Jeg fant morens dagbok. Etter å ha lest den forsto jeg hvorfor hun alltid behandlet meg annerledes enn søsknene mine.

Jeg fant en gammel dagbok som tilhørte moren min. Når jeg bladde i den, falt et sløret av forståelse over meg: hvorfor hun alltid har behandlet meg annerledes enn søsknene mine.

Jeg har alltid følt at noe var skjevt. Som et puslespillbit som aldri helt passer inn i familiens bilde. Bror Eirik og lillesøster Liv så alltid ut til å passe perfekt i mammas hjerte. Til dem var hun alltid myk som en sommerbris, tålmodig som en rolig fjord, omsorgsfull som en varm te.

Til meg var avstanden kald som isvann, en kulde som har brent i meg siden barndommen. Jeg visste aldri hvorfor, så jeg fant på alle mulige forklaringer gjennom årene.

Kanskje jeg ikke levde opp til hennes tanker? Kanskje jeg gjorde noe galt? De spørsmålene fulgte meg som skygger, helt til den dagen jeg snublet over noe som for alltid ville endre synet mitt på familien.

Moren min døde for noen måneder siden. Nå har jeg samlet motet til å rydde i hennes eiendeler. Eirik og Liv har tatt seg av papirer og formaliteter. Jeg har påtatt meg den tunge delen å gå gjennom de små, personlige tingene som ingen andre turte å røre.

En garderobe fylt med gamle kjoler duftet fortsatt av den parfymen mor brukte. Jeg strøk over stoffene med en smerte som var som en kald vind på en vinternatt, og husket de kalde kveldene da jeg lengtet etter hennes nærhet, men fikk bare et stille: «Jeg har ikke tid nå».

Nederst i en skuff falt mitt øye på noe helt uventet en støvete notatbok bundet med et slitt bånd. Jeg åpnet den forsiktig, og hjertet mitt slo som en tromme i en fjellhule. På den første siden stod kun morens navn, «Kirsten», og året 1978. Året jeg ble født.

De første sidene var fulle av ungdommelige drømmer, hverdagslige notater. Jeg leste med en blanding av tristhet og nysgjerrighet. Men da jeg kom til høstinnslagene, løp jorden bort under føttene mine.

«I dag fortalte jeg Anders at jeg er gravid. Han satt stille lenge, før han bare mumlet: Jeg kan ikke, Kirsten. Du vet jeg har en familie. Jeg lovet deg aldri mer. Så gikk han fra meg, etterlot meg alene på en benk i parken. Jeg trodde jeg skulle dø av fortvilelse. Hvordan skal jeg fortelle dette til mannen min? Hvordan skal jeg fortelle barna?»

Jeg leste videre, mer og mer knust. Hver oppføring rev frem en sannhet jeg hadde undertrykt hele livet. Faren jeg trodde jeg kjente, var ikke min biologiske far. Mannen som mor elsket uten gjengjeld, ble avvist, forlatt. Ekteskapet hennes, selv om det holdt, var allerede merket av min ankomst.

«Jeg fikk en datter. Når jeg ser på henne, ser jeg hans ansikt. Jeg vet ikke om jeg noen gang kan elske henne som de andre barna. Hun er et levende bevis på min svakhet, min skam. Hver gang jeg ser på henne, gjør det vondt.»

Jeg leste den setningen om og om igjen, tårene strømmet som elv. Endelig forsto jeg hvorfor mor alltid var så fjern. Jeg var en ubevisst påminnelse om hennes største livsfeil, om en kjærlighet som aldri fikk vokse. Hun klarte ikke å skille smerten fra barnet hun hadde født.

Jeg satt lenge i hennes rom, notatboken på fanget, gråt over både mitt og hennes liv. Jeg følte sinne, sorg, men mest av alt en enorm tomhet over de år som gått, der jeg i stedet for kjærlighet mottok likegyldighet. Samtidig, for første gang, følte jeg medfølelse med henne. Hvor mye måtte hun ha lidd, mens hun gjemte denne hemmeligheten i så mange år?

I dagene som fulgte begynte jeg å se på mitt eget liv med nye øyne. Jeg hadde alltid vært redd for avvisning, tvilt på om jeg fortjente kjærlighet nå forsto jeg hvorfor. Min egen mor bar på en sorg som hun ubevisst overførte til meg. Dette oppdaget tvang meg til å tenke over hvem jeg virkelig er en datter som aldri ble ønsket, eller en kvinne som likevel kan elske?

Jeg bestemte meg for å snakke med søsknene. Jeg fortalte dem om dagboken. De ble rystet. Eirik klemte meg tett, Liv gråt lenge. De innrømte at de alltid hadde følt at jeg ble behandlet annerledes, men aldri hadde kunnet sette ord på det. Deres kjærlighet til meg rystet seg ikke den ble kanskje enda sterkere.

I dag, selv om sårene fortsatt er friske, kjenner jeg meg fri fra spørsmålet «hvorfor?». Jeg vet nå at mor aldri klarte å komme seg over sin egen traume. Jeg har tilgitt henne for jeg forstår hvor tungt det er å bære en hemmelighet som fortsatt blør. Jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal la fortiden definere resten av livet mitt. Jeg har begynt i terapi, bygger opp selvverd på ny. Jeg lærer meg å elske meg selv, en kjærlighet jeg aldri før har kjent.

For selv om jeg ble født av en andres feil, er mitt liv like verdifullt som ethvert annet. Jeg har rett til å være lykkelig, akseptere meg selv og elske, akkurat som mor aldri klarte å elske meg.

Kanskje, nå som jeg kjenner sannheten, kan jeg lære å leve virkelig uten frykt, uten skam, i fred med meg selv.

Rate article
Intigue Life
Jeg fant morens dagbok. Etter å ha lest den forsto jeg hvorfor hun alltid behandlet meg annerledes enn søsknene mine.