Gir ingen fra meg. En novelle.

Ingen skal ta henne fra meg. Fortelling.

Stefaren deres var aldri slem. I det minste nektet han dem ikke mat, og han kjeftet sjelden på skolearbeid, kun hvis Ingrid kom hjem senere enn avtalt, kunne han miste fatningen.

Jeg lovte moren din å passe på deg! ropte han tilbake når Ingrid forsøkte å protestere og minne ham på at hun faktisk var myndig. Jeg vet hva som er best for deg! Herregud, du tror du kan gjøre hva du vil bare fordi du har fått vitnemål? Skaff deg en ordentlig jobb først, så kan du kanskje kalle deg voksen.

Når han roet seg, snakket han lavere.

Han kommer til å dumpe deg, det ser jeg. Har du sett gutten som henter deg? Dyr bil og glatt ansikt, hvorfor skulle han ville ha ei enkel jente som deg, Ingrid? Du kommer til å gråte, husk mine ord.

Ingrid trodde ikke på stefaren. Ja, Stian var kjekk og studerte tredje året på universitetet på privat linje, riktignok, men det hadde Ingrid også ønsket seg. Hun kom ikke inn på poeng, hun likte seg ikke på fagskole, så hun gikk rundt og delte ut brosjyrer og bar aviser, mens hun egentlig forberedte seg til neste opptaksprøve. Slik møtte hun Stian hun rakte ham en brosjyre, han tok én, så en til, så enda én, før han sa:

Du, hvis jeg tar alle brosjyrene, vil du være med oss på kafé?

Ingen vet hvorfor hun sa ja akkurat da. Hun var allerede blitt forsiktig av erfaring, så hun kastet ikke brosjyrene i området, bare stappa dem ned i sekken og tømte dem i søppelsjakten på vei hjem fra kaféen.

I kaféen introduserte Stian henne for vennene sine, han spanderte pizza og iskrem. Ingrid og lillesøster fikk bare god mat på bursdager penger var det lite av, pensjonen til moren hadde stefaren satt på sparekonto for dårlige dager.

Egentlig tjente han greit, men halvparten gikk på bilen som alltid var på verksted, resten brukte han på Oddsen. Ingrid klagde aldri hun var takknemlig for at han ikke kastet henne og Elin ut av leiligheten hans. Mammaens bolig måtte de selge da hun ble syk. Ingrid ønsket seg sjokolade, pizza og brus, men hvis hun fikk noe ekstra, ga hun det til Elin. Hun spurte også i kaféen: Kan jeg ta med et pizzastykke til søsteren min? Stian så overrasket på henne, og så kjøpte han en hel pizza og en stor sjokolade med nøtter til henne.

Stefarens advarsler om Stian var ubegrunnede. Han var snill. Ingrid følte seg ukompetent ved siden av ham og jobbet hardt for å komme inn på universitetet. Hun fikk seg en ordentlig jobb kassemedarbeider i dagligvarebutikken. Lønna var god nok til nye jeans og frisørbesøk hun ville jo gjøre Stian stolt.

Da han inviterte henne med på hytta, visste Ingrid hva det innebar, men hun var ikke redd hun var ikke et barn lenger. De elsket hverandre, tenkte hun. Hun var bare bekymret for at stefaren ikke ville gi lov, men han kom selv sent hjem, og ofte ikke i det hele tatt. Ingrid visste hvor hos tante Liv, sykepleieren på feltet. Hun hadde smilt til ham lenge, men hun var ikke særlig interessert i en mann med to jenter fra før. Hun hadde vært gift, skilt seg, og til slutt lot hun seg overtale av hans klønete frieri.

I grunnen var det en fordel for Ingrid, selv om Elin gråt da hun skjønte hun måtte sove alene. Men Ingrid kjøpte sjokolade, chips og brus til henne, og da roet Elin seg.

