Hvis du bare vil snakke om mat, så spar deg telefonen, ok? Jeg har viktigere greier enn å diskutere middag hver eneste dag, mamma! Er vi enige?
Ragnhild hadde telefonen pressed mot øret. Tårene truet i øynene, men ville ikke slippe taket. Smerten var så stor at hun nesten kunne kjenne den som et slag i brystet da sønnen hennes kastet de skarpe ordene mot henne.
Greit, gutten min! Vi snakker i morgen, klarte hun å si. I de neste minuttene fløt hele barndommen hans forbi i tankene hennes. Hun så ham som liten baby på brystet, med den søte lille hånden som lekte i håret hennes. Hun husket den første gråten hans da knærne hans gnidde seg mot barneleken. Hun følte hans varme klem og tårene som fuktet skjorten hans første gang han feilet på skolen. Hun så dem begge på toget med kofferten full, da han dro på universitetet i Trondheim. Hun var så utrolig stolt.
Etter at samtalen var avsluttet, satt Ragnhild fortsatt med telefonen i hånda. Lukten av grønnsakssuppe med frisk dill fylte huset, men i stedet for fred ga den henne en brennende følelse i brystet. Hun satte telefonen på kjøkkenbordet, tok den tre-til-vedtrekkede sleiven og begynte å røre i suppen på autopilot. Øynene vandret mot det tåkelagte vinduet hvor bygningene på andre siden av gaten blinket svakt. På andre etasje vandret Tante Kari og vannet blomstene sine hver morgen. «Hun har også en sønn i Oslo,» tenkte Ragnhild for seg selv.
Nå hadde også Mihail, den lille gutten, vokst opp og blitt en voksen mann. Han var travel, på beina, og hun selv var pensjonert. Hun hadde jobbet på et stort industriforetak som ingeniør, ble respektert og fikk glassene til å klirre når hun gikk inn på møterommet. Nå var hun alene, og den største gleden var fortsatt å snakke med sønnen sin. Hver gang skjermen lyste opp og navnet hans dukket opp, sprang hjertet litt. Og uansett hvor mye hun ville si, endte hun alltid med den samme spørsmålssetningen: «Mihail, hva har du spist i dag?».
Tre dager gikk uten noen samtale. Ragnhild slo på radioen, klarte ikke lenger å sitte i stillhet. Hun lagde en kopp te og, for å fylle tomrommet, snakket til sønnen som om han var på linjen:
Mihail, i dag er det sol, men vinden blåser. Ta den blå skjerfet ditt. Og ikke glem om du glemmer, så er det greit, jeg elsker deg uansett.
Telefonen ringte sent på kvelden, og navnet hans lyste opp på skjermen.
Mamma unnskyld, jeg var irritert. Jeg hadde et krangel med sjefen, ble stresset, pengene ble forsinket. Jeg rant ut på den som ikke fortjente det deg. Vet du hva som er verre, mamma? Fortsatte han med en lav stemme. Jeg hadde nettopp lagt inn bestillingen på en gryte jeg bestilte for to uker siden, og da jeg kom hjem, lå den i en våt eske etter regnet. Jeg lo for meg selv, fordi jeg ikke hadde spist noe på to dager.
Ragnhild visste ikke helt hva hun skulle svare. Hun sank ned i stolen.
Mamma vi kan snakke om været og ribbe, men lov meg at hvis jeg blir dum igjen, sier du ifra. Ikke la meg gå helt vill.
Jeg sier ifra, hvisket hun. Men du må vite, Mihail: «Hva har du spist?» er min måte å nå deg på når du er langt borte. Det er min måte å sørge for at du blir tatt vare på, selv om jeg ikke lenger kan klatre opp i skjorten din.
Han var stille en stund, og stillheten ble ikke kaldere.
Jeg kommer på besøk i morgen, sa han til slutt. Ikke på helligdager eller når kalenderen «blir ledig», men i morgen.
Når vi blir gamle, lever foreldrene på de små ordene barna legger i hånden hver dag: «Har du spist?», «Hvordan er været?». Det er ikke bare tomme fraser de er brødsmuler på veien som holder oss nære. Så ikke brenn broer med tunge ord. Si «jeg elsker deg» gjennom oppskrifter og værmeldinger.
Og husk, hvis hastverk eller stolthet spiser deg opp:
Hvis du bare vil snakke om mat, la telefonen ligge!
Det gjør vondt. Men noen ganger er det nettopp gjennom mat vi klarer å si «jeg er glad i deg». Et daglig «jeg er glad i deg», selv om det bare er to spørsmål, holder hjerter i live.
Hvis du likte historien, gi den en og del den med venner.




