Benken i bakgården
Jeg, Arne Kristoffersen, gikk ut i bakgården litt etter ett. Hodet dunket i går spiste jeg opp de siste restene av julesalaten, og i morges pakket jeg ned julepynten og plukket av treet. Det var uvanlig stille hjemme. Jeg trakk lua godt nedover ørene, stappa mobilen i lomma og gikk varsomt ned trappene, holdt meg fast i rekkverket sånn som jeg alltid gjør.
Bakgården badet i januarsol. Veiene var måkt, snøhaugene urørte, det var ikke et menneske å se. Jeg børstet en benk ved inngang nummer to. Snøen falt lydløst ned fra plankene. Det er godt å tenke her spesielt når alt er så stille. Jeg pleier å sitte noen minutter før jeg vender tilbake til leiligheten.
Er det greit med litt selskap? hørte jeg plutselig en mannsstemme.
Jeg snudde meg. En høy mann, rundt femtifem, i mørkeblå vinterjakke sto der. Ansiktet var svakt kjent.
Bare slå deg ned, her er plass til begge, svarte jeg, flyttet litt på meg. Hvilken leilighet bor du i?
Nummer førti-tre, andre etasje. Jeg flytta inn for tre uker siden. Heter Pål.
Arne Kristoffersen, sa jeg og tok imot den utstrakte hånda. Velkommen til vårt rolige hjørne.
Pål fant frem sigaretter.
Er det greit om jeg tar en røyk?
Bare gjør det.
Selv sluttet jeg å røke for ti år siden, men lukten satte i gang minner om redaksjonen der jeg tilbrakte mesteparten av livet mitt. Nesten så jeg ville trekke inn røyken, men lot det være.
Har du bodd her lenge? spurte Pål.
Siden åtti-sju. Hele området ble bygd da.
Jeg jobbet faktisk i nærheten, på Folkets Hus i Gamlebyen. Lydtekniker.
Jeg rykket litt til.
Hos Gunnar Henriksen?
Nettopp! Kjenner du ham?
Skrev et portrett om ham en gang. I åttini hadde vi et jubileumskonsert der. Husker du da Blå August spilte?
Jeg husker den konserten ned til minste detalj! Pål smilte. Vi slepte inn en diger høyttaler, strømforsyningen gnistret…
Samtalen fløt naturlig videre. Navn og historier dukket opp noen morsomme, andre litt tunge. Jeg tok meg i at jeg burde gå inn igjen, men det kom alltid et nytt vendepunkt: musikere, teknikk, små backstage-hemmeligheter.
Det var lenge siden jeg hadde en slik samtale. De siste årene i redaksjonen skrev jeg bare hastesaker, og etter jeg ble pensjonist trakk jeg meg helt tilbake. Overbeviste meg selv om at det var roligere slik ikke avhengig av noen, ikke knyttet bånd. Men nå kjentes det ut som noe i brystet mitt tinte litt opp.
Vet du, sa Pål, slukket sin tredje røyk, jeg har hele arkivet mitt hjemme. Gamle plakater, bilder. Og masse konsertkassetter jeg tok opp selv. Hvis du er interessert
Hva skal jeg egentlig med det, tenkte jeg et øyeblikk. Da må jeg besøke, måtte forholde meg til noen igjen. Hva om han vil bli nabovenn? Hele min rutine rakner da. Og hva nytt skal jeg oppdage, egentlig?
Joda, kanskje jeg vil ta en titt, svarte jeg. Når passer det for deg?
Vi kunne sagt fem i morgen? Da er jeg akkurat hjemme fra jobb.
Det passer, jeg tok frem telefonen, åpnet kontaktlisten. Noter nummeret mitt, så kan vi gi beskjed hvis noe forandrer seg.
Det tok lang tid før jeg fikk sove den kvelden. Tankene spant rundt samtalen, minnene fra gamle dager flimret forbi. Flere ganger strakte jeg hånden mot mobilen klar til å avlyse, finne på en unnskyldning. Jeg gjorde det ikke.
Neste morgen våknet jeg til en melding. På skjermen sto det: Pål, naboen.
Har du ombestemt deg? stemmen i telefonen hørtes litt usikker ut.
Nei, svarte jeg. Jeg kommer klokka fem.
Og det jeg lærte? Det hender at man må gi slipp på gamle vaner for å slippe inn litt varme til og med i en stille bakgård midt i januar.