At hun var gravid, oppdaget Ingrid sent. Syklusen var ustabil og hun hadde aldri lært å følge med. Det var kollegaen på butikken, Veronika Andersen, som spøkte:

Du lyser opp og har blitt rundere, er du gravid kanskje?

De lo, men samme kveld kjøpte Ingrid en test. Da hun så de to strekene, trodde hun ikke på det det kunne jo ikke være sant!

Stian ble ikke glad. Han sa at det var dårlig tidspunkt, ga henne penger til legen. Ingrid gråt hele natten og dro til lege men det var for sent, seksten uker. Alt skjedde den natten på hytta; hun trodde det ikke var mulig å bli gravid første gang.

En stund klarte hun å skjule det for stefaren, men magen vokste. Hun måtte fortelle det.

Da skrek han:

Hvor er gutten din nå? Skal han gifte seg med deg?

Ingrid senket blikket. Hun hadde ikke sett Stian på en måned siden han skjønte at hun måtte beholde barnet han forsvant.

Ja, naturligvis, sa stefaren kort. Jeg advarte deg, Ingrid.

Han sa ikke noe med én gang, han rådførte seg nok med tante Liv.

Siden det har skjedd fød. Men du må la barnet bli igjen på sykehuset, jeg trenger ikke flere munner å mette. Det er sånn… Jeg gifter meg, Ingrid. Liv er også gravid. Vi venter tvillinger. Forstår du, tre babyer i samme hus det går ikke.

Skal hun bo her? spurte Ingrid overrasket.

Ja, hvor ellers? Hun blir jo kona mi, hvor skulle hun ellers bo?

Det virket som en spøk, men han mente det. Hver dag truet han med å kaste både henne og Elin ut hvis Ingrid kom hjem med baby. Ingrid skjønte at det ikke var hans ord, men Livs. Men det gjorde ikke saken bedre hun klarte ikke å gi fra seg barnet.

Ikke bekymre deg, sa Liv. Slike babyer blir raskt adoptert, og folk vil elske barnet som sitt eget.

Ingrid gråt, ringte til Stian, prøvde å finne ut hvor hun kunne bo med Elin og babyen, men fant ikke løsning. En dag sa Veronika Andersen, mens hun nikket mot et ektepar:

Tenk at de alltid går kledd i svart etter alle disse årene. Å sørge hele livet… De kunne jo fått et barn til. Eller adoptert.

Ingrid hadde sett dem ofte sammen og hver for seg, alltid høflige, med vennlige, men sorgfulle ansikter. Hun ante ikke hva som hadde skjedd.

De mistet datteren sin, husker du den store ulykken bussen med barn som krasjet? De var på tur til Bergen, tror jeg. Sjåføren sovnet, han døde, og jenta deres også. Trist. Han er lege, hun underviser engelsk. Jeg bodde i naboblokka før, da jeg var gift. Vi kom alle innom med englefigurer datteren hadde kjøpt en på turen, holdt den i hånden da det skjedde. De fikk knapt tak i den. Englefigurer til moren, ingen husker hvem som begynte, men etterpå var det mange. Jeg var redd det gjorde henne vondt, men det hjalp henne, tror jeg.

Ingrid hadde sett noe liknende i en film: En ung jente som gir sitt barn til et barnløst par. Dette ekteparet hadde sine egne barn eller kanskje ikke men tanken vendte stadig tilbake. Hun var i åttende måned, jobbet fortsatt for å beholde jobben. Da hun satt i kassen, kom paret og mannen spurte:

Du, det er kanskje på tide med permisjon? Ellers føder du jo her på kassen.

Ingen hadde spurt før, det rørte henne. Hun var trøtt, ryggen verket, hun slepte beina etter seg, men bare legen hadde brydd seg, og det teltes ikke. Omsorgen gjorde henne våt i øynene, slik det ofte hendte nå.

To dager senere, etter jobb og med matkassen på slep, tok mannen henne igjen og tilbød hjelp. Ingrid følte seg ukomfortabel, men likte ham han var god.

