Knakken fra en tørr kvist under foten min hørte jeg ikke engang. Hele verden snurret plutselig rundt meg som et fargesprakende kaleidoskop, og i neste sekund så jeg millioner av lysende stjerner, som samlet seg til et sviende brennende punkt i venstre armen min, litt over albuen.
Au… Jeg grep etter den skadde armen og ulte straks av smerte.
Eivind! Ragna kom løpende til meg og kastet seg ned på kne foran meg, gjør det vondt?
Nei, selvfølgelig er det godt! pep jeg mellom tennene mens jeg vred meg i smerte.
Ragna rakte ut hånden og tok forsiktig på skulderen min.
Ikke rør! ropte jeg plutselig hardt og så på henne med vonde øyne, det gjør vondt! La meg være!
Det var dobbelt surt. For det første hadde jeg tydeligvis brukket armen, og kom til å tilbringe den nærmeste måneden med gips og venners ertende blikk. For det andre var det min egen skyld det var jeg som skulle absolutt klatre opp i det treet for å vise Ragna hvor tøff og sprek jeg var. At jeg var sint over armen kunne jeg kanskje svelge, men dette nederlaget foran Ragna og nå skulle hun synes synd på meg også! Nei takk… Jeg reiste meg, holdt den ødelagte armen inn til kroppen og travet mot legevakten.
Ikke vær lei deg, Eivind! Ragna småsprang etter meg og prøvde å oppmuntre meg, det går bra, Eivind! Alt går bra!
Slutt å mas! Jeg stoppet og så surt på henne, hva går bra? Har jeg brukket armen, eller ser du det ikke? Skjønner du ingenting? Kan du ikke bare gå hjem og la meg være?
Så snudde jeg meg, gikk videre og lot Ragna stå igjen med store grågrønne øyne, hviskende om og om igjen:
Det skal gå bra, Eivind… Det skal gå bra…
***
Eivind Kristiansen, hvis vi ikke ser overføring av midlene innen de neste tjuefire timene, blir vi sterkt skuffet. Forresten, det er meldt underkjølt regn i morgen, så vær forsiktig bak rattet. Du vet, det kan skje ulykker, og ingen er forsikret mot slike ting. Ha en god dag.
Den mørke stemmen forsvant, og det ble stille igjen. Jeg la telefonen fra meg, klemte hodet i hendene og lente meg bakover i kontorstolen.
Hvor i alle dager skal jeg få tak i de pengene? Denne utbetalingen var planlagt først til neste måned…
Jeg pustet tungt, tok telefonen igjen og ringte til regnskapet.
Marit, kan vi få overført penger til partnerne våre i konsernet for utstyret i dag?
Men… Eivind Kristiansen…
Kan vi det eller ikke?
Ja, men da må vi utsette noen av de andre betalingene…
La det stå til! Det fikser vi senere! Overfør til konsernets konto i dag.
Ja vel, men da… det blir problemer senere med…
Jeg la på uten å høre ferdig og slo neven hardt i armlenet.
Forbanna blodsugere…
Noe mykt berørte plutselig skulderen min, og jeg skvatt så jeg nesten hoppet ut av stolen.
Ragna, har jeg ikke bedt deg om å la meg være i fred når jeg jobber?
Hun la varsomt armene rundt meg, kysset øret mitt og strøk håret mitt.
Eivind, ro deg ned, vær så snill. Det kommer til å gå bra.
Jeg er så lei av det der det går bra! Er det slik at alt ordner seg, selv om de truer med å ta livet av meg i morgen? Da blir det jo topp for deg!
Jeg for opp fra stolen, fjernet henne fra meg, og så irritert på henne.
Hva sto du og gjorde? Lagde du lapskaus? Gå og lag den ferdig da! Ikke stress meg!
Ragna sukka, snudde seg mot døra, men før hun gikk ut, hvisket hun:
Alt går bra.
***
Vet du… Nå ligger jeg her og tenker på hele livet vårt…
Gamle Eivind åpnet øynene og tittet på Anna, kvinnen han hadde delt alt med. Ansiktet hennes var nå krøllete av rynker, skuldrene hang og holdningen var ikke lenger rak som før. Hun slapp ikke hånden hans, men justerte forsiktig dryppkanylen og smilte stille.
Hver gang jeg har rotet meg bort, vært i livsfare, eller det har stormet som verst rundt meg… alltid kom du og sa den samme setningen. Du aner ikke hvor mye det irriterte meg. Jeg hadde lyst til å kvele deg for naiviteten din, han prøvde å smile, men begynte på en lang hostekule. Etter en stund fikk han summet seg, Jeg brakk armer og bein, de truet med å ta livet av meg, jeg mistet alt, havnet i de mørkeste avgrunner og du fortsatte å si én ting: Det går bra. Og det verste du hadde alltid rett. Hvordan visste du det?
Åh, Eivind… jeg visste ingenting. Tror du jeg sa det for deg? Nei, jeg sa det for meg selv, for å holde ut. Jeg har elsket deg hele livet deg, tullingen min. Du er og har alltid vært livet mitt. Hver gang du hadde det vondt, slet jeg sjelen min ut. Jeg har grått mange netter, våknet av mareritt. Men jeg sa til meg selv: Uansett hva som skjer så lenge du lever, så går det bra.
Gamle Eivind lukket øynene og klemte hånden hennes. Ordene satt langt inne nå.
Sånn var det… Og jeg var bare sur eller sinna på deg. Tilgi meg, Anna. Jeg skjønte det aldri… Hele livet handlet jeg bare om meg selv. For en idiot jeg har vært.
Hun tørket en tåre med hånden og bøyde seg over ham.
Eivind, det er ingen grunn til å være lei seg…
Hun stanset, så ham lenge inn i øynene, la rolig hodet ned på brystet hans og strøk hånden hans varsomt.
Alt VAR bra, kjære Eivind, alt VAR bra…
Selv etter alt står det klart for meg nå: Ofte ser vi ikke før på slutten hvem som virkelig bar oss gjennom livet. Jeg har latt stoltheten gå foran kjærligheten, og det er den største feilen av alle.




