk først, men de sier det går fremover nå. På kvelden etter vakten drar André til sykehuset. Finner riktig avdeling, spør en sykepleier. – Vasily Ivanovich? Jo, vi har ham her. Hva slags bekjent er du? – Uhm… en venn, – vet ikke hva mer å si. – Rom seks. Men han er fortsatt svak, så skån ham. Vasily Ivanovich ligger ved vinduet, blek, men våken. Først kjenner han ikke igjen André, men så lyser øynene opp. – André? Er det deg? Hvordan… hvordan fant du meg? – Jeg lette, – smiler André beskjedent og setter fra seg en pose frukt på nattbordet. – Du kom ikke lenger på bussen, jeg ble bekymret. – Ble du… bekymret for meg? – det glinser fukt i den gamles øyne. – Men jeg er jo bare en fremmed… – Hva mener du? Du er min faste passasjer. Jeg er blitt vant til deg. Venter på deg hver morgen. Vasily Ivanovich er stille, ser i taket. – Jeg har ikke vært på kirkegården på ti dager nå, – sier han lavt. – For første gang på halvannet år. Jeg har brutt løftet mitt… – Nei, nei, Vasily Ivanovich. Kona di forstår. Sykdom er alvor. – Jeg vet ikke… – den gamle rister på hodet. – Hver dag gikk jeg dit. Fortalte henne om været, om dagen min… Nå bare ligger jeg her, og hun er alene der ute… André ser hvor hardt mannen har det, og beslutningen kommer av seg selv. – Vil du at jeg skal gå? Til din kone? Jeg kan fortelle henne at du er på sykehus, at du snart blir frisk… Vasily Ivanovich vender seg mot ham, blikket fullt av skepsis og håp. – Ville du gjort det? For en du ikke kjenner? – Er da du fremmed? – vifter André med hånden. – I halvannet år har vi sett hverandre hver morgen. Du er nærmere enn mange slektninger. Neste dag, på fridagen, drar André til kirkegården. Han finner graven – på steinen et bilde av en ung kvinne med snille øyne. «Anna Pettersen. 1952–2024». Først føles det rart, men så strømmer ordene ut: – Hei, Anna Pettersen. Jeg er André, bussjåføren. Mannen din tok bussen min hver dag… for å besøke deg. Nå ligger han på sykehuset, men han blir bedre. Han ba meg hilse og si at han elsker deg, og at han snart kommer selv… Han forteller litt mer – om hvor god person Vasily Ivanovich er, hvor mye han savner henne, hvor trofast han har vært. Det føles dumt, men noe inni ham sier at det er riktig. På sykehuset finner han Vasily Ivanovich over en tekopp. Den gamle har farge i kinnene igjen. – Jeg var der, – sier André kort. – Ba hilse fra deg, alt som du ønsket. – Og… hvordan var det? – stemmen skjelver. – Fint. Noen har lagt friske blomster, sikkert naboene. Det er rent og pent. Hun venter på at du skal komme tilbake. Vasily Ivanovich lukker øynene, tårer triller ned over kinnet hans. – Takk skal du ha, gutten min. Tusen takk… To uker senere blir Vasily Ivanovich skrevet ut. André møter ham ved sykehuset og kjører ham hjem. – Ser jeg deg i morgen? – spør han idet den gamle stiger av bussen. – Selvfølgelig, – nikker Vasily Ivanovich. – Klokken åtte som alltid. Og joda – neste morgen er han tilbake på sin faste plass. Men nå har det endret seg noe mellom ham og André. Ikke bare sjåfør og passasjer – det er noe mer. – Vet du hva, Vasily Ivanovich, – sier André en dag – la meg kjøre deg i helgene. Ikke som jobb, bare sånn. Jeg har egen bil, det koster meg så lite. – Nei, det trenger du da ikke… – Jo, jeg har blitt vant til det. Og dessuten sier kona mi: ”Er det en sånn fin fyr, skal vi hjelpe til.” Slik ble det. Ukedagene på bussen, i helgene kjører André ham i privatbilen til kirkegården. Noen ganger blir kona med – de blir kjent, blir venner. – Forstår du, – sier André til kona en kveld – jeg trodde først jobben min bare var rutine. Tider, rute, passasjerer… Men det viser seg at bak hver eneste en på bussen, finnes det et liv, en historie. – Det har du rett i, – nikker kona. – Bra du ikke bare gikk forbi. Og Vasily Ivanovich sier til dem en gang: – Vet dere, da Anna mi døde, trodde jeg at alt var slutt. Hva skulle jeg leve for? Men jammen… det er folk der ute som bryr seg. Og det betyr mye. *** Hva mener dere – har dere selv noen gang sett vanlige folk gjøre store ting?