Englefiguren hun kjøpte, fant hun på salg, midt på sommeren. Hun spurte Veronika om adressen og dro dit.

Da hun trykket på ringeknappen, ble hun plutselig redd: Hva om de tar det ille opp det var så mange år siden nå. Sannsynligvis får de ikke slike gaver lenger.

Døren åpnet seg, en kvinne så ut. Hun kjente Ingrid med én gang, hevet øyenbrynene. Ingrid åpnet hånden og rakte henne figuren mens hun bøyde hodet, klar for å bli avvist eller skjelt ut.

Men det skjedde ikke. Kvinnen tok imot engelen, smilte og sa:

Kom inn. Vil du ha en kopp te?

Over teen fortalte hun Ingrid sin historie, den samme som Veronika hadde fortalt, men fra hennes munn var smerten dypere.

Hvorfor fikk dere ikke flere barn? spurte Ingrid forsiktig.

Barselssengen var hard. Jeg mistet livmoren, kan ikke føde mer.

Det ble pinlig Ingrid hadde ikke noe med deres liv. Hun ville gjerne spørre om adopsjon, men ordene satt fast.

Vi vurderte adopsjon, sa kvinnen plutselig. Vi gikk til adopsjonsskole. Men jeg klarte det ikke. Ba datteren min om et tegn, men fikk ingenting absolutt ingenting.

Akkurat da hørtes et klirring, som av et glass som sprakk på gulvet. Kvinnen stivnet. Ingrid så mot lyden hun trodde de var alene.

De gikk inn i stua. Ingrid fryktet et slags minnekapell mørkt, lys og bilder. Men bare ett fotografi, alle englefigurene på rad, ingen lys. Én engel lå knust på gulvet. Kvinnen plukket opp bitene og så lenge på dem. Så sa hun lavt:

Det var hennes figur. Den hun holdt.

Ingrid følte det brant i kinnene. Kunne det være et tegn?

Hun fødte datteren sin til termin. Liv bodde for lengst der, hun var også blitt mor, for tidlig. Barna lå på sykehuset, snart skulle de hjem to hvite sprinkelsenger, med kokosmadrasser. Ingrid sin skulle bli igjen, ingen hadde kjøpt noe til henne hun måtte la datteren ligge igjen. Bare Elin visket kveldstid:

Kan vi ikke skjule henne? Så ingen vet at hun er her, din jente. Jeg vil hjelpe deg.

Ingrid holdt tårene tilbake for Elin.

Hun planla lappen nøye. Skrev at hun ikke kunne beholde barnet, at hun var frisk, de trengte ikke bekymre seg. Hun nevnte engletegnet. Hun la all pensjonen hun hadde spart i konvolutten det skulle holde. De var jo snille folk.

Sykehuset skrev henne ut om morgenen, men hun turte ikke levere barnet i fullt dagslys. Hele dagen ventet hun i et kjøpesenter, selv om hun var svimmel og svak. Det viktigste var jenta en familie som kunne elske henne.

Da senteret stengte, satt hun en time på en benk, heldigvis var det varmt. Først da mørket falt på, smatt hun inn i blokken sammen med en mann og en hund på tur.

Hun bar datteren i bæreselen, kjøpt for egne penger, som Veronika hadde hjulpet henne med til hjemreisen. Veronika spurte ikke. Nå satte hun selen ved døren, la konvolutten under teppet, var klar til å ringe på og løpe så åpnet døren seg. Mannen stod der, faren til døde jenta.

Hva holder du på med?

Ingrid skvatt til.

Han fikk øye på bæreselen.

Hva er det?

Tårene trillet. Ingrid fortalte alt at Stian hadde forlatt henne, at stefaren hadde tatt vare på henne og Elin i syv år, men nå skulle gifte seg og fikk tvillinger, at Liv hadde presset henne til å skrive fra seg jenta.

