Hvorfor skal dere ta opp boliglån? Dere kan bo hos oss, dere får huset vårt! sa svigermoren min.
Svigermoren min prøver virkelig å overtale oss til å droppe planen om boliglån. Hun insisterer på at vi burde flytte inn hos dem, siden huset uansett en dag blir overført til mannen min, fordi han er enebarn og eneste arving. Men svigermoren min er bare førtifem, og svigerfaren min har nettopp fylt førti-sju.
Jeg og mannen min er begge tjuefem, samme alder, begge med faste jobber, og lønnen vår holder til å leie leilighet. Jeg ønsker bare ikke å ødelegge forholdet til svigerfamilien med daglige småproblemer.
Mannens foreldre presser på for at vi skal bo sammen med dem. Mine egne foreldre har en stor leilighet med tre soverom, nok plass til alle, men jeg vil ikke inn på noens territorium jeg hadde bare følt meg som gjest. Det samme gjelder hos svigerforeldrene mine, jeg hadde ikke klart å slappe helt av der heller.
Da korona kom og det ble nedstenging, ba utleieren vår oss om å flytte ut, hun skulle nemlig la niesen og familien hennes bo der. Vi fant ikke en passende plass med én gang, så det endte med at vi flyttet inn hos mannens foreldre. Svigermoren og svigerfaren min var veldig imøtekommende. Min egen mor maste ikke, men hun hadde alltid en liten kommentar på hvordan jeg gjorde ting galt. Svigermor var helt annerledes.
Vi hadde egentlig tenkt på boliglån allerede før, men nå virket tiden inne. Vi bestemte oss for å bruke sjansen til å spare mest mulig. Jeg ville jo egentlig komme meg ut av svigerforeldrenes hus så fort som mulig, men jeg skjønte at hvis vi begynte å leie leilighet igjen, ville det ta evigheter før vi fikk spart nok.
Selv om svigerforeldrene ikke blandet seg inn, så har de sine egne rutiner og vaner som skiller seg helt fra våre. Jeg og mannen min prøvde hele tiden å tilpasse oss det er jo deres hjem. På overflaten gikk det greit, men jeg kjente meg aldri helt komfortabel.
Fra dag én ble jeg holdt unna kjøkkenet av svigermoren min. Hun forklarte rolig at det var hennes domene, ingen andre slapp til der. Men det ble vanskelig for meg, for hun elsker å bruke masse krydder og har alltid løk i alt hun lager.
Det høres kanskje ut som en bagatell, men jeg har virkelig et problem med det. En gang prøvde jeg å lage mat selv, men da ble hun fornærmet og mente jeg framstilte henne som dårlig vertinne.
Hver fredag har hun storvask. Etter jobb vasker hun hele leiligheten. Vi kommer hjem utslitte, vil bare legge oss ned og hun er opprørt over å måtte gjøre alt alene. Jeg spurte henne en gang hvorfor hun ikke vasker på lørdagen eller søndagen, og hun sa at helgen skal være til hvile.
Sånne småting blir det mange av. Hele tiden trøster jeg meg med at hun ikke er sarkastisk eller vond, det er bare slik hun er og at dette bare er midlertidig.
Jeg og mannen min ble enige om ikke å si til foreldrene at vi sparer til eget hjem. Vi betalte halvparten av strøm, ga dem penger til mat, og resten sparte vi opp. En dag snakket vi om bilen som mannen min sin fetter nettopp hadde kjøpt. Da sa svigerfaren at vi også burde tenke på bil, men mannen min svarte at det er viktigere for oss med eget hjem.
Hvor mange år må dere spare da? spurte svigerfar. Mannen min forklarte at vi ikke sparer til å kjøpe helt nytt, men til egenkapital til boliglån.
Dere kan jo bo her, hvorfor ta opp lån? Dere får huset uansett! sa svigermoren min igjen.
Vi prøvde å forklare at vi vil ha vårt eget. Men de mente det var tull, siden vi slipper bankens renter og utgifter om vi bare bor der. Til slutt, da svigermoren skjønte at vi ikke kom til å endre mening, begynte hun å si at vi heller burde fokusere på barn enn på boliglån.
Hver dag fikk vi en ny tirade om fordelene med å bo med dem. Jeg klarte å ta det med ro, men etter hvert begynte mannen min å ta det til seg, og han sa til slutt:
Vi trenger ikke boliglån. Mamma har rett. Livet er rolig, ingen krangler. Til slutt er huset vårt.
Om femti år, ja! svarte jeg irritert.
Etter den samtalen begynte mannen min å si at foreldrene er begynner å bli gamle, kan jo trenge omsorg snart, og at boliglån er en stor byrde det blir mye vanskeligere å betale hvis jeg går ut i mammaperm.
Men jeg vil ikke vente. Jeg vil være skikkelig husfrue nå, ikke vente til svigermor har gått bortJeg tok en dyp pust og så på mannen min.
Vet du, jeg tror ikke vi skal vente til livet bare skjer med oss, sa jeg stille. Jeg kjente vekten av alle kompromissene, alle samtalene det var som om luften hjemme hos svigerforeldrene var mettet med andres forventninger.
Neste morgen sto jeg opp før alle andre. Jeg satte meg ved kjøkkenbordet og skrev ned tallene våre på et ark, ramset opp alt vi hadde spart, og alt vi kunne klare å legge til side om vi strammet inn litt til. Da mannen min kom inn, viste jeg ham papiret.
Alt er mulig hvis vi virkelig vil det, sa jeg. Hvis vi tør å slippe taket, tør å skape vårt eget hjem, uansett rente, uansett frykt.
Han så lenge på meg, og så smilte han. Ikke det vante skjeve smilet, men et nytt, håpefullt.
Den dagen begynte vi å lete etter lån. Vi pakket esker på kveldene, drømte oss bort i boligannonser. Svigerforeldrene ristet på hodet, men noen ganger må man strekke seg selv om man mister komforten, selv om veien er lang.
Da vi sto i vår egen stue første gang, mellom tomme vegger og esker, hadde vi bare hverandre og det var nok. Huset skulle ikke bare bli vårt senere; det var vårt nå, med små gleder, uferdige rom, og friheten til å være oss selv.
Vi skålte i billig brus, satt på gulvet, og lo av alt det kaotiske og uferdige. For i det øyeblikket visste jeg: Dette er vårt valg, vårt hjem, og vår historie endelig begynt på ekte.




