15. mars 2025
I dag sitter jeg i den knirkete hytta i Skoglia, hvor vinden fra fjellet får veggene til å knirke som gamle bjeller. Luften er fuktig, og det er tydelig at ingen har ryddet siden jeg sist så den. Likevel er dette mitt hjem, og jeg er ansvarlig for alt som skjer her, selv om energien min er brukt opp på bekymringer. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.
Mørket har trukket seg sammen rundt hjertet mitt av skuffelse, tårene er tørre etter en lang natt med gråt. Jeg tenker at de kjente veggene i hytta vil helbrede meg med tiden, at sjelen vil finne ro.
Bekledd i en tykk kåpe og en varm lue, sitter jeg med kalde hender og føtter. Jeg legger hodet på bordet og begynner å gå gjennom livet mitt i minnene. Det dyreste jeg har, er datteren min, Kaja. Hun har hatt helseproblemer siden fødselen, og mannen min, Arne, pleide alltid å si: «Den unge gutten din får deg til å ligge våken om natten, du bruker opp alle medisinene. Jeg vil ha et friskt barn i stedet!» Jeg klarte knapt å bli født i tide, og i 42års alderen fikk jeg Kaja. Jeg hadde allerede mistet to barn i tidlige svangerskap, så håpet om et lykkelig familieliv var knapt.
Kort tid etterpå flyttet Arne til nabobyen, til en liten gård i Vestreby, og giftet seg med en ny kone som allerede hadde fått ham en sønn. Han ville ikke høre om den syke datteren lenger. Kaja vokste opp, ble sterkere og vakrere for hvert år som gikk. Jeg hadde nesten ikke lagt merke til at hun ble voksen. Alt ansvar lå på mine skuldre: jeg jobbet hardt på kommunens jordbruk, tok meg av hagen, og prøvde å holde gården i stand alene. Kaja hjalp så godt hun kunne, men uten en mann var livet i bygda tungt.
Etter hvert kom min svigermor, Anne, inn i huset da jeg ikke klarte å klare alt på egen hånd. Enken som hadde mistet sin mann, kom for å bo hos meg. Flere år senere kom en enkemann og ville gifte seg med meg, men jeg avslo ham av skam for Kaja. Jeg kunne ikke bringe en ny mann inn i vårt liv; jeg var allerede gift med Kaja som hadde født meg et liv.
Kaja fikk utdannelse, møtte en god mann, og giftet seg av kjærlighet. To år etter bryllupet ble datteren deres, Anine, født. Kaja ville ikke bare sitte hjemme, og pengene var knappe, så vi betalte fortsatt på lånet på hytta. Hun ba meg:
Mamma, kjære, flytt inn hos oss. Da får du mer moro, og du kan hjelpe til. Besteforeldrene er borte, og du har det ensomt.
Jeg svarte: Nei, Kaja, jeg har ku, en gammel katt og en hage. Hvordan kan jeg forlate mitt hjem?
Hun tente et glimt i øynene: Selg kua, den gir lite melk. Katten kan du gi til naboen, fru Nilsine, hun er snill og tar den med en gang. Om en uke venter dere på meg!
Jeg klarte ikke å si nei til min egen datter. Kua og katten ble tatt av Nilsine, og hennes sønn, svigersønn og barnebarn kom og lovet å passe på hytta. Så flyttet jeg til byen, til den lille leiligheten i Bergen. Kaja og ektemannen hennes jobbet sent, så jeg kunne gå tur med barnebarnet, mate ham og lage middag.
Anine lignet meg veldig; hun hadde min sjel. Vi tilbrakte dag og natt sammen, og heldigvis var hun sjelden syk. Da hun var fire år, bestemte Kaja å sette henne i barnehagen, for hun trengte å utvikle seg og sosialisere med jevnaldrende.
Deretter endret Kajas holdning seg drastisk. Svigersønnen kom stadig med misnøye, og Kaja klaget at hun og mannen kranglet ofte på grunn av meg. Barnebarnet ble bortskjemt av bestemor, og den ulydige lille gutten vokste opp med tårer i barnehagen. Kaja begynte å elske bestemor mer enn sin egen mor.
Jeg vandret rundt, uten å forstå hva som foregikk. Så en dag hørte jeg Kaja si til meg:
Du er ikke lenger velkommen, mamma. Gå hjem. Anine går i barnehage, lånet er betalt, og leiligheten er trang. Det er bedre for deg å være der.
Jeg følte at hjertet mitt skulle gå i stykker. Jeg pakket raskt en liten sekk, hoppet på bussen og tenkte bare på å holde tårene tilbake. Anine holdt min hånd og ba meg gå med henne ut på en tur. Svigersønnen leverte meg på busstasjonen uten et ord, og jeg så ham ikke en gang tilbake. Jeg gikk hjem i regnet, og kulden krøp inn i bena.
Ute begynte regnet å tromme, og kulden fikk meg til å skjelve. Plutselig hørte jeg en høy stemme rope og bande. Det var naboen, fru Helene, som kom inn døren:
Åh, Tove, er du det? Jeg trodde noen hadde tenkt å stjele huset ditt. Hei! Hvor sitter du i mørket? Kom med meg, vi skal ha pannekaker hos meg, min lille Anine lager dem. Det er så lenge siden vi så hverandre.
Helene dro meg inn i kjøkkenet, og hun fortalte om hvordan hendes barnebarn begynte på skolen og gjør det bra, hvordan kua vår i år fikk en kalv som vi nå har på gården vår. De vil beholde den, fordi den er vakker. Hun viste meg katten, Musen, som begynte å male og genkjente meg som sin eier.
Jeg begynte å gråte av glede. Jeg følte at jeg endelig hadde noen som brydde seg. Barna deres hilste på meg som en bestemor, og katten begynte å male i fanget mitt. Jeg følte varmen fra menneskelig godhet.
Etter middagen sa sønnen til Helene:
Huset vårt er stort, du kan bli her en stund, tante Tove. Ikke tenk på å gå bort. Jeg kan fikse taket, hente ved, reparere peisen og rense skorsteinen. Jeg vil hjelpe deg å bygge ditt hjem her. Kanskje du vil bli hos oss for alltid.
Den tynne, gamle kvinnen smilte, og varmen spredte seg i kroppen min. Jeg har lært at selv når livet føles kaldt og ensomt, kan vennlighet fra fremmede og nærliggende hjerter gi ny mening. Det er i de små handlingene en kopp te, et sted å sove, en katt som maler at ekte lykke finnes. Jeg har forstått at jeg må tro på andre og la meg selv bli tatt imot. Dette er min lærepenge.




