Brev
Marius gikk hjem fra jobben, snøen knaste godt under støvlene det luktet liksom barndom i lufta. Akebrett på ranselen, snøballkrig, slikk på iskalde istapper åh, den tiden var gull verdt…
Brått hørte han barnegråt. Han kikket rundt seg og fikk øye på en gutt, kanskje åtte år gammel, sittende på en benk med brunt ullskjerf og grå topplue. Han gråt så tårene trillet, gned dem utover kinnene med våte votter.
Marius nærmet seg.
Du, liten kar, er du gått deg bort? Hvorfor gråter du?
Jeg har mistet brevet… Jeg hadde det i lomma, og plutselig var det borte, og så satte han i gang å hyle enda mer.
Ikke gråt, vi leter sammen, skal vi det? Hva slags brev var det? Skulle du på posten for moren din?
Nei… Jeg… Jeg har skrevet det selv. Til Julenissen. Mamma vet det ikke…
Jøje meg, bare lag et nytt et!
Men brevet kommer ikke fram i tide, jo…
Du vet hva? Løp hjem nå, det er snart mørkt. Så skal jeg lete etter brevet ditt. Vi har en avtale?
Lover du å sende det om du finner det?
Det lover jeg! Jeg er sikker på at Julenissen får med seg alle juleønskene, selv de som ikke kommer med posten. Finner jeg det ikke, så kommer det uansett en overraskelse til deg.
Guttungen tørket øynene med ermet og løp av gårde.
Stakkars liten, tenkte Marius. Sikkert masse han håpet på, så forsvant brevet…
Han smilte for seg selv og mintes egen barndom den følelsen av magi da han fant gaver under juletreet og trodde på julenissen. Det begynner å bli en stund siden…
Snart er det hans egen sønn Runar som skal i gang med julebrev, men han er bare fire år, og kan verken forme bokstaver eller ønsker enda.
Marius tuslet videre, speidet etter noe i snøen men så langt ingen ting. Nei, så synd for gutten. Han hadde nok både håp og forventninger i det brevet…
Så han skimtet hjørnet av en konvolutt stikkende ut av en skavl. Han dro den forsiktig ut med to fingre. Det måtte jo være dét!
Brevet var halvveis fuktig, men Marius brettet det forsiktig sammen og la det trygt i veska.
Hjemme sto Kristin ved grytene og lagde middag, mens Runar kjørte biler på stuegulvet. Marius var glad i å komme hjem til familien sin det var varmt og trygt der.
Kristin, du ANER ikke! Satt en liten gutt og snufset så tårene spruta, han hadde mistet brevet sitt til julenissen. Og se her jeg fant det! Skal vi se hva han hadde skrevet?
Marius fisket fram konvolutten. Med sprettende barneskrift sto det: Til Julenissen fra Emil Andreassen.
Skal vi åpne og lese? Brevet ville jo ikke havna noe sted likevel…
Marius bladde opp et ruteark, brettet pent i to. Han leste høyt:
“Kjære Julenisse! Det er Emil Andreassen som skriver. Jeg bor i Skogveien 11. Jeg er ni år og går i tredje klasse. Jeg liker å spille fotball og løpe etter vennene mine.
Jeg bor med mamma Liv og bestemor Randi. Vi har nylig fått låne dette gamle huset, snille folk lot oss bo her. Før bodde vi med pappa i en annen by. Pappa drakk sprit og slo mamma. Noen ganger meg også. Mamma og bestemor det er pappas mamma gråt mye, og jeg sammen med dem. Det var ikke godt hos pappa. Så vi rømte, og tok bestemor med oss.
Kjære Julenisse, kan du hjelpe mamma å finne ny jobb? Hun vasker gulv, men har vond rygg og får ikke bøyd seg. Hvis du kan, gi henne et nytt fint skjørt, hennes gamle er revnet og hun har ikke råd til nytt. Mamma er slank og høy og veldig fin!
Til bestemor ønsker jeg piller så hun kan gå uten smerter i knærne. Hun er ikke så gammel, men har blitt litt stiv. Og så ønsker hun seg en myk og varm morgenkåpe, for hun fryser lett. Bestemor er liten og tynn.
Jeg ønsker meg et fint juletre med lys og kuler. Vi pleide å ha det før pappa ødela alt ved å velte treet…
Hilsen Emil Andreassen”
Marius så på Kristin, som tørket øyene bak brillene.
Uff, det river i hjertet… Stakkars unger og kvinner som tvinges til å starte på nytt. Men for et vakkert ønske ikke én ting til seg selv, bortsett fra juletreet.
Jada, han har fått mer enn nok av det vonde. Mammaen hans tok til og med med svigermor. Du ser det, de bryr seg om hverandre. Hva sier du, Kristin, skal vi hjelpe å oppfylle dette ønsket til Emil?