Han hørte henne ut, så sa han rolig:

Kari sover, jeg vil ikke forstyrre henne. Vi snakker i morgen. Kom, jeg reder til i stua.

Å sove blant dusinvis av englefigurer var underlig, men Ingrid sovnet straks, holdt datteren tett til brystet.

Hun våknet av tomhet babyen var borte. Da skjønte hun at hun aldri kunne gi henne fra seg. Hun måtte finne henne, hente henne

Hun spratt opp, men Kari kom inn, bar jenta i armene.

Her, sa hun varmt. Du må mate henne. Jeg vugget henne, ville gi deg litt søvn, men det varer jo aldri lenge.

Mens Ingrid ammet, klarte hun ikke møte Karis blikk. Hadde ektemannen fortalt alt? Hadde de bestemt seg for å adoptere jenta? Hvordan si at hun ombestemte seg?

Lillesøsteren din, hvor gammel er hun? spurte Kari plutselig.

Tolv, svarte Ingrid overrasket.

Tror du hun vil bo hos oss?

Spørsmålet var så merkelig at Ingrid så opp.

Hva? hun forstod ingenting.

Sindre har fortalt alt. At dere ikke har et trygt sted, at stefaren vil kaste deg ut. Jeg tenkte; hvis lillesøsteren din blir igjen der, så lager de husarbeider av henne. La henne bo her hos oss.

Hva betyr ‘også’? stotret Ingrid.

Kari nikket mot englefiguren ved bildet limt sammen, rar, men gjenkjennelig.

Jeg tror det var et tegn. Vi skal hjelpe deg, sa hun rett frem. Vi har plass. Flytt inn med oss. Jeg hjelper deg med jenta. Glem de dumme tankene om å gi henne bort. Ingen skal skille mor og barn.

Ingrid ble så lykkelig og så flau at kinnene glødet.

Så vil du det?

Ingrid nikket, skjulte ansiktet i datterens teppe, så Kari ikke skulle se tårene Ja, hvis dere mener det, stammet Ingrid uventet. Hun så fra Kari til babyen og kjente varmen i brystet bre seg ut i hele kroppen, som om blodet hennes hadde skiftet retning. Alt det tunge stefaren, Liv, skole, jobben som aldri var nok fløt ut med blikket mot den limte engelen, mot omtanken i Karis ansikt.

Kari smilte mildt og fortsatte, nesten hviskende: Du og lillesøsteren din, dere hører sammen. Vi har savnet latter her i huset kanskje dere kan bringe litt tilbake? Englene mine er fine, men de sier så lite. En familie kan trenge litt lyd, litt liv det var det datteren vår lærte oss.

Ingrid knep leppene sammen og nikket. Hun greide ikke si så mye. Hun ville ringe Elin straks, ville nesten løpe tilbake, men Kari tok henne i hånden og vinket henne inn på kjøkkenet. Sindre hadde lagt brød og syltetøy på bordet, og de spiste sammen, som om alt var helt vanlig, som om hun og babyen allerede var en del av familien.

Natten kom, Ingrid satt ved vinduet og vugget jenta, mens hun hørte Kari og Sindre le stille sammen, og hun visste: Ingen skulle ta henne fra meg. Nå var det hennes tur til å holde fast, til å bygge et hjem, til å bryte sirkelen av tap og avvisning. Hun ville kjempe for Elin, for datteren og for seg selv. Kanskje små engler kommer tilbake, ikke i samme form, men med samme lys.

Ingrid lente hodet mot glasset og hvisket: Vi fikk et tegn. Denne gangen lar vi det ikke gå fra oss.

Og da morgenen kom, åpnet hun døren for Elin med smil, og huset fyltes med latter den typen som ikke lar seg stille, ikke lar seg fange. For første gang på lenge visste hun at de skulle bli værende, alle sammen.

Rate article
Intigue Life
Gir ingen fra meg. En novelle.