Bor i noens leilighet? Da får du betale husleie!
Jeg vet ikke om bryllupet til datteren min blir noe av. Alle krangler med hverandre. Og den kommende svigersønnen min er helt hysterisk. Det er bare to uker igjen til bryllupet, og han oppfører seg som en gal. Jeg vet ikke hvordan dette ender, og jeg synes så synd på datteren min, sukker Ragnhild.
Hvorfor krangler dere?
Du kommer ikke til å tro det, men det handler om leiligheten. Vi ønsket å glede de unge, så vi samlet sammen alle sparepengene våre og kjøpte en leilighet som bryllupsgave til dem. Vi måtte til og med selge hytta ved vannet og garasjen for å få råd til alt. Leiligheten står i datteren min sitt navn. Men de skal jo gifte seg, så hva har det å si hvem den står på?
Nettopp
Både jeg og mannen min ser det på den måten. Leiligheten er selvsagt “helt naken”. Den må totalrenoveres og møbleres, men vi har ikke noe mer penger. Ektemannen min foreslo for svigersønnen vår at vi kunne pusse opp sammen, slik at de kan flytte inn så snart som mulig. Men svigersønnen min vil ikke gjøre noe oppussing!
Hvorfor ikke?
Fordi det er noen andres leilighet. Han vil ikke investere penger i en bolig som ikke eies av ham selv. Han sa at vi fikk pusse opp på egenhånd. Han kan kjøpe noen småting, men han vil ikke bruke særlig mye penger.
Da får de kanskje bo slik det er, uten oppussing?
Det går ikke, leiligheten er helt tom. I tillegg må vann- og avløpsrør byttes, det elektriske anlegget må oppgraderes, gulv og vegger må jevnes ut, og de gamle vinduene må byttes før de faller ut. Det må til og med gjøres et minimum av oppussing, sier Ragnhild.
Jeg synes det er umulig å bo der, selv om jeg ikke er spesielt kresen. Hvordan skal to unge mennesker kunne bo i et sånt falleferdig sted? Det er direkte pinlig. Min kommende svigersønn jobber i et stort firma og har god lønn, men synes det er sløseri å bruke penger på dette. Han vil spare til sin egen bolig, sier han, fordi han er redd for å stå uten egen tak over hodet om det skulle gå galt.
Sånn sett vil han bo på vår regning. Han krever at vi skal stå for hele oppussingen. Så jeg sa til ham at hvis han mener det ikke er hans leilighet, får han begynne å betale husleie til oss. Han smilte og sa ja, sukker Ragnhild.
Hva sier datteren din da?
Hun er veldig fortvilet og gråter mye. Hun er glad i ham, men vi kan ikke skrive over leiligheten på ham også. Nå sier hun at hun ikke trenger leiligheten eller oppussingen. Men jeg liker ikke at en mann ikke vil investere noe i familien sin. Hvordan skal dette gå? De er jo ikke gift ennå, og allerede tenker de på skilsmisse og fordeling av eiendom, sier Ragnhild oppgitt.
Synes du den kommende svigersønnen min burde investere i leiligheten? Han planlegger jo å bo der, få barn, og etablere seg. Spiller det egentlig noen rolle hvem som står som eier? Eller er det kanskje fornuftig av ham å tenke slik? Hva ville du gjort hvis du var i hans sko?