Det ville vært helt herlig, Marius. Jeg vokste jo opp med en far som drakk. Mamma turte aldri forlate ham, og angret på det til han døde. Men hvis vi kan hjelpe noen nå…
Vi leter etter en ny resepsjonist på kontoret kanskje Emil sin mamma kan søke? Lønna er ålreit, og ingen bøying ned mot gulvet.
Og så kan vi låne nissekostymer av Lunde-familien, dra på overraskelsesbesøk til Emil så får han tro på litt magi!
Jeg kan kjøpe artrosesalver som mamma pleide å få av legen, det finnes sikkert like bra på apoteket. Også morgenkåpe til bestemor og skjørt til mamma, sånn i min størrelse kanskje, legger ved byttelapp om det trengs. Nå er det jo julepriser og rabatter overalt!
Vi har råd akkurat nå la oss gjøre en god gjerning, Marius?
Jeg er med! Du er jo selve godheten, Kristin!
Marius klemte kona si. For en lykke når man har samme tankegang og god kjemi hjemme.
Dagen etter dro Kristin ut og kjøpte et pent, mørkegrønt skjørt, en myk, rosa morgenkåpe, gode piller for bestemorens ledd, og la med et nett med Twist og klementiner pluss juletrepynt. Marius tok også med en rimelig smarttelefon det er jo 2020-tall, barnet bør ha det!
De fikk låne nissekostymene, pakket alt i nissens sekk, og la det lille kunstige juletreet i bilen. Runar var hos farmor for anledningen.
Ved huset et skranglete, skjevt lite vindu lyste over snøen. Her bor de…
Marius tok treet, Kristin sekken, de listet seg bort og banket på.
Hvem er det? En høy, blond dame på rundt 35 åpnet døra, åpenbart Liv, Emils mor.
Hun ble litt forfjamsa da hun så to voksne utkledd som nisse og nissejente.
Oj… Vi har ikke bestilt noen nisse her, altså. Har dere feil hus?
Bor Emil Andreassen her?
Ja, han er sønnen min…
Mamma, hvem er der? Kom det fra stua, og Emil dukket opp med bustete lugg og rufs i genseren.
Oi… Julenissen!
God kveld, Emil! Vi fikk brevet ditt og har tatt med oss nissejenta! Kan vi komme inn?
Mamma, mamma, brevet kom fram! Den snille mannen sendte det som han lovet! Så gøy! Kom inn, kom inn! Emil spratt opp og lot dem slippe inn i den vesle gangen.
Bestemoren, Randi, kom til syne lav og tynn, men med bestemte øyne. Da hun så treet, glitret det til hos Emil.
Er det vårt juletre? Det lukter jul og er så fint…
Ja, Emil, alle barn skal ha juletre. Her er litt pynt også dere får henge det opp som dere vil. Og så har jeg noen gaver. Men du vet regelen: vil du ha gave, må du synge eller fortelle en vits!
Marius la på bassrøst så godt han kunne, akkurat som man tror nissen bør ha det.
Emil fikk prestasjonsangst og husket ingen ting. Han kikket bare gjerne opp på nissen med det lange røde skjegget og hvite lue.
Emil, jeg vet jo at du er snill ryktene har gått! Du hjelper mamma og bestemor, og jobber flittig på skolen. Nå får du hente gavene selv fra sekken.
Emil så spørrende på mamma, som nikket. Med undrende blikk åpnet han sekken, dro opp en eske med sløyfe. Myk rosa morgenkåpe!
Bestemor, det er til deg! Jeg skrev det i brevet mitt!
Til meg? Nei, nå er det jul… Randi la kåpen over skuldrene. Den satt som et skudd!
Tusen, tusen takk, nisse og nissejente! Så heldig jeg er.
Emil delte ut skjørtet til mamma og tablettene til bestemor. De måpte og så på hverandre.
Så dro han opp en diger pose sukker, klementiner og øverst lå en liten eske: en splitter ny mobil.
Er det… til meg? Ordentlig telefon? Wow! Kjære julenisse, tusen millioner takk for alt! Jeg VISSTE at du fantes…!
God helse og stor glede til dere! Nå må vi vende nissens slede…
Marius og Kristin forlot huset. Inne så de Emil fikle ivrig med esken.
Mammaen og bestemoren fulgte ut og hvisket lavt:
Unnskyld men… hvem ER dere? Hvordan kjente dere til Emil?
Jeg fant brevet hans og hadde lyst til å gjøre ønsket virkelig. Vær så god, helt fra hjertet. Her er brevet og visittkortet mitt vi søker etter en resepsjonist, og du passer perfekt til jobben, om du vil.
Takk… Dette… Dette er mer enn vi kunne drømt om. Emil har ventet på et lite under, og i kveld fikk han det takket være dere.
På hjemveien var det stille i bilen. Marius og Kristin kjente ekte glede. Det ER faktisk mye gøyere å gi enn å få særlig når du ser enkel lykke i barneøyne.
Pengene, det var ikke noe å angre på. Nye penger kan man alltid tjene. Men følelsen den kjøper du ikke for en eneste krone.




